De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als een pluim weersvoorspelling... Haha
‘t Vliegt alle kanten uit... oppassen voor crosswindplatformcommunicatie!

Laatst bewerkt:
Ik heb op een aantal Deense kat's mogen werken aan de motoren.
Op de kat's in Ahus en Ebeltoft lagen 2 gasturbines, afgeleiden van de F404 military aviation motor, die oa in de F18 Hornet en F117 Night Hawk (Stealth) liggen.
Die bootjes liepen snel maar verstookten ook wat.
De meeste zijn denk ik al uit de vaart, niet economisch.

Zelfde geld voor de oude Stena ferries, 4x gasturbines aan boord.
Je moet maar haast hebben zeg maar.

Ik zit niet meer in de boten maar er zijn jachten van 80 en meer meter die van aluminium gebouwd zijn en 50 km/u halen.
Sterker nog, ze zijn nu bezig met een 100 meter jacht dat dat ook kan halen.
De romp kan het dus wel aan, de aandrijving ook.
Haal alle luxe eruit en maak compartimenten waar containers in kunnen.
Klaar..

GJ

Mijn vader heeft als voormalig chef interieur bouw bij feadship op de eerste rang mee gemaakt hoe extreem die snelle jachten op licht gewicht zijn gebouwd. Heel knap en indrukwekkend maar alleen voor de publiciteit want in de praktijk totaal onbruikbaar.

Als je alle luxe er uit haalt blijft er nog niet 1 geladen 40voeter aan laadvermogen over en dan kan je beter een vrachtwagen laten rijden.

Daarnaast kunnen ze die snelheid maximaal 6 uur volhouden en dan is de brandstof op, en dan ook nog eens met een maximale zeegang van 0,5mtr golfhoogte anders stuiteren ze alsnog kapot.

supersnel over zee lading verschepen gaat echt niet meer gebeuren (Hebben ze al lang geprobeerd) want daar is een vliegtuig altijd sneller.

Ik zit niet meer in de boten maar er zijn jachten van 80 en meer meter die van aluminium gebouwd zijn en 50 km/u halen.
Sterker nog, ze zijn nu bezig met een 100 meter jacht dat dat ook kan halen.
De romp kan het dus wel aan, de aandrijving ook.
Ja... :rolleyes: ze "kunnen" het.... En ze zullen dat tijdens de proefvaart en heeeeeel mischien tijdens de overdracht aan de eigenaar ook wel EEN keertje doen.
En daarna nooit meer, want het is een absoluut "schokkende" ervaring.

Ook leuk pionierswerk.

Maar tegenwoordig gaan we weer zeilen
IMG_20210126_152416_636.jpg

Magnus effect palen

Uit eerste hand van de kapitein gehoord: met de juiste kracht en windrichting halen ze 6000kW voorstuwing uit deze palen, de hoofdmotor die er in staat heeft dat ook.

Het is dat ze uit het midden staan en er niet mee te sturen is anders konden ze de motor hele stukken uit laten staan. Dat hebben ze ook geprobeerd maar omdat het roer zoveel noet compenseren voor rechtuitvaren komt er geen snelheid in en gaat hij nog slechter sturen sturen.
Voor die ferries verder wel leuk voor aanzienlijke branstofbesparing maar nogmaals: en ferrie vervoert hoofdzakelijk lucht en geen lading.

Brutus en ik hebben het al vaker aangehaald: er gaat qua efficiëntie niets boven de meest moderne scheepsdiesels en reken je in kostprijs per vervoerde ton lading zijn de laatste generatie containerschepen absoluut heer en meester.

Willy!! Help! Zeg iets over vliegtuigen!!!

er gaat qua efficiëntie niets boven de meest moderne scheepsdiesels en reken je in kostprijs per vervoerde ton lading zijn de laatste generatie containerschepen absoluut heer en meester.
Heu.... ehm... JA... Als je de dingen door gaat rekenen, vervoert een bakbeest als die roemruchte Ever Given, jou Taranisje voor minder brandstof van China naar Nederland, dan dat de pakketbezorgingsdienst nodig heeft om het van Rotterdam bij jou thuis af te leveren. Heel ruw gezegd...

WIL! HELP! We zitten vast in een oneindig kringproces! Doorbreek het met iets over vliegtuigen. Snel!

Nog steeds aan het tuteren....
Of hij besteed zijn tijd nuttig, afbouwen van een model.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back