De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Natuurlijk is het onzin, hij krijgt m ook aan de grond. Geen probleem.
    Wil moet weer even wennen aan iets nieuws. Hoog binnenkomen, kan prima, ik heb het hem laten zien, eerder gas dicht en z'n neus naar beneden duwen,dan afvangen en n beetje gas bij. Gaat goed.
    En Ik moet gewoon doen wat ie graag doet, af en toe een uitdaging geven brengt m TT n betere piloot.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Landing Curare bij 50 seconden.
    Dan zie je hoe hard ie binnenkomt en hoe hij wiebelt.
    En dit is dus een goed gebouwd, relatief licht model.



    Wat k begreep van JVE zijn landing is dat je ook het hele veld nodig had.
    Je zet hoogte om in snelheid, dus zal je of verder uit moeten vliegen of of 1 of andere manier de snelheid kwijt moeten zien te raken.
    Door up te gaan geven gaat ie een beetje hogere invalshoek vliegen maar zal hij ook makkelijker overtrokken raken of... door blijven vliegen door het grondeffect.

    GJ
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Klopt, je landingstraject wordt natuurlijk langer, je hebt iets meer snelheid maar het is te doen. Wat ik zeg, iets meer uitdaging.
    Dat is voor Wil goed om te oefenen.
    Af en toe uit de comfortzone zone halen.
    En er is niets mis met doorstarten, bij twijfel, doorstarten, de tijd nemen en nog een keer proberen. Vaak lijkt het alsof ie moet landen, het is geen wedstrijd ;-).
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.317
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke, dus na de laatste bocht pas het gas dicht zetten.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.317
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat hebben wij bij de Commando´s geleerd Arnold :D.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.317
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Inderdaad, ik zie het minder goed, omdat hij recht op me af komt. Ik merk dat JVE daar veel minder moeite mee heeft.
    En komende van links, moet ik eerste over drie bomen vliegen (waar iedereen al minimaal 1 keer ingehangen heeft).
    Dan moet je tussen de bomen door, boven een hek en een weg blijven. Van die kant komt overigens ook het licht, met silhouetvorming tot gevolg.

    En hij laat zich niet zomaar achterover trekken.
    Deze week ging hij op die plek wiebelen, dat voelde niet lekker.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.317
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar zit ook weer een zekere waarheid in.

    Ik word nog eens helemaal gek van jullie allemaal :D:D:D.
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat ik die Speeder uit ging testen, ik had 3 of 4 pogingen nodig om hem aan de grond te krijgen.
    Steeds een stukje verder uitvliegen want de eigenschappen van het model kan je nou eenmaal niet veranderen.
    Op een gegeven moment zat ik denk ik 200 meter van me af op een meter of 5 hoogte en dan maar hopen dat ie op tijd op de grond ligt.
    En afstand... tja, ik heb regelmatig op iets van 3-400 meter afstand een kist van de voorkant bekeken, of eigenlijk zie je dan niets meer maar je weet hoe hij ligt, af en toe een beetje up geven om te zien of de vleugel nog wel horizontaal ligt.
    En verder gewoon vertrouwen op het model, als jij niks doet dan doet het model ook niks.

    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.411
    Locatie:
    Rotterdam
    vandaar ook de veelbesproken tips over het veel ervaring opdoen met 1 toestel..
    je weet op een bepaalt punt gewoon hoe hij reageert.
    dan is de final veel simpeler.
    je ziet aan het gedrag wanneer je wat langzaam binnenkomt.
    en omdat je al 100x met het ding in final hebt gezeten, heeft ie weinig verrassingen meer.

    je zult zien, dat een ander toestel zich dan niet zo gek anders gedraagt.
    je moet alleen wat verder/lager/gas etc, maar de basis is hetzelfde.
    alleen ff opletten met een ander/nieuw toestel, dat je niet automatisch hetzelfde doet als met een ander.
    opletten, kijken naar de signalen van het toestel.
    landen op automatische piloot is er gewoon niet bij.

    als voorbeeld..
    die 3d dingen kunnen zo ver achterover getrokken worden tijdens de landing (en bestuurbaar blijven), dat het staartwiel de grond raakt en het landingsgestel nog 50cm los is..
    dan moet je ff een peut gas erin gooien, anders breek je het landingsgestel..
    vraag maar niet hoe ik dat weet :D

    maar verder..
    gedraagt het zich als iedere andere kist..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.454
    Locatie:
    Thuis
    Als JVE nou aangeeft dat het kan, een paar pagina's (ja het gaat hard hier :p) terug gaf Wil ook aan dat JVE laat zien dat het kan ............. dan kan je toch ook gewoon aannemen dat het toch mogelijk is ???
    daaruit kan je de conclusie trekken dat het lastig is maar zeker mogelijk..... prima oefening dus :thumbsup:
    vandaar mn reactie dat het wel leuk moet blijven en geen dwang, gewoon lekker oefenen en als jet het even zat bent dan pak je een andere kist en oefen je daarmee om hoog binnen te komen

    ik herinner me nog goed een maiden van een snel kistje afgelopen jaar, de wind stond lastig en moest over een 4-5 mtr hoog hek binnenkomen.... al snel bleek dat de CG erg ver naar voren zat waardoor de landingssnelheid nog wat hoger lag, ik heb hem met een behoorlijke snelheid tegen het veld aan gevlogen en ondanks de hoge snelheid toch boterzacht neergezet..... het ding roste met een rotgang door het relatief hoge gras..... moraal van het verhaal: hoog binnenkomen is lastig en oncomfortabel maar soms moet je wel, en daarom vind ik (maar wie ben ik) dit best een goed oefening
    nu maar hopen dat dit niet weer een welles nietes gezeik gaat worden, ik geef alleen mijn mening aan !

     
    WillydeWoofer en Cnn vinden dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik van Wil hoor dat JVE ook het hele veld nodig had dan kan je gewoon de snelheid niet uit het model trekken.
    Je kan dan beter in de final wat lager aankomen, veel hoger dan 3 meter hoef je niet te zitten, mais word geen 3 meter en een fietser is ook geen 3 meter, en dan het model eerder op het veld stilzetten.
    In F3A moet je op een bepaald punt binnen zoveel meter landen.
    Dus niet zomaar het ding ergens neerplompen, wij leerden de leerlingen om te proberen op een bepaald punt op het veld de wielen aan de grond te hebben en het model op een bepaald punt tot stilstand te krijgen.
    Het is lekker makkelijk als je 150 meter veld hebt, dan zet je hem halverwege ergens aan de grond en net voor het hek draai je weg.
    Maar wij leerden ze om direct over het hek, of over de sloot, het model op het veld te zetten en dan op het midden van het veld tot stilstand te komen.
    En dat was tijdens lessen maar ook tijdens clubwedstrijdjes zo.
    Zo leer je beter vliegen en landen.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.411
    Locatie:
    Rotterdam
    iedereen zijn manier.
    Ik vlieg een aantal van mijn kisten ook tegen de grond ipv de originele achterover en uitmelk landingsmanier.
    Sommige kisten gaan vlot, en ons veld is kort.
    gelukkig kunnen wij wel vanaf 1 kant heel laag aankomen.
    de andere kant zit je op 1 a 2 meter, afhankelijk van de snoeivaardigheden door het seizoen heen.
    maar, de trainers en andere normale toestellen kunnen wel op de originele manier landen.

    Alleen door te proberen, kom je verder.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.454
    Locatie:
    Thuis
    is dat in de basis niet exact hetzelfde als JVE probeert bij te brengen bij Wil ?
    begrijp me niet verkeerd, ik deel je mening dat als het niet nodig is dan is het idd onzinnig om op 10 meter hoog een F3a model aan te duiken en te landen,
    wat ik begrijp uit het verhaal van Wil en JVE is dat JVE Wil aan het trainen is om zijn landingen te perfectioneren, dus het model exact gecontroleerd aanvliegen en de landing positioneren, door hoger aan te komen moet je nog meer focussen op je positie en het neerzetten..
     
    Cnn en jve vinden dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik van Wil begrijp is dat er misschien volgend jaar mais komt te staan en je daarom wat hoger binnen moet komen.
    Maar ik heb nog nooit mais van >3 meter gezien dus is het totale onzin om steil aan te duiken.
    Anders zou het zijn als je over bomen of struiken binnen zou moeten komen.
    Dus als je nu op 3 a 4 meter aankomt, dan kan je dat ook als er mais staat.
    En ik zou zeker niet gaan klooien boven mais, dan heb ik liever dat ie wat harder op het veld terecht komt dan dat ik uren door het mais moet gaan lopen om mijn model terug te vinden.

    GJ
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Gelukkig hebben wij bij de club ruime ervaring met landingen in het mais. Geen probleem, die kist hebben we zo terug.
    We gebruiken verlengde bamboestokken met lint eraan. De piloot die 'm in de mais heeft zien gaan blijft op zijn stek staan en geeft instructies aan de bamboestoklopers. Die lopen volgens instructie naar de plek waar ie in de mais is gegaan, hij ziet nl het lint boven de mais uit. Binnen mum van tijd hebben we de kist weer.
    Ooit van een commando geleerd :p
     
    Cnn, Mugen MRX-3 en Justus vinden dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In wedstrijden gaan mensen staan wijzen waar het model is neergekomen, door een soort kruispeiling vind je ze dan regelmatig snel terug, behalve als ze op of onder het mais liggen.

    GJ
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.411
    Locatie:
    Rotterdam
    bij ons is de richting nooit zo'n punt, meer de afstand...
    ons veld ligt +/- 10 meter hoger dan de omgeving, meestal vallen de toestellen aan de begroeide kant.
    zat ie nou voor, of achter de boom?

    en je raadt het: achter de boom is meestal niet best, daar zit een waterpartij.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.317
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, hij blijft vlak boven de grond een heel eind door vliegen.
    In het filmpje zie ik dat de man hem op een cruciaal moment een meter omlaag krijgt. Ik weet niet hoe hij dat doet?
    Doe je dat niet, dan vliegt hij nog tientallen meters recht door.

    Na de bocht zet ik de gas dicht. Dan kan ik op dat moment toch beter laag dan hoog zitten? Of ben ik nou gek?
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.317
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    ja, ja .............
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.317
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    We hebben toch ook maisvliegtuigopsporingsdrones? :D

    Laat dit weekend maar eens zien, wat de meest eenvoudige manier is, om dit apparaat op de grond te krijgen ;) :D.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina