De Zeven Provinciën Hans

Bezig om wat nokklampjes te plaatsen op de ra. Tijdens het kijken of ze mooi geplaatst waren valt mijn oog op de tekst van de doos.

En geloof me.... het is best te doen!
20200107_203753.jpg

De ra met het voormarszeil is gehangen nadat ik alle 3-1 blokjes er zijn aangezet.
De val loopt door gaten ( schijven ) achter de hommer. Ik had deze gaten al in een eerder stadia geboord. Een tikkie scheef zoals je ziet. Je ziet het gat en aan de achterzijde de val komen.
20200109_202641.jpg
20200111_203234.jpg

In dit geval gaat voor deze ra de val door het kardeelblok met 2 schijven. Doorgeboord naar de rechterzaling start dit via een 4-1 blok. En gaat terug door het gat in de mars naar de knecht op het bakdek. Je zou hier ook kunnen kiezen om vanaf het ezelshoofd te starten.
20200112_140827.jpg

Na de ingewikkelde procedure om het rak te maken van het vorige zeil nu de rakklootjes en de sledes eerst los te maken en later aan de ra te maken. Dit gaat natuurlijk een stuk eenvoudiger en je ziet er weinig van als de ra hangt.
20200111_180843.jpg

Het halende part van dit rak is belegd aan een ring op het dek.
20200111_200729.jpg

Laatst bewerkt:
Het blok voor de geitouwen zitten geknoopt aan de hals van de schoothoek bovenzijde.
20200112_140225.jpg

De schoot zelf gaat door het vioolblok van de fokkera er onder en via een 3-1 blok aan de zaling van de mars richting knecht.
20200112_134035.jpg

En zo ziet dit er vanaf boven uit. Het is uiteraard wel een beetje een dingetje om de ra's haaks op je model te zetten. Enigzins kan je met het aanhalen van de bras bijsturen. Maar het gevaar bestaat ook hier weer dat je de stag gaat lichten en deze dus niet mooi recht blijft. Tijdens het maken van al dit touwwerk dus een behoorlijke controle of alles mooi horizontaal, recht en haaks blijft. Ik ben er tevreden mee tot nu toe.
20200112_151929.jpg
20200112_151949.jpg

Natuurlijk mag je je ra's haaks zetten. Maar ze zijn bedoeld om het schip te sturen. En het is heel toevallig als de richting/koers van het schip ook exact de richting van de wind is. Het zal dus veel vaker voorkomen dat de ra's een hoek maken met de langsrichting.
Ik vind een kleine hoek dus eigenlijk veel realistischer.
Maar haaks kan en mag natuurlijk ook.

Natuurlijk mag je je ra's haaks zetten. Maar ze zijn bedoeld om het schip te sturen. En het is heel toevallig als de richting/koers van het schip ook exact de richting van de wind is. Het zal dus veel vaker voorkomen dat de ra's een hoek maken met de langsrichting.
Ik vind een kleine hoek dus eigenlijk veel realistischer.
Maar haaks kan en mag natuurlijk ook.
Dat is absoluut waar, maar voor dit statische model was dit mijn uitgangssituatie . Maar inderdaad!!! Het zou een mooie keuze geweest zijn en helemaal zo gek nog niet om het op jouw beschreven manier uit te voeren.

Complimenten Hans wat je hier laat zien. Ik vind de zeilen ook erg secuur afgewerkt.

1 puntje van kritiek.
Crocs kunnen echt niet:)
:D:D:D
Ik loop heel de week op van die mooie schoentjes.
Thuis grijp ik als eerste naar de crocs. Ik had niet eens in de gaten dat ze er op stonden.
Maar tijdens het modelbouwen sta ik eigenlijk de gehele tijd en ze hebben een heel goed voetbed.

Back