Tapered schuren. Hier nog voor het indekken.
Iedereen doet dat weer anders...
2 messing buizen. Goede raad is vorrraad. Had ook pianowire kunnen zijn.
Schuurlat met klein vlak. Een gedeelte met tape beschermd. Slijt de tape, direct weer vervangen. Slim maskeren.
Alleen balsa schaven, niet de rondstaf.
Zaak stellen en vastpinnen. Mijn bouwplank is hier kurkpakket. Van een overgebleven partij hier thuis.
Geweldig spul om te bouwen. Kan nog jaren voort.
Gewichten om het goed vlak te houden. De verschillende dikte rondstaf/buis...
als maatvoering... werkt perfect. On the fly bedacht.
Stabilo bouwen voormijn Cloud Dancer 60. Weer veel zelf verzinnen, maar ook experimenteren.
Geen dikke latten in huis, wel stapels balsaplank. Latten snijden en in sandwich verlijmen (Alipathic glue)
Moest trapezium geschuurd worden. Tevoren het hout met een markerstift gemarkeerd.
Geeft een goed zichtbare grens voor afschaven. Die tip staat niet in de boekjes en de tijdschriften.
Maar je kan hem ook aftekenen met een schuifmaat in het hout te krassen.
Stiftje harken door het ontstane gootje... een mooie markering en kan je langs het lijntje schuren... net kleurplaat.
Die schuurlat is ultra heilig. Bestaat uit een strip dik schroot-alu.
Daar plak ik met fotolijm schuurpapier op. Met een Proxxon brander stook ik het pardoes er weer af.
Keer op keer en gaat al een eeuwigheid mee. Ook haakse profielen van de
bouwmarkt kan je fantastisch inzetten. Of holle ronde voor het schuren van een ronde rand van een romp. Van voor naar achter strak en recht.
Instant schuuropstelling op bouwtafel...
Plak tape op tafel. Op de tape plak je met CA-lijm de borging van de referentie lijst.
Aluminium. Daar leunt het niet schavende deel van je schuurlat op. Zo afgesteld dat je
de tapering kan schuren die je wenst.
Zo is alles in model geschuurd.
Kopie van tekening doet wonderen. Deelprint van tekening knippen en plakken.
Dan kan je gaan schaven. Wordt het mooi strak van...
Ik schrijf nog steeds... meer bouwdraadjes lezen!!! Ogen de kost geven.
Kijk vooral op het schaalforum. Serge, Strutter, Bart, Ramses, Enke Bleriot er zijn nog meer meesterbouwers.
Laat ze de bouwdraadjes hier maar posten

Of je zoekt het eens op...
Probeer zelf met veel foto's tips en inzichten te geven.
Geen van deze is een bouwmust, of dwangbow van 'zo moet het'.
Tegendeel. Is een invalshoek, en soms omslachtig, maar lijkt het hier niet anders te kunnen.
Kijken, kijken, en nog eens kijken.
Maar merk dat veel a l'improviste moet. Meten met de maten die je hebt.
En dat wordt een systeem van werken, soort handschrift.
Veel moet ik uit de duim zuigen om het gefixt te krijgen (alles).
Nieuw tekenen omdat er geen tekening van bestaat.
Maar die jongens hier boven al genoemd... doe ik niet na.... en dat hoeft ook niet.
Gelukkig zijn dit korte draadjes gebleven. Het loopt bij de bootjes wel eens falikant anders.
Alle drie de kisten vliegen nu goed. De Coud Dancer wil ik op 4-Takt hebben, past beter bij het model. Maar
vraag om weer een ingrijpende verbouwing. Niets past. Behalve een e-motor.
Dus die is weer even uit de running.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...p-arf-vreemde-restauratie-van-een-nib.272555/
https://www.modelbouwforum.nl/threa...d-reese-vooral-een-usa-aangelegenheid.234203/
https://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-10
Met GJ als supervisor moet het goed komen.
Veel bouwplezier. En neem een abonnement op een goed Duits modelbouwblad.
Zeer leerzaam.
Gr Bas