De weg naar de FAI F3C klasse....

Wedstrijd Vlissingen 2014

Zo de laatste wedstrijd voor dit wedstrijd seizoen zit erop en achteraf ben ik niet eens ontevreden over het verloop van deze dag. Ik kon helaas niet de gehele dag aanwezig zijn maar de wedstrijdleiding gaf mij wel de gelegenheid om 3 rondes te vliegen.

Mijn nr.1 heli had ik dus enkele maanden geleden stuk gemaakt en had ik nog niet opgebouwd voor deze wedstrijd dus ging mijn reserve heli de auto in. Mijn laatste vlucht met deze heli was (volgens mij) eind vorig jaar geweest dus ik wilde zaterdag toch nog even een vlucht maken om te kijken hoe de boel aanvoelde. Aangekomen bij mijn wildvlieg plek was ik er eigenlijk al weer klaar mee. Er stond een compleet Circus terrein opgebouwd :mad: dus kon ik weer naar huis.

Dus zondagmorgen even vlug voor de briefing een "test" vlucht gemaakt, het voelde wel oké dus ik moest het hiermee doen, weer een schitterende voorbereiding van 5 minuten.

Helaas waren er maar 2 piloten in sportklasse dus het was een "strijd" tussen Wim en mij. Er stond een verraderlijke wind, met name bovenin was het behoorlijk oppassen. Mijn eerste ronde stelde niet zoveel voor, de hover figuren waren absoluut niet goed verder ging de looping totaal de mist in omdat ik mij door de wind liet verrassen. De split S liet ik maar schieten want ik wilde geen enkel risico nemen. Uiteindelijk zou ik als 2e eindigen op 968 punten, als ik dit vergelijk met Wim dan viel de schade wel mee. De 2e ronde was iets beter omdat ik meer op mijn gemak stond maar het is gewoon een feit dat als je wedstrijden wilt vliegen dat je MOET trainen en als je dat niet doet (of niet kan) dan zie je dat tijdens de wedstrijden. Ik ben direct na mijn 3e ronde naar huis gegaan maar als ik de einduitslag zag dan heb ik de 3e ronde wel gewonnen. Zegt meer over Wim dan over mij want ook de 3e ronde was niet beste dus ik vermoed dat Wim 1 of 2 figuren behoorlijk heeft verprutst.

Ik zag ergens de einduitslag staan:

Wim: 2000 punten
John: 1978 punten

Dus als ik het vergelijk met mijn tegenstander dan ben ik wel tevreden, verder absoluut niet. Maar zoals eerder vermeld, volgend jaar ga ik defintief de stap zetten maar hoe de eerste wedstrijd zal verlopen ligt helemaal aan de komende maanden. De eerste wedstrijd is altijd ergens eind april/begin mei dus ik heb nog 7! maanden om mij voor te bereiden. Lijkt nu heel veel maar ik ben toch benieuwd wat er van terecht komt :rolleyes:.

Wat ik gisteren van alle 3 de F3C piloten te horen kreeg was dat ik alle moeite moet gaan doen om toch 1 heli om te bouwen naar flybarless. Het maakt het vliegen met name bovenin veel gemakkelijker melden deze mannen. Ik heb geen enkele! ervaring met flybarless en moet mij erin gaan verdiepen maar wil wel 1 heli ombouwen. Rob meldde mij dat een Align 3gx een aardige flybarless systeem is dus ga eens op zoek naar zo'n module. Tevens ga ik kijken of ik met minimale kosten de kop kan ombouwen of dat ik een nieuwe kop moet aanschaffen.

De winter moet nog beginnen en de werkbank ligt al vol met projecten en niet te vergeten .....IK MOET VLIEGEN!!!

Opkomst in sportklasse F3C was dit jaar bijzonder laag maar ben wel de enige die alle 9 rondes gevlogen heeft en heb daarvan 6 rondes "gewonnen", en leuk resultaat maar het zegt verder helemaal niets. Ik zal uiteraard de wintermaanden ook hier weer mijn ervaringen neerschrijven en hoop dat volgend jaar meer piloten de stap willen nemen om mee te doen aan de wedstrijden zodat er iets meer competitie is.

Hoi John,

Ik vind dat je dapper door ploetert en toch hiermee vooruitgang boekt :yes:.

De Align 3Gx is al beter dan de 3G maar is nog aan de onderkant van de flybarless markt. De meest polulaire types bij 3D zijn de VBAR en de BeastX. En natuurlijk zijn er nog meer varianten zoals de brain e.d.
Zoek een maatje op in de buurt die je wilt helpen en maak dan jouw keuze. Het kan de eerste keer een hoop gepuzzel zijn als je dit niet gewend bent en dan is hulp altijd prettig.
Een goed FBL systeem maakt vliegen makkelijker. Dan ben ik zo iemand die de maximale hulp hierin wilt zodat mijn vliegen nog wat leuks wordt :p
Ik zou persoonelijk hierom altijd voor de VBAR gaan.
Al mijn 3 heli's zijn overigens ook VBAR......

Walter, ik weet dat de 3 Gx een goedkoop systeem is maar ik wil eerst een beetje aftasten wat het allemaal inhoud. In de F3C zijn de Futaba Gy 750 en het systeem van JR de meest gebruikte flybarless systemen. Maar ik ga eerst maar eens kijken hoever ik kom met een 3 Gx voordat ik weer 100-en euro's uit ga geven ;).

En bedankt voor opbeurende woorden, het is inderdaad ploeteren maar mijn doel zal ik bereiken. Al is het met vallen en opstaan en al gaat het niet zo snel als ik wil, volgend jaar sta ik in het rijtje van de "grote" heren, al is het wel onderaan maar................. ik sta er wel :yes:.

Ik heb nogal wat 2e hands vbars voorbij zien komen in de 2e hands hoek. Het hoeft ja niet altijd nieuw te zijn.

Ik ben ook nog niet over (voorlopig). Vind het zoooo zonde van die mooie kop. Vooral nu ik eindelijk snap hoe het werkt.....

Steven.

Tja Steven ik vind het ook nog steeds doodzonde, ik heb hier ook nog 3 heli's staan met een extra stangetje. Ik ga er eerst 1 ombouwen en zien wel, als het bevalt dan bouw ik de andere ook om en gebruik dan de reserve koppen voor mijn trainer...voor het geval dat...;)

Maar ik moet mij eerst weer gaan verdiepen in de wondere wereld die flybarless heet....zucht.

De eerste stappen naar flybarless

Tijden veranderen dus ook ik moet er aan geloven en ga de eerste stappen zetten naar flybarLESS. Ik heb mij er nooit in verdiept en heb ook nog nooit met een flybarless heli gevlogen dus begin wat dit onderwerp helemaal op nul.

Ik ga mij gecrashte heli weer opbouwen/ombouwen naar flybar less om te zien wat het mij brengt. De F3C piloten die ik tijdens de laatste wedstrijd sprak die gaven mij toch echt het advies om over te stappen dus heb wat 2e hands spullen aangeschaft om de kosten een beetje in de hand te houden want de flybar koppen liggen straks waarschijnlijk als oud vuil op de plank.

Ik heb een Align 3Gx gekocht en daarbij een oud type kop om eens te kijken hoe het allemaal werkt.

full

full

Ik wil tegelijk kijken wat een 800 size staartbuis doet want die heb ik nog liggen en monteer ik ook. Maar eerst eens wat leesvoer doornemen en you tube filmpjes om de zien hoe ik de boel moet instellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi John,

het je ook de 3G link voor naar de PC ? die heb je nodig om de firmware te checken/updaten. Ik vond de 3GX vanaf V4 best goed vliegen. Er is nu V5 en die zal nog wel iets beter vliegen.

Ik heb ook nog steeds die 3GX in mijn T Rex 700e,

maar als je een Mercedes wild,
dan moet je een Mercedes kopen,

(op mijn Gaui 700e heb ik v-Bar, vliegt wel beter volgens mij)

succes John, het is leuk !

Groet
Uwe

de 3g en 3gx vliegen gewoon goed..
ik heb nu ook een 2 tal vbars in de gelederen, en die vliegen beter. mag ook wel :mrgreen:
puntje bij paaltje is het ook een stuk gevoel, een stukje persoonlijk.
de 1 zweert hierbij, de ander daarbij..

Maar over de 3g en 3gx heb ik nooit te klagen gehad.
sterker, de manier van instellen vind ik eigenlijk best prettig. Kan uit het hoofd, op het veld
behalve als je het gedrag aan moet passen, dan moet de de pc bij je hebben

Geduld

Mijn geduld en doorzetting vermogen zijn de afgelopen weken behoorlijk op de proef gesteld. Vorige week was het weer een mooi weekend en hield er al rekening mee dus de accu's vol en hup naar het wildvlieg veld. Daar aangekomen liepen er diverse mensen met honden rond dus kon ik niet vliegen. Toen maar uitgeweken naar mijn kleine hover veld om in ieder geval "iets"te doen. Dus van nood maar 2 accu's gehoverd en maar weer naar huis.

Vandaag ook een sessie gepland dus gisterenavond 3 accu's volgeladen en vanmorgen maar weer op weg. Aangekomen bij mijn veldje was het weer een drukte met van alles .....Kl*&^%$#zooi, ik heb nog staan te wachten maar kreeg zeker niet de indruk dat men snel zou gaan vertrekken dus vertrok ik maar weer. Net als vorige week dan maar weer naar mijn kleine hover lokatie, daar aangekomen zag ik ook weer mensen met honden. Na even gewacht te hebben vertrokken die weer dus kon ik in ieder geval weer hoveren. Echter na de eerste accu leeg gevlogen te hebben arriveerde er weer een auto met diverse honden die binnen enkele ogenblikken al driftig aan het rond rennen waren. Ik had het al aanzien komen en had mijn heli al aan de grond staan. Ik was zo pissed dat ik van nijd mijn spullen in de auto gegooid heb en mokkend naar huis ben gereden.

Dus twee weken mooi weer maar eigenlijk niet gevlogen, nu weet ik dat er wel plekken zijn waar ik kan vliegen maar de tijd van reizen is mij nu gewoon teveel. Ik wil gewoon even "om de hoek"vliegen en weer naar huis, laten we a.u.b. hopen dat de club deze maand hun vergunning krijgt zodat ik een plek heb waar ik ongestoord kan vliegen.

Dus komende week maar verder met het instellen van de flybarless heli, gebeurt er toch iets :(

ik begrijp jou frustratie,

de mensen genieten van de mooie herfst-dagen,
maar wat ik niet begrijp is,
dat iedereen daarvoor een hond nodig heeft;

ik heb inmiddels mijn officieel vlieg-brevet gehaald
en maag nu op de club vliegen,
daar genieten de mensen ook van het weer,
en honden zijn niet toegestaan (... kunnen ook niet vliegen, ha ha)

suc6 John

Groet
Uwe

Ben de afgelopen week maar eens met de 3Gx bezig geweest. De gyro gemonteerd de servo's in de module aangesloten en dan maar lezen wat er gedaan moet worden. Ik heb als eerste de laatste software versie erin gezet (V5.0). Daarna stapgewijs de setup procedure gevolgd, ging niet helemaal vanzelf moet ik toegeven maar zover als ik nu kan beoordelen werkt het. Achteraf vraag ik mij wel af of ik niet iets vergeten ben want het is eigenlijk een fluitje van een cent. Ik heb niets verandert in de instellingen die je met de pc kan doen want ik heb nog geen idee wat die allemaal inhouden. Ik moet eerst nog wachten op een paar onderdelen en dan kan ik het model verder afbouwen en gaan kijken hoe het vliegt.

Ik ben helemaal in de "flybarless mode" want ik heb ondertussen ook al een Futaba GY 750 aangeschaft. Ook ga ik dit model met een 800 size staartbuis uitrusten om te ervaren wat dit brengt, ik heb hem liggen en ben gewoon nieuwsgierig, op termijn ga ik ook eens op zoek naar 800 size bladen maar dat is echt voor latere zorg.

Hoofdzaak voor deze winter is om maar eens proberen de F3C figuren een beetje te vliegen de rest is echt bijzaak, voor je het weet is het weer eind april en staat de eerste wedstrijd voor de deur. Mijn knieën knikken nu al bij de gedachte....:? , dan moet het toch echt gaan gebeuren.

Ben niet heel erg op de hoogte van de regels, maar meende begrepen te hebben, dat FBL tegenwoordig toegestaan is?

Groet, Bert

Ben niet heel erg op de hoogte van de regels, maar meende begrepen te hebben, dat FBL tegenwoordig toegestaan is?

Klopt, vanaf dit jaar is FBL toegestaan tevens zijn de figuren dit jaar weer aangepast.

Het was een beetje afwachten wat er zou gebeuren maar je ziet toch dat (bijna) iedereen die meevliegt in de F3C klasse overstapt naar FBL. Ikzelf heb ook geen haast om over te stappen maar krijg toch te horen van de ervaren piloten om over te stappen naar FBL omdat het gemakkelijker is. Ik heb totaal geen ervaring met FBL en moet het dus nog zelf gaan ervaren.

Back