De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Nieuwe aanwinst op de werf, schoongemaakt, roest verwijdert en alles gesmeerd. Plankje eronder, rubber voetjes en een afzuig systeem

Zo kwam hij aan
IMG_2649.JPG

En dit is hij na onder handen te zijn genomen. Het is een Huvema. 32 kilo schoon aan de haak en al even oud. maar doet het perfect
IMG_2655.JPG
IMG_2656.JPG
IMG_2658.JPG
IMG_2659.JPG
IMG_2660.JPG

Na bijna 10 jaar, Prins Willem van Corel 1:100 gereed.

In 2013 samen met mijn kleinzoon (toen 14 jaar). Begonnen met de bouw van de PW. De jongen vond het leuk omdat het schip indertijd in M’burg is gebouwd. En het voor die tijd het grootste schip was dat ooit voor de VOC is gebouwd.

Ervaring in modelbouw was er niet. Goed ik had een keer Zuiderzee botter gebouwd. Maar daar zaten nogal wat fouten aan. Het was gezellig om te doen, we kletsten soms meer dan dat we aan het bouwen waren. Ik vertelde hem verhalen van hoe het vroeger op de vaart was. Ook vertelde ik hem verhalen die mijn Grootvader mij vertelde toen ik nog kleine jongen was. De man was stuurman geweest op een bomschuit (platbodem vissersschip dat jarenlang aan de Hollandse kust in gebruik is geweest).

Momenteel zwerft mijn kleinzoon als 2e stuurman op een bulk carrier over de wereldzeeën. Als hij met verlof is komt hij altijd langs om naar de status van “zijn” schip te kijken. Hij helpt dan mee en hij vertelt over zijn reizen.

Echt modelbouwers zoals de meeste mensen hier zijn we niet. Soms lag de bouw maanden tot een jaar stil, omdat hij of ik andere dingen belangrijker vond. Ook is er niet “Historisch” gebouwd, als we iets niet begrepen. Maakten we het zo, dat het volgens ons wel zou werken al stond het anders op de tekening. De kleuren van het touwwerk hebben we uitgevoerd zoals wij dat mooi vinden. Enfin zou kan ik nog wel even doorgaan. Wij vinden het eindresultaat mooi en hebben er plezier aan beleefd. Daar gaat het om………

De jongen gaat binnenkort waarschijnlijk in het buitenland wonen. De PW gaat met hem mee, samen met mijn sextant en een oude verrekijker, die ik indertijd van mijn Grootvader heb gekregen.

20220721_110809a.jpg

@Scheveninger , prachtige foto van een bijzonder model en tevens heb ik genoten van je verhaal er omheen :thumbsup::thumbsup:

Misschien is het leuk om je foto ook hier te plaatsen Foto's van modellen van afgebouwde Historische Schepen | ModelbouwForum.nl , een soort archief van alle modellen die gemaakt worden van de bouwers van Historische schepen. Is natuurlijk niet verplicht, maar ik zou het zeker waarderen.
Dank voor je respons Piet, Ik ga de foto in de afgebouwde schepen zetten.

Vandaag naar Tall Ships in Antwerpen geweest. Met verbazing staan kijken hoe de huidige bemanning keurig met valbeveiliging langs het want naar beneden klom.
Denk dat ze dat vroeger niet hadden

9d97bc9783330f76160737bb8b5125ad.jpg
Op de tallships hebben ze het inderdaad behoorlijk onder controle. Moet ook wel want er is voor een enkeling heel veel verantwoording. Maar oh oh wat heb ik op veel andere schepen vorige week in Harlingen een partij onveilige handelingen gezien.

Back