De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Laat je meester eens met dat ding vliegen ! Je wil toch niet horen dat deze kist te hoog is gegrepen voor jou ?
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je landde hem de hele tijd goed maar door die onzin van hoger invliegen raak je van de wijs.
    Je moet gewoon zorgen dat je aan het begin van het veld op een meter of 3 hoogte zit, dan staat ie midden op het veld aan de grond.

    GJ
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    Velserbroek
    Die kunstvlucht kisten met redelijk lange staartboom (Xtra, curare etc) zijn meestal goed te laden door op final (het cirquit been die uitloopt op de landing) het model al iets af te remmen en met een wat grotere invalshoek te gaan vliegen.
    Als je heel rustig het stabilo onder de hoofdvleugel trekt en stopt zodra je dat ziet, dan heb je meestal een mooie stabiele aanvlucht te pakken. Je kan dan ietsje gas er op houden.
    Je wilt dus in de aanvlucht het stabilo net onder de hoofdvleugel zien, zeker niet er boven en ook niet er achter verscholen.
    Je moet dit 'er-onder-trekken' wel gelijkmatig doen, doe je het te wild, te snel dan gaat je model klimmen, dat wil je niet. Dus heel langzaam dat up er in voeren.

    Daarna is het zaak om die neusstand met je hoogteroer vast te houden, vooral niet het stabilo weer achter of boven de vleugel uit laten komen.
    Je kunt vanuit die stand je glij-pad dan verlengen tot je op de baan staat.

    Tuurlijk is ook hierbij van belang dat je wel goed recht op de baan kan aanvliegen en niet te hoog binnenkomt, je kan namelijk wel in deze stand je glijpad heel makkelijk verlengen, maar iets moeilijker verkorten, iets te laag is dan minder een probleem dan te hoog.

    Het voelt in het begin wat raar om continue een beetje up te houden om dat stabilo er onder te krijgen, maar ook dat went...

    Op deze manier landen we alle F3A kisten op de postzegel die we op ons oude veld de start/landingsbaan mochten noemen.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar zit wel wat wijsheid in.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De meester vliegt wedstrijden in diverse klassen. Hij krijgt hem wel aan de grond.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoog aankomen ga ik niet meer doen, het is al moeilijk genoeg om hem "gewoon" te landen.
    Als ik wat langzamer en op 3 meter hoogte het veld op kom, staat hij aan het eind er van stil. Ik kan hem dan heel mooi nakijken tot hij er is.
    Deze week was er een keer minder wind (tegendruk) en toen was het toch wel heel erg moeilijk.
    Het zou jammer zijn er mee te moeten stoppen. Hij vliegt prachtig. Ik maak graag hele grote ruime bochten (niet alleen in de bocht).
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mag ik je complimenteren met het advies. Ik herinner mij, dat een keer "per ongeluk" gedaan te hebben en toen remde hij goed af.
    Eigenlijk is het heel logisch wat je zegt. Zelfs met de gas dicht, komt hij nog te snel binnen. Dan moet je nog een stapje verder gaan en
    eerder met voorzichtig afvangen beginnen. Ook hierbij zul je goed moeten doseren, maar het klinkt interessant. Dit ga ik zeker proberen.
    Ik zie het weer helemaal zitten ;).
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke mannen, jullie hebben mij overtuigd.

    "Ik dat ding niet kunnen landen!?", "dat zullen wij nog wel eens zien!".
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.822
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    That's the spirit!:thumbsup:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.454
    Locatie:
    Thuis
    Respect voor je doorzettingsvermogen Wil, maar toch..... als het niet goed voelt is het helemaal geen schande om eerst weer even een ander model te pakken die wat makkelijker land, of wissel het desnoods af welk model je vliegt...
    Belangrijkste is dat je er lol in houd, het is per slot van rekening een hobby :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2021
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Winfried, met een normale goedgebouwde en nieuwe kist zou dat een makkie zijn.
    Maar dit ding weegt, ik gok, 3,5-4 kilo, misschien wel meer.
    En dan op 160cm span, zonder remklepjes of iets dergelijks.
    Je moet dat echt met een goed glijpad binnenvliegen.
    Wat Wil nu wilde doen, ivm aankomend mais, is hoger binnenvliegen.
    Maar natuurkundig klopt het dan niet meer.
    Je moet een bepaalde snelheid houden om nog te kunnen sturen en als je hoger binnen gaat komen dan moet die hoogte omgezet worden in snelheid, dus overschiet je held veld.
    De invalshoek vergroten is maar minimaal mogelijk en ik, maar wie ben ik, vind dat risico bij een veel te zwaar model, veel te groot, je zit zo makkelijk in een overtrek dat ik gewoon zeg, zorg voor een goede glijhoek, dat het model gewoon zelf naar beneden glijdt en nog lekker op de knuppels voelt en pas daar de hoogte en afstand op final op aan.
    Dat kan je gewoon uitproberen.
    Je komt aan op laten we zeggen 10 meter hoogte en kijkt dan waar je ongeveer uitkomt als het model voor je is.
    De tweede keer zak je dan een stuk, en gewoon kijken wat het model nodig heeft om veilig te dalen.
    Ik gok dat als je begin van het veld op 3 meter hoogte zit hij 50 meter later ergens boven de grond hangt.

    Met een F5J of soortgelijke zwever is het een makkie, die zou ik nog wel begin van het veld op 100 meter hoogte kunnen hebben, dan neus richting aarde, vol kleppen trekken en grote kans dat ik hem midden op het veld op een stip kan landen, zelfs die F5B modellen lukte op die manier wel eens.
    En misschien ook wel de modernere F3A modellen, grote props, goed afgestelde regelaar waardoor je met de prop kan remmen en... licht gebouwd.
    Ik zou met Wil zijn Curare geen risico nemen maar me gewoon aanpassen aan het model, het model wint altijd, als jij niet doet wat hij wil, dan straft ie je door weer een bouwpakket te worden.

    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar zit zeker een kern van waarheid in. De oefening JVE, om van hoog binnen te komen, is denk ik te hoog gegrepen.
    De tip van wvr echter vind ik dermate goed, dat ik dat graag wil proberen.

    Waarschijnlijk zal de X/Tra makkelijker landen. Hij is wat langzamer dan de Curare, maar het is ook een mooie grote laagdekker.
    En het echt snelle spul is binnenkort toch aan de beurt.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En ik ben bereid bijna alles te doen, om straks met de Avionik te kunnen vliegen.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.320
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ook hier weer veel wijze woorden om over na te denken, waarvoor dank Gert-Jan.
    Hij is behoorlijk zwaar. De lipo's Turnigy HD 6s/5000 wegen alleen al 838 gram. En er zit een zware motor in.
    Ik heb al behoorlijk wat kisten gehad, maar deze spant de kroon voor wat het landen betreft.

    Het probleem is de hoge landingssnelheid, dus wat eerder al een beetje up gaan geven klinkt niet onlogisch.
    Uiteraard moet dat zeer voorzichtig gebeuren.

    Jouw idee is denk ik, nog eerder het gas dichtzetten. Maar ik moet nog wel een bocht maken. Als ik daar te langzaam ga
    zal hij ook uit de lucht vallen.
    Of nog veel verder weg vliegen voor de laatste poot. Maar dan wordt het zicht weer minder. Ook niet echt fijn.

    Zo lang hij snel gaat, kan hij toch niet overtrekken?
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou... de oefening van JVE is technisch onmogelijk met de Curare.
    Linksom of rechtsom zal je hoogte kwijt moeten raken.
    De enige methode om dat met de Curare te doen is aanduiken, probleem is dat je dan snelheid maakt en aangezien je geen remmogelijkheid hebt zal ie het veld overschieten.
    Met de Xtra zal het wel lukken, die is in verhouding lichter en zeker beter gebouwd.
    Die kan je wel iets achterover trekken en dan met wat gas erbij binnenvliegen.

    Wat betreft overtrekken, je kan het zwaartepunt ietsje naar voren schuiven, dan overtrekt ie iets minder snel.
    Maar omdat de Curare lood weegt zit je al aan een behoorlijke vleugelbelasting, je moet dus al een behoorlijke snelheid hebben om lift te houden.
    Nee, mijn idee is niet eerder gas dicht zetten.
    Je zet pas je gas dicht als het veilig kan, niet als je bang bent dat ie ergens in de bocht uit de lucht valt.
    Ik zou pas na de bocht het gas dicht zetten, je lijnt hem goed op en zet dan het gas dicht.
    Met minimaal stuurwerk glijdt ie dan zelf binnen.
    Enige waar je mee moet oefenen is, hoever moet je hem van je af vliegen en hoe hoog moet je zitten.
    Zolang er snelheid inzit en je niet aan hoogte gaat trekken zal ie niet uit de lucht vallen.
    Als je hoogte gaat trekken om een grotere invalshoek te krijgen dan zal hij sompig gaan sturen en daarna overtrekken.
    Daarom liet ik je toen op hoogte testen hoe langzaam hij kon en hoe het dan aanvoelt.
    Om te voorkomen dat het op 2 meter boven de grond gebeurd.

    GJ
     
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even als voorbeeld mijn Blue Angel genomen, ongeveer uit dezelfde tijd.
    Je zit dan ergens rond een vleugelinhoud van 45 dm2.
    Wat ik her en der lees weegt de ouderwetse Curare 4 kilo, of meer.
    Dus je zit in de categorie, vliegende baksteen, tussen 75 en 100 gram/dm2 vleugelbelasting.
    Dat is best extreem, een normaal model zit ergens op 50-60 maximaal.

    GJ
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Wat me opvalt Wil:

    Elke keer kom je met een probleem, dat word uitgebreid besproken en bediscussieerd.
    Jijzelf lijkt er dan bijna de brui eraan te willen geven, maar dat is natuurlijk ondenkbaar

    Toch kom je na elke perikel er weer sterker en beter vliegend uit!
    Dat vind ik mooi om te lezen!

    Ga vooral zo door!
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    het grootste "probleem" van de "final", dat stuk vanaf de laatste bocht tot landing, is dat hij relatief recht op je af komt.
    vanaf de zijkant, als je hoog test waar de stall zit en zo, kun je heel goed snelheid zien.
    in de final kun je dit relatief slecht zien.

    Zodoende zou ik in final niet zomaar opeens hoogte gaan trekken, als je al een beetje minimaal zit qua snelheid.
    en met een relatief zware kist al helemaal niet.
    die willen gewoon niet zo lekker achterover hangen.
    dan is je glijpad gewoon belangrijk. en dat je op het eind nog wat up trekt, ok.
    gewoon testen en uitproberen.

    maar wees bedacht op de overgang van lekker sturend en reagerend, naar opeens gefladder en slecht bestuurbaar.
    dan moet je gewoon gas bij geven. niet in 1 klap, maar gewoon wat gas bij. en nieuwe aanvlucht.

    @GJVO
    Jij hebt het over 75 gram/dm2 als extreem zwaar (wat ook zo is, laten we dat even duidelijk hebben:D)
    als ik die 3d kisten van mij pak..
    vliegen geweldig. kunnen heel erg langzaam.
    kun je onder 45 graden omlaag laten zakken, toestel met de neus stevig omhoog..

    ik dacht altijd dat ze heel licht zijn voor de vleugel.
    laatst eens al mijn toestellen gewogen, en opgemeten.
    blijken beide toestellen boven de 75gr/dm2 te zitten. dat was ff een verrassing..
    het sportkistje wat ik heb liggen, waarvan ik dacht dat ie zwaar was, blijkt een lagere vleugelbelasting te hebben.

    blijkbaar heeft die gigantische prop en de grote roeren ook een hoop invloed op het uiteindelijke "gevoel" in een toestel

    wat ook maar weer aangeeft: iedre categorie toestel heeft gewoon zijn eigen dingetjes..
    waar je ff bedacht op moet zijn.
     
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry dat ik praat voor een ander maar wat ik zie bij Wil is dat hij wat onzeker word als het even niet gaat zoals het moet.
    Landinggestel, nu weer het binnenvliegen.
    Maar het grappige is, toen ik met hem stond te vliegen en zei wat ie moest doen, het ook gewoon deed, zonder angst, zonder na te denken.
    Dat heeft hem destijds vertrouwen gegeven en je zag hem stappen maken.
    Nu moet ie zogenaamd hoger invliegen maar dat kan gewoon niet met die Curare.
    Misschien wel met een lichter, goed gebouwd model maar zeker niet met deze.
    En daar moet je dan omheen werken.
    Die Avionik kan je ook niet op 10 meter hoogte aan het begin van het veld invliegen want 300 meter verder zit ie dan nog steeds op 5 meter.
    Gewoon accepteren dat je model dat niet kan.
    De Xtra is wel goed gebouwd, ik weet wie hem gebeouwd heeft en heeft een lagere vleugelbelasting, dat is een wereld van verschil.
    Die kan ook veel langzamer vliegen, is een iets moderner model dan de Curare.
    Maar om nu de Curare aan de kant te gooien omdat je niet op de manier binnen kan komen zoals geopperd werd, nee.
    Je hebt hem al weken prima aan de grond gekregen en nu lukt het niet meer.
    Onzin!

    @Student

    Een 3D kist is log, dikke vleugel, vaak dikke romp en dan ook nog een grote prop met weinig pitch, daar kan je lekker aan hangen.
    Dat maakt het verschil, met een 3D kist kan je takelen, je trekt hem achterover en als ie gaat wiebelen dan hang je hem aan zijn prop.
    Dat gaat niet bij de Curare met een 12x10 prop.


    GJ
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben ook door een paar categorieën toestellen gegaan door de jaren heen..
    de ene categorie is de andere niet.
    en dan is het gewoon wel eens verrot prettig als je mensen om je heen hebt staan, die ff wat advies kunnen geven.
    met 2 of meer zie je altijd meer dan alleen de piloot.
    Dat is hoe je leert.
    en het geluk hebben van mensen om je heen die het je willen leren.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina