De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan ook wel een dagje les komen geven aan de instructeurs...
Een opfriscursus daar kan geen kwaad.
50% expo, daar kan iemand met een zware vorm van Parkinson nog mee vliegen, de eerste centimeter beweging op de knuppel gebeurt er niks met het roer.
En daarna knalt ie meteen naar de uiterste stand.
Ik ken geen mensen die met zoveel expo vliegen, in F3A word vaak veel expo gebruikt maar dan is 40% toch echt wel het maximum dat ik ooit gezien heb.

GJ
 
Na 5 minuten halfgas was de lipo aardig leeg.

5 minuten is al vreselijk lang denk ik.. ook al is het halfgas.
Wie met snelle toestellen vliegt zal altijd korte Vliegtijden halen, dat is fysica. :)

Kracht vraagt energie, een Bugatti Veyron knal ook zijn 100 liter tank op 12 minuten leeg als het moet.

Full 3d met bvb een ras 3d heli kan de batterij op 2,5 minuut leeg zijn. En dan spreekt men over 12 cellen 5000mah.

Als je hard wil gaan en eindeloos wilt vliegen zul je naar de helling moeten :)
 
Maar mijn complimenten voor de geslaagde vluchten :) ( commentaar geven is altijd gemakkelijk maar een compliment is eigenlijk leuker hé :) )
 
Ik kan ook wel een dagje les komen geven aan de instructeurs...
Een opfriscursus daar kan geen kwaad.
50% expo, daar kan iemand met een zware vorm van Parkinson nog mee vliegen, de eerste centimeter beweging op de knuppel gebeurt er niks met het roer.
En daarna knalt ie meteen naar de uiterste stand.
Ik ken geen mensen die met zoveel expo vliegen, in F3A word vaak veel expo gebruikt maar dan is 40% toch echt wel het maximum dat ik ooit gezien heb.

GJ

Ze zullen hier wel reageren, want men leest mee.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ja dat is het grote probleem met expo. Gevoelloos en daarna komt het dubbel terug. Totaal geen lineair gevoel.. probeer zelf het gebruik van expo tot het minimum te beperken. Beter inderdaad de uitslagen terug schroeven..

Maar hij vloog goed verder?

Lekker snel?
 
5 minuten is al vreselijk lang denk ik.. ook al is het halfgas.
Wie met snelle toestellen vliegt zal altijd korte Vliegtijden halen, dat is fysica. :)

Kracht vraagt energie, een Bugatti Veyron knal ook zijn 100 liter tank op 12 minuten leeg als het moet.

Full 3d met bvb een ras 3d heli kan de batterij op 2,5 minuut leeg zijn. En dan spreekt men over 12 cellen 5000mah.

Als je hard wil gaan en eindeloos wilt vliegen zul je naar de helling moeten :)

Het leuke is, dat dit om opperste concentratie vraagt. Dan is een paar minuten al veel.
Ik zei nog: dit moet je geen half uur gaan staan doen.
 
Maar mijn complimenten voor de geslaagde vluchten :) ( commentaar geven is altijd gemakkelijk maar een compliment is eigenlijk leuker hé :) )

Een complimentje is altijd leuk, voorlopig heb ik er mee gevlogen.
Ik deel ze regelmatig uit aan mijn muziekleerlingen. Iemand doet altijd wel iets goed :D.
 
Ja dat is het grote probleem met expo. Gevoelloos en daarna komt het dubbel terug. Totaal geen lineair gevoel.. probeer zelf het gebruik van expo tot het minimum te beperken. Beter inderdaad de uitslagen terug schroeven..

Maar hij vloog goed verder?

Lekker snel?

Het vreemde is, dat hij voor mij goed vloog. Maar ik vrees, als ik de ailerons door duw, dat hij aan het rollen ga.
Eigenlijk dacht ik, dat het met dit toestel anders was. Ik heb er nog geen ervaring mee.

Met half gas, ging hij net zo hard als de Curare met volgas, ongeveer.

Ik ga GJ vragen of hij mij wil leren, zo'n toestel zelf te bouwen. Het kost maar heel weinig.
De mid-air laatst was met 400 euro echt een zekere grens bereikt. Financieel gezien.
Het gaat er om, dat ik plezier heb in wat ik doe.
 
upload_2021-5-28_11-39-38.jpeg

Deze regelaar ga ik bestellen in de V.S. De ontwerper zet er een sneller reagerend netwerk in, na overleg.
Dat is het groene rechthoekige blok in het midden.
De ronde knoppen zijn de rem en de gevoeligheid van accelereren.
De zwarte trigger heeft kogellagers. Met de trigger stuur je 30 verschillende banden aan. Dat betekent veel grip in de bochten.
Bij volgas verbindt het rode kastje meteen de plus en de min, voor meer power. De stroom gaat niet meer naar boven.

Het voelt, alsof ik weer thuis ben.
Vanavond is het vrij trainen, wedstrijden mogen nog niet vanwege corona.
 
Ik kan ook wel een dagje les komen geven aan de instructeurs...
Een opfriscursus daar kan geen kwaad.
50% expo, daar kan iemand met een zware vorm van Parkinson nog mee vliegen, de eerste centimeter beweging op de knuppel gebeurt er niks met het roer.
En daarna knalt ie meteen naar de uiterste stand.
Ik ken geen mensen die met zoveel expo vliegen, in F3A word vaak veel expo gebruikt maar dan is 40% toch echt wel het maximum dat ik ooit gezien heb.

GJ
Fijn dat ie lekker vliegt! Lekker uren maken met die kist en idd zelf er nog een bouwen.
Als Wil er lekker mee vliegt (in het begin) dan is het goed.
Bijstellen kan altijd, vooral in het begin.
Ik zou ook kiezen voor mechanisch minder uitslag en minder expo, maar dat zal Wil zelf moeten ervaren. Alles voordoen en uit handen nemen daar leert Wil niets van.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Fijn dat ie lekker vliegt! Lekker uren maken met die kist en idd zelf er nog een bouwen.
Als Wil er lekker mee vliegt (in het begin) dan is het goed.
Bijstellen kan altijd, vooral in het begin.
Ik zou ook kiezen voor mechanisch minder uitslag en minder expo, maar dat zal Wil zelf moeten ervaren. Alles voordoen en uit handen nemen daar leert Wil niets van.

Altijd, in elk model, mechanisch zo klein mogelijke uitslagen.
Elke uitslag is weerstand, dus of je nou een zwever of speedkist vliegt, je hebt er altijd last van.
Maar JVE, ik vind het raar dat een instructeur (niet jij) advies geeft om 50% expo op een roer te zetten.
Wil, en ik denk de meeste mensen, nemen aan dat een instructeur het beter weet, dus dan volg je zijn aanwijzingen.
Ik wil altijd weinig expo maar ook weer niet zo weinig dat ik elke trilling op de knuppel in de lucht kan zien, dus ik zit altijd tussen 15 en 25%, ligt een beetje aan het model.
En ik heb ook altijd dualrate onder een schakelaar, zeker de eerste vlucht, dan kan je rust in het model brengen.
Meestal 70% van de uitslag.

Dus Wil...
expo terug naar 25% en uitslagen ook een paar millimeter kleiner.
Ik weet niet meer wat ik als uitslagen opgeschreven had voor ailerons maar trek daar maar 4mm of zo vanaf.
En dan ook nog een dualrate instellen zodat het nog wat kleiner kan.

GJ
 
Fijn dat ie lekker vliegt! Lekker uren maken met die kist en idd zelf er nog een bouwen.
Als Wil er lekker mee vliegt (in het begin) dan is het goed.
Bijstellen kan altijd, vooral in het begin.
Ik zou ook kiezen voor mechanisch minder uitslag en minder expo, maar dat zal Wil zelf moeten ervaren. Alles voordoen en uit handen nemen daar leert Wil niets van.

Wil jij er na het weekend eens mee vliegen? Ik ben benieuwd hoe jij hem fijn vindt vliegen en in zou stellen.

Als ik mijn eenvoudige muzikantenlogica er op los laat, denk ik ook dat minder uitslag op aileron en 25% expo een betere combinatie is.
Nu moet ik er toch nog aan wennen! Dus het kan nog.
 
Altijd, in elk model, mechanisch zo klein mogelijke uitslagen.
Elke uitslag is weerstand, dus of je nou een zwever of speedkist vliegt, je hebt er altijd last van.
Maar JVE, ik vind het raar dat een instructeur (niet jij) advies geeft om 50% expo op een roer te zetten.
Wil, en ik denk de meeste mensen, nemen aan dat een instructeur het beter weet, dus dan volg je zijn aanwijzingen.
Ik wil altijd weinig expo maar ook weer niet zo weinig dat ik elke trilling op de knuppel in de lucht kan zien, dus ik zit altijd tussen 15 en 25%, ligt een beetje aan het model.
En ik heb ook altijd dualrate onder een schakelaar, zeker de eerste vlucht, dan kan je rust in het model brengen.
Meestal 70% van de uitslag.

Dus Wil...
expo terug naar 25% en uitslagen ook een paar millimeter kleiner.
Ik weet niet meer wat ik als uitslagen opgeschreven had voor ailerons maar trek daar maar 4mm of zo vanaf.
En dan ook nog een dualrate instellen zodat het nog wat kleiner kan.

GJ

Verschillende meningen zijn altijd lastig.
Met slotracen speelt dat niet. Er had eens iemand kritiek, waarop die persoon zei: "wie is hier nou de clubkampioen?" :D
Op You Tube staan filmpjes over slotcar bouwen. Om je dood te lachen. Uh....."van wie zijn hier de baanrecords?" :D:D
 
Dit heeft niks met meningen te maken.
Dit is gewoon een feit.
Dit is een 50% expo curve:
CIMG4794.JPG


Rond het midden gebeurt er niks.
Ga je dan verder sturen dan komt ie keihard in.
Ik snap niet welke gek dit kan adviseren.

En onderstaand een 25% curve.
Je hebt dan een wat meer lineaire besturing, dus je kan veel beter gedoseerd sturen.
Je ziet ook mijn dual rate staan, 70%
CIMG4795.JPG



GJ
 
Dit heeft niks met meningen te maken.
Dit is gewoon een feit.
Dit is een 50% expo curve:
Bekijk bijlage 442272

Rond het midden gebeurt er niks.
Ga je dan verder sturen dan komt ie keihard in.
Ik snap niet welke gek dit kan adviseren.

En onderstaand een 25% curve.
Je hebt dan een wat meer lineaire besturing, dus je kan veel beter gedoseerd sturen.
Je ziet ook mijn dual rate staan, 70%
Bekijk bijlage 442273

GJ

Het is mij helemaal duidelijk.
Ik dacht gisteren, misschien moet het bij deze kist wel anders.
Maar nu denk ik dat niet meer .......... reeds!
 
Nou, ik snap die gek wel.
Wil wil dat z'n kist ingevlogen wordt. Dan schat ie de ervaring van Wil in. Daarop wordt ingesteld. De ervaring van Wil zorgt dan voor de aanpassingen. Helemaal niet gek, misschien wel verstandig.
 
Nou, ik snap die gek wel.
Wil wil dat z'n kist ingevlogen wordt. Dan schat ie de ervaring van Wil in. Daarop wordt ingesteld. De ervaring van Wil zorgt dan voor de aanpassingen. Helemaal niet gek, misschien wel verstandig.

Er hebben gisteren twee gekken staan vliegen :D.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top