De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier geven apothekers ook vaccinaties.
Maar die zijn dan ook zelf gevaccineerd.
In Nederland zijn de mensen die de spuit geven niet gevaccineerd, hebben er ook geen recht op.
Dus als het niet hoeft doe je het ook niet.

Ik heb Moderna gehad, Astra schijnt niet te werken bij mensen zoals ik met immuunsuppressiva.
De professor in het EMC heeft voor zijn patienten Moderna besteld en dat heb ik nu gehad.

GJ

Je hebt minder afweer (door de nieuwe lever). Misschien daarom deze reactie?
 
En wat is de missie ? Gewoon belangstelling..
Tsja... gewoon, varen, en lading vervoeren, zoals de klant vraagt. Momenteel wat Benzeen en Xyleen naar Engeland brengen.
Dat gaat gelukkig allemaal gewoon door, Corona of niet.
 
Kun je niet wat extra vermogen uit dat motortje meubelen?
Ben je eerder thuis en de baas ook blij.
Haha, we draaien lang niet vol uit... Dat kost bij deze scheepjes alleen maar brandstof en levert maar heel weinig snelheid op (en die motoren vinden het overduidelijk niet zo leuk). Maar ook al zouden we harder gaan, betekent alleen maar meer havens, meer brandstof, meer bunkeren, maar nog steeds rond dezelfde tijd thuis.
 
Haha, we draaien lang niet vol uit... Dat kost bij deze scheepjes alleen maar brandstof en levert maar heel weinig snelheid op (en die motoren vinden het overduidelijk niet zo leuk). Maar ook al zouden we harder gaan, betekent alleen maar meer havens, meer brandstof, meer bunkeren, maar nog steeds rond dezelfde tijd thuis.
Romp snelheid. Elk schip heeft een bepaalde snelheid wat de max heeft, alles daarboven kost meer vermogen dan het oplevert.
 
Je hebt minder afweer (door de nieuwe lever). Misschien daarom deze reactie?

Minder afweer is minder reactie.
De afweer word kunstmatig laag gehouden omdat mijn lichaam anders mijn lever afstoot.
Maar vanochtend voel ik me weer prima, ik ga zo een stuk wandelen, even de natuur opsnuiven.

Romp snelheid. Elk schip heeft een bepaalde snelheid wat de max heeft, alles daarboven kost meer vermogen dan het oplevert.
Ja, of je zou de boot moeten kunnen laten planeren, dan kan je over de rompsnelheid heen, maar dat heb ik een vrachtschip nog nooit zien doen.

GJ
 
Minder afweer is minder reactie.
De afweer word kunstmatig laag gehouden omdat mijn lichaam anders mijn lever afstoot.
Maar vanochtend voel ik me weer prima, ik ga zo een stuk wandelen, even de natuur opsnuiven.


Ja, of je zou de boot moeten kunnen laten planeren, dan kan je over de rompsnelheid heen, maar dat heb ik een vrachtschip nog nooit zien doen.

GJ
Daarom schip en je hebt 5 boten , duikboten, sleepboten, speedboten ,reddingsboten en roeiboten. Behalve zeil dat is een transgender probleempje dat kan schip, boot of jacht zijn.:D:D:D
 
....Of je zou de boot moeten kunnen laten planeren, dan kan je over de rompsnelheid heen, maar dat heb ik een vrachtschip nog nooit zien doen.

GJ

Ga je niet zien ook. Dat is zo onrendabel dat zelfs dromers als Elon Musk of Richard Branson dat niet eens verzinnen
 
Ga je niet zien ook. Dat is zo onrendabel dat zelfs dromers als Elon Musk of Richard Branson dat niet eens verzinnen

Zeg nooit nooit.
Er zijn ook planerende ferries en die dragen ook behoorlijk wat vracht.
Als luchtvaart duurder word en mensen toch willen betalen voor snelle levering dan zou er een markt voor kunnen ontstaan.

GJ
 
Die planerende ferries vervoeren alleen mensen, die hebben altijd haast en nemen vooral veel ruimte in en weinig gewicht. Over korte afstanden dan kan dat nog wel.

Maar zodra er échte lading verscheept moet gaan worden komen er hele andere getallen kijken dan wat in de luchtvaart gebruikt wordt.

Zelfs het allergrootste zwaarste sterkste vliegtuig, bij mijn weten de antonov an225, heeft volgens wikipedia en maximaal startgewicht 600 ton. De kleinste van de kleinste operationele kustvaarders nemen 1000 ton mee en dat is een uitstervend ras.
IMG_20210323_090539_459.jpg


4500 tot 6000 begint het twgenwoordig mee en het gaat door tot 350.000 voor de allerzwaarste oceaan reuzen

IMG_20210307_084805_378.jpg

De grote bedrijven zijn ook al lang afgestapt van het échte hard varen wat ze 15 jaar geleden nog met containerschepen deden omdat dat niet rendabel is.

De luchtvaart is dan ook geen concurrentie voor de zeevaart qua lading vervoer, 90% van de globale wereldhandel gaat per schip en dat is niet voor niets!

Oh jeee...bootjes...daar ga ik weer

Sorry Willy!:hammer:
 
Draagvleugelbootjes. De Duitse VS8 kon een tank vervoeren. Concept is op de klippen gelopen. Dat is oorlog. Maar Supramar, de technici die het uitgewerkt hebben, hebben diverse grote boten ontwikkeld.
Maar echt massa... nee...
Was het concept veel te onderhoudsgevoelig voor.

Een van de problemen was cavitatie op de draagvleugels. Maakte de systemen zeer onderhoudsgevoelig.
En plastic in zee... kan je lift behoorlijk verstieren.

De snelle ferries zijn veelal overgestapt op catamarans. Vele malen efficienter.
En dat kunnen behoorlijke langeafstandsjoekels zijn...
 
Romp snelheid. Elk schip heeft een bepaalde snelheid wat de max heeft, alles daarboven kost meer vermogen dan het oplevert.
Nou... daar zitten we nog lang niet aan hoor... Geloof dat de rompshelheid van dit ding ruim boven de 40 knopen ligt, maar ruim daaronder begint het benodigde vermogen al complete waanzin te worden.
 
Draagvleugelbootjes. De Duitse VS8 kon een tank vervoeren. Concept is op de klippen gelopen. Dat is oorlog. Maar Supramar, de technici die het uitgewerkt hebben, hebben diverse grote boten ontwikkeld.
Maar echt massa... nee...
Was het concept veel te onderhoudsgevoelig voor.

Een van de problemen was cavitatie op de draagvleugels. Maakte de systemen zeer onderhoudsgevoelig.
En plastic in zee... kan je lift behoorlijk verstieren.

De snelle ferries zijn veelal overgestapt op catamarans. Vele malen efficienter.
En dat kunnen behoorlijke langeafstandsjoekels zijn...

Grootste afstand die ik weet binnen europa zijn de cats tussen Denemarken en Noorwegen. Erg snel maar echt alleen toeristen en en verdwaalde vrachtwagen. Geen zware ladingen.
 
Kweenie... zitten wel joekels tussen... Nee... geen stukgoed of bulk.
Bulk behoeft geen snelheid in die zin.
Transport van volk moet vlot. etc. Zitten wel behoorlijke boten tussen.
Groter is efficiënter.
Een hydrofoil kent maar twee snelheden. Aanlegsnelheid en kruissnelheid.
Griekse Achipel moet er gehopt en gefourageerd worden. Daar varen ook grote cats...etc.
Hydrofoil is modeltechisch leuker. Landen veel eenvoudiger.
https://www.google.com/search?q=oce...xD14Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1205&bih=665&dpr=1.33

Hier plaatje van leuk modelletje bij mij op de kast...
Blijft indrukwekkend...


DSC_0437.JPG

https://www.maltatoday.com.mt/lifes..._passengers_from_malta_to_sicily#.YIaXpOtcJoM

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Even snel door het linkje bladerend is de grootste die ik tegen kom een dikke 115 meter lang.

Dat lijkt heel wat als je naast staat maar in de maritieme sector is dat echt 'maar' 115 meter.

Een schip wat 2 keer zo lang is, is al snel 2 keer zo breed en 2 keer zo diep dus 8 keer zo groot.

Een containerschip van 150 meter lang neemt net aan 1000TEU mee (standaard containermaat), eentje van 300 zit rond de 6500 tot 8500 en de 400meter jongens nemen er 23000 mee.
En een container is niet efficient beladen. Wel rete effecient verschepen omdat je hem snel oppakt en ergens anders neer zet maar is ook voor een groot deel lucht.
Tankers en bulk is écht 'massa is kassa' en daar gaat het niet om snelheid maar om goedkoop dus staat een klein pruttelmotortje in en daar moet je het mee doen.

Catamarans zijn overigens vreselijke dingen om te manoeuvreren ;)

Doe mij maar een gewone romp, 1 schroef en een goed roer. Boegschroef mag maar hoeft niet;)
 
Dat is een kwestie van tijd. Ik vind het al behoorlijk grote bakken. 200 meter lengte vast al in aantocht.
Met 70 kmh van Malta naar Sicilië vice versa. Doe het maar effe. Prachtig stukje engineering.
Ja en kunnen vrachtwagens aan boord.
Nee.. 't zijn geen blikken dun staal gebouwde supertankers... (ook huzarenstukjes techniek)
de markt, het aanbod dicteren.
Maar een eiland kan je er goed mee bevoorraden.

Vooropgesteld dat dit soort schepen al bijna niet meer in het industrie retarded-NL gebouwd kunnen worden.
Plangeleide economie naar CCCP-ambtenarenmodel...wiebertjes kabinetten aan de top...
Zelfs mondkapjes of bamboe verkeersbordjes moeten uit China komen... Nederland, derde wereldland...
Filepijnen gebouwd Noors ontwerp...

https://compolite.com.sg/2020/04/07/109m-passenger-ferry-austal-shipyard-philippines/
 
WiiiiiiiiiiL! Waar ben je!
Een stelletje bootofielen (lees piraten) heeft je draadje gekaapt!
Ga je nog vliegen deze week?[emoji56]
 
  • Like
Reactions: Cnn
Morgen gaat ie vliegen appte ie gisteren.
Vriend E heeft de Rarecu afgesteld en hij schijnt nu fantastisch te vliegen.

Ik denk dat ie nu aan het tuteren is.

GJ
 
Grootste afstand die ik weet binnen europa zijn de cats tussen Denemarken en Noorwegen. Erg snel maar echt alleen toeristen en en verdwaalde vrachtwagen. Geen zware ladingen.
En relatief heel korte afstanden op relatief rustig water.
 
Dat is een kwestie van tijd. Ik vind het al behoorlijk grote bakken. 200 meter lengte vast al in aantocht.
Denk het niet: De benodigde sterkte neemt ook met het kwadraat van de lengte toe, en met de derde macht van de snelheid.
Dus een grote boot die hard moet gaan, moet al heel erg snel uit bunkerbeton of kernaanvalbestendig staal gebouwd worden...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top