De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat spreekt het bericht van GJ tegen. Moeten beide kanten afgeschuind zijn, of maar 1?

Ik heb je net een whatsappie gestuurd.
Hoe de roertjes afgeschuind zijn.
Als een V of gewoon een schuine lijn.
Bij een V kan je het stabilo ook afschuinen, bij een schuine lijn doe je dat niet.
De scharnieren komen op de punt van de V, als het een V is.
Bij een afgeschuinde lijn kan je beter foliescharnieren maken.

GJ

Moeten beide raakpunten in V-vorm zijn of slechts 1? That's the question.
De fabrikant heeft voor 1 V-vorm gekozen. Of zegt dat niks?

Iemand ge"interesseerd in mijn muzikanten-logica? Waarschijnlijk niet :D. Maar ik doe toch een poging;
Beide kanten in V-vorm houd in, dat de uitslag groter kan zijn.
Als alles niet 100% recht is (en die kans is aanwezig) zou de boel eerder kunnen stroppen, bij slechts 1 V-vorm.
Slaat het ergens op?

Ja, de uitslag word groter maar dat heb je niet nodig.
Aerodynamisch gezien is aan beide kanten een V beter maar dan moet het ook wel echt goed recht zijn.
De meest veilige oplossing is het zo te laten, rechte achterkant stabilo, V voorkant roer.

GJ

Ja, de uitslag word groter maar dat heb je niet nodig.
Aerodynamisch gezien is aan beide kanten een V beter maar dan moet het ook wel echt goed recht zijn.
De meest veilige oplossing is het zo te laten, rechte achterkant stabilo, V voorkant roer.

GJ

"echt goed recht" dat kan ik wel. Ik ben nogal precies.

En dan ook echt goed in het midden.
Ik zou het zo laten.
Het remt het model een beetje maar het is toch geen speedmodel.

GJ

Wat voor profiel is de vleugel. Ugly Stik? Dus symmetrisch en onder vlakke bouwzijde?
Die bouw is onmiskenbaar.
Moet het ook goed doen op een Smijtmato. Gaatie harder mee. Hard is goed.

Afschuinen? Doe ik met hoogte en richting, altans in de stroomlijn. De jaap middenin het hoogteroer stem ik af op maximale uitslag richting.
De verbinding tussen de twee maak ik ook wel uit triplex, gaf minder flex bij 1x ruderhorn. Staaldraad meestal 3 mm wil nogal eens flexen. Wil je totaal geen flex kan je dubbele aansturing verzinnen.

Een geprofileerd stabilo is altijd mooier, inclusief tapered stuurorganen.
Maar in model zal het er niet minder om vliegen.

Het schiet op, een dag niet geklets&gevlogen, is een dag gebouwd... storm en regen een zegen.

Doorpakken en weer vliegen. Grote pauze kan geen kwaad.

Laatst bewerkt:
als ik mij niet sterk vergis, is de fourstar 60 een domweg iets grotere versie van de fourstar 40.
alleen schijnt door de vergroting een paar onhebbelijke vliegeigenschappen vergroot te worden.
vanaf practisch onmerkbaar bij de 40, tot redelijk merkbaar bij de 60.

de venture is schijnbaar de fourstar 60, maar dan her en der aangepast, zodat alles weer klopt

als ik mij niet sterk vergis, is de fourstar 60 een domweg iets grotere versie van de fourstar 40.
alleen schijnt door de vergroting een paar onhebbelijke vliegeigenschappen vergroot te worden.
vanaf practisch onmerkbaar bij de 40, tot redelijk merkbaar bij de 60.

de venture is schijnbaar de fourstar 60, maar dan her en der aangepast, zodat alles weer klopt

De Amerikanen zijn er laaiend enthousiast over.
Vermoedelijk weet Bruce wel waar hij mee bezig is.

@Student. Wat was er exact mis aan de Sig 4 Star? Staartlengte of positie stabilo, groottes er van?

Amerikanen worden pas enthousiast als er ARF op staat. Tijd is daar schaars goed... onlangs nog een aardige discussie op RC-Groups.

Laatst bewerkt:
Tijd is schaars.......... Als je tijd hebt om op fora, Facebook, WhatsApp, Twitter, Lexa, grinder of voor de tv te zitten, heb je ook tijd om te bouwen.
Nu zijn er enkele beroepen waardoor je een x aantal dagen van huis bent, meestal ben je daarna ook een x aantal dagen thuis. Tenzij je vrachtwagenchauffeur bent dan is hhet 5,5 dag van huis en 1,5 thuis. Of je hebt tegenwoordig een 3 daagse werkweek.

Met alle respect hoor, maar als je al diverse toestellen hebt gehad, weet je toch wel zo ongeveer hoe een roer aan een stabilo zit?
Inclusief schuine kanten/scharnier plaatsing?
Kijk anders eens bij je andere toestellen die je hebt die klaar zijn....
Dit zijn puur beginners vragen (nogmaals, met alle respect)

Tijd is schaars.......... Als je tijd hebt om op fora, Facebook, WhatsApp, Twitter, Lexa, grinder of voor de tv te zitten, heb je ook tijd om te bouwen.
Nu zijn er enkele beroepen waardoor je een x aantal dagen van huis bent, meestal ben je daarna ook een x aantal dagen thuis. Tenzij je vrachtwagenchauffeur bent dan is hhet 5,5 dag van huis en 1,5 thuis. Of je hebt tegenwoordig een 3 daagse werkweek.
Waar een wil is, is een weg. En dan ben ik ook nog zelf WIL :D

Laatst bewerkt:
Met alle respect hoor, maar als je al diverse toestellen hebt gehad, weet je toch wel zo ongeveer hoe een roer aan een stabilo zit?
Inclusief schuine kanten/scharnier plaatsing?
Kijk anders eens bij je andere toestellen die je hebt die klaar zijn....
Dit zijn puur beginners vragen (nogmaals, met alle respect)

Nico, ik ben des duivels.
Nee, hoor.
Ik wil het graag voor 95% goed doen.
Er komt ook wat onzekerheid bij.
En ik mag gratis gebruik maken van de vele kennis hier.
Verder is bouwen toch iets anders dan er mee vliegen.
En niet te vergeten, er waren al verschillende meningen.
Tot slot, ik kan nogal precies zijn.
Kun je leven met deze uitleg :D;):D:p:D

Dat spreekt het bericht van GJ tegen. Moeten beide kanten afgeschuind zijn, of maar 1?

ik heb geen zin om weer een hoop welles nietus gezeik aan te halen maar als je even kijkt op je tekening dan kan je zien dat het hoogteroer afgeschuind dient te worden (net als bij 99% van alle vliegtuigen) .... als je twijvelt dan kijk je gewoon even bij je andere toestellen om te zien hoe het daar gedaan is. :thumbsup:

hieronder een screenshot van je tekening, de rode pijl wijst naar de afschuining.. stabilo (ofwel het deel dat aan de romp zit) is vlak en het hoogteroer (ding wat beweegt) is afgeschuind

Knipsel.JPG

Tapered schuren. Hier nog voor het indekken.
Iedereen doet dat weer anders...
2 messing buizen. Goede raad is vorrraad. Had ook pianowire kunnen zijn.
Schuurlat met klein vlak. Een gedeelte met tape beschermd. Slijt de tape, direct weer vervangen. Slim maskeren.
Alleen balsa schaven, niet de rondstaf.

Zaak stellen en vastpinnen. Mijn bouwplank is hier kurkpakket. Van een overgebleven partij hier thuis.
Geweldig spul om te bouwen. Kan nog jaren voort.

Gewichten om het goed vlak te houden. De verschillende dikte rondstaf/buis...
als maatvoering... werkt perfect. On the fly bedacht.

IMG_3790.jpg IMG_3791.jpg IMG_3784.jpg IMG_3781.jpg

Stabilo bouwen voormijn Cloud Dancer 60. Weer veel zelf verzinnen, maar ook experimenteren.
Geen dikke latten in huis, wel stapels balsaplank. Latten snijden en in sandwich verlijmen (Alipathic glue)
Moest trapezium geschuurd worden. Tevoren het hout met een markerstift gemarkeerd.
Geeft een goed zichtbare grens voor afschaven. Die tip staat niet in de boekjes en de tijdschriften.
Maar je kan hem ook aftekenen met een schuifmaat in het hout te krassen.
Stiftje harken door het ontstane gootje... een mooie markering en kan je langs het lijntje schuren... net kleurplaat.
Die schuurlat is ultra heilig. Bestaat uit een strip dik schroot-alu.
Daar plak ik met fotolijm schuurpapier op. Met een Proxxon brander stook ik het pardoes er weer af.
Keer op keer en gaat al een eeuwigheid mee. Ook haakse profielen van de
bouwmarkt kan je fantastisch inzetten. Of holle ronde voor het schuren van een ronde rand van een romp. Van voor naar achter strak en recht.

DSC_2735.JPG DSC_2737.JPG DSC_2738.JPG

Instant schuuropstelling op bouwtafel...
Plak tape op tafel. Op de tape plak je met CA-lijm de borging van de referentie lijst.
Aluminium. Daar leunt het niet schavende deel van je schuurlat op. Zo afgesteld dat je
de tapering kan schuren die je wenst.

DSC_2736.JPG DSC_2741-LR.jpg

Zo is alles in model geschuurd.

Kopie van tekening doet wonderen. Deelprint van tekening knippen en plakken.
Dan kan je gaan schaven. Wordt het mooi strak van...

DSC_2739.JPG

Ik schrijf nog steeds... meer bouwdraadjes lezen!!! Ogen de kost geven.
Kijk vooral op het schaalforum. Serge, Strutter, Bart, Ramses, Enke Bleriot er zijn nog meer meesterbouwers.
Laat ze de bouwdraadjes hier maar posten :) Of je zoekt het eens op...

Probeer zelf met veel foto's tips en inzichten te geven.
Geen van deze is een bouwmust, of dwangbow van 'zo moet het'.
Tegendeel. Is een invalshoek, en soms omslachtig, maar lijkt het hier niet anders te kunnen.
Kijken, kijken, en nog eens kijken.
Maar merk dat veel a l'improviste moet. Meten met de maten die je hebt.
En dat wordt een systeem van werken, soort handschrift.
Veel moet ik uit de duim zuigen om het gefixt te krijgen (alles).
Nieuw tekenen omdat er geen tekening van bestaat.
Maar die jongens hier boven al genoemd... doe ik niet na.... en dat hoeft ook niet.

Gelukkig zijn dit korte draadjes gebleven. Het loopt bij de bootjes wel eens falikant anders.
Alle drie de kisten vliegen nu goed. De Coud Dancer wil ik op 4-Takt hebben, past beter bij het model. Maar
vraag om weer een ingrijpende verbouwing. Niets past. Behalve een e-motor.
Dus die is weer even uit de running.

https://www.modelbouwforum.nl/threa...p-arf-vreemde-restauratie-van-een-nib.272555/
https://www.modelbouwforum.nl/threa...d-reese-vooral-een-usa-aangelegenheid.234203/
https://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-10

Met GJ als supervisor moet het goed komen.
Veel bouwplezier. En neem een abonnement op een goed Duits modelbouwblad.
Zeer leerzaam.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Als je het weet te vinden kan je op engelse fora leuke tips vinden.
Dingen als RCgroups, mwaoh.. de yankees hebben toch een andere manier van omgaan met modelbouw.
Helaas is het duitse forum ook niet meer wat het was, dat zijn nu ook veel ARF en schuimpiloten geworden.
Vroeger had je nog oudere clubleden die bij Fokker of zo gewerkt hadden en dan ook exact uit konden leggen hoe en vooral waarom ze zo bouwden.
Die worden ook steeds schaarser.
Ook de echte winkels waar mensen met kennis kwamen, Toni Clark en dergelijke zijn langzaam aan het uitsterven.
Of in Nederland, de vroegere Hobby in met Jan van Beek.
Als je daar een middagje ging staan zat je:
1. vol met koffie
2. vol met worstenbroodjes
3. vol met kennis en tips van iedereen die daar kwam.

Destijds bij Muco Alkmaar probeerde ik beginners ook zo veel mogelijk te helpen, wel zelf doen maar desnoods ter plekke helpen in de winkel en anders op het veld.
De meeste verkopers hebben de kennis ook niet meer, dus kunnen ook niet helpen.

2 fora waar je veel kan vinden.
https://www.modelflying.co.uk/forums/index.php

https://www.rcuniverse.com/forum/

En dan zijn er ook nog fora speciaal voor giant scale, klassieke vliegtuigen, electrische modellen (wattflyer).

GJ

Laatst bewerkt:
@Student. Wat was er exact mis aan de Sig 4 Star? Staartlengte of positie stabilo, groottes er van?

de fourstar 40 is niks mis mee..
ging puur over de 60. iets met de verschaling wat niet goed is gegaan, of dat de rechtstreekse verschaling niet vertaalde naar dezelfde vliegeigenschappen.
er was iets mee dat ie vanuit een rol redelijk naar de buik van het toestel trekt oid.
meskant was op die manier ook iets mee.
schijnbaar is bij de venture positie en/of instelhoeken een tik veranderd, waardoor dit verbeterd/weg is.

een clubgenoot heeft een paar jaar terug een complete uiteenzetting gegeven.
er is blijven hangen dat 60 wat had.
maar de exacte uiteenzetting.. daar gingen 3 bakken koffie overheen voor we uitgesproken waren:D

Qua kanten afschuinen..
doe ik weer anders..
- streep op het midden van de lat
- roervlak neerleggen op mn snijmat, snijmat exact op de rand van de tafel
- stalen liniaal op het roervlak. afstand van roervlak en liniaal even aftasten met een stanleymes.. ff kijken of de hoek en alles goed is.
- snij er op los!

tot nu toe een vrij vlotte methode..
alleen opletten voor de puntjes van je vingers.stanleymesjes zijn nogal scherp. heb ik wel eens gemerkt:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back