De weg naar de FAI F3C klasse....

Voordeel van de flybar-heli is volgens mij,
dat de heli meer "rond" en smooth vliegt,

maar goede fbl systemen kan je aanpassen,
dat de heli ook weer zo vliegt als met flybar
(Bv. BavarianDaemon)

Groet
Uwe

toch maar eens serieus halverwege afspreken voor een F3c dag?

Goed idee!!
-----------------------------------------------------------------------------------
Vliegen met modelhelikopters is niet altijd fun.......Gisteren weer eens een poging gedaan om te vliegen maar was het absoluut GEEN fun. Ik stond gisteren (uiteraard) in mijn eentje op een winderig koud veld bibberend van de kou mijn accu's aan te sluiten. Nog voordat ik de knuppels aanraakte vroeg ik mij af wat ik stond te doen, er stond een schrale koude wind en ondanks dat ik een "tentje"om mijn zender waren mijn vingers al smurfenblauw van de kou.

Ik heb het een paar minuten vol kunnen houden maar het was mij niet te doen, ik stond te schudden van de kou en en beleefde er zeker geen plezier aan. In de wintermaanden wil ik toch een beetje blijven vliegen maar niet met dit soort weersomstandigheden.

Ik lees dat andere gisteren ook gevlogen hebben maar weet niet hoe zij dit voor elkaar krijgen want ik was binnen een minuut een bevroren ijspegel ondankt een dikke jas, muts en berelaarzen :confused:

Afijn ik heb een poging gedaan en ga dus maar binnen verder met het klaar maken van de FBL heli.

.. het was ook koud gisteren,
maar het zullen wel nog 'n paar mooie zonnige dagen volgen !
daar voel je de kou niet zo .

suc6 verder, John

Groet
Uwe

Gisteren vond ik het ook steenkoud, met name de wind was de boosdoener. Zendertent scheelt veel. Vandaag weer gebruikt, niet superfijn maar wel goede handige oplossing...

800 size F3C romp

Vandaag maar eens het hobbyhok ingedoken, ik ben 1 heli aan het ombouwen naar FBL en heb tevens een 800 size staartbuis gemonteerd. Ik wil eigenlijk ook deze winter minstens 1 heli gaan voorzien van een romp en heb een van de rompen eens tevoorschijn gehaald.

Ik heb een romp liggen die door de vorige eigenaar op sommige plekken iets te enthousiast de dremel heeft gebruikt en heb plannen om deze niet zo heel fraaie romp te "stretchen" naar een 800 size romp. Ik moet daarvoor de staart gaan verlengen en heb 2 opties, of een een heel nieuw eindstaart maken of gewoon de staart doormidden zagen en er een stuk tussen maken.

De romp:

full

Romp met 700 size staartbuis:

full

Romp met 800 size staartbuis:

full

Ik kan ook nog besluiten om de verticale vinnen van de oude af te halen en deze op het nieuwe verlengde stuk te monteren (stippellijnen):

full

Ik heb al een voorbeeld gezien van Arnoud Poyet:

Staysee 800 for QUEST Impaction - Arnaud Poyet, Pilote F3C - AP Concept

Staysee 800 for QUEST Impaction 2 - Arnaud Poyet, Pilote F3C - AP Concept

Een van de grootste aandachtspunten zal het gewicht zijn, de Trex 700 is aan de achterzijde al vrij zwaar en als ik er nu een verlengde romp omheen ga knutselen dan zal het niet beter worden. Ik ga eerst maar een paar proefstukken maken om te kijken of het wil lukken zoals ik denk dat het moet. Daarna de zaag erin, een mal maken van de verlengde staart en dan met epoxy aan de slag.

Ik heb al wel een prachtig naslagwerk hier liggen over het werken met polyester en epoxy en volgens mij moet het te doen zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aaah kijk,

de grote waterpomp tang is er al aan te pas gekomen. Het echte werk is begonnen!

Lekker binnen bij de kachel! Ik heb al 2 weken 1 van mijn accu's nog volgeladen op de plank liggen. Ik denk dat ie maar aan de acculader ontladen moet worden want dat wordt niks zo met dat koude weer! Onder de +5 graden is het voor mij ook wel voorbij......

Ik ben benieuwd naar je romp stretching. Laat maar van je horen als ik je ergens mee van dienst kan zijn. Niet dat ik de mooiste rompen produceer maar er is wat ervaring......

S.

Laatst bewerkt:
Hey hallo,

Gisteren vond ik het ook steenkoud, met name de wind was de boosdoener. Zendertent scheelt veel. Vandaag weer gebruikt, niet superfijn maar wel goede handige oplossing...

Hey hallo,zie dat je uit Nijmegen komt,
Ben nieuw in deze wereld van heli vliegen en ben op zoek naar mensen die mij opweg kunnen helpen met het vliegen.
Heb een blade 200srx sinds n paar weken,maar gaat nog niet helemaal lekker
Misschien vindt je het leuk me eens te helpen hiermee?

Hey hallo,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 666yeti666
Hey hallo,zie dat je uit Nijmegen komt,
Ben nieuw in deze wereld van heli vliegen en ben op zoek naar mensen die mij opweg kunnen helpen met het vliegen.
Heb een blade 200srx sinds n paar weken,maar gaat nog niet helemaal lekker
Misschien vindt je het leuk me eens te helpen hiermee?

Hoi @Tiesco:

misschien zou je maar daar kijken
vervanger-dagelijks-heli-beslommeringen ... laatste pagina ..
en dan liefst avonds,

hier ben je niet in het algemene gedeelte van de helikopters,
hier ben je in F3C en D3D vliegers,
betere chance zou je in het algemene deel vinden,
en je ben ook in dat gedeelte geweest voor jou Blade.

Suc6 voor jou plannen, komt zeker goed,
alleen wat koud om buiten te vliegen ...

Groet
Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
stretchen?

nou John, hoe staat het ermee? is de romp al gestretched? Ik zou er flink mee doorpakken om je heli van een romp te voorzien. Ik vind het voor ons als minderzienden een absolute must.....

Ik ben even benieuwd naar hoe de kap van de romp voorbereid is op de schroef die kap en staart aan elkaar verbinden. Mijn Ease up heeft nl nog steeds geen afdoende oplossing vind ik. En ik ben dus op zoek naar wat alternatieve mogelijkheden....

Steven.

Steven, helaas staat alles sinds begin december onaangeroerd op de werkbank. Ik had weer genoeg plannen voor deze winter maar er komt helemaal NIETS van terecht. Ik heb sinds de laatste wedstrijd in september vorig jaar niet of nauwelijks gevlogen. Hiervoor zijn verschillende oorzaken, het nog steeds ontbreken van een veld is er een van. Daarbij vervul ik sinds december tijdelijk een extra functie op mijn werk en kost mij dusdanig veel tijd en energie dat ik gewoonweg niet de tijd en puf voor kan vinden om te gaan vliegen of te bouwen.

Toen ik jaren geleden weer gepakt was door het heli virus had ik veel tijd en was enthousiast om te vliegen. De enthousiasme is er absoluut nog steeds alleen merk ik dat mijn prioriteiten de laatste jaren bij andere zaken liggen dan het helivliegen. Toen ik dit draadje begon wist ik van tevoren dat het een lange, moeizame weg zou worden om mijn doel te bereiken. Buiten de tijd spelen o.a. ook het ontbreken van een veld, leeftijd :rolleyes: en mijn problemen met mijn ogen een grote rol om dit doel te bereiken.

Maanden geleden had ik er alle vertrouwen in dat ik de wintermaanden kon gebruiken om te vliegen en een heli om te bouwen naar FBL met een romp om het geheel. Met nog ruim 2 maanden te gaan voordat de eerste wedstrijd voor de deur staat begin ik mij toch zorgen te maken. Terugkijkend zie ik dat ik steeds minder tijd spendeer aan de hobby terwijl ik eigenlijk meer tijd (vliegen) zou moeten vrij maken voor de hobby om verder te komen.

Als ik nu alleen al de komende weken ga bekijken dan voorzie ik dat ik weinig tijd zal hebben om met de hobby bezig te zijn. ik zal daarom eens goed moeten nadenken hoe het verder moet. Ik ga zo ie zo naar de wedstrijden toe, mijn doel staat ook nog steeds vast en dat is dat ik mee ga vliegen in de F3C klasse. Er is echter wel een kleine "maar", als ik in de tijd naar de eerste wedstrijd helemaal niet meer vlieg dan heeft het geen enkele zin om mee te doen met de F3C klasse. Om met wedstrijdstress in mijn lijf tijdens de eerste wedstrijd maar eens nieuwe dingen te gaan proberen is mij voor mij geen optie.

Maar en is nog een andere "maar", de dagen worden langer en wie weet kan ik toch nog tijd doordeweeks vinden om een paar accu's leeg te vliegen. Als minimaal 4 of 5 figuren door kan komen dan gaat het wel lukken, dus laten we positief afsluiten en er vanuit gaan dat ik mijn doel zal halen.

Misschien is het handig om een kleine heli erbij te nemen voor de tussendoor momenten, en zo toch een beetje stickgevoel in de vingers te houden? Elke vlucht helpt, ook al speel je maar wat rond.

Ik loop al enkele weken met de gedachte om een 450 size aan te schaffen en ga dat denk ik ook maar doen. Zeker betreft wat je al aangeeft Laurens, het bijhouden van het stickgevoel.

Ik ga maar eens rondneuzen..........

John, ik denk dat dat geen gek idee is van Laurens. Met een wat kleinere heli kun je op een wat kleiner veldje oefenen, desnoods de hooverfiguren in je eigen tuin.
Het gaat toch om stickgevoel en met een grotere heli wordt het alleen maar eenvoudiger zoals je weet.
Stel jezelf een doel, al is het een kleine. Met kleine stapjes kom je er ook denk ik.
succes in elk geval !
gr
Bas

het is leuk, een kleine heli zo onder de arm klemmen en naar buiten,
enige nadeel, .. je hebt nog een meer, tsja

en 500er vond ik leuk,
gaat met de fiets mee,
de 700er word het moeilijk,
alleen was de 500er de verkeerde merk

Groet
Uwe

het mooie van de 450 (in mijn geval) is dat hij in een koffer past.. samen met de zender en accu's
koffer achterin, en als je ff tijd over hebt kun je aan de gang.
Door de koffer heb ik ook niet zo'n last van andere lading, die er evt tegenaan schuift.

en aangezien ik op deze manier altijd mn zender meeneem, heb ik dus ook altijd een backup heli voor het geval de grote wat mankementen vertoont

Back