De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

En dan de weeflijntjes kleur keuze …. Thoughts anyone?

IMG_6980.jpg

links(bruin) is de onderste, rechts is de bovenste
Het grappige is dat ze hieronder alle drie vrij gelijk lijken, maar op het want echt anders kleuren (bruin, beige, groen-bruin)

IMG_6976.JPG

Bij de bovenste lijken de knoopjes te vervagen, oftewel minder zichtbaar. Daar zou mijn keuze dan naartoe gaan. Qua kleur is het altijd een persoonlijke keuze en kan je op de foto weinig van zeggen.

een intressant dilemma trouwens: de kanonslopen steken door het want (en een zelfs achter het hoofdtouw...)
Wat een probleem zal opleveren bij het afvuren van de kanonnen. Zolang het kanon door het want heen steekt is er nog nix aan de hand,
maar bij het afvuren komt het kanon door de terugslag naar achteren, en zal de vuurmond (waarschijnlijk) het want enigzins BBQ'en ...

Klein structureel foutje dat ik zelfs bij het inmeten van de kanonspoorten niet heb gezien (en ik was hier nog wel zo mee aan het passen met de bezaansmast, dat ik het bij de grote mast niet gezien heb)
al doende leert men, en fixen is hier geen optie meer, anders dan het want langs de loop heen te leiden en daar vast te zetten met CA
Tenzij er kabouters bestaan gaat dit kanon toch nooit af :)

Laatst bewerkt:
2 dingen Bouke,

Touwtjes knopen is nu eenmaal lang en eentonig werk.
Als je de echt grote jongens ga bouwen ben je wel ff zoet.
Wat ik zelf altijd doe is, 10 rijtjes en iets anders gaan doen.
Blokken knopen aan de masten of zo
Desnoods hobbyruimte schoonmaken...
Gewoon ff iets anders doen.

2e,

De kanonnen uitrichten is iets wat ik zelf ook mee te maken heb.
Dan gaat toch weer die snelheid mee spelen.
Ik moet daar ook op letten.
Wat ik nu ga proberen is een mast plaatsen, touw er aan vast knopen.
Uitrichten naar de kanonnen.
Dan heb je er minder problemen mee.
En de beugels van de juffers zitten op 1 lijn met het hoofd touw
( iets wat ik ook steeds vergeet)
Succes.
Je bent echt op de goede weg.

zo, Ik ken m'n plek weer (zie verder) .....
Het moest gebeuren op dag 1 natuurlijk (iets te veel druk op een latje .... krak, zie verder voor de foto's)
Gelukkig zie je de spanten toch niet, maar balen is het wel om het netjes te herstellen.

anyways, eerst maar eens de goede momenten:
1 alle spanten uit de plank halen (zonder schade deze keer)
2 dry-fitting de spanten en een beetje gevoel van de romp krijgen
3 werkplank maken voor de romp en de spanten
4 alle andere losse spanten onderdelen los gemaakt en dry-fitted
(spant 13, dwarsspanten L,M en R en de Spiegelplaat passen niet echt lekker, denk dat ik daar wat moet gaan aanpassen)
5 Boegspant 1 en de delen 1.1-1.3 (2x) aan elkaar gelijmd, deze en de spiegel lijm ik pas als laatsten
6 Toen begonnen aan het lijmen van de spanten op de kiel, en jawel hoor bij nr 11 ging het al mis (krak)
7 na het herstel werk wat moet drogen, geef ik het op voor vandaag (het is 23.30 :))

Bekijk bijlage 359704
Bekijk bijlage 359701
Bekijk bijlage 359699
Lekker passen doet het hier niet echt.
Morgen maar eens kijken wat ik daar mee kan doen

Bekijk bijlage 359700 Deze zit in ieder geval nu in elkaar

Bekijk bijlage 359701

Bekijk bijlage 359702 Bekijk bijlage 359703
Tja, en dit ging dus even mis bij het aandrukken van de lijm.
Lesson learned (again .... :))

Bekijk bijlage 359705

En zo maar even wat druk gebouwed om het latje in bedwang te houden.

anyways, morgen is er weer een dag.
Salut!
ik had wel wat moeite om de twee passtukjes op de spiegel te vinden. deze waren niet genummerd en leken op de boeg te moeten. is goed gekomen.:yes:

Mooie werkplek. Wel behoorlijk Hollandse pannen op de achtergrond! En dat in Kenia :-)

Back