Haak effect is aileron uitslagen gevalletje. Ofwel geen proportioneel gelijke uitslagen instellen?
De vleugelhelft die het meest haakt, minder uitslag mee geven, en de curve voor de servo bijstellen.
In de zenderinstelling kan je rudder iets mee laten leunen,
zodat je dat zelf niet hoeft te doen, en ook een beetje automatisch up. Dat maakt het werk dragelijker.
Mooi weer vlieger met puike uitstraling! Want hij is schitterend.
Ik denk dat de echte kist ook een draak moet zijn geweest. Maar het was een lijntoestel en geen stunter.
Het had z'n grenzen. En dat het los kwam, rechtuit een koers kon vliegen en op hoop van zegen kon landen, was al heel wat.
De echte had mogelijk niet eens een V-stelling... maar zo vlak als een dubbelopenslaandeboerenschuurdeur... ahum!
Er zijn wel meer historische kisten op schaal die lijken te wrikken als een Steenwijkse zoetwaterpunter door de lucht.
Ik herinner me wat vroege boxy schaal Fokkers die in schoolslag op een FlyIn in Odoornerveen, al knotterend rond dobberde,
zwaartekrachten trotserend, de piloot mogelijk in een teiltje stond om de voeten koel te houden... de knietjes met ductape gezekerd.
Compliment... is erg mooi geworden! Top!
Gr Bas