De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry dat ik praat voor een ander maar wat ik zie bij Wil is dat hij wat onzeker word als het even niet gaat zoals het moet.
Landinggestel, nu weer het binnenvliegen.
Maar het grappige is, toen ik met hem stond te vliegen en zei wat ie moest doen, het ook gewoon deed, zonder angst, zonder na te denken.
Dat heeft hem destijds vertrouwen gegeven en je zag hem stappen maken.
Nu moet ie zogenaamd hoger invliegen maar dat kan gewoon niet met die Curare.
Misschien wel met een lichter, goed gebouwd model maar zeker niet met deze.
En daar moet je dan omheen werken.
Die Avionik kan je ook niet op 10 meter hoogte aan het begin van het veld invliegen want 300 meter verder zit ie dan nog steeds op 5 meter.
Gewoon accepteren dat je model dat niet kan.
De Xtra is wel goed gebouwd, ik weet wie hem gebeouwd heeft en heeft een lagere vleugelbelasting, dat is een wereld van verschil.
Die kan ook veel langzamer vliegen, is een iets moderner model dan de Curare.
Maar om nu de Curare aan de kant te gooien omdat je niet op de manier binnen kan komen zoals geopperd werd, nee.
Je hebt hem al weken prima aan de grond gekregen en nu lukt het niet meer.
Onzin!

@Student

Een 3D kist is log, dikke vleugel, vaak dikke romp en dan ook nog een grote prop met weinig pitch, daar kan je lekker aan hangen.
Dat maakt het verschil, met een 3D kist kan je takelen, je trekt hem achterover en als ie gaat wiebelen dan hang je hem aan zijn prop.
Dat gaat niet bij de Curare met een 12x10 prop.

GJ
Natuurlijk is het onzin, hij krijgt m ook aan de grond. Geen probleem.
Wil moet weer even wennen aan iets nieuws. Hoog binnenkomen, kan prima, ik heb het hem laten zien, eerder gas dicht en z'n neus naar beneden duwen,dan afvangen en n beetje gas bij. Gaat goed.
En Ik moet gewoon doen wat ie graag doet, af en toe een uitdaging geven brengt m TT n betere piloot.

Landing Curare bij 50 seconden.
Dan zie je hoe hard ie binnenkomt en hoe hij wiebelt.
En dit is dus een goed gebouwd, relatief licht model.

Wat k begreep van JVE zijn landing is dat je ook het hele veld nodig had.
Je zet hoogte om in snelheid, dus zal je of verder uit moeten vliegen of of 1 of andere manier de snelheid kwijt moeten zien te raken.
Door up te gaan geven gaat ie een beetje hogere invalshoek vliegen maar zal hij ook makkelijker overtrokken raken of... door blijven vliegen door het grondeffect.

GJ

Je zet hoogte om in snelheid, dus zal je of verder uit moeten vliegen of of 1 of andere manier de snelheid kwijt moeten zien te raken.
Door up te gaan geven gaat ie een beetje hogere invalshoek vliegen maar zal hij ook makkelijker overtrokken raken of... door blijven vliegen door het grondeffect.

GJ
Klopt, je landingstraject wordt natuurlijk langer, je hebt iets meer snelheid maar het is te doen. Wat ik zeg, iets meer uitdaging.
Dat is voor Wil goed om te oefenen.
Af en toe uit de comfortzone zone halen.
En er is niets mis met doorstarten, bij twijfel, doorstarten, de tijd nemen en nog een keer proberen. Vaak lijkt het alsof ie moet landen, het is geen wedstrijd ;-).

• Like
Reactions: Cnn
Nou... de oefening van JVE is technisch onmogelijk met de Curare.
Linksom of rechtsom zal je hoogte kwijt moeten raken.
De enige methode om dat met de Curare te doen is aanduiken, probleem is dat je dan snelheid maakt en aangezien je geen remmogelijkheid hebt zal ie het veld overschieten.
Met de Xtra zal het wel lukken, die is in verhouding lichter en zeker beter gebouwd.
Die kan je wel iets achterover trekken en dan met wat gas erbij binnenvliegen.

Wat betreft overtrekken, je kan het zwaartepunt ietsje naar voren schuiven, dan overtrekt ie iets minder snel.
Maar omdat de Curare lood weegt zit je al aan een behoorlijke vleugelbelasting, je moet dus al een behoorlijke snelheid hebben om lift te houden.
Nee, mijn idee is niet eerder gas dicht zetten.
Je zet pas je gas dicht als het veilig kan, niet als je bang bent dat ie ergens in de bocht uit de lucht valt.
Ik zou pas na de bocht het gas dicht zetten, je lijnt hem goed op en zet dan het gas dicht.
Met minimaal stuurwerk glijdt ie dan zelf binnen.
Enige waar je mee moet oefenen is, hoever moet je hem van je af vliegen en hoe hoog moet je zitten.
Zolang er snelheid inzit en je niet aan hoogte gaat trekken zal ie niet uit de lucht vallen.
Als je hoogte gaat trekken om een grotere invalshoek te krijgen dan zal hij sompig gaan sturen en daarna overtrekken.
Daarom liet ik je toen op hoogte testen hoe langzaam hij kon en hoe het dan aanvoelt.
Om te voorkomen dat het op 2 meter boven de grond gebeurd.

GJ

Oke, dus na de laatste bocht pas het gas dicht zetten.

Wat me opvalt Wil:

Elke keer kom je met een probleem, dat word uitgebreid besproken en bediscussieerd.
Jijzelf lijkt er dan bijna de brui eraan te willen geven, maar dat is natuurlijk ondenkbaar[emoji4]

Toch kom je na elke perikel er weer sterker en beter vliegend uit!
Dat vind ik mooi om te lezen![emoji106]

Ga vooral zo door!

Dat hebben wij bij de Commando´s geleerd Arnold :D.

het grootste "probleem" van de "final", dat stuk vanaf de laatste bocht tot landing, is dat hij relatief recht op je af komt.
vanaf de zijkant, als je hoog test waar de stall zit en zo, kun je heel goed snelheid zien.
in de final kun je dit relatief slecht zien.

Zodoende zou ik in final niet zomaar opeens hoogte gaan trekken, als je al een beetje minimaal zit qua snelheid.
en met een relatief zware kist al helemaal niet.
die willen gewoon niet zo lekker achterover hangen.
dan is je glijpad gewoon belangrijk. en dat je op het eind nog wat up trekt, ok.
gewoon testen en uitproberen.

maar wees bedacht op de overgang van lekker sturend en reagerend, naar opeens gefladder en slecht bestuurbaar.
dan moet je gewoon gas bij geven. niet in 1 klap, maar gewoon wat gas bij. en nieuwe aanvlucht.

@GJVO
.

Inderdaad, ik zie het minder goed, omdat hij recht op me af komt. Ik merk dat JVE daar veel minder moeite mee heeft.
En komende van links, moet ik eerste over drie bomen vliegen (waar iedereen al minimaal 1 keer ingehangen heeft).
Dan moet je tussen de bomen door, boven een hek en een weg blijven. Van die kant komt overigens ook het licht, met silhouetvorming tot gevolg.

En hij laat zich niet zomaar achterover trekken.
Deze week ging hij op die plek wiebelen, dat voelde niet lekker.

Natuurlijk is het onzin, hij krijgt m ook aan de grond. Geen probleem.
Wil moet weer even wennen aan iets nieuws. Hoog binnenkomen, kan prima, ik heb het hem laten zien, eerder gas dicht en z'n neus naar beneden duwen,dan afvangen en n beetje gas bij. Gaat goed.
En Ik moet gewoon doen wat ie graag doet, af en toe een uitdaging geven brengt m TT n betere piloot.

Daar zit ook weer een zekere waarheid in.

Ik word nog eens helemaal gek van jullie allemaal :D:D:D.

Klopt, je landingstraject wordt natuurlijk langer, je hebt iets meer snelheid maar het is te doen. Wat ik zeg, iets meer uitdaging.
Dat is voor Wil goed om te oefenen.
Af en toe uit de comfortzone zone halen.
En er is niets mis met doorstarten, bij twijfel, doorstarten, de tijd nemen en nog een keer proberen. Vaak lijkt het alsof ie moet landen, het is geen wedstrijd ;-).

Dat ik die Speeder uit ging testen, ik had 3 of 4 pogingen nodig om hem aan de grond te krijgen.
Steeds een stukje verder uitvliegen want de eigenschappen van het model kan je nou eenmaal niet veranderen.
Op een gegeven moment zat ik denk ik 200 meter van me af op een meter of 5 hoogte en dan maar hopen dat ie op tijd op de grond ligt.
En afstand... tja, ik heb regelmatig op iets van 3-400 meter afstand een kist van de voorkant bekeken, of eigenlijk zie je dan niets meer maar je weet hoe hij ligt, af en toe een beetje up geven om te zien of de vleugel nog wel horizontaal ligt.
En verder gewoon vertrouwen op het model, als jij niks doet dan doet het model ook niks.

GJ

• Like
Reactions: jve
vandaar ook de veelbesproken tips over het veel ervaring opdoen met 1 toestel..
je weet op een bepaalt punt gewoon hoe hij reageert.
dan is de final veel simpeler.
je ziet aan het gedrag wanneer je wat langzaam binnenkomt.
en omdat je al 100x met het ding in final hebt gezeten, heeft ie weinig verrassingen meer.

je zult zien, dat een ander toestel zich dan niet zo gek anders gedraagt.
je moet alleen wat verder/lager/gas etc, maar de basis is hetzelfde.
alleen ff opletten met een ander/nieuw toestel, dat je niet automatisch hetzelfde doet als met een ander.
opletten, kijken naar de signalen van het toestel.
landen op automatische piloot is er gewoon niet bij.

als voorbeeld..
die 3d dingen kunnen zo ver achterover getrokken worden tijdens de landing (en bestuurbaar blijven), dat het staartwiel de grond raakt en het landingsgestel nog 50cm los is..
dan moet je ff een peut gas erin gooien, anders breek je het landingsgestel..
vraag maar niet hoe ik dat weet :D

maar verder..
gedraagt het zich als iedere andere kist..

Als JVE nou aangeeft dat het kan, een paar pagina's (ja het gaat hard hier :p) terug gaf Wil ook aan dat JVE laat zien dat het kan ............. dan kan je toch ook gewoon aannemen dat het toch mogelijk is ???
daaruit kan je de conclusie trekken dat het lastig is maar zeker mogelijk..... prima oefening dus :thumbsup:
vandaar mn reactie dat het wel leuk moet blijven en geen dwang, gewoon lekker oefenen en als jet het even zat bent dan pak je een andere kist en oefen je daarmee om hoog binnen te komen

ik herinner me nog goed een maiden van een snel kistje afgelopen jaar, de wind stond lastig en moest over een 4-5 mtr hoog hek binnenkomen.... al snel bleek dat de CG erg ver naar voren zat waardoor de landingssnelheid nog wat hoger lag, ik heb hem met een behoorlijke snelheid tegen het veld aan gevlogen en ondanks de hoge snelheid toch boterzacht neergezet..... het ding roste met een rotgang door het relatief hoge gras..... moraal van het verhaal: hoog binnenkomen is lastig en oncomfortabel maar soms moet je wel, en daarom vind ik (maar wie ben ik) dit best een goed oefening
nu maar hopen dat dit niet weer een welles nietes gezeik gaat worden, ik geef alleen mijn mening aan !

Als JVE nou aangeeft dat het kan, een paar pagina's (ja het gaat hard hier :p) terug gaf Wil ook aan dat JVE laat zien dat het kan ............. dan kan je toch ook gewoon aannemen dat het toch mogelijk is ???

Als ik van Wil hoor dat JVE ook het hele veld nodig had dan kan je gewoon de snelheid niet uit het model trekken.
Je kan dan beter in de final wat lager aankomen, veel hoger dan 3 meter hoef je niet te zitten, mais word geen 3 meter en een fietser is ook geen 3 meter, en dan het model eerder op het veld stilzetten.
In F3A moet je op een bepaald punt binnen zoveel meter landen.
Dus niet zomaar het ding ergens neerplompen, wij leerden de leerlingen om te proberen op een bepaald punt op het veld de wielen aan de grond te hebben en het model op een bepaald punt tot stilstand te krijgen.
Het is lekker makkelijk als je 150 meter veld hebt, dan zet je hem halverwege ergens aan de grond en net voor het hek draai je weg.
Maar wij leerden ze om direct over het hek, of over de sloot, het model op het veld te zetten en dan op het midden van het veld tot stilstand te komen.
En dat was tijdens lessen maar ook tijdens clubwedstrijdjes zo.
Zo leer je beter vliegen en landen.

GJ

iedereen zijn manier.
Ik vlieg een aantal van mijn kisten ook tegen de grond ipv de originele achterover en uitmelk landingsmanier.
Sommige kisten gaan vlot, en ons veld is kort.
gelukkig kunnen wij wel vanaf 1 kant heel laag aankomen.
de andere kant zit je op 1 a 2 meter, afhankelijk van de snoeivaardigheden door het seizoen heen.
maar, de trainers en andere normale toestellen kunnen wel op de originele manier landen.

Alleen door te proberen, kom je verder.

Maar wij leerden ze om direct over het hek, of over de sloot, het model op het veld te zetten en dan op het midden van het veld tot stilstand te komen.
En dat was tijdens lessen maar ook tijdens clubwedstrijdjes zo.
Zo leer je beter vliegen en landen.

GJ

is dat in de basis niet exact hetzelfde als JVE probeert bij te brengen bij Wil ?
begrijp me niet verkeerd, ik deel je mening dat als het niet nodig is dan is het idd onzinnig om op 10 meter hoog een F3a model aan te duiken en te landen,
wat ik begrijp uit het verhaal van Wil en JVE is dat JVE Wil aan het trainen is om zijn landingen te perfectioneren, dus het model exact gecontroleerd aanvliegen en de landing positioneren, door hoger aan te komen moet je nog meer focussen op je positie en het neerzetten..

Wat ik van Wil begrijp is dat er misschien volgend jaar mais komt te staan en je daarom wat hoger binnen moet komen.
Maar ik heb nog nooit mais van >3 meter gezien dus is het totale onzin om steil aan te duiken.
Anders zou het zijn als je over bomen of struiken binnen zou moeten komen.
Dus als je nu op 3 a 4 meter aankomt, dan kan je dat ook als er mais staat.
En ik zou zeker niet gaan klooien boven mais, dan heb ik liever dat ie wat harder op het veld terecht komt dan dat ik uren door het mais moet gaan lopen om mijn model terug te vinden.

GJ

Gelukkig hebben wij bij de club ruime ervaring met landingen in het mais. Geen probleem, die kist hebben we zo terug.
We gebruiken verlengde bamboestokken met lint eraan. De piloot die 'm in de mais heeft zien gaan blijft op zijn stek staan en geeft instructies aan de bamboestoklopers. Die lopen volgens instructie naar de plek waar ie in de mais is gegaan, hij ziet nl het lint boven de mais uit. Binnen mum van tijd hebben we de kist weer.
Ooit van een commando geleerd :p

In wedstrijden gaan mensen staan wijzen waar het model is neergekomen, door een soort kruispeiling vind je ze dan regelmatig snel terug, behalve als ze op of onder het mais liggen.

GJ

bij ons is de richting nooit zo'n punt, meer de afstand...
ons veld ligt +/- 10 meter hoger dan de omgeving, meestal vallen de toestellen aan de begroeide kant.
zat ie nou voor, of achter de boom?

en je raadt het: achter de boom is meestal niet best, daar zit een waterpartij.

GJ

Ja, hij blijft vlak boven de grond een heel eind door vliegen.
In het filmpje zie ik dat de man hem op een cruciaal moment een meter omlaag krijgt. Ik weet niet hoe hij dat doet?
Doe je dat niet, dan vliegt hij nog tientallen meters recht door.

Na de bocht zet ik de gas dicht. Dan kan ik op dat moment toch beter laag dan hoog zitten? Of ben ik nou gek?

Dat ik die Speeder uit ging testen, ik had 3 of 4 pogingen nodig om hem aan de grond te krijgen.
Steeds een stukje verder uitvliegen want de eigenschappen van het model kan je nou eenmaal niet veranderen.
Op een gegeven moment zat ik denk ik 200 meter van me af op een meter of 5 hoogte en dan maar hopen dat ie op tijd op de grond ligt.
En afstand... tja, ik heb regelmatig op iets van 3-400 meter afstand een kist van de voorkant bekeken, of eigenlijk zie je dan niets meer maar je weet hoe hij ligt, af en toe een beetje up geven om te zien of de vleugel nog wel horizontaal ligt.
En verder gewoon vertrouwen op het model, als jij niks doet dan doet het model ook niks.

GJ

ja, ja .............

Gelukkig hebben wij bij de club ruime ervaring met landingen in het mais. Geen probleem, die kist hebben we zo terug.
We gebruiken verlengde bamboestokken met lint eraan. De piloot die 'm in de mais heeft zien gaan blijft op zijn stek staan en geeft instructies aan de bamboestoklopers. Die lopen volgens instructie naar de plek waar ie in de mais is gegaan, hij ziet nl het lint boven de mais uit. Binnen mum van tijd hebben we de kist weer.
Ooit van een commando geleerd :p

We hebben toch ook maisvliegtuigopsporingsdrones? :D

Laat dit weekend maar eens zien, wat de meest eenvoudige manier is, om dit apparaat op de grond te krijgen ;) :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back