De weg naar de FAI F3C klasse....

Volgens mij moet ik het toch echt ergens software matig kunnen/moeten aanpassen. We zoeken verder.

Staat er niet toevallig ergens delay op een kanaal in de zender?

Ik kan niks beloven, maar na het zelfde kogeldrama weet ik misschien de parts nummers nog wel te vinden ;)

Nadat het monteren van een andere servo ook niet de oplossing was heb ik de oude servo maar weer gemonteerd. Echter bij het monteren van de stuurstangen kwam ik ineens iets tegen. Ik merkte dat, nadat ik de eerste stuurstang vastgezet had, dat de 2e linkage iets te geforceerd moest worden om lekker te passen. Hmmmm, eens kijken wat er gebeurt als ik van beide zijde 1 stuurstang los gooi.

full

Ik zag direct dat de endpoints niet goed stonden dus die maar weer eerst goed zetten. En daarna weer de test........:banana: ...problem solved. Ik heb de stuurstangen nagemeten en er zat werkelijk een fractie verschil in lengte in maar blijkbaar genoeg om de boel te forceren waardoor de swashplate in het middengebied uit het lood liep.

Dus weer wat geleerd en zo zie maar weer hoe belangrijk sommige zaken nauwkeurig afgesteld dienen te worden.

Ook mijn "kogel probleem"lijkt opgelost te zijn, Anko heeft mij een artikelnummer opgeven waar wel de goede kogel moeten inzitten. Ik heb ze direct besteld en verwacht dan komende week mijn "trainer" verder af te bouwen.

Afgelopen week maar 1 keertje wezen vliegen en merkt dat mijn "2e" model toch wel anders vliegt dan mijn "1e" model. Met name het vliegen van een looping lijkt meer op een ei dan een cirkel. Verder oefen ik nu alleen maar de 2 F3C hover figuren om de stap te kunnen maken.Zodra de trainer klaar is ga ik vol aan de slag met de aerobatic figuren van de F3C om toch te proberen de laatste wedstrijd in Vlissingen in de hoogte klasse (waarschijnlijk met knikkende knieën en een hartslag van 200+ :yes:) mee te vliegen. In Toldijk diverse zeer nuttige tips gehoord, Rob legde prima uit om figuren in kleine gedeeltes te oefenen. We zullen het gaan beleven, ik hoop dat onze vliegclub z.s.m. de vergunningen rond krijg dan is mijn "vliegplek" probleem ook opgelost.

Laatst bewerkt door een moderator:
John, zijn die beide stangen wel even lang ?(per servo);) anders krijg je ook verschil... en zijn de linkjes van bellcrank/swash links en rechts even lang?

Practice

Na weken eindelijke de goede kogels in bezit (bedankt Anko) en kan dus mijn "trainer" afbouwen.

Afgelopen week ook twee avonden wezen vliegen en heb voornamelijk gehoverd en wat zaken aangepast. Er stond een stevige bries dus kon eens goed kijken wat de aanpassingen deden. Op zich vloog de heli vrij goed alleen heb ik het zwaarte punt iets naar voren aangepast , verder heb ik tijdens deze oefen sessies wat posities veranderd van de gewichten op de paddlestang. Het resultaat is nu eindelijk een goed hoverede heli.

Tijdens de hover sessies oefen ik nu alleen maar de 2 F3C figuren en vlieg ze met wisselend succes. Soms zien ze er heel goed uit maar het kan ook gebeuren dat ze flink uit de bocht vliegen. Afijn het begin is er en heb er alle vertrouwen in.

Buiten het hoveren moet ik ook tijd steken in de FF figuren, gisteren avond had ik al een training avond gepland voor de wedstrijd van morgen dus gisteren naar mijn wildvlieg plek (die toevallig gemaaid was). Helaas moesten we gisterenmiddag laat besluiten om de wedstrijden af te lassen wegens te weinig aanmeldingen. Ik richt mij nu volledig op de F3C figuren, eerst even een paar rollen en loopings en vervolgens de Candle proberen. De candle iets voorzichtiger dan voor geschreven n.l. op het hoogste punt een flip en het ging eigenlijk wel lekker.

Daarna de achterwaartse halve loop proberen van de pullback, ik heb ze diverse malen gedaan en voor mij was het al heel wat. Een ander ding wat ik wilde proberen was inverted vliegen. Ik ging nogmaals de split S proberen en kijken of ik een paar seconden inverted kon vliegen. Aanvliegen.....halve roll....(YES) en halve looping naar beneden...Pitch... (huuu:schrik:) PITCH!!

De heli deed niets en voordat ik het in de gaten had......BAF.....

full

Ik had nog in een reactie wel de autorotatie schakelaar omgezet maar hij lag in het gras..........te branden...SHIT!! FIK....Rennen .......
Bij de heli aangekomen zag ik al een brandende regelaar, accu los en kon het vrij snel doven. Dus de boel bij elkaar pakken en naar huis:

full

Dit mijn eerste crash met een van machines, uiteraard balen maar het hoort erbij. Wel zuur nu hij eigenlijk heel goed vloog, ben er alleen nog niet echt uit of het de regelaar was of dat ik een fout maakte maar dat maakt nu toch niet meer uit.

De regelaar is echt uitgefikt:

full

Vandaag de schade bekeken, en valt toch een beetje tegen. De heli is eigenlijk in een glijvlucht op de grond terecht gekomen want de de gehele voorkant is onbeschadigd. Zelfs de canopy heeft geen krasje maar toch een hoop schade:

-Bladen
-Regelaar
-Hoofd- en autorotatie tandwielen
-Complete staartbuis met aandrijving
-Landing gear
-Paddle stang
-Tandwielen BLS 251
-En nog te bekijken de assen en lagers.

We gaan du nu eerst werk maken om de trainer vlieg klaar te maken en gaan daarmee aan de slag. Verder dus weer een beetje sparen om mijn wedstrijd model voor de laatste wedstrijd in september klaar te hebben. De planning is nu echt dat ik serieus mee ga doen met de grote jongens dus veel vliegen en niet crashen ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
:( Shit man, voel met je mee.
Ik heb mij heli ook net zo in de grond geboord...
Geen uitgebrande regelaar maar een duim die niet mee werkte.
Dat is nu mij rede om niet met de derde wedstrijd mee te doen.
We moeten het maar weer in september gaan proberen he..

John, veel sterkte met je heli.
Ik hoop dat je hem weer snel in de lucht heb hangen.
Gaat vast wel weer goed komen toch.. :yes::yes:

Gr Wil

Sterkte jongens,

da heb je eindelijk een paar mannen, die wat doen met wedstrijden,
en dan komt zo een domme crash,

ik kan het nog niet zo goed,
maar mentaal ga ik jullie steunen .. !

Groet
Uwe

Ja John , da's erge pech. Vooral omdat je nu je heli hebt zoals je hem hebben wou. Maar bouw hem weer zorgvuldig op , je weet nu hoe ie wezen moet.

Tijdens Toldijk had ik ook enkele keren dat de heli niet reageerde op stuurbevelen, maar achteraf heb ik echter zwaar de indruk dat mijn handen niet deden wat mijn hersentjes dachten.....soort van human brain lockout....
Maar het is inderdaad al fantastisch dat het steeds minder gebeurt bij je dat crashen. dat geeft de burger moed.

Overdenk de figuren vaak en veel . Vooral ook de sequentie van stuurbevelen. Ik sta ook nog maar kort in de 2014 figuren en vind dat op dit moment al een beste kluif.

Succes verder maar weer , gauw weer de lucht in!

steven

Na de crash heb ik eerst maar mijn trainer vlieg klaar gemaakt, de gecrashte heli staat deels gedemonteerd op de werkbank en die bouw ik de komende weken wel weer eens af.

Afgelopen weekend de eerste vluchten gemaakt met de trainer, een V1 model met dus de oude kop met paddlestang!;) verder afgebouwd met zaken die ik nog had liggen. Een Gy520 en align servo's tevens had ik de afgelopen maanden al een goedkoop set align bladen gekochten een Turnigy 120A-HV-OPTO en kon dus een 3e model opbouwen.

De eerst vlucht viel helemaal niet tegen, de gyro moest wat bijgesteld worden en ook de regelaar stond niet oke. Deze regelaar heeft geen gouvernor maar ik kom er redelijk mee weg. Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb is het overschakelen van Idle up 1 (72% gas) naar Idle up 2 (95% gas) dit gebeurt echt niet goed. Mijn CC doet dit met een soort soft start maar deze niet alleen weet ik nog niet waar en hoe ik dit kan instellen. Het overschakelen gaat echt van 72% direct naar 95% gas...:(

Misschien dat er meelezers zijn die mij een tip kunnen geven

Instellingen regelaar:

1.Brake mode: Off
2.Battery type: LIPO
3.Cut off mode: Soft cut?
4.Voltage prot: Middle??
5.Start mode: Very soft
6.Timing mode: 3 ?
7.Governor mode: Off ?
8.Reserved #1: 0 ?
9.PWM frequency: 8KHz
10.Bec voltage : 5.25V
11.Reserved #2:0

Ook vanavond weer even wezen vliegen en de heli vliegt eigenlijk perfect, als ik mijn "overschakel" probleem definitief heb opgelost dan gaan we er vol op tegen aan..........Als ik echter weer een veldje vind :(, ik ben vanavond n.l. weer gewaarschuwd door de politie. Ik vloog nu op het grensgebied van een stiltegebied en men kon niet beoordelen of de heli meer dan 45 Db produceerde. Ik ben dus weer een veldje kwijt en ben nu echt gedwongen om verder van huis te gaan vliegen. En met aanrijtijden van meer dan 45 minuten om naar een veld te gaan helpen niet om veel te gaan vliegen.

Nu maar hopen dat de club z.s.m de vergunning voor elkaar krijgt dan ben ik van dit gezeik (sorry) af.

Dat rijden is je keus.. Stichtse brug is nog geen half uur gok ik..

Ik rij zelf ook dik n uur daarheen, want het veld is altijd goed en gezeikloos....;)

Wat die regelaar betreft, kan je ook niet afstellen in die turnigy regelaar;) enige optie is een delay in je zender programmeren, andere optie is gelijk in idle up opstijgen.

Mijn "delayoverschakelprobleem" is nog niet opgelost maar heb voorlopig een tussen oplossing gevonden en heb de eerste FF vluchten met de trainer gemaakt. Er zit toch wel wat verschil in het vliegen tussen deze heli mijn andere maar dat maakt niet uit.

Deze heli rolt veel minder snel, ik heb hier wel andere bladen opzitten en dat merk ik ook bij het autoroteren, dit vergt wat meer oplettendheid maar om te trainen is het prima. Mijn wildvliegplek in Utrecht is gemaaid ik kan dus even vooruit als ik de kans krijg om de komende week een paar vluchten te maken.

Ik ga mij eerst richten op de figuren die ik "denk" te kunnen vliegen, dus de rollen moet lukken en ik wil ook meer aandacht geven aan het "inverted" vliegen. Dus weer genoeg te doen en maar hopen dat hij heel blijft ;).

John,

Mooi, als je weer even met je veldje toe kan! Voor het oefenen van inverted flight heb ik eerst gezorgd dat de normal fast forward redelijk strak verloopt zonder al te veel te moeten sturen/ bijsturen/ corrigeren. Dus bijna "knuppel loslaten is mogelijk" ..... Ik heb inverted geoefend vanuit een halve rol en vanuit een halve looping. Bedenk je van te voren welke "bail-out" je gaat uitvoeren. Ik heb gekozen om altijd een bail out middels een halve rol te doen.
Zogauw je inverted zit, proberen om een rechte baan te vliegen. De rechte baan kan je steeds langer gaan maken tot je een goed beeld krijgt van het eigen vlieggedrag van de heli als ie inverted is. Je wil hem namelijk net zo snaarstrak hebben als wanneer die rechtop vliegt.
Denk aan de balans van de heli (evenwichtspunt) en bedenk je bail-out van te voren! (2e keer genoemd!) Ik neem aan dat je de tuimelschijf al recht hebt afgesteld.

Suc6,
Steven.

Steven bedankt voor je tips.

De tuimelschijf is recht afgesteld en de heli vliegt prima, nu nog een beetje zelfvertrouwen dan moet het goedkomen ;)

Ik ben ff benieuwd hoe het ervoor staat met de F3c oefening. Ben je al weer wat gevorderd? Als je meedoet in vlissingen haal je wellicht een 3e prijs!

Ik zat het e.e.a. even terug te lezen en vroeg me ten aanzien van je split-s (voordat je crashte) hoe je je pitch bediend hebt. Het is natuurlijk al even geleden, maar uit eigen ervaring weet ik dat ik geneigd was om met de nick al gelijk de pitch weer richting positief te sturen. Later ontdekte ik dat je met de meestal relatief lage snelheid de pitch negatief moet houden totdat de neus recht naar beneden wijst. Doe je dat niet dan is de grond plotseling heel dichtbij.
Misschien hebje er wat aan....

Steven.

Steven, ik heb afgelopen weken geen minuut gevlogen. Ik ben een beetje aan het kwakkelen met mijn gezondheid en als er de komende weken niets veranderd dan vlieg ik misschien dit jaar helemaal niet meer.

Dus het is even afwachten....

Vlissingen 2014

Komende zondag is de laatste ronde voor het NK en weer gaan we erheen zonder training. Eigenlijk is het voor mij al normaal dat ik te weinig vlieg want ik heb dit jaar eigenlijk niet of nauwelijks gevlogen. (Net als vorig jaar :()

Hoe het mij zal afgaan weet ik niet want nadat ik mijn heli gecrasht heb heb ik maar enkele vluchten gemaakt met mijn trainer en verder niets. Ook mijn gezondheid is daar een beetje de oorzaak van maar we gaan wel naar Vlissingen en we zien wel. Afgelopen weken heb ik wel diep nagedacht over hoe traag mijn vlieg vorderingen gegaan zijn. Ik heb mijzelf lange tijd teveel onder druk gezet omdat ik ohhh zo graag naar de F3C wil maar mijn progressie is zo minimaal dat ik het niet zag zitten. Ook het niet beschikken over een geschikt veld draagt daar zeker aan bij. Nu was er afgelopen weken weer een goed bericht dat Midden Nederland weer een vergunning had om het veld te gebruiken maar deze vergunning is 2 dagen geleden Go%^&*^me weer ongeldig verklaart. Details ga ik niet melden maar dat 1 persoon zo ongelofelijk dwars kan zijn om niets, en het plezier van 10-tallen mensen zo kan vergallen word ik wel een beetje moe van.

Afijn zondag dus mijn allerlaatste wedstrijd in Sportklasse want volgend jaar vlieg ik absoluut mee met de FAI F3C klasse. Ik stel voor volgend jaar maar 1 doel, alleen mee vliegen al vlieg ik alleen maar de hover figuren, boeit mij niet en zie het wel.

Ik kreeg vorige week wel een zeer positief bericht, mijn uitgefikte Castle Creations regelaar is geheel vergoed, dus toch een kleine pleister op de wond.

See you in Vlissingen...;)

Hoi John,

ik heb via FB getracht de wedstrijd te volgen, maar niet erg veel waargenomen, dus ik ben benieuwd hoe goed je het er vanaf gebracht hebt zonder training.

Groet
Steven

Back