De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Ja ik ben ook wel nieuwsgierig. Had eigenlijk mijn oog op de HBM 250 laten vallen. Maar dat ding weegt 150 kg en is meer dan een meter lang. En da's dan de kleinste die ze hebben. Wetende dat dat ding naar de eerste verdieping moet worden gebracht en dat de verzendkosten al meer dan € 100 bedragen en dat ik de ruimte niet heb voor een apparaat van meer dan 1 m, tja, dan is de proxxon geen slechte tweede keus.

Mooie draaibank Hans, daar zul je veel plezier van gaan hebben.
Wat zijn trouwens je overwegingen geweest om voor deze te kiezen? En dan doel ik op het bouwen.

vele betere precisie afstelling dan het simpele 'houtdraaibankje' van proxxon. En ik wil in de toekomst dus zoveel mogelijk zaken zelf maken. onderdelen van railingen, kanons, masten etc. Ik merk dat als je geen kit koopt, en je gaat uit van de onderdelen die te koop zijn, je altijd concessies moet doen hoe het eruit ziet omdat een leverancier natuurlijk maar beperkt is in de soorten die hij kan maken. Ik hou niet van die beperkingen. ;)

Is Arnhem het enigste adres waar je terecht kunt om het juiste hout te kopen? Ik weet inmiddels dat je niet bij de Gamma moet zijn...:confused:

Arnhem schijnt wel een van de grootste leveranciers te zijn. ben er zelf echter ook nog nooit geweest. verder hebben de betere modelbouwwinkels ook nog wel hout, vooral kant en klare stroken in diverse maten (kijk maar eens in de webshop van de Kombuis)

vraag me af hoe ze de tekeningen er op zetten.
worden deze gegraveert ? en daarna nog een beetje bij gedraait waar geen tekening zit voor de juiste dikte te hebben.

ik vermoed dat ze ook maar 1 loop moeten maken die moet dienen om een gietmal van te maken

Volgens mij worden de lopen inderdaad gegoten van 1 mal. Ik wil straks ook een experiment gaan doen als ik wat ervaring opgedaan heb met mijn nieuwe draaibank. Een loop maken van messing en een loop van hout. Beiden zwart geschilderd. Ben benieuwd of het verschil dan te zien is.

Is Arnhem het enigste adres waar je terecht kunt om het juiste hout te kopen? Ik weet inmiddels dat je niet bij de Gamma moet zijn...:confused:

Er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Ben zelf een tijd geleden bij de AF handel geweest. Ze hebben ontzettend veel houtsoorten waaronder ook de door de beeldhouwers gewaardeerde buxus houtsoort. Speciaal voor de kleinafnemers zoals Modelbouwers hebben ze een soort 'rommelzolder' waar ze allemaal reststukken hebben liggen. Leuk om eens doorheen te neuzen.

Ze zijn wel redelijk prijzig... De keerzijde.

Heeft er iemand een overzicht van nog bestaande replica's schaal 1:1 Antieke Zeilschepen over gans de wereld?
De "Batavia" & "Victory"weet ik ondertussen liggen.
Blijkt bijvoorbeeld dat ik het galjoen "Le Neptune" vorig jaar in Genua-Italië mankeerde toen ik er onwetend langs reed op weg naar Midden-Italië.

Heeft er iemand een overzicht van nog bestaande replica's schaal 1:1 Antieke Zeilschepen over gans de wereld?

Duyfken in Australie:

sail.jpg

En de Shtandart die nu in Zaandam op visite is:

300px-Shtandart_cropped.jpg

Zomaar twee die me te binnen schieten, er zijn er natuurlijk veel meer.

De HMS Victory in Portsmouth is overigens geen replica, maar het origineel.

Groet,

Ad

Heb een beetje geluk mogen hebben vandaag
Ik heb voor de tuigage van mijn WvH straks het boek van G.C. Dik over de Zeven Provinciën gevonden voor een prikkie op marktplaats, kon het niet laten liggen.:cool:
Tot mijn stomme verbazing stonden de boeken van van Yk en Witsen er ook op, maar dan moet je wel Oud-Hollands kunnen lezen:rolleyes:

Germt

Voor "een prikkie" gekocht Germt
Nou ik zie ze alleen maar voor een flinke prik

Andy

Nieuw, nu €99,95
Op marktplaats staan er nu nog 2
1 x € 75,00
1 x € 85,00
De mijne was € 60,00 (incl. verz.) maar dan moet je wel wat proberen te handelen :banana::banana:

Germt

Begin februari stond die nog (nagelnieuw in plastiek verpakt & bouwplan) te koop voor 59,90 € bij boekhandel De Slegte. Een prachtexemplaar!!!!
Had ik het geweten dan had ik dit eerder verkondigd... ben nieuw hier, vandaar :-/

Back