De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel ik heb een Calmato Alfa Sport open getrokken.
De lijm is thermoplastische rijstpap en lijmt niet, het plakt als kauwgom onder een terrastafel.

Het hout is geen balsa, maar een soort uit een naburig perceel. Meeste is industrieel verlijmde fineer tot plaat, wanddikte 1 mm, broos, en slecht verlijmd. De laser zo slordig gestuurd dat spanten doorsneden zijn. Het lijkt wel of de lasercutter niet uit mocht.
Het geeft slapte met voorbedachterade.

De spanten in de romp zijn zo mager dat het amper iets steunt. En onnodig rank gemaakt dat geen winst op levert, behalve dat bij een tik het model verwoest is.
De zaak is omspannen met voorbedrukte pvc folie dat een zekere verpakkingsstijfheid geeft.
De staartsectie van deze kist is een grote bouwfout. Te slordig gebouwd, en met een schuurblok is afgevlakt dat het hout bij enige torsie krak zegt.
Constructie technisch fout. Overbelasting in de lucht geeft calamiteit.
Een doel in de fabriek, 1-2-3 klaar, bijkans 5 minuten. De hele romp.

Het heeft niets meer van doen met de betere bouw van de eerste series Kyosho of uberhaupt met een deftige goed gestructureerde bouwkit van Goldberg, Sig of Great Planes of in de EU geleverde kits van de beroemde merken.
Het is zo slecht dat het de prijs in de winkel eigenlijk niet rechtvaardigd.

Een en al product van poeha en marketing. En een bedrijf in Vietnam die de zaken in no time, very low cost, in elkaar zet. Amper een verdienmodel, maar in dat land kan het uit. Vervolgens gaat het model 5x over de kop en ontstaat een consumentenprijs.

En in de modelbouwwereld, want wij hebben het druk met alles, zegt men dan... goede ARF...
Tja... wat mag een pak koffie kosten!

Oei, Kyosho is wel heel erg verkeerd bezig. Zulk nieuws verspreid zich snel.
Uiteindelijk draait alles toch om geld. Abba zong er al over.
 
Het kan zomaar zijn dat ze niet meer in Vietnam gemaakt worden omdat dat te duur wordt.
Sebarts werden ook in Vietnam gemaakt maar volgens mij zijn die daar ook vertrokken.
Dacht dat ze nu in Cambodja gemaakt werden.

GJ
 
Het kan zomaar zijn dat ze niet meer in Vietnam gemaakt worden omdat dat te duur wordt.
Sebarts werden ook in Vietnam gemaakt maar volgens mij zijn die daar ook vertrokken.
Dacht dat ze nu in Cambodja gemaakt werden.

GJ

Als de arme landen ooit "op" zijn, wat gebeurt er dan?
 
Als de arme landen ooit "op" zijn, wat gebeurt er dan?

Ach, dan heeft de regering in Nederland het zo verknalt dat wij een arm land zijn en wij allemaal modelletjes gaan zitten bouwen.
De vrouwen in Volendam gaan dan garnalen zitten pellen voor de rijken in Turkije..
Er worden kledingateliers geopend waar kinderen vanaf 10 jaar kleding maken voor A&M (Achmed en Mohammed).

GJ
 
In de lattensnijders stop ik ook een breekmes. Grotere type. Ook hier weer stukken koersvaster dan een flexend scalpeltje. Wel heb ik het plastic klemmetje bijgeleund met twee extra ringetjes onder de parkertjes. Het plastic rekt en wil dan niet meer klemmen.

Opdikkend balsa gaat in meerdere halen en kan je loepzuiver een mooi vierkant balkje van 6 x 6 x 100 jassen.

Een spitse punt van een scalpel flext altijd. En gaat zoeken. Als gereedschap niet werkt, pas je het aan.

De Aldi heeft met zekere regelmaat een goede balsa kapzaag. Kost bijna niets.

Vlijmscherp. Alleen Japanse kapzaagjes blijven langer scherp. Merk is Duro.

Zo! Vandaag ben ik automonteur. ARF montage van een stukje wielophanging.
Gr Bas
Zon lattensnijder heb ik zelf gemaakt en geprint met de 3d printer. en kan er meerdere soorten mesjes in zetten, de smalle breekmesjes vind ik erg fijn werken, voor dikker balsa zijn de brede afbreekmesjes inderdaad steviger .

Voor scharnieren heb ik zelf verschillende mogelijkheden en pak de methode die ik dan in mn kop heb.
Zo’n tooltje met de vorkjes werkt goed maar met wat harder balsa (en dat gebruik ik juist voor eindlijsten) wil hij met de nerf meegaan en soms scheef gaan, het dingetje met de 3 gaatjes voor penscharnieren ben ik kwijt geraakt in de 22 jaar dat ik hem heb, een nieuwe vind ik weer te duur voor enkel dat stukje, ik ben een eigenbouw tooltje aan het maken speciaal om de penscharnieren uit te lijnen.
Andere optie voor gewone scharnieren is een dremel met een eigenbouw soort bovenfrees houder, een klein cirkelzaagblad erin en je drukt hem zo het balsa eindlijst in, nadien even iets verder uitpulken en het scharnier zit perfect recht...... dit lukt overigens ook goed op de proxxon fet cirkelzaagtafel maar dat blad is me wat te groot voor de kleine scharniertjes, roeren onder een hoek afschuinen gaat trouwens ook geweldig met een proxxon zaagtafeltje
 
Zon lattensnijder heb ik zelf gemaakt en geprint met de 3d printer. en kan er meerdere soorten mesjes in zetten, de smalle breekmesjes vind ik erg fijn werken, voor dikker balsa zijn de brede afbreekmesjes inderdaad steviger .

Voor scharnieren heb ik zelf verschillende mogelijkheden en pak de methode die ik dan in mn kop heb.
Zo’n tooltje met de vorkjes werkt goed maar met wat harder balsa (en dat gebruik ik juist voor eindlijsten) wil hij met de nerf meegaan en soms scheef gaan, het dingetje met de 3 gaatjes voor penscharnieren ben ik kwijt geraakt in de 22 jaar dat ik hem heb, een nieuwe vind ik weer te duur voor enkel dat stukje, ik ben een eigenbouw tooltje aan het maken speciaal om de penscharnieren uit te lijnen.
Andere optie voor gewone scharnieren is een dremel met een eigenbouw soort bovenfrees houder, een klein cirkelzaagblad erin en je drukt hem zo het balsa eindlijst in, nadien even iets verder uitpulken en het scharnier zit perfect recht...... dit lukt overigens ook goed op de proxxon fet cirkelzaagtafel maar dat blad is me wat te groot voor de kleine scharniertjes, roeren onder een hoek afschuinen gaat trouwens ook geweldig met een proxxon zaagtafeltje

En een doorslijpschuifje in de proxxon?
 
Wel ik heb een Calmato Alfa Sport open getrokken.
De lijm is thermoplastische rijstpap en lijmt niet, het plakt als kauwgom onder een terrastafel.

Het hout is geen balsa, maar een soort uit een naburig perceel. Meeste is industrieel verlijmde fineer tot plaat, wanddikte 1 mm, broos, en slecht verlijmd. De laser zo slordig gestuurd dat spanten doorsneden zijn. Het lijkt wel of de lasercutter niet uit mocht.
Het geeft slapte met voorbedachterade.

De spanten in de romp zijn zo mager dat het amper iets steunt. En onnodig rank gemaakt dat geen winst op levert, behalve dat bij een tik het model verwoest is.
De zaak is omspannen met voorbedrukte pvc folie dat een zekere verpakkingsstijfheid geeft.
De staartsectie van deze kist is een grote bouwfout. Te slordig gebouwd, en met een schuurblok is afgevlakt dat het hout bij enige torsie krak zegt.
Constructie technisch fout. Overbelasting in de lucht geeft calamiteit.
Een doel in de fabriek, 1-2-3 klaar, bijkans 5 minuten. De hele romp.

Het heeft niets meer van doen met de betere bouw van de eerste series Kyosho of uberhaupt met een deftige goed gestructureerde bouwkit van Goldberg, Sig of Great Planes of in de EU geleverde kits van de beroemde merken.
Het is zo slecht dat het de prijs in de winkel eigenlijk niet rechtvaardigd.

Een en al product van poeha en marketing. En een bedrijf in Vietnam die de zaken in no time, very low cost, in elkaar zet. Amper een verdienmodel, maar in dat land kan het uit. Vervolgens gaat het model 5x over de kop en ontstaat een consumentenprijs.

En in de modelbouwwereld, want wij hebben het druk met alles, zegt men dan... goede ARF...
Tja... wat mag een pak koffie kosten!
Met de oude bedoel je die waar de folie zo vanaf flikkert en met de piepvleugel ?.
Die van mij heb ik gisteren helemaal kaalgetrokken omdat na de laatste vlugt de folie van het gehele stabilo was losgekomen...... tijdens een volgas low-pass begonnen er al stukken striping los te laten, na het aanduiken voor de landing flapperde hij al wat en was het gedaan met het vietnam plastic :D......
Nu maar even voorzien van een vers laagje folie...... ontwerp bedenken vind ik altijd het lastigst, de vrouw vond geel blauw wel mooi, ik denk aan marlboro McLaren mp4 of rothmans honda kleuren....... hmmmm
 
Tool voor inlaten van
Penscharnieren? Weet niet. Als mikkertje gebruik ik dat DuBro ‘pantograafje’...
Maar neem kleinste boorgat, en boor op naar groter. Laatste stap is het ruimen naar de vorm van de steel.

Verlijmen en richten heb ik een eenvoudig truckje. Lijm dan met 30 minuten epoxy omdat het de tijd geeft om alles goed in lijn te zetten.

Calmato kaal? Nieuw stabilo bouwen met split hoogte, roer doortrekken maar onder, vleugel laten zakken tot turtledekjer. En je krijgt een vreselijk goed vliegende calmato.

Heb dat voor de eerste grote foliebeurt gedaan. Piep abachivleugel. Zwaar en sterk. Ligger uitgezaagd en vervangen door helft lichtere home build carbon verbinder. Extra gaten/rib om vleugel lichter te maken. Meer boorgaten in de romp, boven en onder want de mijne was uit sturmgeschutzkruppstahlbalsa... zware jongen... ijzerhout.
 
Laatst bewerkt:
Tool voor inlaten van
Penscharnieren? Weet niet. Als mikkertje gebruik ik dat DuBro ‘pantograafje’...
Maar neem kleinste boorgat, en boor op naar groter. Laatste stap is het ruimen naar de vorm van de steel.

Verlijmen en richten heb ik een eenvoudig truckje. Lijm dan met 30 minuten epoxy omdat het de tijd geeft om alles goed in lijn te zetten.

Calmato kaal? Nieuw stabilo bouwen met split hoogte, roer doortrekken maar onder, vleugel laten zakken tot turtledekjer. En je krijgt een vreselijk goed vliegende calmato.

Heb dat voor de eerste grote foliebeurt gedaan. Piep abachivleugel. Zwaar en sterk. Ligger uitgezaagd en vervangen door helft lichtere home build carbon verbinder. Extra gaten/rib om vleugel lichter te maken. Meer boorgaten in de romp, boven en onder want de mijne was uit sturmgeschutzkruppstahlbalsa... zware jongen... ijzerhout.

De romp ga ik wat meer ventileren met gaten, de rest laat ik lekker zo...... het is maar een simpel trainertje omwat relaxt rond te knallen, en ik heb nog zoveel projecten staan die veel betere vliegeigenschappen hebben...
 
Wil gebruikt CA scharnieren, voldoen prima en zijn makkelijk te installeren.
Gewoon sleufje maken, dat je een geleidinkje hebt.
Dat dieper maken met de scalpel en dan als laatste een aardappelschilmesje erdoor, of een klein breekmesje.
Die hebben de dikte van de CA scharnieren.
Dan het scharnier er aan 1 kant inschuiven en vasttikken met een druppeltje secondelijm.
Daarna het andere deel op het scharnier schuiven en dat ook vasttikken met een druppie secondelijm.
Als je geen cappilairtje op je secondelijmflesje hebt dan kan je een speld of stukje 1mm staaldraad gebruiken, daar druppel je de secondelijm op en dan kan je zonder te morsen het scharnier aantikken.
Na lijmen de scharnieren borgen met iets (speld, sateprikker).

GJ
 
Waar halen de bouwers de tijd vandaan?
Zoals bekend ben ik met hulp van GJ een Venture aan het afbouwen.
Aan de vrije tijd zal het niet liggen, maar de vraag rijst wel: hoe doen mensen met een baan + gezin dat?
Want het kost me toch een zee van tijd.
Op zich, heb ik er niet eens een hekel aan. Iets mooi op maat maken bevalt wel.
Maar ik ben me af gaan vragen, hoe lang doe je over een kit? 50 uur? 200 uur?
Wel eerlijk antwoorden heh! Niet opscheppen, zo van "nou twee avondjes" ;) :D.
Laat de apen maar eens uit de mouwen komen.
 
Ik denk dat als ik zin zou hebben ik de Venture in 2 a 3 dagen folieklaar zou hebben.
Een ARF als de wot of calmato is 1 avondje werk, uurtje of 4.
Een F5B kist bouwde ik binnen een nacht en daarna zonder invliegen aan een EK wedstrijd meedoen.

GJ
 
De ailerons krijg ik er nog wel aangezet, maar dan komt het.
De besturing installeren. Dat zie ik me zelf toch echt niet doen.
Wat moet waar en hoe moet het allemaal vast? Ik vrees dat dat niks wordt.
 
Waar halen de bouwers de tijd vandaan?
Zoals bekend ben ik met hulp van GJ een Venture aan het afbouwen.
Aan de vrije tijd zal het niet liggen, maar de vraag rijst wel: hoe doen mensen met een baan + gezin dat?
Want het kost me toch een zee van tijd.
Op zich, heb ik er niet eens een hekel aan. Iets mooi op maat maken bevalt wel.
Maar ik ben me af gaan vragen, hoe lang doe je over een kit? 50 uur? 200 uur?
Wel eerlijk antwoorden heh! Niet opscheppen, zo van "nou twee avondjes" ;) :D.
Laat de apen maar eens uit de mouwen komen.
Als je het netjes wilt doen dan ben je wel even bezig, als je de gehele dag eraan zou werken en je hebt alles wat je nodig bent dan moet het met een weekje wel kunnen, de ervaring leert dat de kleine dingetjes en vooral het afwerken voor het folien vreet veel tijd. Ben je snel tevreden en wil je snel een kist in elkaar zetten die op een paar meter afstand er fatsoenlijk uitziet dan kan het wel wat sneller

Het eerste toestel ben je erg lang mee aan het klooien, als je er een paar gedaan hebt dan ga je vanzelf efficienter bouwen, vleugel, stabilo en kielvlak kan je in 1 keer bouwen, in de tijd dat de vleugelspanten drogen plak je het kielvlak in elkaar, zo kan je lekker doorwerken........ maar bouwen moet ook leuk blijven he..
Die keren dat ik snel wilde bouwen ging ik fouten maken, onderdelen verkeerdom of details vergeten ... het is dan allemaal net niet naar het zin en dan blijft het liggen..

Gisteravond besloten de kutmaalto te strippen, die staat na een avondje foliepulken en alles strakschuren, hier en daar wat aanpassen, nieuwe scharnieren, en al weer klaar om in de folie te gaan
Misschien vanavond een bigin maken met folie (tenzei de vrouw andere plannen heeft :p)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top