De Zeven Provinciën Hans

Heren bouwmeesters,
Ik ben eigenlijk verbaasd over het feit dat op de 7P stagzeilen worden gebruikt. Dit is toch een 17e eeuws schip en ik heb altijd gedacht dat er in die tijd op de VOC schepen geen stagzeilen voorkwamen. Kijk ik naar de schilderijen van de Velde dan zie ik ze daar ook niet. Waarschijnlijk heb ik niet goed opgelet.
Na 1665 toen dit schip werd gebouwd kreeg het zeilplan van dit oorlogsschip een snelle ontwikkeling wat al starte aan het begin van die eeuw.. Aanvankelijk konden zeilen nog niet worden gereefd. In het eerste kwart van de 17e eeuw kwamen er zeilen bij op de schepen. Bijvoorbeeld bramzeilen aan grote en fokkemast en een bovenblinde boven de blinde. Rond het midden van deze eeuw kwam er een stagzeil aan de grote stag als stormzeil. Later kwamen ze ook aan de stagen van de andere masten. Nog later kwamen de lijzeilen. De 7.P was natuurlijk het neusje van de zalm in die tijd en uiteindelijk waren al deze zeilen aanwezig.
 
20200121_171539.jpg
Normaal gezien liep de leider gelijk met de val en werd of om de masttop geslagen of aan de zaling gezet, maar 100% zekerheid is altijd moeilijk wat de tuigage betreft, mede omdat er nogal eens verschil was met de verschillende systemen. Je schrijft zelf al dat je in het boek van Dik het blok om de stag zag zitten, dus wie ben ik om dit tegen te spreken....
Ik baseerde mijn bevindingen op deze tekening inderdaad Piet.
Er stond in de modelbouwer uit 1984 een zeer beknopte serie over de 7P.
Hier stond ook beschreven dat het verstandig was om de stagzeilen geborgd te laten zien. Vandaar uit dacht ik, dat het ook inderdaad zo kon. Sterker nog er stond dat dit zeil dan geborgd kon worden met beslagseizings aan de loze stag. Toen dacht ik... ik zie nog geen matroosje de stag in klimmen om dit zeil op die manier te borgen. Ik dacht wel dat het dus mogelijk zou zijn deze aan de leider te knopen. Vandaar een vrije interpretatie van mezelf.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de laatste zijn die je ongelijk geeft Hans, maar mijn info betreft uiteraard het grootstagzeil die aan een leider hangt. Het zeil op de tekening hierboven is een stagzeil wat aan de bestaande stag hangt en niet aan een leider, daarin zit waarschijnlijk het verschil.

En de 7P had inderdaad geen stagzeilen, maar dat heeft uiteraard niets te maken met de juiste manier van tuigen... ik heb het nog even opgezocht en zowel E.W. Petrjus als Orazio Curtis beide auteurs van Historische Zeilschepen plaatsen de val aan de zaling van de fokkemast, dus ik verzin dit natuurlijk niet zelf;)
 
Maar waar baseer je het op dat de 7p geen stagzeilen zou hebben?
Ik zeg hier natuurlijk niet dat ze er wel waren overigens;)
Stagzeilen waren voor kleinere schepen in de 15e eeuw al bekend volgens zu Mondfeld. Op grotere werden ze rond 1660 ingevoerd. De 7p is van 65 en mogelijk kwam er of vanaf het begin of later de stagzeilen...
Natuurlijk hoop ik op een tekening van de jongste telg van van der Velden die het laat zien. Die was wat korter weg in de tijd dan de oude:) maar het was ook bekend dat meer tuigage niet uitgebreid tekende.
 
Laatst bewerkt:
Maar waar baseer je het op dat de 7p geen stagzeilen zou hebben?
Ik zeg hier natuurlijk niet dat ze er wel waren overigens;)
Stagzeilen waren voor kleinere schepen in de 15e eeuw al bekend volgens zu Mondfeld. Op grotere werden ze rond 1660 ingevoerd. De 7p is van 65 en mogelijk kwam er of vanaf het begin of later de stagzeilen...
Natuurlijk hoop ik op een tekening van de jongste telg van van der Velden die het laat zien. Die was wat korter weg in de tijd dan de oude:) maar het was ook bekend dat meer tuigage niet uitgebreid tekende.
Eigenlijk dacht ik dat omdat ik nog nooit een plaatje heb gezien waar ze stagzeilen voer. Maar ik lees net dat de stagzeilen later zijn toegevoegd. Citaat uit mijn boek; De 2e belangrijke verandering was een toevoeging, die van de stagzeilen. in de loop der tijd werden de takelages omgeleid (brassen en boelijnen) en de hanepoten en blinde steng verdwenen omdat ze in de weg zaten voor de nieuwe, uiterst bruikbare langsscheepse zeilen (stagzeilen)… Dus aanvankelijk had de 7P geen stagzeilen, maar deze zijn dus in een later stadium toegevoegd (er staat geen datum bij wanneer dat was)

Dus als je haar met de stagzeilen bouwt, zou je eigenlijk de hanepoten aan de marsen weg moeten laten,
bron; " Beroemde Schepen" door Erik Abranson
 
Toch een leuke discussie. Kamer schrijft in zijn boek "het VOC-retourschip" ook over de veranderingen die in de 17e en18e eeuw in de Nederlandse scheepsbouw plaatsvinden en met name over de VOC schepen. De veranderingen in het model (steilere voorsteven, galerijen etc.) maar ook over de zeilen. Die veranderingen kwamen niet ineens, maar vonden plaats gedurende tientallen jaren zo schrijft hij. Wanneer precies zullen we nooit weten.
Voor jou Hans wordt het niet gemakkelijker denk ik om te besluiten wat te doen. Doe je het één, dan moet je ook de andere zaken weer aanpassen. Weglaten van de stagzeilen scheelt je wel een kluit werk dan. Veel succes. Het wordt sowieso een pracht schip!
 
Ja - voor hetzelfde geld voer de Ruyter uit met nieuwe stagzeilen, om halverwege al weer om te keren om de hanepoten weg te laten halen.
Veranderingen werden ter plekke doorgevoerd wanneer het een verbetering was.
 
Ik heb gisteren naar de Michiel de Ruijter gekeken. Man man dat had ik niet moeten doen. Samen met dit verslag wil ik hem ook bouwen. Ik denk dat ik met mijn huidige project en het andere (VOC)schip dat gaat komen:worship: minimaal nog 2 a 3 jaar bezig ben. Misschien maar iedere maand een bedragje aan de kant leggen voor de 7P. Want hoe meer ik mij verdiep in de historische zeilschepen hoe aantrekkelijker die Hollandse schepen worden.
 
Tja, de Engelsen bouwden efficiënte schepen, de Hollanders honderden jaren daarvoor al bouwen imposante schepen.
Geen schoner schip dan een 17e eeuwse Hollander.
En dat is de bescheiden mening van een Vlaming :)
 
Netflix :yes:

Echt heel indrukwekkende film.

Wat ik nog indrukwekkender vind is je 7P Hans :wave

Stagzeilen of niet. Jij bent admiraal van deze 7P! Jij hebt besloten dat de stagzeilen een strategische toevoeging voor je schip is.
Meneer de Ruijter zal trots zijn op je heldhaftige aanpassingen! ;) Of hij is gewoon trots dat jij als enige begreep hoe de 7P bedoeld was om te bouwen :worship:
 
Tja heren,

Hier spreekt de kapitein.. Althans van dit modelletje dan. In 2014 had ik nog nooit een modelletje gebouwd. Niet in plastick en nog niet eens vliegtuigje van plastick. Hooguit dan van polystyreen met een propellertje wat je in de lucht gooide. Nu, na 5 scheepjes ben ik blij dat ik enkele benamingen weet wat op dit schip thuishoorde. Tot die tijd, wist ik bijna niet eens wat een V.O.C. schip was.
Nu ik met dit schip bezig ben leer ik in een rap tempo bij. Mede door de interessante en leerzame discussies hier en de verslagen van de andere schepen. Helaas is er nergens eerder een verslag gestart op een forum waarbij al uitgebreid beschreven is hoe dit te bouwen wat betreft de 7p wat volgens de nieuwste zienswijze in de tijd is gebouwd . Ook Koos en Jean vertelde al over de verschillen in een decennia tijd. (Uiteraard heb ik de zeer uitgebreide tekeningen van Kolderstok) . Bedoel ik dit negatief? absoluut niet:) We steken er allemaal wat van op van deze discussies en vragen ons met elkaar af wat nu de werkelijkheid was hoe e.a. is uitgevoerd . Er is op papier uiteraard veel geschreven over de 7P in allerlei documentatie waarin logische antwoorden liggen maar waar waarschijnlijk ook onwaarheden tussen zitten.
Over een romp kan je discussiëren en ben je het snel met elkaar eens en omdat deze toch wel rijk op de afbeeldingen van vader en zoon van der Velden voorkomen. Zo kwamen de torentjes ook later er op na een verbouwing of renovatie van de 7P
Voor de tuigage is dit toch wel anders en blijft het gissen naar de werkelijkheid.
En nu ik zover ben dat ik hier als eerste wat over laat zien kan het niet anders dat deze discussies komen. En best leuk overigens! Met elkaar komen we er wel he!
Maar ja? Als er over stagzelen wordt geschreven dan geeft dit bovenstaande discussie en is er de vraag..... waren ze aanwezig? Ik zeg toch echt met voorzichtigheid … Jazeker! Dit baseer ik op wat ik er over lees en mijn bevindingen op internet. Waarschijnlijk kwamen ze later en hier zijn we het inmiddels wel met elkaar over eens denk ik.
De manier hoe deze bevestigd waren blijft echter onduidelijk. Zo lees ik ook dat de loze stag (welke ook gezien kan worden als de leider in mijn documentatie) juist onder de hanepoot van de mars wordt vast gezet.
Hier lees je dus expliciet onder de hanepoot. En dan leest Piet in zijn boeken dat de hanepoten juist weggenomen werden:)
Dus zeg het maar hoe alles nu uit te voeren? Ik heb geprobeerd terug in de tijd te stappen maar helaas dat lukte me net niet.
En eerlijk, ik ben er nog niet helemaal uit of ik ga veranderen.
Maar wel opgemerkt is dat in de beschrijving van Kolderstok ook naar voren kwam dat e.a. zelf zal moeten worden uitgediept en dat in beginstadia de beschrijving summier was. Dit vond je geschreven in het bouwverslag van onze admiraal zelf. Maar ook dat de 7p er straks staat in een basis waarin je al je vakmanschap kwijt kunt. Of heb ik het mis Hans? En dat dit schip een moelijkheidsgraad 4 van 4 heeft voor de zeer gevorderde bouwer. Dit staat tenslotte op de doos zoals je deze in de winkel ziet. Dit levert wel eens denkwerk op en krijg ik gelukkig veel feedback waar nodig van Kolderstok.
Maar gezien de andere verslagen van de 7P waarin bouwers achterlopen op mij vind ik de moeilijkheidsgraad wel meevallen. Kijk maar eens naar de resultaten van wat daar bereikt wordt. Ook bereiken mij in PB foto's van andere trotse bouwers en ook wel verschillende vragen.
Dus laat je niet afschrikken om te beginnen aan dit schip. Door deze discussies maar ook door de afbeeldingen in dit verslag en tekeningen met bouwverslag kan iedereen dit schip bouwen als er wat ervaringen zijn.

Ik ben er van overtuigd dat dit nog niet de laatste discussie is en ook niet dat iedereen het met mij eens is.
Maar laat de kritische noot of opmerkingen ook zeker niet achterwege.

Tenslotte sluit ik af met een navolgende foto vanuit de beschrijving wat leidend voor me is. ... Ik heb dus een ontwerper van dit model die misschien niet alles goed heeft maar die een gedegen speurwerk heeft gedaan om tot ontwerp van dit prachtige schip te komen... Petje af!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren naar de Michiel de Ruijter gekeken. Man man dat had ik niet moeten doen. Samen met dit verslag wil ik hem ook bouwen. Ik denk dat ik met mijn huidige project en het andere (VOC)schip dat gaat komen:worship: minimaal nog 2 a 3 jaar bezig ben. Misschien maar iedere maand een bedragje aan de kant leggen voor de 7P. Want hoe meer ik mij verdiep in de historische zeilschepen hoe aantrekkelijker die Hollandse schepen worden.
Zag je trouwens dat stuurrad in de film in plaats van de behorende Kolderstok? Dat klopte niet he.
 
Back
Top