Diverse projectjes Peerke

zelf zat ik te twijfelen 90% optie 2 en 10% optie 3.

wordt 2.

werklustshofel.jpg

het meeste is l geprint. voor ede zal de meeste electronica er nog niet in zitten. maar hij gaat wel mee
sommige details moet ik nog uitwerken.

Bijlagen

• werklustshofel.jpg
    werklustshofel.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 96
  • werklustshofel.jpg
    werklustshofel.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
gisteravond de 3d printer omgebouwd van een bowden drive naar een direct drive, of eigenlijk een korte bowden drive. want met een andere beugel is de normale drive die vast aan de paal zit, nu bovenop de extruder.
dit was nodig voor tpu. het eerste bandje komt er nu aan. het resultaat over 7 uur. ik ben benieuwd. foto komt als het zover is.

bandjes nog niet aan toegekomen.
maar een aantal andere projectjes zijn in de vakantie wel verder gegaan. ik kan nog niet zeggen of ik op schema lig voor de show in maart. maar het zal een heel eind zijn.
tf12.jpg

deze heeft wat kleur gekregen.

f521.jpg

afgelopen voorjaar de langsliggers voor gezet. afgelopen zomer de cabine al gespoten.
nu het chassis opgebouwd. de tussenbak moet nog ontworpen worden. dan zal deze als 10x8 het veld in kunnen.
n2500.jpg

ook deze het chassis opgebouwd en gespoten. 6x4 zoals het hoort.
f2200 6x6.jpg

deze had zover klaar moeten zijn als de andere 2. maar de achterwielophanging was verkeert gesliced. en eigenlijk een paar mm te lang.
na aanpassen opnieuw printen. dan gaat deze daf 2200 6x6 een haakarmsysteem krijgen.

hoi. ja als de voorspatborden er opzitten dan zal het weer een beetje anders ogen. maar het praktische gaat voor het optische bij deze.
Maar ik moet ook zeggen. het is ooit begonnen om de "fiat" van bruder te verbouwen. want die kwam ook al aardig bij een werklust.
En uiteindelijk zullen alleen de wieldoppen de verbouwing overleeft hebben. maar die zitten er nu nog niet op.

afgelopen weekend was de DAF familiedag. Ook ik mocht daar 2 tafels vullen. er was wel duidelijk gezegd alleen DAF. nu snap ik dat best. en had ik de opleggers, aanhangers, ginafs en het andere spul thuis gelaten.
ook voorals mee brengen wat nog niet af is. en ik heb met 3 verschillende methodes gebouwd. ook daarvan had ik een selectie gemaakt. dus de n2800 van giethars, de echte torpedo en 95.380 van karton/hars, de rest 3d geprint.
ook 3 voor het eerst mee naar een show. de 1200 camper, de 95.380 en de XG+ met eigen neus, waren voor het eerst mee.
eerder al gezegt dat ik bijna geen foto's had gemaakt. op 1 na heb ik de foto's geleend, van een van de dochters en van facebook.
in de ochtend liep het nog best druk. halverwege de middag werd het toch behoorlijk wat drukker bij de, ik zal het maar biertent noemen. en rustiger in de hal. niet helemaal onbegrijpelijk het was behoorlijk tropisch in de hal.

df1.jpg

df2.jpg

df3.jpg

zo druk was het smiddags. die in het roze had ik nog meegebracht
fd4.jpg
df5.jpg

df6.jpg

DF7.jpg

DF8.jpg

overigens. heb ik wel weer een lijstje gemaakt wat ik nog voor de presentatie moet verbeteren.
met Fred en Harry naast me. met de brandweerwagens. die hadden de hele dag de zwaailampjes draaien. dat trekt toch publiek.
en ik erger me helemaal groen en geel aan de flesjes, bekertjes en ander spul in het zicht. ooit daar een tafel in dorpsplein thema voor bedacht met geveltjes. kon helaas niet mee omdat ik die nog steeds aan het verbeteren ben. en die past niet in de auto. en de aanhanger wilde ik niet meenemen. dus er komt 1 geveltje en een bushokje. dan kan het meeste uit beeld blijven.
kortom nog genoeg te doen

hier nog zo'n jaren project dat nu richting de afronding gaat.
vroeger toen de vereniging t Techteam nog wat voorstelde probeerden we sponsoren een plaats te geven op de bekende bruder container.
waarom de bruder container. voor 1:15 was deze tekort en te breed. maar het ding was beschikbaar en stevig
DSC_0192-kl.jpg

toen kwam het moment dat wij een beetje lekker ons wagenpark aan het uitbreiden waren naar deze container
en de containers niet meer beschikbaar waren. op. niet meer in productie. klaar.
wat moet je dan.
als scrach-builder. is het antwoord eenvoudig. zelf maken.
opties. van een bruder container een siliconen mal maken en het hars gaan gieten. blijft het probleem dat deze te breed en te kort is.
zelf maken op de juiste maat. en waarvan. zelf maken geeft ook meer ruimte om met maten te spelen.
de keuze is gevallen op, juiste maat, van 3mm triplex.
tekeningen uitgewerkt voor 8ft, 10ft 20ft 30ft 40ft 45ft en 45ft highcube.
DSC_0022 (1)-kl.jpg

een stapeltje met het prototype 40ft, de 3e "productie" 20ft en als vergelijk een bruder.

plan werkte wel maar ik heb 2 handen. en de vereniging beweegt ook. toen deze klaar waren zaten we wat meer met potgrond te spelen. en verdween dit naar de achtergrond
maar helemaal loslaten doet het me niet.

en met een 3d printer kan je ook een proefballonnetje opgooien.
het 20ft prototype. maar meteen bruin geprint.
IMG_20230702_202026111-kl.jpg

IMG_20230702_202031263-kl.jpg

zitten nog wel een paar verbeter punten aan. in het in elkaar zetten.
de dunne vlakken van de deuren zijn zo dun dat je er doorheen kan kijken. en halverwege moet er nog een steun bij de zijwanden.
en dan blijft het gewicht nog onder de 800gram. en zou het geen probleem voor mijn hyster empty stacker mogen zijn.

het tekenwerk voor de 40FT is al begonnen.
voorlopig komen de 8ft en 10ft. omdat ik die bij een "bouw" project kan gebruiken. de 20ft zo met ribbels. en een met een gladde zijkant ( sponsor container) , en een 40FT. reefer 20ft en 40ft staan ook in de planning.
om het container transport binnen de vereniging weer wat op gang te trekken. en uiteindelijk de container werf. ( de oude naam) RCT, (Rhenense Container Terminal) nieuwe naam. te realiseren.

3300rh.jpg

voor de komende zomer heb ik mezelf weer een projectje erbij gegeven. de printer hoeft immers niet stil te staan. de trekker zal worden opgebouwd volgens vertrouwd recept. u-tjes uit e bouwmarkt. aandrijfas van jjrc (ali) motor 12v-1200rpm eveneens ali. en bij deze zal een stuurwielzender voldoen. de oplegger za; voornamelijk hout zijn. met hier en daar aluminium. en de nodige printdelen. de daf liefhebbers weten met dit logo welke combinatie het gaat worden.;-)

in de tussentijd zijn de printers weer uit de running. en ik moet even wachten tot een nieuwe er is.
nu had ik ooit een poging gedaan om voor de brudercontainers een lzv te bouwen. deze had ik uit 1mm aluminium gezaagd met een figuurzaag. en gezet. deze combi is 1 keer mee geweest naar een meeting om proef te draaien voordat ik deze zou afmaken enzo. nooit afgemaakt, sterker nog. veel onderdelen zijn weer hergebruikt. vooral ook omdat wij als vereniging niet zouden gaan doorgaan met de brudercontainer. maar met een eigen ontwikkeling die ik de xxft container heb gedoopt.
de geprinte container hier een paar posts hierboven is een herleving van het container project. een 40ft ligt klaar om geprint te gaan worden. maar ja dat moet even wachten
en ik kwam deze set chassis tegen. en het lzv idee kwam toch weer tot leven.

uitslag lzv XXFT maat-lzv.jpg

de tekening van de oude erg eenvoudige uitvoering van de oplegger. de groene delen zijn de dragers van de containers. op de linktrailer staat deze vast.

uitslag lzv XXFT maat-lzv2l.jpg

en een mooi verschil in de afbeeldingen. maar das niet heel erg.
de achterste trailer moet 11 cm langer worden. dat is dus een stukje achter de assen en een stuk ervoor, gewoon doorzagen en een stukje ertussen popnagelen.
de linktrailer krijgt een grotere update. ook deze moet een deel verleng worden. maar de 20ft container kan straks naar de kont van de oplegger geschoven worden. over de schotel heen.
daarnaast als die slee op de kont staat. is de oplegger precies lang genoeg voor een 30ft container. al is dat niet helemaal toeval.
de opleggers krijgen de assen en banden die ik op andere projectjes met succes heb toegepast. als ik weer een welkende printer heb. mag dit project niet te lang duren. in de tussentijd kan ik het metaalwerk aanpassen.

daarnaast heb ik een 8x4 chassis bij ali op de kop getikt.
chinees chassis.jpg

gewoon omdat het kan. het ding is wel 1:16. maar dan echt. ik bouw 1:15, dus aanpassingen nodig. maar het ding valt mee, en het ding valt tegen. het ding blijkt geprint te zijn. was te verwachten. maar dat kan ik ook. copyright, right to copy. zoiets. chassis prima. met een klein en effectief aantal onderdelen het maximale resultaat halen. dat vast mee de achterwielophanging lijkt ook te voldoen. ook een meevaller. ik had bij de aanschaf nog niet echt een plan hiermee. maar inmiddels wel. ook iets met zeecontainers. en een daf 2600. nu kan ik de enkeling horen denken, die was er toch niet als 8x4. klopt voor nederland. voor zwitserland zijn er een stuk of 5 gemaakt. de 2800 kwam niet lang daarna en de 2600 8x4 is voor nederland nooit gekomen. dat voor de puristen. dit 8x4 chassis heeft de assen behoorlijk op de juiste plek staan. en de voorassen lijken ook prima te kunnen functioneren.
nadelen. de wielen zijn met 60mm echt te klein. met 150mm is het ding echt te smal. allemaal op te lossen.
de achterassen het huis is geprint. ik voelde even aan de assen. voelde niet best. blijkt het diff of geprint te zijn. jjrc assen of wpl assen eronder dat probleem ook weer opgelost. de bijgeleverde motor 6v. 620rpm. ik heb daar ook andere ideeen over.
en de voorwielophanging. het lijken bladveren. zijn het niet. en beide assen afzonderlijk aan het chassis. kortom een kansloze opstelling. maar met een kleine aanpassing zou dit pendelend gemaakt kunnen worden. niet verend. maar wel als 1 wiel omhoog of omlaag gaat dat de rest daar op reageert. met de snelheden waarmee ik rij is veren niet echt nodig. om deze show klaar te krijgen heb ik nog wel een ding te of wat te printen. wat nu dan even niet kan. maar de bruikbare delen kan ik wel overnemen voor mijn cad verzameling

in de tussentijd zijn de printers weer uit de running. en ik moet even wachten tot een nieuwe er is.
nu had ik ooit een poging gedaan om voor de brudercontainers een lzv te bouwen. deze had ik uit 1mm aluminium gezaagd met een figuurzaag. en gezet. deze combi is 1 keer mee geweest naar een meeting om proef te draaien voordat ik deze zou afmaken enzo. nooit afgemaakt, sterker nog. veel onderdelen zijn weer hergebruikt. vooral ook omdat wij als vereniging niet zouden gaan doorgaan met de brudercontainer. maar met een eigen ontwikkeling die ik de xxft container heb gedoopt.
de geprinte container hier een paar posts hierboven is een herleving van het container project. een 40ft ligt klaar om geprint te gaan worden. maar ja dat moet even wachten
en ik kwam deze set chassis tegen. en het lzv idee kwam toch weer tot leven.

Bekijk bijlage 587062
de tekening van de oude erg eenvoudige uitvoering van de oplegger. de groene delen zijn de dragers van de containers. op de linktrailer staat deze vast.

Bekijk bijlage 587063
en een mooi verschil in de afbeeldingen. maar das niet heel erg.
de achterste trailer moet 11 cm langer worden. dat is dus een stukje achter de assen en een stuk ervoor, gewoon doorzagen en een stukje ertussen popnagelen.
de linktrailer krijgt een grotere update. ook deze moet een deel verleng worden. maar de 20ft container kan straks naar de kont van de oplegger geschoven worden. over de schotel heen.
daarnaast als die slee op de kont staat. is de oplegger precies lang genoeg voor een 30ft container. al is dat niet helemaal toeval.
de opleggers krijgen de assen en banden die ik op andere projectjes met succes heb toegepast. als ik weer een welkende printer heb. mag dit project niet te lang duren. in de tussentijd kan ik het metaalwerk aanpassen.

daarnaast heb ik een 8x4 chassis bij ali op de kop getikt.
Bekijk bijlage 587065

gewoon omdat het kan. het ding is wel 1:16. maar dan echt. ik bouw 1:15, dus aanpassingen nodig. maar het ding valt mee, en het ding valt tegen. het ding blijkt geprint te zijn. was te verwachten. maar dat kan ik ook. copyright, right to copy. zoiets. chassis prima. met een klein en effectief aantal onderdelen het maximale resultaat halen. dat vast mee de achterwielophanging lijkt ook te voldoen. ook een meevaller. ik had bij de aanschaf nog niet echt een plan hiermee. maar inmiddels wel. ook iets met zeecontainers. en een daf 2600. nu kan ik de enkeling horen denken, die was er toch niet als 8x4. klopt voor nederland. voor zwitserland zijn er een stuk of 5 gemaakt. de 2800 kwam niet lang daarna en de 2600 8x4 is voor nederland nooit gekomen. dat voor de puristen. dit 8x4 chassis heeft de assen behoorlijk op de juiste plek staan. en de voorassen lijken ook prima te kunnen functioneren.
nadelen. de wielen zijn met 60mm echt te klein. met 150mm is het ding echt te smal. allemaal op te lossen.
de achterassen het huis is geprint. ik voelde even aan de assen. voelde niet best. blijkt het diff of geprint te zijn. jjrc assen of wpl assen eronder dat probleem ook weer opgelost. de bijgeleverde motor 6v. 620rpm. ik heb daar ook andere ideeen over.
en de voorwielophanging. het lijken bladveren. zijn het niet. en beide assen afzonderlijk aan het chassis. kortom een kansloze opstelling. maar met een kleine aanpassing zou dit pendelend gemaakt kunnen worden. niet verend. maar wel als 1 wiel omhoog of omlaag gaat dat de rest daar op reageert. met de snelheden waarmee ik rij is veren niet echt nodig. om deze show klaar te krijgen heb ik nog wel een ding te of wat te printen. wat nu dan even niet kan. maar de bruikbare delen kan ik wel overnemen voor mijn cad verzameling
20170819_125528.jpg

FTFje, dat is toch al een heel oude bekende hier, maar vandaag lid geworden? password kwijt of zo? Je had toch die groene zijlader-trailer?
Cor

Laatst bewerkt:
ja dat klopt. die combinatie die ken ik. en gelijkenissen zijn er. sterker ik heet ook peter, en ik bouw ook in 1:15. en zijn spiering is echt briljant. als je niet weet wat ik bedoel misschien staat het bouwverslag nog online

Maar ik heb die combinatie in de bruder maat gebouwd. in het jaar dat mijn oudste dochter onder weg was. Als mijn vrouw naar de zwangerschapgym was kon ik het aluminium uitzagen. zij vond dat toen een extra vervelend geluid. dat meiske is inmiddels 15. en het ding is die ene keer meegeweest. naar de demo in het dafmuseum toen mijn middelste onderweg was ( nu 12). toen was het containerplan van de vereniging zover dat het meekon. niet heel veel later is het ding op zolder komen te liggen.
de XG+ met neus. is een eigen ontwikkeling en vorig jaar is die cabine mee geweest naar een demo bij de DAF fabriek. oppervlakkig zullen deze 2 combinaties zeker op elkaar lijken. onderhuids zullen ze compleet anders zijn. en het gebeurt wel eens dat trucks op elkaar lijken.

sterker nog het zou mij mooi lijken als de combinaties ooit op een demo naast elkaar staan. en dan de containers ook nog uitwisselbaar blijken te zijn.

en die 2600 op dat 8x4 chassis ben ik aan het ontwikkelen als zijlader. als doorontwikkeling van een plannetje uit 2008. dat plan is toen geparkeerd omdat ik met de techniek niet wegkwam. en ik deze uitslag lvz ging bouwen. die verrassing zal ik ook alvast weggeven ;-)

in 2008 had ik ook een straddlecarrier uitgetekend. maar daar ben ik nooit aan de bouw begonnen. omdat ik toen genoeg projectjes had. de vereniging nog niet voldoende containers. en opleggers. toen viel de bruder container als goedkoop alternatief weg. enz. enz. misschien moet ik een zeecontainer topic ga beginnen. daarover komt de komende tijd nog wel wat te melden.

Laatst bewerkt:
FTFje, dat is toch al een heel oude bekende hier, maar vandaar lid geworden? password kwijt of zo? Je had toch die groene zijlader-trailer?
Cor
hoi Cor,

Dat klopt een hele oude bekende, met inderdaad de groene Iveco Strator met zijladertrailer ,heel veel jaar geleden ben ik inderdaad lid geweest van dit forum.
Helaas vond ik dat de sfeer op dit forum toen niet zo goed meer was en heb toen mijn lidmaatschap helemaal opgezegd , zodoende nu een nieuw lidmaatschap aangemaakt , het blijft toch kriebelen.
Containers met een heftruck, straddle carrier of reach stacker doen het altijd goed op shows.

Groetjes Peter.

Hoi Peter,
Leuk je weer terug te zien! Tja, jaren geleden dacht ik weer eens een unieke wagen te bouwen, na mijn afzinkbare trailer voor beton elementen, de "Flatliner", en dat ging een zijlader worden voor een 20' container op een chassis identiek aan een origineel, waarvan ik een paar tekeningen op het web had bevonden; helaas wilde de fabriek in Zweden niet meewerken want ze hebben me nooit geantwoord. Dat in tegenstelling tot HOYER die mij uitgebreide info gaf van de decals die op hun tank container te zien zijn.
Maar tegen de tijd dat ik hem klaar had, kwam de "desillusie", want ik was niet de eerste met een zijlader, dat was jij! Een buitengewoon geslaagd apparaat, met een wat, 'opvallend' groene truck cabine.
De mijne staat al jaren in de display bij mij op de gang:
IMG_4535.JPG

En nog een plaatje van de actie:
IMG_4541.JPG

Deze foto's zaten in mijn archief van 2016, maar eerder gebouwd, in 2014 dacht ik.
Cor

PS. Sorry Peter vR. voor deze topic 'vervuiling" :confused:

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
Back