De weg naar de FAI F3C klasse....

Je moet vliegen voor je plezier, dat gaat voor.

Zoals ik je heb gezien zaterdag ligt het echt niet aan hoe je je figuren doet. Wat wel een probleem kan zijn, is dat je figuren met een lagere K-figuur hebt gekozen dan andere deelnemers. Hoe strak je een K1 figuur ook maakt, punten scoren kan met K3 figuur een stuk makkelijker.

Dat gaat dus 180º tegen mijn visie en bevindingen in Laurens.
Ben benieuwd hoe mensen die jureren hier over denken.

Je zal net zo serieus moeten zijn als de gene die je volgens voorschriften beoordeeld, anders hangt het af van toevalligheden en bijzaken, zoals het weer of concentratie verlies.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je naast en tijdens de wedstrijden geen fun meer mag hebben ;).
En ben het zeker met Henry eens.
Je heli moet goed vliegen en je setup moet redelijk stabiel zijn/blijven, maar het meeste zit in de fun en het aantal plezierige vlieguren.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met Eric eens, kijk we gaan allemaal voor de punten maar als ik meer punten kan scoren met een belabberd K3 figuur dan een perfect K1 figuur dan ga ik toch echt voor de K1 !

Zoals gemeld ook ik vlieg voor de punten maar ik zou het vreemd vinden dat iemand die met halsbrekende toeren zich door K3 figuren heen vliegt een winnaar is t.o.v. een piloot die netjes K2 figuren vliegt.

Ik kan het verkeerd hebben hoor want ik ben geen jury.

Hoe bedoel je Eric? Hoe John vliegt is niet bepaald iets om je voor te schamen, daar ligt het zeker niet aan dat de scores die hij heeft neergezet niet hoog zijn. Wat wel handig zou zijn is om wat hogere K figuren te kiezen. Daarmee kan je makkelijker punten verzamelen, zolang je die figuren maar beheerst.

Daar ga je dus... (wat ik bedoel, in het algemeen en niet specifiek voor John)
Je moet die K3 figuren dan ook wel zodanig beheersen dat je ze vliegt en goed "gecalled" afrond, de aftrek van een niet juist gevlogen of onafgerond K3 figuur door omstandigheden is volgens mij behoorlijk groot...
In mijn visie eindig je veel lager met hoge K figuren die je enigszins verkloot door omstandigheden dan iemand die de lagere K figuren redelijk tot goed vliegt onder dezelfde omstandigheden.
En dan zeker als we het hebben over F3C jurering.

Laatst bewerkt:
wedstrijd vliegen

Beste John,

Je persoonlijke verwachtingen zijn imho te hoog.

Als je nagaat dat een top piloot alla Curtis Youngblood zo'n 1200 vluchten op jaarbasis maakt en jijzelf misschien op 300 zit dan denk je misschien dat je veel geoefend heb.
In 2000 ben ik bij de IRCHA in munchie geweest en daar vlogen vele piloten ~400 en het was geen uitzondering dat deze 1,5 gallon 30% brandstof per dag opvlogen en toen waren er nog geen 90 heli's.

2 Tips

-Het klink gek maar probeer eens NIET te sturen, een heli is een labiel opject en elke stuurinpuls brengt de heli uit zijn balans en hoe meer jij stuurt hoe beroerde het wordt.
Leer te focussen op wat de heli WIL gaan doen en corrigeer alleen dit.

-Bij een pirouette moet je 90 graden eerder sturen.
Stel voor dat de heli zijwaarts voor je hooverd met de neus naar links in de wind,
Op het moment dat je met rudder de heli linksom wil laten draaien geef je rol input naar rechts. Het duurt even voordat de heli ook daadwerkelijk naar rechts gaat maar op dat moment is de heli zijwaarts en wordt door de wind teruggeblazen.
Op het moment dat de heli zijwaarts is, nose in, stuur je nick naar achteren en voordat de heli naar achteren gaat is hij al met de staart in de wind.
Op het moment dat de heli met de staart in de wind is geef je rol links en op het moment dat de heli weg wil is de staart naar je toe.

Je anticipeer eigenlijk in op de situatie. Als je pas gaat sturen op het moment dat de heli iets doet ben je veels te laat, je moet de heli niet alleen corriceren maar ook nog terug sturen naar zijn plek en dat is iets teveel van het goede.

Gr Frans.

Je moet die K3 figuren dan ook wel zodanig beheersen dat je ze vliegt en goed "gecalled" afrond, de aftrek van een niet juist gevlogen of onafgerond K3 figuur door omstandigheden is volgens mij behoorlijk groot...

Ik jureer ook in de B-klasse (regelmatig).
Een te hoge K-factor is niet verstandig.
Als het figuur er niet op lijkt of gewoonweg gevaarlijk is krijg je een 0.
Deze heb ik al regelmatig gegeven. Een 4 voor de moeite doen we niet aan.
Maar er is een ander uiterste. De langdurende Hover figuren.
Er wordt op veel dingen gelet:
- controle
- hoogte verlies
- constante snelheden tijdens bewegingen
- Overshooten van de pionnen
- symetrie
- enz...

Lang durende hover figuren hebben hierin een nadeel
De geschoven M bijvoorbeeld is een killer. Hier kun je ZOOOO veel fout doen dat je erg weinig over houdt.
Bij een snel figuur daarentegen is dit een stuk minder zoals een Knife edge piroutte. Maar fouten hierin worden wel hierdoor zwaarder aangerekend.

Mijn tip: doe wat je leuk vind en fijn om te vliegen.
Het moet wel leuk zijn namelijk :p
We take fun serious !!!!

Dat is inderdaad het allerbelangrijkste FUN.
De figuren pakken die je tijdens het vrij vliegen (smack voor 3D'ers ;) ) makkelijk vliegt en intuitief kan sturen onder bijna alle omstandigheden.
En die je dus het leukste vind om te doen.
Pak je figuren die je specifiek en los moet gaan oefenen, dan blijf je onnodig druk op jezelf leggen, en je mist simpelweg de routine om ze extra precies en geplaatst te vliegen.

Zo, vandaag weer het een en ander 'bij' gelezen na een heerlijk vakantie. Verder doet het mij een deugt dat er diverse mensen reageren met op- en aanmerkingen alsmede tips geven op mijn vlieg capriolen ;). Ik denk ook dat ik toch mijn lat te hoog neerleg en in mijn enthousiasme iets te kritisch naar mezelf ben :yes:. Dat ben ik ondertussen wel bewust, maar ik had er toch behoorlijk de kolere in dat ik 2 vlieg rondes gemist heb omdat ik geen vliegende heli meer had en het grootste gedeelte als toeschouwer heb rond gelopen. Daarvoor had ik niet geoefend en ruim 2 uur voor in de auto gezeten. Ik had al een 2e heli in planning maar moest de aanschaf even uitstellen vanwege andere prioriteiten maar heb toch een 2e heli aangeschaft om er zeker van te zijn dat ik alle rondes kan mee vliegen. Ik ben dus nu als een dolle een 'reserve' heli in elkaar aan het schroeven om volgende week er zeker van te zijn dat, mocht er wat gebeuren ik toch kan vliegen. Of ik de heli op tijd klaar krijg weet ik niet maar ik zal mijn best doen en anders ......maar niet 8-). Ik heb dan zeker voor de komende seizoenen een goede basis.

Ik heb sinds Odoorn niet meer gevlogen en zal de komende week waarschijnlijk ook niet veel tijd hebben dus ik ga verder met waar ik in Odoorn gestopt ben. Veel zal het niet uitmaken want ik heb al mijn verwachtingen bijgesteld en mijn lat ligt bijna op de grond dus wat kan mij gebeuren. Ik zie de komende 3 wedstrijd dagen als trainingen die door deskundige beoordeeld worden. ik zal al tevreden zijn als ik in de komende 9 rondes minimaal 1 redelijk gevlogen figuren zal laten zien. Begrijp mij verder niet verkeerd want ik geniet ondanks alles voor de volle 100% van de hobby!!

Rotor Tech bladen:

Ik heb echter wel gemerkt dat de RotorTech bladen een dusdanig verbetering waren tijdens het 'probeer' rondje met de bladen van Rob dat ik wel deze bladen heb aangeschaft:

full

Moet wel zeggen dat het een hele zoektocht was maar ik heb ze gevonden en heb ze ondertussen al in huis en zal ze zeker in Meerhout gaan gebruiken.

Ook de opmerkingen van Frans betreft het vliegen van een pirouette ben ik het mee eens, ik denk idd dat ik teveel stuur en zal hier de komende oefen sessies rekening mee houden en eens kijken of het mij iets brengt door niet of in ieder geval minder te sturen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee John,

waar heb je ze uiteindelijk gevonden ?

Ik zal ook een setje moeten hebben; op 1 blad verscheen afgelopen zondag ineens een lichte bult :confused::confused::confused:.

Daar durf ik dus niet meer mee te vliegen.

Rob

Hee John,

waar heb je ze uiteindelijk gevonden ?

Ik zal ook een setje moeten hebben; op 1 blad verscheen afgelopen zondag ineens een lichte bult :confused::confused::confused:.

Daar durf ik dus niet meer mee te vliegen.

Rob

Knijp eens rond die bult.. grote kans dat het gewoon het schuim is wat los is gekomen...;) of de staaldraad van de versteviging(mits aanwezig.
1 van mijn blades hebben ook een deuk 5cm van de tip af.. zolang het blad maar stijf is kan je er mee vliegen. misschien wat meer herrie..;)

Of het is een luchtbel onder je gelcoat die uit is gaan zetten door de temperatuur. Even doorprikken dan, en vullen met epoxy.

2e wedstrijd in meerhout.

28 mei was de 2e wedstrijd van het seizoen, mijn voorbereidingen waren 1 vluchtje om te kijken hoe de nieuwe bladen vlogen. Door diverse andere prioriteiten had ik gewoon geen tijd om figuren te oefenen, het was niet anders.Ik was ruim op tijd in Meerhout en kon zo ie zo nog even een vluchtje maken om het veld te 'voelen' en stond toen nog niet zo heel veel wind en de heli voelde goed met de nieuwe bladen. De wind kwam gedurende de dag toch behoorlijk om de hoek kijken en zorgde er toch wel voor dat de piloten er last van hebben.

Tijdens de rondes van de F3C vliegers stond ik tijdens de hover figuren achter de jury en tijdens de aerobatic figuren direct achter de caller om een beetje ervaring op te doen om het callen een beetje te bekijken zodat ik in de toekomst misschien eens een ronde kan helpen met het callen. ik kon nu ook de vliegrondes was aandachtiger bestuderen en kijken hoe de piloten de hover figuren met een sterke wind vlogen.

Tijdens de eerste wedstrijd stond er ook al een behoorlijke wind en was ik nogal ontevreden over mijn gevlogen figuren, ik was dus nu erg benieuwd hoe de experts het eraf brengen met deze wind :rolleyes:.

Cees moest beginnen en ik zag direct al dat de wind een behoorlijk invloed had om zijn hover figuren. ook tijdens de aerobatic figuren moest hij op zijn hoede zijn want aangezien de wind naar de piloten toe stond liep je ook de kans dat de heli achter de flightline zou komen. Samengevat: de eerste vliegronde van de F3C piloten was zeker geen strak vliegwerk. Ik was dus gewaarschuwd!

Omdat ik niet oefend had had ik dezelfde figuren als de eerste wedstrijd opgegeven. De zenuwen vielen zowaar mee en stond dus vrij relax in de cirkel. De 5 hover figuren zagen er heel goed uit (al zeg ik hetzelf), zeker als ik het een beetje bekijk t.o.v. de F3C piloten. Mijn stall turn kan beter maar ach ik was uitermate tevreden. Ook mijn tweede ronde was een goede en jury had weinig 'verbeter puntjes'. En zoals ik wel vaker merk heb ik ook nog steeds slechte rondes, zo ook mijn 3e ronde. Ik verwachte echt niet teveel maar mijn 3e ronde was echt slecht! Tijdens de piro nam ik gewoon weg geen rust om heb in te zetten wat resulteerde in een rondje vliegen i.p.v. een piro. Ik wil niet de schuld geven aan de wind maar volgens mi waren er behoorlijke windvlagen tijdens mijn vliegronde.

Iets waar ik dan geen vinger achter kan krijgen is bijv. het volgende: tijdens het 2e deel van de staande M (de heli moet dan onder een hoek van 45 graden stijgen) stijgt de heli ineens zonder dat ik ook maar de pitchknuppel beweeg! Nu wil ik dit corrigeren maar voordat de heli hier op reageert staat de heli eigenlijk al te hoog en vervolgens daalt hij ineens vrij vlot. Het lijkt wel of de heli dan te laat reageert?? Dit soort momenten begrijp ik niet, of het nu de servo's zijn of toch de vervelende windvlagen?? ik weet het niet. Het maakt verder niet uit want ik heb voor mijn gevoel een uitstekende vliegdag achter de rug en ben zeer tevreden. De komende weken gaat de Trex 600 van stal gehaald worden want ik wil toch echt meer aerobatic figuren onder knie gaan krijgen.

Tenslotte bedankt ik de jury leden en vrijwilligers van de vliegclub in Meerhout, zij zorgen ervoor dat ik en de ander piloten een mooie dag hebben om onze hobby uit te oefenen. Uiteraard ook dank aan de sponsers die ervoor zorgen dat alle piloten met een prijs naar huis gaan!

Was de wind John.
De wind tilt de heli op omdat de luchtsnelheid tijdelijk toeneemt (turbulente lucht + windvlagen), en dus de lift van je rotor toeneemt.
Je zal dan zelf moeten anticiperen met o.a. pitch om de lijn en richting vast te houden.
Heb je een gering negatief pitchbereik ingesteld staan dan kan het zo zijn dat hij blijft stijgen terwijl je vol negatief staat te geven.
De enige manier om dat goed ingesteld te krijgen voor jezelf is oefenen in dezelfde omstandigheden.

Eric en dat is nou net waar ik mee zit, het anticiperen :turn-l:

Ik zal proberen het uit te leggen: Hieronder een schets van het figuur ; 'staande M'

Aangekomen op positie 1 vanuit een daling (pitch minderen) daar had ik een stop van 2 seconden.

full

Nog voordat er 2 seconden voorbij waren begon de heli stijgen, waarschijnlijk door een windvlaag maar die voel of zie je niet :rolleyes:.

De heli moet dus naar positie 2 doorstijgen en daar is weer een stop van 2 seconden.
full

Vanaf het moment dat de heli begon te stijgen vanaf positie 1 heb ik de pitch knuppel pas HALVERWEGE bewogen en wel pitch geminderd! desondanks bleef de heli stijgen. Toen ik de pitchknuppel nog iets naar beneden bewoog (=minder pitch) was de heli al voorbij het punt dat de heli moest stoppen en zakte vervolgens behoorlijk naar punt 3:
full

Volgens mij is hier niet op te anticiperen en heb ik toch het gevoel dat de heli iets te laat reageert, ik kan het verkeerd hebben hoor. Ik heb hier echt op gelet omdat het mij al eens eerder was opgevallen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo John,

waar ik vreselijk benieuwd naar ben geworden is hoe de nieuwe blades van Rotortech je bevallen. Wat merk je als verschil bijvoorbeeld t.o.v. de ''standaard'' blades?

Zelf vlieg ik al mijn heli's met half symetrische bladen van Spinblades en deze bevallen mijn enorm goed verder. Veel lift, precies te sturen en stabiel in de vlucht. Een tijdje geleden heb ik een aanvaring gehad met de Trex 600 met een groep vogels, duiven dacht ik, één daarvan vloog precies in de disc met als gevolg een onbestuurbare heli welke naar moeder aarde tuimelde :p
Ik heb toe een week gevlogen met de standaard Align bladen, maar schrok er van hoe belabberd deze eigenlijk presteren t.o.v. de Spinblades.

Zelf vlieg ik geen wedstrijden maar probeer wel de lijnen zo mooi mogelijk te vliegen richting deze F3C klasse.

Verder ben ik nieuwsgierig met welke headspeed je vliegt met jouw Trex 700. Met half symetrische bladen kan je headspeed al een heel stuk terug geschroefd worden en heb je ook meer vliegtijd hierdoor.

Grt
Edwin

Dat anticiperen op wind is ook het moeilijkste wat er zo'n beetje is eigenlijk :)
Dat kost gewoon enorm veel vlieguren om dat aan te gaan voelen, en het zelfs voor te zijn, ook in vlucht.
Wat wel meehelpt is je omgeving goed in de gaten houden, bomen, gras, geluid etc.
Je kan rukwinden vaak al aan zien of horen komen, het opeens wegvallen kan je ook waarnemen van te voren.
In het vluchtgedrag kan je ook van alles gaan lezen als je maar genoeg vlieguren maakt.

Je zal dus moeten trainen op het "vooruit" sturen, als je hem "achterna" stuurt zoals gebeurde ergens tussen 1 en 2, dan ben je uiteraard te laat en heb je je puntverlies al te pakken.
Vlieg je met hele kleine uitslagen, i.cm. een lage headspeed, dan zal het ook niet makkelijk zijn om de heli te beheersen in dat soort omstandigheden.
Je hebt dan simpelweg te weinig "prut" om hem op zijn plaats te houden ;).
Je mechanische stabiliteit zal je uit je heli moeten halen (goede rotor demping en een rotsvaste staart).
Je afstelling (headspeed, uitslagen etc.) moet afgestemd zijn op de omstandigheden, en die moet je instellen tijdens de trainingen in de diverse omstandigheden.
Je hebt flightmodussen, dual-rates, expo settings en diverse schakelaars tot je beschikking, gebruik ze zou ik zeggen.
Ik vlieg geen F3C, maar als ik het wel zou doen, zou ik het zo doen in ieder geval.

Hoi John,

fantastisch dat je blij naar huis bent gegaan gisteren. Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt en het leest heel verassend als je er als lezer niet bij bent geweest.
Ik was vandaag in eibergen en Rob en ronald waren er ook dus ik had ze al even uitgehoord over de wedstrijd. Zij waren minder tevreden en vonden de wind ook erg hard, harder dan in Odoorn kreeg ik de indruk.
Maar ook vandaag in eibergen was de wind niet te genieten. ik had omdat het een oldie meeting was mijn ouwemeuk mee en had een verassende ervaring in de wind. Mijn nummer 3 was het makkelijkse in de hover , makkelijker dan nummer 2 of de Freya zelfs. Het grootste verschil is de flexibelheid van de bladen. nummer 3 heeft GFK bladen die buigen als elastiek. terwijl nummer 2 harde NHP bladen heeft. De Freya heeft een beetje soepele bladen maar de SSZ-5 kop is standaart uit de doos van harde rubbers voorzien.
Nu ik dit schrijf vind ik het jammer dat ik de beide unistars niet even van bladen gewisseld heb. dat had nog heel wat informatie gegeven.
Kortom voor jou: De rotortech bladen zijn knetterhard, en misschien ben je dus geholpen met zachtere rubbers. De duitse F3c'ers adviseren het voor mijn heli ook om zachte rubbers te gebruiken als je van bladen wisselt naar SAB of rotortech.
Ik ga ook es wat experimenteren want ik ben nog niet tevreden zoals het nu is. Ik hou je op de hoogte.

Steven

Back