Tja heren,
Hier spreekt de kapitein.. Althans van dit modelletje dan. In 2014 had ik nog nooit een modelletje gebouwd. Niet in plastick en nog niet eens vliegtuigje van plastick. Hooguit dan van polystyreen met een propellertje wat je in de lucht gooide. Nu, na 5 scheepjes ben ik blij dat ik enkele benamingen weet wat op dit schip thuishoorde. Tot die tijd, wist ik bijna niet eens wat een V.O.C. schip was.
Nu ik met dit schip bezig ben leer ik in een rap tempo bij. Mede door de interessante en leerzame discussies hier en de verslagen van de andere schepen. Helaas is er nergens eerder een verslag gestart op een forum waarbij al uitgebreid beschreven is hoe dit te bouwen wat betreft de 7p wat volgens de nieuwste zienswijze in de tijd is gebouwd . Ook Koos en Jean vertelde al over de verschillen in een decennia tijd. (Uiteraard heb ik de zeer uitgebreide tekeningen van Kolderstok) . Bedoel ik dit negatief? absoluut niet

We steken er allemaal wat van op van deze discussies en vragen ons met elkaar af wat nu de werkelijkheid was hoe e.a. is uitgevoerd . Er is op papier uiteraard veel geschreven over de 7P in allerlei documentatie waarin logische antwoorden liggen maar waar waarschijnlijk ook onwaarheden tussen zitten.
Over een romp kan je discussiëren en ben je het snel met elkaar eens en omdat deze toch wel rijk op de afbeeldingen van vader en zoon van der Velden voorkomen. Zo kwamen de torentjes ook later er op na een verbouwing of renovatie van de 7P
Voor de tuigage is dit toch wel anders en blijft het gissen naar de werkelijkheid.
En nu ik zover ben dat ik hier als eerste wat over laat zien kan het niet anders dat deze discussies komen. En best leuk overigens! Met elkaar komen we er wel he!
Maar ja? Als er over stagzelen wordt geschreven dan geeft dit bovenstaande discussie en is er de vraag..... waren ze aanwezig? Ik zeg toch echt met voorzichtigheid … Jazeker! Dit baseer ik op wat ik er over lees en mijn bevindingen op internet. Waarschijnlijk kwamen ze later en hier zijn we het inmiddels wel met elkaar over eens denk ik.
De manier hoe deze bevestigd waren blijft echter onduidelijk. Zo lees ik ook dat de loze stag (welke ook gezien kan worden als de leider in mijn documentatie) juist onder de hanepoot van de mars wordt vast gezet.
Hier lees je dus expliciet onder de hanepoot. En dan leest Piet in zijn boeken dat de hanepoten juist weggenomen werden

Dus zeg het maar hoe alles nu uit te voeren? Ik heb geprobeerd terug in de tijd te stappen maar helaas dat lukte me net niet.
En eerlijk, ik ben er nog niet helemaal uit of ik ga veranderen.
Maar wel opgemerkt is dat in de beschrijving van Kolderstok ook naar voren kwam dat e.a. zelf zal moeten worden uitgediept en dat in beginstadia de beschrijving summier was. Dit vond je geschreven in het bouwverslag van onze admiraal zelf. Maar ook dat de 7p er straks staat in een basis waarin je al je vakmanschap kwijt kunt. Of heb ik het mis Hans? En dat dit schip een moelijkheidsgraad 4 van 4 heeft voor de zeer gevorderde bouwer. Dit staat tenslotte op de doos zoals je deze in de winkel ziet. Dit levert wel eens denkwerk op en krijg ik gelukkig veel feedback waar nodig van Kolderstok.
Maar gezien de andere verslagen van de 7P waarin bouwers achterlopen op mij vind ik de moeilijkheidsgraad wel meevallen. Kijk maar eens naar de resultaten van wat daar bereikt wordt. Ook bereiken mij in PB foto's van andere trotse bouwers en ook wel verschillende vragen.
Dus laat je niet afschrikken om te beginnen aan dit schip. Door deze discussies maar ook door de afbeeldingen in dit verslag en tekeningen met bouwverslag kan iedereen dit schip bouwen als er wat ervaringen zijn.
Ik ben er van overtuigd dat dit nog niet de laatste discussie is en ook niet dat iedereen het met mij eens is.
Maar laat de kritische noot of opmerkingen ook zeker niet achterwege.
Tenslotte sluit ik af met een navolgende foto vanuit de beschrijving wat leidend voor me is. ... Ik heb dus een ontwerper van dit model die misschien niet alles goed heeft maar die een gedegen speurwerk heeft gedaan om tot ontwerp van dit prachtige schip te komen... Petje af!