De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een verslagje, deel 1;

Het was me het avondje wel.
Even de uitslagen aanpassen. Als ik aileron rechts gaf, ging rechts omhoog en links omlaag.
Niks aan de hand toch? Nee inderdaad, ware het niet dat bij aileron links, beiden omlaag gingen.
Nieuw model aanmaken, opnieuw binden, schakelaar aan, schakelaar uit, stroom er op er af. Mijn hemel zeg.
Eindelijk de boel werkend.

De vleugel er op. O ja, voor wat materiaal weghalen. De moer lag onderin de cockpit. Nou dat weer.
Verkeerde schroevendraaier meegenomen. De bleek turks.
Zwaartepunt verkeerd. Lood op de neus geplakt.
Op een foto is te zien dat ik even een dipje had.

Op twee andere foto's wordt ik gebeld door mijn Duitse psychiater :D. Die man wordt nog eens knetter van mij.

Belt ie nou meteen Willemien de Woofer?[emoji1787]

Gefeliciteerd, Wil! Ga je de volgende keer zelf vliegen?

Zeer zeker. Wat kleine dingen verbeteren en daar gaat ie dan.
Voor mijn gevoel gaat hij even snel als de Curare.
Ik wil even wennen aan het toestel op 4 cellen, daarna komt er wat anders in.
Hij lijkt niet snel, maar ondertussen.

Hmmm... dan knalt mijn kaos echt als een raket! Op film mee vallen? Behalve de wiebeligheid.

Zender afstellen doe je thuis in alle rust met de kop er bij. En alles in het zendergeheugen opslaan. Toch?

Dan kan het eens tijd worden voor een vluchgie toch?

Hmmm... dan knalt mijn kaos echt als een raket! Op film mee vallen? Behalve de wiebeligheid.

Zender afstellen doe je thuis in alle rust met de kop er bij. En alles in het zendergeheugen opslaan. Toch?

Dan kan het eens tijd worden voor een vluchgie toch?

Behalve ................ ben ik ook nog helderziende. Ik voorzag een paar problemen ............. en ja hoor!

Ik ben erg tevreden over de eerste vlucht van mijn eerste `speeder`. Daar heb ik jaren naar uitgekeken.
Dit gaan we ook weer langzaam opbouwen (zoals met alles).
Hoe snel gaat je Chaos?

Een verslagje, deel 1;

Het was me het avondje wel.
Even de uitslagen aanpassen. Als ik aileron rechts gaf, ging rechts omhoog en links omlaag.
Niks aan de hand toch? Nee inderdaad, ware het niet dat bij aileron links, beiden omlaag gingen.
Nieuw model aanmaken, opnieuw binden, schakelaar aan, schakelaar uit, stroom er op er af. Mijn hemel zeg.
Eindelijk de boel werkend.

De vleugel er op. O ja, voor wat materiaal weghalen. De moer lag onderin de cockpit. Nou dat weer.
Verkeerde schroevendraaier meegenomen. De bleek turks.
Zwaartepunt verkeerd. Lood op de neus geplakt.
Op een foto is te zien dat ik even een dipje had.

Op twee andere foto's wordt ik gebeld door mijn Duitse psychiater :D. Die man wordt nog eens knetter van mij.

Ja, daar was ik heel verbaasd over.
Voorbereiding is zo belangrijk maar Wil gaat naar het veld en gaat daar pas dingen uittesten.
Hij belt, de motor blijft draaien.
Uhhh... trim naar beneden zetten?
Nee helpt niet.
Dan uitslagen vergroten op het gas, naar beneden.
OK, ik bel je later zegt ie.
En ja, even later belt ie.
De ailerons doen raar.
Als ik naar rechts geef dan gaat alles goed, naar links gaan ze beide omlaag.
Uhh, dan staat er ergens een mixer aan.
Ja maar ook in een ander programma doen ze het.
OK, maak een heel nieuw model aan, dan staan de mixers uit.
Daarna kon ie vliegen maar.. waren de uitslagen te groot, stond er geen expo in.
Dit doe je toch thuis en in alle rust?
Of heb ik nou zo'n goede leerschool gehad bij de ACK dat ik anders ben?

Maar OK, hij heeft gevlogen.
Ik heb hem hier zelf gevlogen en het ding vliegt als een trainer.
De snelheid op 4S zit er wel in maar hij is vreselijk stil, je hoort alleen een soort stofzuigergeluid.
Als je 150 a 200 meter rechtdoor vliegt dan komt de snelheid er pas in, dat is gewoon de eigenschap van die prop.
Op 5S zal ie al stukken sneller worden en op 6S gaat ie als de brandweer.
Maar het hele idee achter dit ontwerp was goede zichtbaarheid, dus een hele brede en diepe vleugel en budget.
De vleugel is iets van 30cm breed maar heeft maar een dikte van nog geen 10mm, extreem dun profiel dus.
De vleugel is piep met glasweefsel en bekleed met balsa.
De romp is balsa.
|Ik heb dit gewoon meteen op het balsa getekend, uitgesneden en in elkaar verlijmd.
Nog geen dagje werk.
Duurste van het model was de folie.
Het kale model incl folie zal nog geen 50 Euro gekost hebben, dus een eventuele crash is niet zo erg.
En ik hoop dat dit voor anderen ook weer een trigger is om iets gewoon te gaan bouwen.
Het is geen hogere wiskunde, een vliegtuig is een vrij simpel ding dus laat je fantasie gaan en bouw gewoon iets uit het hoofd.
Je hebt geen moeilijke rekenprogramma's nodig, gewoon basisregels aanhouden die voor elk model gelden.

GJ

Dit doe je toch thuis en in alle rust?
Of heb ik nou zo'n goede leerschool gehad bij de ACK dat ik anders ben?
GJ

Vind ik ook. Je doet dit thuis. Zorg dat alles in orde is en dan ga je vliegen.
Veel meer rust.
Wanneer je dit niet doet hou je andere van hun vliegtijd af.
Die ander kan natuurlijk ook "nee" zeggen en vertellen dat je dat thuis moet doen, maar zo werkt het vaak niet in n clubje.

Wel leuk kistje, proficiat, ik ben benieuwd naar de vluchtjes.

Wat denk je zelf ?
Ik heb er meerdere voorbij zien komen. Denken is niet mijn sterkste kant. Anders had ik wel op een steen gezeten...[emoji1787].
download%20(2).jpeg

Nou moeten we niet gaan denken dat dit een heel moeilijk te vliegen model is.
Dat de maiden door een wat ervarener iemand gedaan word is vrij normaal maar iemand die een laagdekker trainer goed kan vliegen kan dit ding ook vliegen.
Wat me wel opviel, toen ik Wil aan de telefoon had is dat er weinig kennis van aandrijvingen op die club is.
Ja.. de huis tuin en keuken aandrijvingen kennen ze wel maar als mensen gaan roepen, hij trekt niet hard genoeg dan zakt bij mij de moed alweer in de schoenen.
Ja.. een normale prop trekt, maar dit is geen normale aandrijving en geen normale prop.
Een F5B kist, met 7500 Watt vermogen trekt ook niet.
Zet op diezelfde motor een normale prop en hij trekt je omver.
Het is gewoon een andere discipline, die ze daar op de club niet kennen.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back