De weg naar de FAI F3C klasse....

Filmpje is ff lastig maar ik probeer het met een foto. Ik heb met een swash leveler gecheck of de tuimelschuif recht op en neer gat, dat doet ie.

Als ik de boel in de midden stand zet:

full

Ziet het er zo uit.

Als ik nu roll, dan zie ik de flybar kantelen, das niet goed nie. Maar hoe en waar kan ik dit aanpassen in mijn zender? Ik weet dat het kan ...maar waar en wat moet ik aanpassen. Ben weer een uurtje aan het klooien maar weet niet wat ik aan het doen ben dus het heeft geen zin. Ook uitgebreid gegoogled maar zonder resultaat :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
John,

ik heb de engelse manual reeds geraadpleegd, echter heb jij een nederlandstalige zender, dus check zelf even wat de begrippen zijn.

In eerste instantie denk ik aan een softwarematige tuimelschijf verdraaiing. Ik zie geen menu dat zo heet in de manual. er is echter wel op bladzijde 66 "Linkage compensation". Zo te zien is er bij jou een linkage compensation geactiveerd. Dat is dat er rol met de nick wordt meegemixed en nick met de rol wordt meegemixed. Kijk eens of dat aanstaat en zoja zet de waarde dan op 0.

Misschien geheel handig om het geheel van blz 65 en 66 eens stapsgewijs door te worstelen, ik denk dat je dan je probleem wel triggert.

Steven.

Als je nu rol geeft en je flybar kantelt wat, moet je eens opletten, of de kantelbeweging van roll-links gelijk is aan de beweging van roll-rechts, of tegenovergesteld.

Want een rotorkop is nooit mechanisch perfect, en dus zal er altijd wat "nevenbeweging" in de kop zitten.

Met de multiblades gebert iets vergelijkbaars: als je daar NICK geeft moet het blad boven de staartboom onbeweeglijk blijven, maar door kleine onvolkomenheden in de aansturing (de stuurstangen van swash naar bladegrip zwenken iets zijdlings weg en vertonen dus een schijnbare verkorting) lukt dat nooit 100%.

Het is sowiso iets wat je volgens mij niet in je zender weg krijgt, zonder iets anders onaangenaams er voor in de plaats terug te krijgen.
En dan is het altijd puzzelen welke van de twee het onaangenaamst is...

Als alles perfect was, was de sport ook niet moeilijk, en meedoen aan wedstrijden ook niet interessant... toch?

Als die afwijking in je paddles wél met de roll mee gaat (links is tegenovergesteld van rechts) dan zit je phasing net niet helemaal 100% en dat kun je mechanisch oplossen door OF de swashdriver iets te verzetten, OF (als het kleine beetjes zijn) de vaste swashgeleider iets opzij te zetten.
In je zender zou dat virtuele tuimelschijf verdraaiing zijn, maar niet alle zenders hebben die meer, om de simpele reden dat als je twee vrije programmeerbare mixers hebt je hem zelf kunt maken: mix in mixer #1 roll mee op nick, en mix in mixer #2 nick mee naar roll, in gelijke percentages. Het is even puzzelen met de richtingen, maar dan heb je een virtuele tuimelschijf verdraaiing gemaakt, die beter is dan een "echte" want je kunt hem "eivormig" instellen als je dat wilt, en dus kleine imperfecties in d 120 graden aansturing nog net iets beter wegwerken.

Groet, Bert

Steven bedankt voor je input, ik denk zelf ook dat ik het in dat stukje moet zoeken. Ik ben al 2 dagen aan het worstelen maar ik doe iets verkeerd of begrijp het niet.

Maar ik geef het niet op, ik heb de boel al klaar staan en ga stap voor stap op de werkbank wederom kijken hoever ik kom. Ik denk wel dat dit een hoop problemen wegneemt bij de hover figuren, het verklaart in ieder geval waarom de heli elke keer op en neer danst.

Heb 2 dagen geleden wel even gehoverd om te kijken wat de "krimpkous" modificatie deed....was helemaal ruk! De heli schud als een dolle dus ik denk dat de rubbers versleten zijn en ga die dus z.s.m. vervangen.

John,

ik heb de engelse manual reeds geraadpleegd, echter heb jij een nederlandstalige zender, dus check zelf even wat de begrippen zijn.

In eerste instantie denk ik aan een softwarematige tuimelschijf verdraaiing. Ik zie geen menu dat zo heet in de manual. er is echter wel op bladzijde 66 "Linkage compensation". Zo te zien is er bij jou een linkage compensation geactiveerd. Dat is dat er rol met de nick wordt meegemixed en nick met de rol wordt meegemixed. Kijk eens of dat aanstaat en zoja zet de waarde dan op 0.

Misschien geheel handig om het geheel van blz 65 en 66 eens stapsgewijs door te worstelen, ik denk dat je dan je probleem wel triggert.

Steven.

Ik ben niet 100% zeker, maar volgens mij, is die linkage-compensation bedoeld om de niet-lineaire beweging van de servo's te compenseren.
Ik zie namelijk de term "max pitch" er ook bij tussen staan....

Neem een vierpuntsaansturing, pitch nul servo hevels haaks. Als je rol geeft, blijven de nick servo's staan, en de rol servos bewegen even ver. Alles symetrisch, niks aan de hand.

Als je 5graden pitch hebt, staan je servo's niet meer haaks, en als je nu roll geeft, en de servo's zouden even ver bewegen, is de opgaande slag van de ene servo kleiner dan de neergaande slag van de andere servo. De nick servo's blijven stil staan en de boel gaat wringen.

DAT gedeelte kun je softwarematig compenseren, maar volgens mij zit het probleem van John boven de swashplate, en volgens mij is er niet een softwarematige methode om dat aan te passen.

Want dit in combinatie met de klacht over op en neer dansen in hoover, doet mij denken aan een onbedoelde verticale verplaatsing van de tuimelschijf. Dat is wel wat de linkace compensation oplost, maar dat zou je niet in de paddelstang terug mogen zien volgens mij.

Groet, Bert

Zo ben eerst eens aan het klungelen geweest om een filmpje met mij telefoon te maken en deze vervolgens hier neer te klungelen.

Het is lastig te zien, maar aan het eind zie de flybar bewegen. zal later nog eens kijken of ik een beter filmpje kan fabrieken.

Als je roll geeft bewegen de roll servo's uiteraard,maar staat de nick servo volledig stil? Zoja , dan denk ik dat je mijn vorige post deels kan wegstrepen. nl dat deel van de linkage compensation.

Maar ik zet er nu maar ff bij: ik ben een Graupner JR man niet een futaba man.....

Even sec naar je tuimelschijf kijken John: beweegt de kogel van je tuimelschijf op en neer bij rol? Zo niet dan moet je je pitch-compensator-meenemer iets verdraaien. Zowel, dan verder met pagina 64 en 65.

Steven.

John, in je filmpje zie ik alleen maar "roll links" commando....
Ik zie inderdaad de paddel iets bewegen, en zo op het oog lijkt je swash wat achterover te komen tijdens roll

Zonder een bijbehorend roll rechts commando en kijken welke kant de paddel dan uit beweegt, valt niet vast te stellen of je een probleem hebt met phasing of met "scheve stangen" (schijnbare verkorting door zijdelingse verplaatsing), of dat het mogelijk toch linkage compensation is.

Is dit bij pitch nul overigens? Wat doet hij bij pitch 5 graden of pitch 10 graden?

Groet, Bert

kop eraf gehaald en weer de Leveler erop gezet......
full

Hmmm, er zit dus verschil in moet dus eerst de swashplate recht gaan zetten.

Bij rollen mag de achterste servo niet meedoen, maar het lijkt alsof bij nick bewegingen de swash op en neer danst ? in dat geval moet je moet je de eindpunten van de servo`s in de nickfunctie kunnen bijstellen zodat de swash netjes op zijn plaats blijft. Helaas ken ik die zender niet dus weet ook niet waar je dat moet zoeken. Het lijkt mij dat je met de achterste servo wat te beperken het probleem opgelost moet kunnen worden.

Endpoints van de achterste servo weer goed gezet, maar je ziet bij het op en neer bewegen (pitch) dat rond het midden gebied de 2 voorste servo's niet gelijk lopen t.o.v. de achterste.

Max en Min pitch is oke, maar middengebied dus niet, waar moet ik dat dan corrigeren. Volgens mij zit er n.l. ook een kleine afwijking in travel tussen de rechtsvoor servo en linksvoor servo.

Een van de dingen waar ik mij vroeger ooit eens heftig de hersens over gekraakt heb, was waarom mijn swashplate een hobbel vertoonde als ik nick gaf bij een 3-punts aansturing, maar niet bij een vierpunts aansturing.

Dat bleek te zitten in dat de voorste twee servo's maar de halve slag afleggen vergeleken met de achterste, en dus twee keer zo snel in positie zijn....

Daardoor zijn die twee servo's nét iets eerder klaar met hun beweging, en als je de stick vlot naar voren duwde, dan zag je met het blote oog de kogel een haartje naar beneden en dan weer terug komen.
Als je de stick langzaam naar voren duwde (wat ik deed om er achter te komen waar het vandaan kwam) dan was het weg, omdat dan de nick servo de twee rolservo's gewoon bij kon houden.... Maar dat had ik toen nog niet in de gaten, dus ik heb er flink over moeten nadenken voor ik er achter was.... je kan daar overigens niks aan doen....

Misschien is hier ook wel zoiets aan de hand???

Groet, Bert

Maar halverwege hebben beide voorste servo's allebei een verschillende weg afgelegd want de afstand tussen de swash leveler en en swashplate is aan beide zijde verschillend :confused:.

Dit moet toch ergens met de zender gelijk te krijgen zijn?

John,

daar had je mee moeten beginnen, de middenstand van de servo's. Sub trim: pagina 58 van de manual. Daarna weer je end points controleren want die schuiven soms mee met de sub trim waarde.

Steven.

Bert,

het probleem wat je noemt kan wel opgelost worden. nl met de 135 graden opstelling. Maar daar zullen ook wel weer ergens wat haken zitten.

steven

John,

daar had je mee moeten beginnen, de middenstand van de servo's. Sub trim: pagina 58 van de manual. Daarna weer je end points controleren want die schuiven soms mee met de sub trim waarde.

Steven.

14 dagen geleden heb ik dit ook gecheckt en toen bewoog de swashplate wel recht op en neer :rolleyes: Dus waarom het nu niet klopt...ik zou het niet weten maar ik ga op zoek naar de oplossing om het op te lossen.

Ik hoop dat het te zien is maar hier zie je dat de voorste servo's "achterlopen" . Maar waar kan ik dit nu aanpassen? Bij min en max positie staan alle servo's correct, alleen in het middengebied niet

Op aangeven van Steven heb ik de servo uit de heli gehaald en een andere gemonteerd omdat misschien de potmeter van de servo stuk is. Maar ook met een andere servo is het probleem niet weg.

Volgens mij moet ik het toch echt ergens software matig kunnen/moeten aanpassen. We zoeken verder.

Toldijk en weerzien met Jos

Afgelopen weekend was er een internationale F3C wedstrijd in Toldijk, uiteraard moest ik daar heen om deze mannen te zien vliegen. De andere, voor mij, nog belangrijkere reden was het weerzien van mijn "vriend voor het leven" de Belgische F3C piloot Jos Kenens:

full

Jos is al jaren een bekende binnen de F3C wereld en bouwt zijn heli incl. romp geheel zelf. Het was een heerlijk weerzien van beide kanten en heb deze dag uitgebreid bij kunnen kletsen.

Verder op deze dag vele vluchten gezien en het was voor de F3C liefhebbers genieten. Ook weer een weerzien met Steven die een paar fantastische "hartslag 200+" figuren heeft laten zien. Voor mij is Steven wel het voorbeeld van doorzetten en dat ik mijn doel voor ogen hou. Op dit soort dagen krijg ik alleen maar weer meer kriebels om te oefenen om z.s.m. mee te kunnen doen met deze klasse.

Op dit moment is mijn hobbyhok meer een bouwplaats van problemen, heb met een van de heli's nog steeds een issue met de tuimelschijf dat ik niet opgelost krijg.

full

Aan de andere zijde ben ik dus mijn training model aan het opbouwen, echter heb ik daar een probleem waar ik langzamerhand gek van aanhet worden ben. Deze heli bouw op met onderdelen die ik heb liggen (zover als het kan). Ik had een setje Align servo's liggen echter zonder servo horns. Maar geen probleem, ik heb nog een 600 en sloop ze daar wel vanaf.

full

full

full

Dus de horns erop gezet , links erop drukken ..... shit dat gaat wel erg makkelijk. Hmmm, de 600 size kogels zijn dus kleiner, dus op zoek naar een los setje kogels voor op de servo horn. Deze zijn dus NIET te vinden heb uren gegoogld maar helaas, toen even contact gezocht met Rob, gelukkig deze had er nog wel een paar liggen dus opgelost. NIET dus, ook deze passen niet, heb dit aan Rob verteld en deze was hoogst verbaast omdat het wel degelijk 700 size kogels waren.

:confused: Dus maar een nieuw setje ball links besteld, volgende dag in huis en .......ook deze paste niet , Go#$%%# waarom past dit nou niet. Toen de telefoon gepast en Sam gebeld, na een kwartier kwamen volgens Sam de "goede" :nooo: naar mij toe. Helaas ook deze zijn weer te klein.

full

Ben nu 14 dagen verder heb nieuwe kogels en nieuwe links maar passen niet. Ik ben nu eigenlijk genoodzaakt om een nieuwe set servo horns met kogels te kopen. Ik snap er helemaal niets van waarom dit niet past, Of de kogels zijn te klein of de links te ruim..........GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Back