De Zeven Provinciën Hans

De boelijn van het voorbovenmarszeil is gemaakt. Deze loopt via een 3-blok aan de stag naar een 4-1blok aan de spriet. (Heb er maar een pijltje bij gezet) en uiteindelijk belegd op een korvijnnagel aan de railing bakdek.
20200114_194428.jpg
20200114_195022.jpg

De foto's spreken wel weer voor zich denk ik.

Het bramzeil is ook gehesen en hierdoor hangen alle zeilen aan de fokkemast. Boelijnen en brassen moeten nog worden gemaakt.
Het is nog even onduidelijk voor me of de buikgordingen aanwezig waren. Op de tekening staan ze niet aangegeven omdat ze niet aanwezig waren in die tijd? Of hooguit in een enkele uitvoering.Toch heb ik besloten ze aan te brengen aangezien het wel in mijn straatje paste hoe ik de zeilen getoond wil hebben.
De ra is gehesen door een val van een enkele draad die door een schijf in de steng loopt. Dat is best een dingetje om te boren in een steng van een paar mm.... Het rak is gemaakt uit 1 draad met slechts 6 rakklootjes zonder de sledes. foto's spreken weer voor zich.
20200116_215412.jpg
20200116_215403.jpg
20200116_223422.jpg
20200116_223414.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er heel strak uit Hans. Je maakt iets heel moois. De tekening hierboven is uit het boek van Kamer “het VOC retourschip” daar zie ik ook geen gordings aangegeven in het voorbramzeil.

Het kwam eigenlijk omdat ik de blokjes er al aan had gezet en daarna op de tekening gordingen miste. Dus voor de toekomstige bouwers die ooit dit zei gaan hijssen.... bespaar je de moeite de tekening van Kolderstok is correct en zit ik vout op mijn model.

Back