De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoog tijd voor clubavonden, lekker met zn allen avondje bouwen en iedereen helpt elkaar
Lekker veel kijken hoe anderen dingen doen en dan uitdokteren hoe het in jouw toestel zou moeten.

Nadeel van de Venture, en vele andere modellen is, dat het in de basis een brandstofmodel is.
De accu wil je eigenlijk zoveel mogelijk in het zwaartepunt hebben maar daar zitten bij dit model, en bij de meeste modellen, al de servos.
Dus moeten de servo's voor hoogte en richting iets naar achteren zodat er een accubak bij de vleugelopening kan komen.
En het liefst dan ook wat kleinere en lichtere servo's dan de standaard bakken van 50 gram per stuk.
Ik denk dat ik toch langs moet komen want als je dit nog nooit gedaan hebt is het een gok.

GJ

Venture. Romp zo laat mogelijk afsluiten. En dan maar op de CG waag. En alles er op flikkeren. Motor dan wel al gemonteerd. Ook al hangt het er bij.

Gaat bij mij vele malen in de opstelling om het in de smiezen te houden. Maar een stukje eindlood maak voor een staarthefboom niet uit.
Zolang het geen volle groenbak aan massa is.
Meestal 5 of 10 gram.

Ook folie weegt wat. En zet door in de staart.
De kaos is zo ontstaan dat nergens lood bij hoefde. Zo gaat het met alle bouwsels.
Kom je alleen achter door bij ieder ingrijpend stukje afbouw te controleren.

@mugen... heb er wel fotos van. Je herkent de kist niet meer terug. En knallen. Knalhard. Duikvlucht neutraal, rol neutraal vrijwel zonder correctie.
Beter dan de sport, beter dan de hoogdekker.

Geloof dat ik de enige ben die de grap heeft uitgehaald...
meesten vlogen het tot vervet vod.
Folie lang mee gedaan. Gigantisch sterk. Heisssiegelkleber special. En voor de vlucht folie checken.
Maar eeuwig... nee dat lukte niet..
wel wist ik het hout vetvrij te houden.
Hangarrash sloopte stabilo, bleek een knoest in lat te zijn.
Ga je folie roppen... wordt het een totaal revisie. Zoals gewoonlijk... zeik arf’s... haha...

Laatst bewerkt:
Nadeel van de Venture, en vele andere modellen is, dat het in de basis een brandstofmodel is.
De accu wil je eigenlijk zoveel mogelijk in het zwaartepunt hebben maar daar zitten bij dit model, en bij de meeste modellen, al de servos.
Dus moeten de servo's voor hoogte en richting iets naar achteren zodat er een accubak bij de vleugelopening kan komen.
En het liefst dan ook wat kleinere en lichtere servo's dan de standaard bakken van 50 gram per stuk.
Ik denk dat ik toch langs moet komen want als je dit nog nooit gedaan hebt is het een gok.
GJ

Bij veel kisten gebruik ik een zware motor in dit geval een O.S. buitenloper met 490kv. De regelaar (HobbyWing 100) komt zover mogelijk naar voren.
Verder moet meestal de accubak zover mogelijk naar voren. Vaak kom je dan wel aardig uit.
Vervolgens maak ik alle 6s/5000 accu's even zwaar.
Ik denk niet dat dan de accu's op het zwaartepunt liggen.
De meeste kisten zijn van oorsprong voor brandstof ontworpen. Sommige zijn (achteraf) voor beiden geschikt gemaakt, maar dat zegt nog niks.

Tja, nu heb (of gun) ik wat minder tijd om te bouwen. Als je eenmaal het seizoen vliegt moet er ook nagekeken en gerepareerd worden.
"Elke dag een latje is ook vooruitgang" sprak laatst een clublid

Venture. Romp zo laat mogelijk afsluiten. En dan maar op de CG waag. En alles er op flikkeren. Motor dan wel al gemonteerd. Ook al hangt het er bij.

Gaat bij mij vele malen in de opstelling om het in de smiezen te houden. Maar een stukje eindlood maak voor een staarthefboom niet uit.
Zolang het geen volle groenbak aan massa is.
Meestal 5 of 10 gram.

Ook folie weegt wat. En zet door in de staart.
De kaos is zo ontstaan dat nergens lood bij hoefde. Zo gaat het met alle bouwsels.
Kom je alleen achter door bij ieder ingrijpend stukje afbouw te controleren.

@mugen... heb er wel fotos van. Je herkent de kist niet meer terug. En knallen. Knalhard. Duikvlucht neutraal, rol neutraal vrijwel zonder correctie.
Beter dan de sport, beter dan de hoogdekker.

Geloof dat ik de enige ben die de grap heeft uitgehaald...
meesten vlogen het tot vervet vod.
Folie lang mee gedaan. Gigantisch sterk. Heisssiegelkleber special. En voor de vlucht folie checken.
Maar eeuwig... nee dat lukte niet..
wel wist ik het hout vetvrij te houden.
Hangarrash sloopte stabilo, bleek een knoest in lat te zijn.
Ga je folie roppen... wordt het een totaal revisie. Zoals gewoonlijk... zeik arf’s... haha...
Pb :D

Wil, prima om alle in te zetten pakketten even zwaar te maken!
Inclusief kabel en kot er eventueel een reepje daklood bij.
Meestal ontloopt het elkaar niet zoveel.
De Verture is door het symmetrische ontwerp, waarschijnlijk ook vrij dik? Er niet extreem gevoelig op.
Gr Bas

Wil, prima om alle in te zetten pakketten even zwaar te maken!
Inclusief kabel en kot er eventueel een reepje daklood bij.
Meestal ontloopt het elkaar niet zoveel.
De Verture is door het symmetrische ontwerp, waarschijnlijk ook vrij dik? Er niet extreem gevoelig op.
Gr Bas

Er is genoeg ruimte in de romp, als je dat bedoelt. Dit soort formaat vlieg ik graag en dan als laagdekker.
De hoogte is normaal, geen kunstvluchtmodel.
De HobbyKing HD lipo´s zijn een stuk zwaarder dan de meeste andere.

IMG-20210515-WA0001.jpg

Dat is heel netjes Wil :thumbsup:

Staat het kielvlak al vast Wil, het lijkt erop dat die niet strookt, kan ook bedrog zijn door de foto natuurlijk
Maar wel heel netjes gebouwd :worship:

Lijkt me dat het kieletje nog niet verlijmd is op de feuteu. Maar het vordert gestaag.
Dat lijmen kan pas als de zaak gericht staat op romp en vleugel.
En dat moet je zo goed mogelijk uitmeten. Horizontaal, verticaal en in het platte vlak over de lengte van de romp.

Ook daar zijn weer truckjes voor.

Dat is heel netjes Wil :thumbsup:
Staat het kielvlak al vast Wil, het lijkt erop dat die niet strookt, kan ook bedrog zijn door de foto natuurlijk
Maar wel heel netjes gebouwd :worship:

Dank je wel, ik doe mijn best.

Nee, alles waar folie op zit is nog niet gelijmd. Het zit er in geschoven om even te laten zien.
Voor het folieén was alles al pas gemaakt, anders heeft folieén nog geen zin. Folie plakt ook niet zo goed op hout ;).
Op de plaatsen waar geplakt wordt, wordt de folie grotendeels weggehaald.
Het stabilo komt er straks, op diverse manieren gemeten, mooi recht, haaks en evenzijdig (nieuw woord) op. Als je begrijpt wat ik bedoel.

WdeW doet graag gek, maar hij is het niet ;) :D.

En wat dacht je van die strenge Herr aus Deutschland :p :D.
Die begeleidt me elke dag, meerdere keren.
De dingen die ik echt (nog) niet kan, komt der Gert hier machen.

Inmiddels heb ik rondingen geschuurd aan balsa balkjes, die het kielvlak vast gaan houden. Ze zitten er al opgelijmd. Uiteraard past alles.

Dank je wel, ik doe mijn best.

Nee, alles waar folie op zit is nog niet gelijmd. Het zit er in geschoven om even te laten zien.
Voor het folieén was alles al pas gemaakt, anders heeft folieén nog geen zin. Folie plakt ook niet zo goed op hout ;).
Op de plaatsen waar geplakt wordt, wordt de folie grotendeels weggehaald.
Het stabilo komt er straks, op diverse manieren gemeten, mooi recht, haaks en evenzijdig (nieuw woord) op. Als je begrijpt wat ik bedoel.

WdeW doet graag gek, maar hij is het niet ;) :D.

En wat dacht je van die strenge Herr aus Deutschland :p :D.
Die begeleidt me elke dag, meerdere keren.
De dingen die ik echt (nog) niet kan, komt der Gert hier machen.

Inmiddels heb ik rondingen geschuurd aan balsa balkjes, die het kielvlak vast gaan houden. Ze zitten er al opgelijmd. Uiteraard past alles.
goed bezig Wil, en zeker het inroepen van hulp bij twijvel....... ik doe dat niet omdat ik niet graag om hulp vraag (ik moet dat zelf kunnen) op zich leer je daar het meeste van maar is niet altijd goed en wil je wel eens fouten maken of lang piekeren over de beste oplossing
Netjes werken gaje straks echt profijt van hebben, alles is dan haaks en recht waardoor je niets hoeft bij te werken of met kunst en vliegwerk weer te compenseren.

goed bezig Wil, en zeker het inroepen van hulp bij twijvel....... ik doe dat niet omdat ik niet graag om hulp vraag (ik moet dat zelf kunnen) op zich leer je daar het meeste van maar is niet altijd goed en wil je wel eens fouten maken of lang piekeren over de beste oplossing

Ik heb geen moeite met hulp vragen. Wel kijk ik heel goed aan wie ik hulp vraag.
Zo had ik eens aan het buurmeisje gevraagd, of ze een beetje goed kon timmeren.
Daar was ze, volgens eigen zeggen, redelijk handig mee en ze wilde ook graag helpen.
Wij spraken af, om binnenkort eens een wip te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back