De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

mooi hoor en de donkere masten vallen me ook wel mee ik hield ze altijd licht van kleur maar het donkere heeft wel iets hebben

ze vielen iets donkerder uit dan ik geplanned had. Door de verschillende houtsoorten moest ik de lichtere masten bijkleuren tot ze gelijk waren, en dan kom je hierop uit :-)
sh*t happens :hammer:

het schip ziet er meer uitgeleefd uit met de donkere masten vind ik , ga ik volgende keer zeker ook eens doen ik vind het wel wat hebben

Sinterklaas was vroeg dit jaar ! :-)

Toen ik hier bij de plaatselijke boekhandel was zag ik dat ze de 'jaarlijkse' zending met schilder en hobby materialen binnen hadden gekregen.
Maar meteen kwastjes in het groot ingekocht, zodat ik strax voorbereid ben op het volgende project.

maatje 10/0, 000, 00, 0 tot 6 maar ingeslagen :-)

IMG_6789.JPG

Het volgende klusje dat nog gedaan moest worden: het vast zetten van de putting-ijzers.

Ik had dit met opzet uitgesteld tot later, omdat ik nu vanaf de mast de lijn van de stagen kan uitmeten.
En dan (hopelijk) de ijzers in dezelfde lijn vast te zetten. Hiermee komt de druk van de stagen ook meteen op de romp terecht, en niet onder een hoek (dat houdt het niet met harde wind ;-))

Het meten vanaf de mast, met een van de stagen:

IMG_6791.jpg

Lichtjes een kuiltje maken waar het spijkertje moet komen:

IMG_6792.JPG

voorzichtig in het kuiltje voor boren (0,6 mm)
IMG_6794.JPG

Spijkertje plaatsen :

IMG_6795.JPG

onderste oogje iets uitbuigen zodat het ijzer ook van de romp afkomt, en op naar de volgende.

IMG_6796.JPG

en klaar is Klara (met een kant van een mast ;-))

IMG_6797.JPG

IMG_6798.JPG

(en de kaboutertjes hebben stiekum snachts de lange ijzers omgedraaid zodat sommige open stukken aan de voorkant zitten ..... toch eens een goed gesprek hebben met die kabouters...)

en dan het plaatsen van de stagen:

De jufferblokken en de strop zijn hier nog niet gelijmd, dus ik kan de lengte van de stagen nog aanpassen (dat is het hele idee ;-))
Eerst maar eens zien hoe dicht ze in de buurt komen
IMG_6800.JPG

IMG_6801.JPG

Een afstandhoudertje gemaakt van een stuk paperclip.
Omdat hij bij het afmeten en verschuiven van het jufferblok iets op zal rekken heb ik de maat iets kleiner gemaakt dan op de tekening staat.

Ik heb de vorm zo gekozen dat ik hem per blok iets kan aanpassen zodat de lijn van de blokken (redelijk) gelijk zal zijn.
door de steeds schuinere hoek van de stagen zal de afstand tussen de blokken bij de 1e en de laatste stag net iets anders zijn.

IMG_6804.JPG

zoals je ziet krijg je bij het op spanning zetten van de stag iets vervorming van het afstandhoudertje (zoals geplanned)
de dikte van de paperclip (0.8 mm) voorkomt teveel vervorming.
IMG_6806.JPG

Eenmaal op maat is het een kwestie van de strop vastlijmen, het bindsel afknippen, een tweede bindsel maken om de stag op de strop te zekeren (weer een mastworp en een halve steek)
Dan de gaatjes in de blokken iets naboren om te zorgen dat straks de lijn er goed in past.

voor de proef even 3 stagen ingeregen. de eerste met het originele kolderstok touw (wit), daarnaast met hetzelfde draad maar dan wat opgekleurd met sterke thee.

De eerste (witte) bindsel heb ik later maar vervangen, dat was te clean voor deze boot :)

IMG_6836.JPG

IMG_6837.JPG

Mooi hoor, je maak er een mooie boot van, en van het verslag kan ik best wat tips gebruiken. De touwen die je in de vorige post stage noemt zijn alleen hoofdtouwen. Stagen staan over de lengte van het schip

Juist ook omdat de schakels allemaal eenzelfde lengte hebben en de lijn van de hoofdtouwen volgen zie je ze verschillend en niet in lijn uitkomen op je berghout. Dit zal bij je grote mast nog zichtbaarder worden. Dat is eigenlijk wel jammer. Maar zie dit maar niet als een overdreven groot kritiekpuntje in het mooie werk wat je laat zien:thumbsup:

Laatst bewerkt:
Hans, klopt om dat nog recht te krijgen moet ik alle schakels gaan aanpassen. dat ging me net iets te ver (en ze zijn maanden geleden al gemaakt samen met de rusten).
Ik ben net niet OCD genoeg om dat weer los te halen :-)

Ronk: je hebt gelijk, op de historische schepen heten ze niet stagen maar Wanten of Hoofdtouwen.
Echter op mijn (moderne) zeilboten heten ze wel degelijk stagen, dus daar komt mijn verwisseling van, sorry ;-)

Ik hoop dat @pietsan hier wellicht een kleine cursus hoofdlijnen kan geven?

Mooi bezig maar denk dat je even beter moet kijken, lijkt of is gebroken?
69B97BEA-2E38-4A6E-A48A-3612B7109969.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi bezig maar denk dat je even beter moet kijken, lijkt of is gebroken?

niet gebroken, maar iets opgerekt door de spanning die er op komt te staan.
De schakels zijn net niet gesloten, en bij een beetje teveel trekken buigt het een beetje los.
Even met een tangetje nalopen en het zou weer helemaal goed moeten komen.

Gestaag verder gewerkt aan de het want:

De Fok hoofdlijnen/want zit erin aan stuurboord.
De techniek om zo te plaatsen (die ik hiervoor heb voorbereid) werkt redelijk goed.
wel zijn de blokken niet helemaal goed uit te lijnen. Omdat ik ervoor had gekozen om de blokken uit te meten en te verlijmen kan ik de afstanden naar het corresponderende jufferblok niet meer aanpassen.
Dit had ik met opzet zo gedaan omdat het A makkelijker voor te bereiden is, en minder kans op schade aan de blokken/rusten opleverd.
Daarmee heb Ik er automagisch voor gekozem om meer naar de spanning op de lijnen te letten dan of de blokken helemaal recht staan :-)

En ik moet zeggen dat (uiteindelijk) de verschillen redelijk minimaal zijn +/- 1mm, daar kan ik mee leven...

IMG_6864.JPG

Nu ook Fok - bakboord klaar:

IMG_6865.JPG

verder met de bezaans mast
En het begin van de grote mast:

IMG_6900.JPG

IMG_6901.JPG

IMG_6903.JPG

De grote mast is met opzet de laatste zodat ik met de andere twee de uitlijning van de grote mast kan zien (en evt corrigeren)
Daarom ook de witte lijn in het topje van de masten, deze is voor de visuele uitlijning van boven:

IMG_6902.JPG

Alle lijnen zitten er nu in, maar het is te donker voor een foto.
Morgen, beloofd !

Btw, zoals je ziet zijn alle lijnen nog 'dry-fit', ik heb zo af en toe een enkele lijn weer los gehaald (soms zelfs geknipt als ik een fout zag :-)) om hem opnieuw te spannen.

Back