Super john
verslagschrijvers
De eerste sessies van 2014
Het was dit weekend schitterend vliegweer en heb zowaar de eerste vluchten van 2014 achter de rug. Gisteren laat in de middag even naar mijn hover veldje om eens te kijken hoe mijn heli en ikzelf uit de winterslaap zijn ontwaakt.
Ik heb van de winter wel vele uren achter de pc gezeten om te simmen maar met de heli zelf is het toch weer anders (zal later ook blijken...oef). Maar de eerste hover vluchtjes ging zowaar heel best, ik had achter de sim mijn "slechte" draairichting (tegen de klok in) vele uren geoefend en ik merkte dit wel. De rechter bochten naar mij toe gaan stukken beter als ook de piro's. Verder stond ik eigenlijk wel ontspannen en voelde het vertrouwd. Ik ging dan ook met een heerlijk tevreden gevoel weer naar huis.
Ik kon vandaag ook nog wat tijd vrijmaken om even twee accu's leeg te vliegen. Eigenlijk wilde ik afspreken met een andere vlieger maar het tijdspad was dusdanig lastig in te plannen dat ik maar weer allen op pad gegaan ben. Maar nu wel naar mijn "grote" veld waar ik echt rond kan vliegen. Moet zeggen dat ik meer moeite had om ver weg te vliegen dan ik gedacht zou hebben, maar na enkel malen heen en weer gevlogen te hebben even een roll maken. Oeps 8O dat was een grote uit de kluiten gewassen kurketrekker, dat leek helemaal nergens op. Toen de looping, 2e oef, was meer een ei
, dat ging dus niet zo lekker.
Bij de 2e accu's maar eens kijken of ik een begin kan maken om de nieuwe F3C figuren te proberen, heb de hele winter op de sim geoefend en had vertrouwen genoeg om een poging te wagen. Het eerste figuur is een Candle met een flip, ....aanvliegen, heli omhoog trekken....naar beneden laten glijden.....en dan de flip...ehhhhhhhhhhh dit ging anders dan het simmen, tijdens de achterwaartse vlucht naar beneden brak de tail weg en dook de heli een andere kan op dan ik wilde. Ik kon de heli in de lucht houden maar de schrik zat er al in, even een paar keer heen en weer vliegen om de hartslag weer een beetje onder bedwang te houden. Ik wilde toen het eerste gedeelte van het 2e aerobatic figuur "proberen", een halve achterwaartse looping. Ook nu weer aanvliegen, heli steil om hoog laten vliegen, en op het dode punt de heli naar achteren laten vliegen..........ging een heel stuk goed....tot het gedeelte dat de heli weer achterwaarts omhoog ging, daar corrigeerde ik niet en stond de heli plots recht naar mij toe. De heli dook met een rotvaart naar moeder aarde en met een RUK aan de roerstok ging het allemaal net goed.
Pfff... dat was de tweedehartslagverhogendenetgeencrashmoment
, ik had er even genoeg van en heb de 2 over figuren gedaan en toen was de koek op.
Tja wat zal ik zeggen, ik hou te weinig rekening met het feit dat bovenin meer wind staat waardoor de heli afwijkt en ten tweede....ik corrigeer te weinig of niet als de heli niet recht vliegt. Ik laat eigenlijk de heli zijn eigen gang gaan waardoor de heli in posities komt te staan waar ik te laat op reageer.
Dus de volgende keer meer aandacht schenken aan hoe de heli zit beweegt tijdens het vliegen van een figuur en correcties geven om te zorgen dat de heli die baan vliegt die ik wil. Al met al wel weer een leerzaam weekend en sluit af zoals wel vaker.... er is nog een hoop te doen.
Het was dit weekend schitterend vliegweer en heb zowaar de eerste vluchten van 2014 achter de rug. Gisteren laat in de middag even naar mijn hover veldje om eens te kijken hoe mijn heli en ikzelf uit de winterslaap zijn ontwaakt.
Ik heb van de winter wel vele uren achter de pc gezeten om te simmen maar met de heli zelf is het toch weer anders (zal later ook blijken...oef). Maar de eerste hover vluchtjes ging zowaar heel best, ik had achter de sim mijn "slechte" draairichting (tegen de klok in) vele uren geoefend en ik merkte dit wel. De rechter bochten naar mij toe gaan stukken beter als ook de piro's. Verder stond ik eigenlijk wel ontspannen en voelde het vertrouwd. Ik ging dan ook met een heerlijk tevreden gevoel weer naar huis.
Ik kon vandaag ook nog wat tijd vrijmaken om even twee accu's leeg te vliegen. Eigenlijk wilde ik afspreken met een andere vlieger maar het tijdspad was dusdanig lastig in te plannen dat ik maar weer allen op pad gegaan ben. Maar nu wel naar mijn "grote" veld waar ik echt rond kan vliegen. Moet zeggen dat ik meer moeite had om ver weg te vliegen dan ik gedacht zou hebben, maar na enkel malen heen en weer gevlogen te hebben even een roll maken. Oeps 8O dat was een grote uit de kluiten gewassen kurketrekker, dat leek helemaal nergens op. Toen de looping, 2e oef, was meer een ei

Bij de 2e accu's maar eens kijken of ik een begin kan maken om de nieuwe F3C figuren te proberen, heb de hele winter op de sim geoefend en had vertrouwen genoeg om een poging te wagen. Het eerste figuur is een Candle met een flip, ....aanvliegen, heli omhoog trekken....naar beneden laten glijden.....en dan de flip...ehhhhhhhhhhh dit ging anders dan het simmen, tijdens de achterwaartse vlucht naar beneden brak de tail weg en dook de heli een andere kan op dan ik wilde. Ik kon de heli in de lucht houden maar de schrik zat er al in, even een paar keer heen en weer vliegen om de hartslag weer een beetje onder bedwang te houden. Ik wilde toen het eerste gedeelte van het 2e aerobatic figuur "proberen", een halve achterwaartse looping. Ook nu weer aanvliegen, heli steil om hoog laten vliegen, en op het dode punt de heli naar achteren laten vliegen..........ging een heel stuk goed....tot het gedeelte dat de heli weer achterwaarts omhoog ging, daar corrigeerde ik niet en stond de heli plots recht naar mij toe. De heli dook met een rotvaart naar moeder aarde en met een RUK aan de roerstok ging het allemaal net goed.
Pfff... dat was de tweedehartslagverhogendenetgeencrashmoment

Tja wat zal ik zeggen, ik hou te weinig rekening met het feit dat bovenin meer wind staat waardoor de heli afwijkt en ten tweede....ik corrigeer te weinig of niet als de heli niet recht vliegt. Ik laat eigenlijk de heli zijn eigen gang gaan waardoor de heli in posities komt te staan waar ik te laat op reageer.
Dus de volgende keer meer aandacht schenken aan hoe de heli zit beweegt tijdens het vliegen van een figuur en correcties geven om te zorgen dat de heli die baan vliegt die ik wil. Al met al wel weer een leerzaam weekend en sluit af zoals wel vaker.... er is nog een hoop te doen.