TIMBERWOLF
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
2 tools waar ik ECHT blij mee ben:
een disc-schuur machine (PROXXON TG125/e)
en de draaibank (PROXXON DB250)
ja, ik heb nog een wensen lijstje (frees, boor-kolom, aambeeld, mini-bankschroef, CNC, laser)
what NOT to buy:
De PROXXON beitel set
Bouke, ik benijd jou werkplek en machine park, ik moet het maar doen met een beperkt gereedschap (een mimizaagtafeltje en een accu handboor als hulpmiddel om de masten taps te schuren) maar kan mij daar mee redelijk behelpen. Ik vind jou bouwverslag erg leerzaam en goed te volgen voor een amateur bouwer zo las ik .de 7 p is pas mijn 3e boot waar ik nu mee aan het bouwen ben.Ik volg jouw verslag op de voet en ben zelf nu de romp aan het beplanken.En toen was het tijd voor het beter masten werk (en de DB 250, Yay!!)
De 12 mm Grote Mast is net te dik om door de DB heen te steken, en (net) te lang voor de 'normale montage'
Gelukkig had ik de mast iets verlengd met een ander stukje 12mm omdat hij het te kort was gesneden in de doos.
Die verlenging er weer even afgesloopt, en dan past de mast NET in de draaibank.
Hieronder de 10 mm Fokkemast:
Bekijk bijlage 427484
Bekijk bijlage 427483
hieronder de 'verlengde' grote mast (12mm)
De fokkemast (10mm)
en de bezaansmast (8mm).
Nu was de laatste, de bezaansmast, door lucht en vochtigheidsverschillen zo krom getrokken dat ik hiervoor een vervanging heb moeten maken.
Dat is echter een andere houtsoort dan origineel door Kolderstok geleverd, dus dat wordt ergens wat wegwerken (de kleur van de mast is anders)
Ook alvast wat notenhouten latjes aan elkaar gelijmd voor de ondersteuning van de marsen.
Bekijk bijlage 427481
Bekijk bijlage 427487
Bekijk bijlage 427486
Bekijk bijlage 427485
Een hoop passen en meten:
Bekijk bijlage 427482
de messen van proxxon daar was ik toch wel gauw klaar mee, je blijft aan het slijpen (en met alleen een disc sander is dat geen sinecure).Het is een mooie kunstenaar met mesjes maken. Ik denk dat ik het eens ga proberen, mis nog bepaalde mesjes voor speciale vormen