Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Juist doorgaan met de curare, om die goed te kunnen landen, oefenen!
Als je een moeilijke kist kan landen, kan je alles goed aan de grond zetten......
Laat je meester eens met dat ding vliegen ! Je wil toch niet horen dat deze kist te hoog is gegrepen voor jou ?
Je landde hem de hele tijd goed maar door die onzin van hoger invliegen raak je van de wijs.
Je moet gewoon zorgen dat je aan het begin van het veld op een meter of 3 hoogte zit, dan staat ie midden op het veld aan de grond.
GJ
Die kunstvlucht kisten met redelijk lange staartboom (Xtra, curare etc) zijn meestal goed te laden door op final (het cirquit been die uitloopt op de landing) het model al iets af te remmen en met een wat grotere invalshoek te gaan vliegen.
Als je heel rustig het stabilo onder de hoofdvleugel trekt en stopt zodra je dat ziet, dan heb je meestal een mooie stabiele aanvlucht te pakken. Je kan dan ietsje gas er op houden.
Je wilt dus in de aanvlucht het stabilo net onder de hoofdvleugel zien, zeker niet er boven en ook niet er achter verscholen.
Je moet dit 'er-onder-trekken' wel gelijkmatig doen, doe je het te wild, te snel dan gaat je model klimmen, dat wil je niet. Dus heel langzaam dat up er in voeren.
Daarna is het zaak om die neusstand met je hoogteroer vast te houden, vooral niet het stabilo weer achter of boven de vleugel uit laten komen.
Je kunt vanuit die stand je glij-pad dan verlengen tot je op de baan staat.
Tuurlijk is ook hierbij van belang dat je wel goed recht op de baan kan aanvliegen en niet te hoog binnenkomt, je kan namelijk wel in deze stand je glijpad heel makkelijk verlengen, maar iets moeilijker verkorten, iets te laag is dan minder een probleem dan te hoog.
Het voelt in het begin wat raar om continue een beetje up te houden om dat stabilo er onder te krijgen, maar ook dat went...
Op deze manier landen we alle F3A kisten op de postzegel die we op ons oude veld de start/landingsbaan mochten noemen.
"Ik dat ding niet kunnen landen!?", "dat zullen wij nog wel eens zien!".
Respect voor je doorzettingsvermogen Wil, maar toch..... als het niet goed voelt is het helemaal geen schande om eerst weer even een ander model te pakken die wat makkelijker land, of wissel het desnoods af welk model je vliegt...
Belangrijkste is dat je er lol in houd, het is per slot van rekening een hobby![]()
Daar zit zeker een kern van waarheid in. De oefening JVE, om van hoog binnen te komen, is denk ik te hoog gegrepen.
De tip van wvr echter vind ik dermate goed, dat ik dat graag wil proberen.
Waarschijnlijk zal de X/Tra makkelijker landen. Hij is wat langzamer dan de Curare, maar het is ook een mooie grote laagdekker.
En het echt snelle spul is binnenkort toch aan de beurt.
Winfried, met een normale goedgebouwde en nieuwe kist zou dat een makkie zijn.
Maar dit ding weegt, ik gok, 3,5-4 kilo, misschien wel meer.
En dan op 160cm span, zonder remklepjes of iets dergelijks.
Je moet dat echt met een goed glijpad binnenvliegen.
Wat Wil nu wilde doen, ivm aankomend mais, is hoger binnenvliegen.
Maar natuurkundig klopt het dan niet meer.
Je moet een bepaalde snelheid houden om nog te kunnen sturen en als je hoger binnen gaat komen dan moet die hoogte omgezet worden in snelheid, dus overschiet je held veld.
De invalshoek vergroten is maar minimaal mogelijk en ik, maar wie ben ik, vind dat risico bij een veel te zwaar model, veel te groot, je zit zo makkelijk in een overtrek dat ik gewoon zeg, zorg voor een goede glijhoek, dat het model gewoon zelf naar beneden glijdt en nog lekker op de knuppels voelt en pas daar de hoogte en afstand op final op aan.
Dat kan je gewoon uitproberen.
Je komt aan op laten we zeggen 10 meter hoogte en kijkt dan waar je ongeveer uitkomt als het model voor je is.
De tweede keer zak je dan een stuk, en gewoon kijken wat het model nodig heeft om veilig te dalen.
Ik gok dat als je begin van het veld op 3 meter hoogte zit hij 50 meter later ergens boven de grond hangt.
Met een F5J of soortgelijke zwever is het een makkie, die zou ik nog wel begin van het veld op 100 meter hoogte kunnen hebben, dan neus richting aarde, vol kleppen trekken en grote kans dat ik hem midden op het veld op een stip kan landen, zelfs die F5B modellen lukte op die manier wel eens.
En misschien ook wel de modernere F3A modellen, grote props, goed afgestelde regelaar waardoor je met de prop kan remmen en... licht gebouwd.
Ik zou met Wil zijn Curare geen risico nemen maar me gewoon aanpassen aan het model, het model wint altijd, als jij niet doet wat hij wil, dan straft ie je door weer een bouwpakket te worden.
GJ
Daar zit zeker een kern van waarheid in. De oefening JVE, om van hoog binnen te komen, is denk ik te hoog gegrepen.
De tip van wvr echter vind ik dermate goed, dat ik dat graag wil proberen.
Waarschijnlijk zal de X/Tra makkelijker landen. Hij is wat langzamer dan de Curare, maar het is ook een mooie grote laagdekker.
En het echt snelle spul is binnenkort toch aan de beurt.
Sorry dat ik praat voor een ander maar wat ik zie bij Wil is dat hij wat onzeker word als het even niet gaat zoals het moet.
Landinggestel, nu weer het binnenvliegen.
Maar het grappige is, toen ik met hem stond te vliegen en zei wat ie moest doen, het ook gewoon deed, zonder angst, zonder na te denken.
Dat heeft hem destijds vertrouwen gegeven en je zag hem stappen maken.
Nu moet ie zogenaamd hoger invliegen maar dat kan gewoon niet met die Curare.
Misschien wel met een lichter, goed gebouwd model maar zeker niet met deze.
En daar moet je dan omheen werken.
Die Avionik kan je ook niet op 10 meter hoogte aan het begin van het veld invliegen want 300 meter verder zit ie dan nog steeds op 5 meter.
Gewoon accepteren dat je model dat niet kan.
De Xtra is wel goed gebouwd, ik weet wie hem gebeouwd heeft en heeft een lagere vleugelbelasting, dat is een wereld van verschil.
Die kan ook veel langzamer vliegen, is een iets moderner model dan de Curare.
Maar om nu de Curare aan de kant te gooien omdat je niet op de manier binnen kan komen zoals geopperd werd, nee.
Je hebt hem al weken prima aan de grond gekregen en nu lukt het niet meer.
Onzin!
GJ