De Zeven Provinciën Hans

Tot slot dit jaar de brassen aan de fokkera gemaakt.
Dit begint weer met de 4-1 blokken aan de ra.
20191230_204411.jpg

Hierna voor beide brassen 4-1 blokken aan de bovenste lijn van de grote stag.
20191230_204421.jpg

Iets daarboven start het touw welke aan de stag is gezet. Van daaruit maar doorvoeren tot ze werden belegd aan de knechtjes aan de verschansing.
20191230_204444.jpg

Tot volgend jaar mensen!
20191230_204525.jpg
 
Mooi gemaakt weer Hans. Ik heb nog wel een praktische tip (iets te laat...) als je de brassen van alle ra's zet nadat het overige tuigage is gezet dan heb je meer ruimte om dit te doen. Nu heb je kans dat de brassen een tikkie in de weg gaan zitten. En als laatste tuig de schoten, halzen en brassen van de fok en het grootzeil dan zit er nagenoeg niets in de weg om de rest te tuigen.( het is maar een tip en geen wet natuurlijk:)) En een prettige jaar wisseling:bier:
 
Mooi gemaakt weer Hans. Ik heb nog wel een praktische tip (iets te laat...) als je de brassen van alle ra's zet nadat het overige tuigage is gezet dan heb je meer ruimte om dit te doen. Nu heb je kans dat de brassen een tikkie in de weg gaan zitten. En als laatste tuig de schoten, halzen en brassen van de fok en het grootzeil dan zit er nagenoeg niets in de weg om de rest te tuigen.( het is maar een tip en geen wet natuurlijk:)) En een prettige jaar wisseling:bier:
Jij hebt toch altijd wel een beetje gelijk he Piet.... Ik ga eens kijken of ik er tussendoor kan gaan friemelen. ;)
 
Bij de Endeavour heb ik hier heel lang over nagedacht en Piet gaf mij advies wat er allemaal aan touwen op kwam. Ik heb toen van binnen naar buiten gewerkt. En de boelijns, brassen en schoten als laatste gedaan. Wel heb ik ze aan de zeilen bevestigd en de touwen op klosjes gewonden. Zo hoefde ik niet naderhand te pielen. En ik moet zeggen dat werkte best handig. Maar er was veel denkwerk voor nodig omdat dat schip ook erg klein was en je nergens meer bijkwam als een zeil hing.
 
Ik heb mijn bron van de heer G.C. Dik. Deze man was gefascineerd geraakt door de 7 Provinciën en wel door het feit dat niemand precies wist hoe dit schip er heeft uitgezien.
In de jaren 80 heeft een reeks van artikelen gestaan waarbij een poging is gedaan tot reconstructie aan de hand van de nog bestaande tekeningen van Van de Velde gebouwd voor de admiraliteit van de Matze in 1665. Deze reeks is me bij de aanvang van mijn schip ter beschikking gesteld door het forumlid @symen ook woonachtig in de Hoeksewaard. Soms lees je net iets te laat. Samen met de tekeningen van Kolderstok die uiteraard leidend zijn ontstaat dus mijn schip. Zo is de besproken ra-klamp ook in de juiste positie getekend als de lijspieren zich achter de ra bevind.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan, ik ga dat zeker niet evenaren. Maar, is dat geen probleem als dat ene kanonsluik dicht moest...?

Frappant is dat de heren Blom en Dik absoluut geen vriendjes van elkaar waren. Terwijl ze wel beiden hetzelfde probeerden te doen.
Ze profereerden beiden hun eigen gelijk terwijl er geen 'gelijk' is in dit geval. Wat mij destijds is opgevallen, dat ze heel veel uit dezelfde bronnen haalden maar ieder daar zijn eigen verhaal aan knoopte.
 
Mooi gedaan, ik ga dat zeker niet evenaren. Maar, is dat geen probleem als dat ene kanonsluik dicht moest...?

Frappant is dat de heren Blom en Dik absoluut geen vriendjes van elkaar waren. Terwijl ze wel beiden hetzelfde probeerden te doen.
Ze profereerden beiden hun eigen gelijk terwijl er geen 'gelijk' is in dit geval. Wat mij destijds is opgevallen, dat ze heel veel uit dezelfde bronnen haalden maar ieder daar zijn eigen verhaal aan knoopte.
Op het verdek (open dek) zitten geen luiken, dus wat dat betreft is het geen probleem.
En dat ieder zijn eigen versie heeft dat is ook een feit... Het kontwachtersblok werd volgens mijn info alleen gebruikt bij het ten anker gaan en niet op zee, dus als je alle zeilen bij zet dan loopt de schoot gewoon los langs de boeg, tevens dient dit ook een open blok te zijn waar de schoot indien nodig ingelegd kon worden. Maar goed daar is al het één en ander over geschreven en ik zeg altijd als je het mooi vind, dan moet je het zeker doen.
 
Back
Top