De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Wat het "achterbaks" betreft, volgens de gids van Bataviawerf was de voorplecht, dus vanaf de positie van de schipper gezien "achter de bak", de enigste plek aan dek die voor hem buiten het zicht was. Activiteiten op die plek waren voor hem dus niet zichtbaar.

Zat ik qua zicht wel goed, alleen de locatie was verkeerd.

Mooie site:cool:

Ik hoop trouwens niet dat Wim zijn woord gestand doet, ik heb hem al een paar dagen niet meer gezien:confused:

Germt

Ik ben vandaag even in de nieuwe winkel van de Kombuis in Barneveld geweest en dat is echt 'n hele mooie geworden.
Goed uitgebreid en 'n goeie locatie op 300 meter van het staton.
Wel 'n hele verbetering met Putten.
Ook stond er op de toonbank 'n kip uit Ede daar kon ik aan zien dat ik weer eens de eerste niet was.

Goed uitgebreid en 'n goeie locatie op 300 meter van het staton.
.

Dick, Ik had niet echt het idee dat het assortiment wat betreft voor modelschepen zoveel is uitgebreid met de winkel in Putten, ik had het idee dat er wat meer bouwpaketten van tanks e.d. bij in de winkel stonden.

Bedankt mannen voor jullie reacties op mijn vraag aan Germt over de bankschroef van Proxxon. Ik heb inderdaad een "hobby-kamer" dus ik ga voor de vaste bevestiging. ;)
De kleine bankschroef hou ik in gedachten Piet. Thx.

Grt Kees

Ik hoop trouwens niet dat Wim zijn woord gestand doet, ik heb hem al een paar dagen niet meer gezien:confused:
Germt

Ben er nog Germt.
Met excuses als mijn te korte berichtje voor wat verwarring heeft gezorgd. Wellicht had ik iets uitgebreider moeten zijn, ik zal er aan denken voortaan. Maar het is zoals het is en als er een update is van één van de schepen zal ik ze weer plaatsen. Er is uiteraard wel weer wat gedaan, maar nog niet voldoende om dit te laten zien.

Robert, ik geloof ook niet dat er in vergelijking met Putten heel veel meer staat maar hij was nog niet helemaal klaar en natuurlijk blijft het in eerste instantie 'n internetwinkel.
Wel jammer dat er toch wat plastic en die poppenhuizen staan.
Voor mij had dat ook wel houtbouw mogen zijn maar dat word dan vanwege de omzet misschien wel te éénzijdig wat inkomsten betreft.

en natuurlijk blijft het in eerste instantie 'n internetwinkel.

Dat is volgens mij ook het enige bestaansrecht, zeker buiten de randstad. Als ik in m'n eigen omgeving kijk zie je de ontwikkelingen zich afspelen.

In mijn jeugd hadden we hier in Barendrecht (toen nog geen 10.000, nu 50.000 inwoners) zelfs een hobby/gereedschapswinkel die een goed gesorteerde modelbouw afdeling had. Die is al jaren weg, maar in Rotterdam had je van oudsher van Nieuwenhuizen in het centrum. Die zaak van voor de oorlog is 2 jaar geleden gesloten, in hun gloriejaren lieten die kits door semi-professionele modelbouwers bouwen voor de verkoop. Er stonden er altijd een paar in de etalage.
Dan had ik op Rotterdam-Zuid nog een goede, die naast veel bouwdozen heel veel beslagdelen en kwaliteitshout had, en daarnaast alles kon bestellen. Die is er in oktober mee gestopt, de hele handel aan een opkoper verkocht want de winkel verkopen zat er niet in.
Die twee zaken waren uitermate slecht of zelfs niet vertegenwoordigd op internet. Daarom denk ik dat internet de enige overlevingskans is voor dit soort zaken.

Wat zeker ook zorgen baart is de ruimte die kit merken hebben om nieuwe kits te ontwikkelen. Het op de markt houden van bestaande modellen lukt nog wel, maar het ontwikkelen van nieuwe vraagt een flinke investering. Je ziet het nu al gebeuren in de varende/tijdende/vliegende modelbouw kits. Die worden in een snel tempo de markt uitgedrukt door relatief goedkope (A)RTR (almost ready to run) en (A)RTF (almost ready to fly) modellen uit China. Dat is wat de tegenwoordige jeugd wil, kopen en vrijwel direct mee kunnen blitsen.

Groet,

Ad

Wat zeker ook zorgen baart is de ruimte die kit merken hebben om nieuwe kits te ontwikkelen. Het op de markt houden van bestaande modellen lukt nog wel, maar het ontwikkelen van nieuwe vraagt een flinke investering. Je ziet het nu al gebeuren in de varende/tijdende/vliegende modelbouw kits. Die worden in een snel tempo de markt uitgedrukt door relatief goedkope (A)RTR (almost ready to run) en (A)RTF (almost ready to fly) modellen uit China. Dat is wat de tegenwoordige jeugd wil, kopen en vrijwel direct mee kunnen blitsen.

Groet,

Ad

Dat klopt zeker zoals jullie misschien wel weten doe ik ook aan modelvliegen maar daar is het over het heel vaak van model kopen electronica inbouwen en vliegen maar.
Toen ik lid werd op de vereniging keken er best wat mensen raar op toen ik zei dat ik een bouwkit had gekocht, je kunt beter een ARF (almost ready to fly) kopen dat is nog goedkoper ook.

Mijn laatste project was een pipercup van SIG met een 15cc viertakt.

piper.jpg

Dit is ook leuk om te doen maar vind het ook best wel kostbaar als je tenminste van bouwen houdt, dit model op de foto zit toch al snel tussen de € 700,00 en € 800,00 en daar kan je ook een leuke modelboot van bouwen.:D

In het verre verleden (begin jaren '60) ook vliegtuigen gebouwd uit hout kits.
Eerst zwevers, vrij vliegend en hopen dat ze terugkwamen. Later met ik dacht 2,5 en 5 cc dieseltjes zonder gloeikop (starten aan de propeller met een zware werkhandschoen). Deze waren met lijnbediening, want afstandsbediening was toen echt nog voor de happy few.
Vliegen lukte wel, maar landen was een drama. We zeiden altijd: een kwartier vliegen en dan weer twee weken repareren.......

Vliegen lukte wel, maar landen was een drama. We zeiden altijd: een kwartier vliegen en dan weer twee weken repareren.......

Dat ken ik, maar vaak is het ook vuilniszak mee om de restje op zoeken in het weiland als ze van grote hoogte komen.:p:p:p

(ben er gelukkig nog maar 1 zo verloren)

als ze van grote hoogte komen

Ja, maar met lijnbesturing kwam je niet zo hoog, ik denk dat een meter of 10 wel de limit was. Maar landen in een weiland was wel een probleem. Achter mijn ouderlijke woning (dijkhuis) hadden we een stuk weiland dat we van de boer wel mochten gebruiken als er geen koeien graasden. Ik geloof dat hij er wel rekening mee hield, want meestal was het vrij.

Maar repareren was soms ook wel herbouw van grote stukken, zoals complete vleugels en staartstukken. Was wel vreselijk leuk om te doen!!!

Groet,

Ad

Het heel langzaamaan uitsterven van modelbouwwinkels en het uitblijven van nieuwe kitmodellen is oa. een van de redenen waarom ik na de afronding van de Friesland me toe wil gaan leggen op scratchbouw. Tekeningen van schepen zijn nog volop te krijgen en voor hout kun je ook nog wel her en der terecht, denk maar aan de Arnhemse Fijnhouthandel. De rest kun je, mits voorzien van de juiste apparatuur en gereedschap, en uiteraard handigheid, zelf wel maken.
Ter voorbereiding heb ik maar meteen de proxxon pd400 draaibank besteld. Het vakantiegeld is dus al uitgegeven :D als het goed is gaat Kruis die eind volgende week leveren...

Mooie draaibank hoor:cool:
Heb je wel nodig als je alles zelf wilt maken.

Germt

Back