De Zeven Provinciën Hans

Als voorbereiding van het hijssen van de ra is nu eerst het gelaserde kardeelblok vast voorbereid. Deze is belegd op de knecht die staat op een dek lager.
Het maken van de knechten liet ik al zien in post 325 op 4 november 2018. ( Ik ben nu bezig om post 1661 te plaatsen.
Ik had al op dek B van de beschrijving een gat gespaard waarin de knecht geplaatst moest worden.
20191224_161215.jpg

In het kardeelblok is een gat geboord waar straks de val van de ra doorloopt.
20191224_160830.jpg

Hierna is het halende part eerst door de knecht en kardeelblok gehaald.
Met een kromme punttang kon ik dit geheel in het onderliggende dek lijmen.
20191224_163403.jpg

Door tijdelijk een hulplijn door het gat van het blok te voeren kon ik de boel wat strak zetten.
20191224_171005.jpg

En nu kon het rooster met de uitsparing weer op haar plaats. uiteindelijk als de ra hangt, zal ik deze goed beleggen. Ik zorg er dan ook voor dat het kardeelblok vlak boven het rooster komt te hangen aangezien de ra straks de hoogste stand heeft.

20191224_171636.jpg

Laatst bewerkt:
Deze morgen attendeerde Hans mij erop dat de ophanging van de fokkera en de grote ra zoals dat op tekening staat niet helemaal correct is.
Korte omschrijving hoe dit moet zijn:
Aan de lus van de stag wordt een enkelvoudig blok geknoopt, aan een stukje draad van ongeveer één cm.
Aan dit blok wordt dan de toppenant-draad geknoopt. Deze gaat naar het vioolblok aan het ra-einde en terug naar het blok aan de stag. Dan naar beneden naar het belegpunt.
Dit dus zowel voor de fokkera en de grote ra.

De tekening is inmiddels aangepast, en zo ik begrepen heb zal Hans dit in zijn verslag hierna ook uit gaan voeren. Dit volgt dus later.

Ik ga proberen om uit te leggen hoe de ra is opgehangen.
De ra werd tegen de mast gehouden door het rak. Dit zijn rakkeklootjes (kralen) en de bijbehorende sleden.
20191228_202937.jpg

Dit was zeker geen gemakkelijke klus overigens aangezien de draad eigenlijk geheel buiten het schip word voorbereid. Maar wel zodanig dat je alvast achter de mast langs moet en over de ra zelf. Ook gaat de draad via ogen die in de ra zijn gelijmd.
20191228_201635.jpg

Je begint met het touw aan de ra te knopen. Hierna begin je door te voeren door kralen en sledes.
20191228_204255.jpg

Daarna gaat het touw weer terug via de ra en langs de andere kant van de sledes. Vervolgens over de ra en oog terug via de middelste gaten van sledes.
20191228_204952.jpg
20191228_205853.jpg

Hierna weer door het andere oog aan het rak.
Als dit goed gebeurt en je trekt nu aan het touw klemt het rak zich tegen de mast. Het halende part is belegd aan een ring op het dek. Excuses. Maar je moet dit eigenlijk gaan doen om het te begrijpen. Daarnaast ben ik een slecht uitlegger vrees ik.
20191228_214712.jpg

Voor het hijssen van de ra wordt een touw aan de ra geknoopt. Tussen de ra-klamp. (Hier valt overigens ook het rak tussen)
Deze reep zoals dit heet gaat over het ezelshoofd.
20191228_220934.jpg

Daarna langs de zaling naar beneden door het eerder gemaakte kardeelblok en weer terug over het ezelshoofd. Hierna werd het weer gestropt aan de ra tussen de ra-klamp.
20191228_221321.jpg

Ook al weer lastig te fotograferen.

En daarna was alles perfect uitgelegd. Duidelijk hoe de ra gehijsd wordt.
Maar nog een vraagje over het rak. Het halende part wordt aan een ring op het dek belegd. Maar in de tekening gaat hij van onderuit door de ring. Lijkt mij dat hij dan eerst naar boven gaat door een blok. En dan naar beneden. Of sla ik de plank (ra) helemaal mis?

Trouwens ziet er weer goed uit allemaal.

Maar in de tekening gaat hij van onderuit door de ring. Lijkt mij dat hij dan eerst naar boven gaat door een blok. En dan naar beneden. Of sla ik de plank (ra) helemaal mis?

Ha - daar ga ik weer een beetje de "fout" in. Het halende part van het rak gaat of direct naar beneden, of via een blok onder de mars naar beneden. Het tekeningetje wat Hans laat zien was echter best wel lastig om te tekenen (ik had niet zoveel ervaring) en is daarom voor meerdere schepen gebruikt. Er zitten dus weleens wat onjuistheden tussen tekening en beschrijving....

Het beleggen aan de ring is enkel van het rak. Door dit touw te beleggen klemde dit zich vanzelf tegen de mast. Deze had dus geen hijssende functie. Hierdoor behoefde deze niet door een blok daarboven.

Aanvulling...
Juist ik zie nu ook wat je bedoelt Stephan na de aanvulling van Hans. Dit is inderdaad niet correct maar moet de lijn naar beneden getekend worden. Dus direct naar de ring in het dek.

Mooi dat je zo laat zien hoe je dit doet Hans. De beschrijving van mijn eerste schip was nogal summier. Ik ben toen enorm veel tijd bezig geweest om uit te zoeken hoe de ra’s opgehangen moesten worden. In die zoektocht ook dit forum ontdekt.

Mooi dat je zo laat zien hoe je dit doet Hans. De beschrijving van mijn eerste schip was nogal summier. Ik ben toen enorm veel tijd bezig geweest om uit te zoeken hoe de ra’s opgehangen moesten worden. In die zoektocht ook dit forum ontdekt.
;) Dit koste mij ook 4 uurtjes ondanks dat ik vannacht al alle handelingen in gedachte had gedaan.
Ondertussen was er ook nog een grote volle druppel secondenlijm op een klos draad gevallen... daar wordt je ook niet vrolijk van:rolleyes:

Ik begrijp dit nu, maar ben het toch niet helemaal eens in gedachte hoe het werkelijk zat. Aan het rak zat ook een op en neerhaalder. Dat is niet hetzelfde als dat uiteinde waar hij mee belegd werd. Maar ik kan me voorstellen met op en neerhalen van de ra, ook het rak mee moest worden bediend en dan was matroos Jantje er om te zorgen dat het rak strak om de mast bleef zitten met dat ene touwtje wat het rak bijeen hield. Zijn nogal wat handelingen om die loodzware ra te bewegen. Was het niet zo dat dat touw van het rak niet toch volledig aan de ra bevestigd werd. Lijkt mij om een of andere rede logischer.

Back