De Zeven Provinciën Hans

Wat jij bedoeld waarschijnlijk is dat op het kardeelblok in sommige gevallen een op en neerhaler zat door het gewicht van het kardeelblok zelf. Zeker moest het rak ook mee worden bedient. Maar juist met vieren wat losser worden gehaald. Dit om ook soepel over de woelingen te laten lopen. De rakkeklootjes zorgden er voor dat alles "soepel" over de mast rolde.
Het hijssen gebeurde door het kardeelblok welke drie schijven had.

Laatst bewerkt:
Ja nu de gedachten verder gaan, is dat logisch. Er zaten nogal wat "hindernissen" op de mast.
Maak je wel de op en neerhaalder van het rak zelf ook?

JPG_8268_4258_bewerkt-1.jpg

In jouw geval zit de ophaler met een blok onder het ezelshoofd

Bij de tweede afbeelding is dit later in de tijd uitgevoerd de zogenaamde leguaan. Dit was touwwerk bekleed met leer. Die had een ophaler en een neerhaler. Ik vermoed dat bij de eerste afbeelding dit de op en neerhaler van het kardeelblok is. Maar mischien weten anderen dit?

Ten slotte zorgde ik er voor dat de lijspieren iets naar achter gekanteld werden door de ra zo op te hangen. Straks als de toppenanten worden gemaakt krijgen de vioolblokken wat meer ruimte.Bekijk bijlage 347920
Het is wel zo Hans dat de blokken achter de lijzeilspieren moeten komen, zoals je het nu hebt 'gedraaid' lijkt het er op dat je ze aan de voorkant wilt bevestigen. De lijzeilen zouden op die manier behoorlijk in de weg zitten voor de toppenanten. Eigenlijk moet de klamp (midden op de ra aan de voorzijde van de ra zitten en de lijzeilspieren haaks op de ra aan de bovenkant). De blokken voor toppenanten en schoten komen dan net achter de spieren op de ra-nokken mede omdat deze lijnen altijd ietwat schuin naar achteren lopen en niet naar voren.

Bijgaand 2 foto's om het wat duidelijker te maken,
JPG_8627_4478_bewerkt-1.jpg

Bij de x zie je dat de blokken achter de spieren zitten, omdat de zeilen uiteraard naar voren bollen en er geen lijnen in de weg kunnen/mogen zitten.
JPG_8626_4477_bewerkt-1.jpg

En een plaatje van de voorkant van een getuigde ra, waarop te zien is dat wanneer je de blokken voor de spieren zet je in principe géén lijzeil kan voeren omdat dan de toppenanten en schoten in de weg zitten.

Laatst bewerkt:
Bedankt Piet! Eigenlijk meer dan logisch. Ik had even snel gisteren ook een afbeelding geraadpleegd.
20191229_092600.jpg

Ik keek er verkeerd tegen aan en dacht dat de lijspieren aan de achterzijde moesten zitten. Dit kan natuurlijk ook helemaal niet.
Ik zal dit snel anders doen. De klamp aan de voorzijde krijgen is wat lastiger vermoed ik. Deze zit al flink vastgelijmd.

De klamp aan de voorzijde krijgen is wat lastiger vermoed ik. Deze zit al flink vastgelijmd.
Zou je deze niet met een nieuw vlijmscherp mesje los kunnen snijden en dan een nieuwe maken die je er voor weer op lijmt???
Ik weet uit ervaring dat je er urenlang in je hoofd mee bezig kunt zijn waarbij alle waanscenario's langskomen, maar dat dan uiteindelijk de daadwerkelijke uitvoering alles mee valt..:):)
In ieder geval succes met je beslissing, iets in me zegt dat het helemaal goed gaat komen Hans...

Heb je die ijzers met secondelijm vastgezet? Klinkt gek maar door extreme hitte lost die lijm op. Vlammetje of soldeerbout. Wordt wel een dingetje om dit goed te krijgen. Eenvoudigste lijkt mij een nieuwe ra-klamp maken en deze netjes te verwijderen. Als het goed is komt het oude plekje waar hij zat op de achterkant van de ra. Nauwelijks zichtbaar.

Heb je die ijzers met secondelijm vastgezet? Klinkt gek maar door extreme hitte lost die lijm op. Vlammetje of soldeerbout. Wordt wel een dingetje om dit goed te krijgen. Eenvoudigste lijkt mij een nieuwe ra-klamp maken en deze netjes te verwijderen. Als het goed is komt het oude plekje waar hij zat op de achterkant van de ra. Nauwelijks zichtbaar.
Ik denk dat ik maar de klamp probeer te verwijderen en desnoods een nieuwe maak. De aanhechting zit tenslotte aan de onderzijde van de ra. Dus daar zie je straks niets van.
Dus eigenlijk kan ik al die druppeltjes secondenlijm met hitte van onze ( was ) prachtige tafel halen:):)
Ik ga dit goede nieuws straks vertellen aan mijn vrouw....:goal

De toppenanten van de fokkera is gemaakt.
Ik heb als eerst vioolblokken gemaakt met een lengte van 6mm. Deze kwamen dus aan de binnenzijde van de lijspier.
20191229_161117.jpg

Aan de stag komt volgens tekening een gestropt 4-1 blok. Deze blokken heb ik zelf gemaakt in een Iets andere uitvoering. Ik vond dit wat deftiger zeg maar om te maken volgens onderstaande afbeelding.
IMG-20191228-WA0019.jpg

Deze blokken werden aan een hanger bevestigd en gestropt aan de lus van de stag.
20191229_191115.jpg

Hierna start het touw vanaf dit blok door het bovenste gat van het vioolblok en nu terug door een gat ( schijf ) in het midden van dit blok.
20191229_161218.jpg

Back