WillydeWoofer
Forum veteraan
Wel ik heb een Calmato Alfa Sport open getrokken.
De lijm is thermoplastische rijstpap en lijmt niet, het plakt als kauwgom onder een terrastafel.
Het hout is geen balsa, maar een soort uit een naburig perceel. Meeste is industrieel verlijmde fineer tot plaat, wanddikte 1 mm, broos, en slecht verlijmd. De laser zo slordig gestuurd dat spanten doorsneden zijn. Het lijkt wel of de lasercutter niet uit mocht.
Het geeft slapte met voorbedachterade.
De spanten in de romp zijn zo mager dat het amper iets steunt. En onnodig rank gemaakt dat geen winst op levert, behalve dat bij een tik het model verwoest is.
De zaak is omspannen met voorbedrukte pvc folie dat een zekere verpakkingsstijfheid geeft.
De staartsectie van deze kist is een grote bouwfout. Te slordig gebouwd, en met een schuurblok is afgevlakt dat het hout bij enige torsie krak zegt.
Constructie technisch fout. Overbelasting in de lucht geeft calamiteit.
Een doel in de fabriek, 1-2-3 klaar, bijkans 5 minuten. De hele romp.
Het heeft niets meer van doen met de betere bouw van de eerste series Kyosho of uberhaupt met een deftige goed gestructureerde bouwkit van Goldberg, Sig of Great Planes of in de EU geleverde kits van de beroemde merken.
Het is zo slecht dat het de prijs in de winkel eigenlijk niet rechtvaardigd.
Een en al product van poeha en marketing. En een bedrijf in Vietnam die de zaken in no time, very low cost, in elkaar zet. Amper een verdienmodel, maar in dat land kan het uit. Vervolgens gaat het model 5x over de kop en ontstaat een consumentenprijs.
En in de modelbouwwereld, want wij hebben het druk met alles, zegt men dan... goede ARF...
Tja... wat mag een pak koffie kosten!
Oei, Kyosho is wel heel erg verkeerd bezig. Zulk nieuws verspreid zich snel.
Uiteindelijk draait alles toch om geld. Abba zong er al over.