De weg naar de FAI F3C klasse....

De eerste sessies van 2014

Het was dit weekend schitterend vliegweer en heb zowaar de eerste vluchten van 2014 achter de rug. Gisteren laat in de middag even naar mijn hover veldje om eens te kijken hoe mijn heli en ikzelf uit de winterslaap zijn ontwaakt.

Ik heb van de winter wel vele uren achter de pc gezeten om te simmen maar met de heli zelf is het toch weer anders (zal later ook blijken...oef). Maar de eerste hover vluchtjes ging zowaar heel best, ik had achter de sim mijn "slechte" draairichting (tegen de klok in) vele uren geoefend en ik merkte dit wel. De rechter bochten naar mij toe gaan stukken beter als ook de piro's. Verder stond ik eigenlijk wel ontspannen en voelde het vertrouwd. Ik ging dan ook met een heerlijk tevreden gevoel weer naar huis.

Ik kon vandaag ook nog wat tijd vrijmaken om even twee accu's leeg te vliegen. Eigenlijk wilde ik afspreken met een andere vlieger maar het tijdspad was dusdanig lastig in te plannen dat ik maar weer allen op pad gegaan ben. Maar nu wel naar mijn "grote" veld waar ik echt rond kan vliegen. Moet zeggen dat ik meer moeite had om ver weg te vliegen dan ik gedacht zou hebben, maar na enkel malen heen en weer gevlogen te hebben even een roll maken. Oeps 8O dat was een grote uit de kluiten gewassen kurketrekker, dat leek helemaal nergens op. Toen de looping, 2e oef, was meer een ei :confused:, dat ging dus niet zo lekker.

Bij de 2e accu's maar eens kijken of ik een begin kan maken om de nieuwe F3C figuren te proberen, heb de hele winter op de sim geoefend en had vertrouwen genoeg om een poging te wagen. Het eerste figuur is een Candle met een flip, ....aanvliegen, heli omhoog trekken....naar beneden laten glijden.....en dan de flip...ehhhhhhhhhhh dit ging anders dan het simmen, tijdens de achterwaartse vlucht naar beneden brak de tail weg en dook de heli een andere kan op dan ik wilde. Ik kon de heli in de lucht houden maar de schrik zat er al in, even een paar keer heen en weer vliegen om de hartslag weer een beetje onder bedwang te houden. Ik wilde toen het eerste gedeelte van het 2e aerobatic figuur "proberen", een halve achterwaartse looping. Ook nu weer aanvliegen, heli steil om hoog laten vliegen, en op het dode punt de heli naar achteren laten vliegen..........ging een heel stuk goed....tot het gedeelte dat de heli weer achterwaarts omhoog ging, daar corrigeerde ik niet en stond de heli plots recht naar mij toe. De heli dook met een rotvaart naar moeder aarde en met een RUK aan de roerstok ging het allemaal net goed.

Pfff... dat was de tweedehartslagverhogendenetgeencrashmoment ;), ik had er even genoeg van en heb de 2 over figuren gedaan en toen was de koek op.

Tja wat zal ik zeggen, ik hou te weinig rekening met het feit dat bovenin meer wind staat waardoor de heli afwijkt en ten tweede....ik corrigeer te weinig of niet als de heli niet recht vliegt. Ik laat eigenlijk de heli zijn eigen gang gaan waardoor de heli in posities komt te staan waar ik te laat op reageer.

Dus de volgende keer meer aandacht schenken aan hoe de heli zit beweegt tijdens het vliegen van een figuur en correcties geven om te zorgen dat de heli die baan vliegt die ik wil. Al met al wel weer een leerzaam weekend en sluit af zoals wel vaker.... er is nog een hoop te doen.

Mooi om te lezen dat je de boel heel hebt gehouden op deze mooie dagen. Ik had vandaag minder geluk ;-)

Welke simulator gebruik je (toevallig Phoenix)? Dit vraag ik uit nieuwsgierigheid. Succes met oefenen en hou het heel!

Zelf heb ik ondervonden dat Phoenix niet altijd even realistisch is. Dat merkte ik bijvoorbeeld bij het oefenen van de candle. Als je bij de roll (omhoog of omlaag) je gas stick niet neutraal hebt staan merk je met Phoenix niet zo veel. In het echt maak je echter een flinke wokkel in plaats van een roll.

Ik heb enorm moeten oefenen om de stick echt neutraal te krijgen tijdens een roll. Ik vlieg nu met RealFlight en dan merk je dit veschil veel beter.

Gewoon een note van mijn kant en zeker geen poging om je van Phoenix af te krijgen. Prima programma!

Mooi werk John. Je bent analytisch bezig en doet kleine stappen tegelijk, dat moet een goed resultaat geven straks! Misschien nog even aandacht geven aan de gyro. Met de candle mag ie echt niet vanzelf uitbreken.
Ik vond de figuren juist wel erg identiek met mijn sim (aerofly pro deluxe). Alleen het model wat ik gebruik moet ik wat meer motorvermogen geven. Maar dat zal ik in mijn eigen draadje verder noemen....
Maar ga vooral door zo, de momenten dat je niet vliegt analyseer en overdenk je telkens nog van alles...

Steven.

Hey Super John,
Ik lees al een tijdje je avonturen op het veld, maar misschien moet je naast de figuren die je traint, ook wat meer freestylen om je heli beter te leren kennen. En zo samen meer rust te krijgen tijdens het vliegen. Succes John.

@ sim, Ik heb altijd phoenix gevlogen en dat voelde goed tot ik met de nieuwe 6.5 realflight ben gaan vliegen (nu alweer 7) hier voel je veel meer de heli aan je stick.

Groet Henry

@Henry, je hebt hier zeker een punt en dacht er zelf ook aan om eens een beetje te gaan experimenteren om te freestylen. Dus zal eens kijken of ik mijn good old Trex 600 kan op knappen om te gaan free wheelen... ehhhh freestylen.
Verder is het gewoon een feit dat ik te weinig vlieguren maak om stappen vooruit te maken. Die grijze zandkorrels boven in mijn pan zijn ook niet de jongste meer en hebben gewoon tijd nodig om dingen te snappen.

Tis een beetje stil hier.......erug stil.....Maar er komt weer wat leven in de brouwerij, deze week zowaar een paar vluchten gemaakt. Helaas hebben twee van mijn packs de winterslaap niet overleeft en zijn niet meer te gebruiken. Ik heb nu nog 2 packs over waarvan 1 pack ook zijn beste tijd heeft gehad. Ik ben al met nieuwe packs bezig en dat komt wel goed de komende weken.

Afijn dus deze week 2 keer weggeweest om te vliegen, afgelopen donderdag avond twee vluchten op mijn wildplekkie gemaakt. Eigenlijk niets bijzonders gedaan maar vloog ondanks de straffe wind eigenlijk heerlijk ontspannen. Zoals gezegd niets bijzonders gevlogen alleen beetje hard voorbij gevlogen en diverse auto's gemaakt. Ik heb de autorotaties "op mij aan" uitgevoerd en zagen er goed uit, ik moet alleen het doseren een beetje beter onder de knie krijgen om de heli vaker voor mij neer te zetten i.p.v. 10 meter van mij vandaan.

Ook heb ik vandaag EINDELIJK eens met Bas (bask04) gevlogen, we hebben elkaar afgelopen maanden regelmatig gesproken maar elkaar nog nooit ontmoet. Dus vandaag op bezoek geweest in een mooi klein plaatsje nabij Lopik. We hebben beide 2 vluchten gemaakt en voor mij was het meer een sessie van sticktime maken en ook nu weer stond ik heerlijk ontspannen te vliegen. Ook eindelijk weer eens niet alleen, is altijd net ff anders als je met zijn tweeen bent. Maar de komende weken zal ik toch echt aan de bak moeten en meer uren moeten maken. Ik weet nu al dat ik op 3 mei toch met F3C Sportklasse mee vlieg omdat het gewoon nog geen enkele toegevoegde waarde heeft om "stijf van de zenuwen" aan de start te komen en mee te vliegen in een klasse waar ik (nog) helemaal niets te zoeken heb.

Bas, die ook gevlogen heeft, deed altijd een beetje voorkomen dat ie niet zo goed kon vliegen. Ik heb hem vandaag zien vliegen maar ben best jaloers als ik zie wat hij al kan na 8 maanden met een Logo 700. En dat een beetje geluk ook bij onze hobby hoort ondervond Bas vandaag ook. Tijdens zijn eerste vlucht zagen we beide tijdens het tic toc-en dat er iets los hing, Bas landde direct zijn heli en zagen dat beide packs los in de canopy lagen.....pff had hij even een mazzel, het had helemaal anders kunnen aflopen.

De avonden worden langer dus liggen genoeg kansen om te gaan vliegen......

Nog een weekje.....

Nog een kleine week en dan gaat het wedstrijdseizoen weer van start, helaas val ik weer in herhaling door te melden dat ik er weer niet klaar voor ben. Mijn doel staat al jaren vast maar gaat het wel een hele lange weg worden op deze manier. Ik had als doel om dit jaar met de FAI F3C mee te gaan vliegen, dat doel staat nog steeds alleen ben ik bang dat ik "misschien" pas met de laatste wedstrijd een poging(kje) ga doen.

Afgelopen week wel een paar vluchten gemaakt maar het gras staat ondertussen al zo hoog dat er niet meer te vliegen valt. Ik heb 2 autorotaties gedaan in het hoge gras en daarbij heb ik mijn heckrotor bladen naar zijn grootje gemaakt en tevens moest ik wat onderhoud plegen.

In dit lager (zie foto) zaten diverse grassprieten en die zorgde ervoor dat het lager zo goed als vast zat:
full

Het lager loopt weer soepel maar wilde hem eigenlijk vervangen maar zou niet weten hoe ik het eruit moet krijgen. Ik heb een poging gedaan maar was bang dat ik meer schade aan zou richten dus ben er maar even mee gestopt, zal komende week nog eens een poging doen.

Tevens dus de heckrotor bladen beschadigd:
full

Mijn grootste probleem nu is dat ik te weinig vlieg, een van de reden is dus dat ik in de buurt geen geschikte locatie meer heb. Op mijn wildvliegplek staat het gras 2 kontjes hoog en onze club heeft nog steeds geen vergunning om het prachtige veld te mogen gebruiken, ik weet ook dat ik welkom ben bij andere clubs maar daar moet ik gewoon teveel voor rijden. Het is voor mij een drempel om 40 minuten heen en 40 minuten terug te rijden om een paar trainingsvluchten te maken. Gevolg is dus dat ik niet of nauwelijks vlieg en mijn progressie was al minimaal en is nu nul. Komende week wil ik toch kijken of ik ergens kan vliegen om toch wat figuren te vliegen.

Een andere reden waarom ik nu geen progressie maak is "mijn gedachte", ik heb nu twee goed vliegende wedstrijdheli's en wil deze ook goed houden. Ik vlieg gewoon te "behoudend" om ze heel te houden. Ik heb nog een 3e 700 in onderdelen liggen en ga deze z.s.m. opbouwen om als training heli in te zetten. Ik hoop dat dit mij zal helpen om verder te komen en mijn doel te halen, anders schuift het "beginpunt"op naar 2015 ;)

Opgeven is voor mij niet van toepassing dus eens zal mijn naam op een uitslag staan van een FAI F3C wedstriijd, al zal dat wel onderaan zijn :rolling:

Als ik dus mijn training heli klaar heb dan ga ik aan een van mijn rompen beginnen, een van de zaken waar ik al veel over nagedacht heb waren de montage van de horizontale vinnen. Dit blijven kwetsbare dingen tijdens transport (he Steven ;)) nu ben ik iets tegengekomen en deze constructie wil ik ook gaan toepassen: afneembare vinnen!

full

full

Ik zal mijn oplossing hier uitgebreid vermelden en hoop dat ik dit jaar 1 romp vlieg klaar krijg. Dit jaar is ook flybarless toegestaan in de F3C en vele zullen toch ook overgaan op dit systeem. Aangezien ik mijn handen al vol heb om met een heli de figuren te vliegen zal ik voorlopig tog blijven vliegen met een paddlestang. Misschien kan ik hier en daar al het overbodige spul van de overstappers voor een prikkie overnemen en zijn de kosten van een eventuele crash nog te over zien.

Voor de meelezers die het nog niet wisten, dutchf3c.nl reikt elke wedstrijd een award uit aan een piloot in de F3C sportklasse als stimulans om door te stromen naar de FAI klasse. En NEE duchtf3c.nl reikt hem NIET aan mij uit ;).

Tot in Odoorn!!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lager loopt weer soepel maar wilde hem eigenlijk vervangen maar zou niet weten hoe ik het eruit moet krijgen.
Ik heb hem er zelf uitgekregen met een kleine schroevendraaier. Door het eerste lager steken en dan tegen de rand van het volgende lager. Je lager gaar er zeker aan dan. Maar die wilde je toch al vervangen ;-)

Waar je vooraf ook even naar moet kijken is de binnenste ring. Deze was bij mij te breed waardoor ik onnodig speling had op de staart. Ik heb hem zelf niet terug geplaatst. De bus die door de lagers gaat heb ik met Loctite op de hand vast gedraaid. Daarmee kan je de speling geheel weghalen. Wel even met verstand en beleid doen en bij twijfel de bus laten zitten ;-)

Succes!

John,

tijd om een benzinemaaier te kopen/lenen. Je hebt maar een stukje van 10x 20 meter nodig. (Ik weet het, was het maar waar,.... zo goed gaan mijn autorotaties ook nog niet....) Nadeel van een club is en blijft iedere keer te moeten wachten tot je weer kan. Ik heb er wel eens 6 uren rondgehangen om 3 vluchten van 10 minuten te maken.Ik vind dat ook niet opschieten.

VWB de stabilo, ik ben blij dat ik em koud aan de romp gelijmd heb anders was de romp wellicht ook stuk geweest. Nu kon ik em er weer makkelijk aanlijmen. Ik zelf heb geen zin aan losneembare stabilo's. Het is constructief weer een heel gedoe, ik moet gewoon beter op letten met het in de auto doen van de helies.

Ik hoop dat mijn perikelen dan voldoende stimulans voor je zijn zodat jij het zonder trofee kan doen. Ik ben er iig ook nog niet klaar voor en zal de eerste wedstrijd voorbij laten gaan...... Jij iig veel succes gewenst!!!!
Weet je wat: als stimulans maak ik voor je rompheli's de registratie nummers.......... een soort van trofee van mij aan jou.

Steven.

Laatst bewerkt:
Een laatste training!

Vanavond toch nog even naar mijn wildvliegveldje gegaan ondanks dat ik behoorlijk gaar was omdat ik vandaag meer dan 5 uur in de auto gezeten heb. Maar kon ik toch de motivatie vinden om te gaan vliegen. Ik had al een plannetje bedacht om het hoge gras te ontwijken maar bij het veldje aangekomen zag ik tot grote verrassing dat de boel gemaaid was :banana:.

Ik had 3 accu's bij mij en wilde mij alleen op de aerobatic figuren storten want deze had ik niet of nauwelijks gevlogen. Dus direct na het opstijgen een looping gevolgd door een roll, beide gingen niet lekker. Direct nog maar eens een paar loopings en zowaar ging het al iets beter. Een punt waar ik mij op moet richten is het corrigeren en dat lukte zowaar. Hierna diverse rollen meerdere malen achter elkaar en elke keer iets weer lukte het corrigeren beter. De pull back was eigenlijk een figuur die ik vaak gevlogen had maar toch ging het bijna vreselijk mis bij het achteruit vliegen. Ook nu weer omdat ik niet corrigeerde maar ook dit figuur diverse malen achter elkaar gemaakt en het ging stukken beter.

Vaak vlieg ik alle figuren maar 1 of 2 keer tijdens een vlucht maar doordat ik nu de figuren vele malen achter elkaar oefen en telkens iets probeer merk ik dat het beter werkt.

Ook diverse autorotaties gemaakt en deze kan ik nu veel beter doseren en zet de heli 9 van de 10 keer recht voor mijn neus! Ik heb jaren tegen een autorotatie aangehikt maar nu ik dit figuur redelijk beheers is het bijna verslavend. Ik ging dan ook erg in mijn nopjes naar huis dit keer. Echter in de auto realiseerde ik mij dat ik 1 figuur totaal vergeten ben...de Split S :confused:. Dit figuur heb ik nooit gevlogen en wilde toch een eerste poging doen maar helaas. Zal proberen morgen nog een vluchtje te maken anders moet ik maar kijken hoe mijn "probeer" stemming is tijdens de wedstrijd in Odoorn.

Dus een prima generale repetitie!!

Heel mooi John,

herkenbaar verhaal. Naar mijn idee zit je helemaal op de goede weg. Jammer dat we te ver van elkaar af wonen om samen met enige regelmaat te gaan oefenen. Dan gingen we beide met flinke stappen vooruit.
Enne , de split S : als je hem 1 keer gevlogen hebt denk je "was dat nou alles?"
Gewoon redelijk hoog beginnen en 2 fouten lucht onder de rotor laten....

Steven

John, succes gewenst op de wedstrijd in Odoorn!
Ikzelf zie het helaas nu niet zitten om mee te doen in de F3C Sportklasse, na vorig jaar met veel plezier voor het eerst te hebben meegedaan.
De figuren zijn voor dit jaar opeens zo veel moeilijker en "verplicht" gesteld, dat het er momenteel voor mij niet in zit :(

Odoorn 2014

3 Mei, vroeg op, spullen in de auto en op weg naar Odoorn waar de eerste wedstrijd van het jaar gevlogen gaat worden. Bij het veld aangekomen was het weer als vanouds, winderig en kou. Veld lag er werkelijk perfect bij en de koffie stond klaar bij de odoorner luchtvaartclub.

Helaas was de opkomst teleurstellend, totaal 10 piloten hadden zich ingeschreven voor deze eerste wedstrijd. Tevens was er voor deze wedstrijd een jury probleem dus ik moest ook voor het eerst aan de bak als jurylid voor de F3C klasse. De figuren kende ik wel ;), ik had ze de gehele winter de sim gevlogen. De figuren zien er in het echt wel indrukwekkender uit moet ik zeggen. Er waren 2 piloten in de F3C, Ronald en Rob. Ronald vliegt dit jaar met twee nieuwe JR machines met een 3 blad erop en ik moet zeggen....indrukwekkend:worship: .

Toen moest ik aan de bak, tijdens het optoeren van de hei zagen we dat er iets niet goed was want de heli begon hevig te schudden. ik bleek een blad verkeerd om gemonteerd te hebben :oops: , zat waarschijnlijk in een slaapmoment toen ik ze monteerde:sleeping::hammer:.

Bij alle 3 de rondes waren mij hover figuren echt slecht, elke keer was ik te laat met corrigeren en de heli stond vaak tijdens de "stop momenten"te schommelen. Heb dit met Ronald besproken en misschien staan mijn Expo toch te hoog en ga eens kijken wat de resultaten zijn als ik deze waarden terugbreng. Verder waren mijn rollen en loopings eens 3 ronden vrij goed, de pullback deed ik in een richting die (te) weinig gedan had en leken nergens op. De auto's gingen eigenlijk heel redelijk, in ieder geval voor mijn neus in het vierkant. Wat mij verder opviel was dat ik veel minder stress had en met meer zelf vertrouwen vloog, ondanks de soms straffe wind waaide de heli wel eens weg maar kon het zonder moeite corrigeren.

Een prima autorotatie:

full

Tja en met zulke goed gevlogen figuren, een caller uit het internationale piloten veld en uiteraard een SUPER machine kan er maar 1 resultaat uitkomen. Ik heb alle overige piloten op GROTE afstand gezet en heb ALLE prijzen binnen gehaald. Ik ben 1e, 2e, en 3e geworden in de F3C sportklasse......omdat ik de enige was :( .

Het podium van de F3C sportklasse, de winnaar(s)!

full

Diverse piloten hadden aangegeven dat ze de figuren te moeilijk vonden en dus niet ee deden, ik heb ook de Spit-S niet gevlogen maar wel meegedaan. Zelf bij de FAI F3C vloog Rob (nog) niet alle figuren omdat hij ze niet onder de knie had maar vloog wel mee.

1 juni de volgende wedstrijd in Tiel, ben bezig om een training heli op te bouwen zodat ik in ieder geval de Split-S kan vliegen en hoop echt dat meer piloten mee (durfen?) te doen in de F3C sportklasse! Foto's van deze dag komen op DuchF3C te staan en op de KNVvL site komen alle uitslagen te staan.

Hover sessie

Steven@ heb mijn scores bekeken en deze lagen tussen de 6,5 en 7. Ikzelf vond mijn hover figuren niet best maar de jury was mild. Verder moet ik toegeven dat er geen vergelijking was want ik was de enige deelnemer.

Ben vanavond wel even wezen hoveren en ben wat aan het experimenteren geweest met de expo instellingen. Ik ben nog niet erg wijzer geworden met deze instellingen maar was het proberen waard. Tevens heb ik nog eens goed bekeken wat de heli doet met de wind, als de heli dwars op de wind stond dan vloog hij iets met de wind mee. Met de kop in de wind vloog hij iets tegen de wind in :confused:.

Ik zal de volgende keer de gewichten eens een andere positie geven. Ik heb met deze heli ook afgelopen weekend gevlogen is is eigenlijk mijn 2e model maar constateerde dat deze toch iets meer gefine tuned moet worden want ik merkte nog meer instellingen die niet helemaal goed stonden. De pitch curve stond eigenlijk nog lineair en deze heb ik iets vlakker gezet en dit merkte ik wel.

Dus ben weer aardig op weg en hoop deze week nog een paar vluchten te kunnen maken en een begin te maken met mijn trainingsmodel.

Tenslotte voor de meelezers die het aangaat, komende dagen komt er een kleine wijzing te staan op de KNVvL site aangaande de F3C sportklasse.

Tuimelschijf perikelen.

Het is geen echt vliegweer dus ben maar eens serieus naar een van mijn heli's aan het kijken. Met name het model waar ik afgelopen week mee vloog daar had ik tijdens het hoveren toch echt wat problemen mee. Uiteraard ligt het meeste bij mijzelf maar ik had toch mijn bedenkingen. Afgelopen week als wat aan gepast maar nu de kop eraf gehaald en met de swash plate leveler aan de gang. Ik gebruik hem eigenlijk nooit maar ik heb hem hier liggen en meten is weten.

full

Ik ben nog steeds van mening dat de servo's niet helemaal 100% terug komen in de middenstand, zeker tijdens het hoveren denk ik dit te merken. Dus ben vooral in het "hover" gebied (rond de middenstand sticks) aan het checken en denk toch iets te zien.

Verder heb ik wel iets gevonden wat ik zeker aan moet passen, als ik de tuimelschijf in de midden stand zet en vervolgens de roll en nick servo's beweeg dan.......zie ik duidelijk dat de tuimelschijf op en neer gaat zonder dat ikzelf de pitch knppel beweeg.

full

Als ik de leveler op zijn kop zet dan kan ik het goed beoordelen, vorig jaar had ik hier al iets over gehoord maar geen aandacht aan gegeven. Ik weet dat het in de zender in te stellen is dus moet een avondje aan het werk om dit goed te krijgen. Met name in Idle up 2 en ik zet de roll servo's vol in de hoek (om te rollen) dan beweegt de tuimelschijf behoorlijk! Misschien gaan mijn rollen er dan toch een keertje beter uitzien :D.

... daar moet je, denk ik, in een mixer zoeken,
die gewoon teveel pitch bij mixt,
iig suc6.
goede idee zo dingen te doen bij dit weer,
hier is het ook onmogelijk buiten te vliegen.

Groet
Uwe

Back