De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is hoog vermogen ? Boven 35 A ? Daar zit het gros van de modellen boven.
Ik heb inderdaad wel eens een regelaar zien afbranden. Echter, dat was bij iemand die de hele middag al had zitten rommelen met verschillende props en settings. (Ondanks waarschuwen toch doorgaan)

Als je een regelaar van 200A met 400A belast gaat dat heel even natuurlijk wel goed. Laat je die motor echter langere tijd draaien dan krijg je brand, dat hoef je niet uit te rekenen, dat weet je van tevoren.

Eerlijk gezegd heb ik dus pas 1 keer in al die jaren een model in de lucht een regelaar zien opblazen. Wat ik de laatste tijd heel vaak hoor is dat een zender signal lost roept en de kist dan crasht. (Ik zal geen merk noemen. Het is niet mijn bedoeling een zenderdiscussie te starten)

Statisch meten is inderdaad niet helemaal volgens de werkelijkheid, dat kan ook niet, het model vliegt niet.
Om een voorbeeld te geven, mijn EDF jet trekt op de grond 115A max. In de lucht is dat recht omhoog vliegend 126A max. Dat is natuurlijk logisch, de motor wordt tijdens de vlucht belast en op de grond nauwelijks.
Het geeft je echter wel een gevoel in de goede richting als je eerst met een proefopstelling meet.

Grt,

Arnoud.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Vanaf het begin hebben we bij modellen met veel vermogen, een losse bec en/of losse ontvangeraccu gebruikt.
Er waren mensen die dat niet deden, dan fikte de regelaar af en sloot dan ook de accu kort, dus dan ben je alles kwijt.
Ik was destijds importeur van Markus regelaars, die zeiden, alles wat meer trekt dan 35A, altijd losse ontvangeraccu gebruiken, terwijl ze zelf regelaars van 200A en meer met BEC leverden.

In de F5B modellen hadden we regelaars die 200A waren en daar trokken we 400+ Ampere doorheen.
Maar altijd een losse ontvangerlipo met 3 diodes ertussen.
Al vloog het model aan de voorkant in brand, je kon hem nog steeds landen.

Sommige dingen zijn niet te berekenen en een proefopstelling geeft foute waardes omdat je statisch meet en sommige aandrijvingen kan je gewoon niet statisch opstellen.
Wij konden met die hotliners ook geen geluidsmetingen doen, dan brandde de motor af.



GJ
"Destijds"

Is vanaf destijds tot nu de kwaliteit van de electronica niet omhooggegaan?

Ikzelf gebruik altijd de bec van de regelaar. Gaat prima. Meestal trek ik niet maar dan 80 ampere.
Bij de spit die op de plank ligt doe ik wel een aparte ontvanger accu. Rond de 100 ampere vertrouw ik niet helemaal.
 
Ik heb wel de ervaring dat een bec regelaar de geest gaf, 2x. Sindsdien rechtstreeks de accu via schakelaar naar ontvanger.
1x op een bec de klem die 6v of 5,5 v regelt slecht contact. En 1x door een servo die vastliep een 5 ampère bec die besloot om te stoppen.
Sindsdien gewoon 2 cellen life in de toestellen. En geen problemen meer.
 
Ik heb wel de ervaring dat een bec regelaar de geest gaf, 2x. Sindsdien rechtstreeks de accu via schakelaar naar ontvanger.
1x op een bec de klem die 6v of 5,5 v regelt slecht contact. En 1x door een servo die vastliep een 5 ampère bec die besloot om te stoppen.
Sindsdien gewoon 2 cellen life in de toestellen. En geen problemen meer.

Hoe minder problemen hoe liever Serge.

Voor mijn "gewone" toestellen heb ik een paar HobbyWing Platinum 100 amp met 10 amp bec.
Voor de speeders volg ik het idee van GJ.
 
Nee, alleen de rode draad trek je uit de stekkerhuls van de regelaar, lipje wip je omhoog met speld of naald, trek je de stekker los.
De rode draad vouw je naar achter en dan tape of krimpkous.
Doorknippen hoort niet in het jargon te staan [emoji39]
 
Als je een losse rx accu gebruikt, knip je dan van de regelaar de plus en min van de servostekker af ?
Alleen de plus... Als je de min ook losmaakt, heeft de puls geen stroomkring meer.

En inderdaad, loshalen, en wegvouwen. NIET afknippen.
 
Maar wij als doorsnee vliegers trekken geen 400 amp door ons regelaartje.
Je geeft adviezen alsof wij dat allemaal wel doen.

Nee maar de regelaarfabrikant zegt, alles boven 35A aparte ontvangeraccu.
Mijn idee is dat als je een wat duurdere of zeldzamer model vliegt je gewoon voor veiligheid moet gaan.
Dus ontvangerspanning en aandrijaccu gescheiden houden.
De toename aan gewicht is minimaal, de toename van veiligheid maximaal.

En ja, een bec kan ook stuk, vandaar dat ik graag passieve componenten gebruik zoals de diodes.
En als een servo vastloopt dan is er iets fout gebouwd of geen rekening gehouden met vastlopen.
Bij bijvoorbeeld een landinggestel kan een servo vastlopen, daar zet je dan een zekering of andere beveiliging tussen.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Nee maar de regelaarfabrikant zegt, alles boven 35A aparte ontvangeraccu.
Mijn idee is dat als je een wat duurdere of zeldzamer model vliegt je gewoon voor veiligheid moet gaan.
Dus ontvangerspanning en aandrijaccu gescheiden houden.
De toename aan gewicht is minimaal, de toename van veiligheid maximaal.

En ja, een bec kan ook stuk, vandaar dat ik graag passieve componenten gebruik zoals de diodes.
En als een servo vastloopt dan is er iets fout gebouwd of geen rekening gehouden met vastlopen.
Bij bijvoorbeeld een landinggestel kan een servo vastlopen, daar zet je dan een zekering of andere beveiliging tussen.

GJ

Bij dat soort snelheden denk ik ook aan zoveel mogelijk veiligheid.
Zo zie ik mij ook niet tussen grote zwevers door gaan vliegen.
 
Nou, gefeliciteerd.
Maar waarom maakt het onderstel je onzeker?
Ik zei je al meteen dat het landiggestel zwaar k*t was.
Die kneus heeft het gewoon verkeerd gemaakt.

GJ
 
Mensen, ga er eens even allemaal goed voor zitten;
Vanmiddag heb ik voor het eerst een fluisterzachte landing gemaakt met de Curare.
Het gelazer met het onderstel had me wat onzeker gemaakt, maar nu is het vertrouwen er weer.
En als je had gezien hoe strak hij opsteeg, echt rete strak.

Top, Wil!

Gaaf gevoel he? Dat het allemaal lukt.
 
Mensen, ga er eens even allemaal goed voor zitten;
Vanmiddag heb ik voor het eerst een fluisterzachte landing gemaakt met de Curare.
Het gelazer met het onderstel had me wat onzeker gemaakt, maar nu is het vertrouwen er weer.
En als je had gezien hoe strak hij opsteeg, echt rete strak.
Ja, het opstijgen was helemaal volgens het boekje.
De landing was perfect op de bandjes maar iets te cross op het veld (altijd iets te ze.ken). Ik had m doorgestart vooral omdat je richting het hek vloog. Gelukkig ging het allemaal goed. Volgende keer gaan we van hoogte landen ;-).
 
Van hoogte landen?
Je wilt zo vlak mogelijk binnenkomen, hij heeft geen remkleppen en de pitch van de prop is hoog dus remmen op de prop zit er ook niet in.

GJ
 
Ja, het opstijgen was helemaal volgens het boekje.
De landing was perfect op de bandjes maar iets te cross op het veld (altijd iets te ze.ken). Ik had m doorgestart vooral omdat je richting het hek vloog. Gelukkig ging het allemaal goed. Volgende keer gaan we van hoogte landen ;-).

Ik praat niet niet meer tegen jou :p. Het is ook nooit goed ook. Heel m´n avond verpest :D.
 
Van hoogte landen?
Je wilt zo vlak mogelijk binnenkomen, hij heeft geen remkleppen en de pitch van de prop is hoog dus remmen op de prop zit er ook niet in.
GJ

Hoger aankomen vliegen en dan naar beneden zweven. Ik meen dat jij het daar ook een keer over had.
Dit als voorbereiding om met de speeders binnen te komen.

Ik was zo gefixeerd op het maken van een zachte landing, dat ik hem iets teveel af liet zwaaien.
JVE had dat goed gezien, al zal ik dat nooit toegeven :D.
 
Ja, ik zei dat dat niet kon.
Om hoogte snel te verliezen kan je een paar dingen doen.
Remmen op de prop, dat kan het model niet.
Remmen met remkleppen, dat heeft ie niet.
Heel misschien zou je hem tegen overtrekken aan achterover kunnen trekken maar dat zou ik zelf nooit doen.
Wat dan overblijft is hoogte omzetten in snelheid en dat wil je juist niet.
Wat je moet leren met de snelle modellen is je circuit goed inschatten en laag binnenkomen en hem dan tegen de grond aanvliegen.
De F5B modellen hebben flaps en ailerons, die zet je in butterfly, dus de flaps 90 graden naar beneden en ailerons 45 graden omhoog, gemixt met een beetje up op hoogte.
Dat remt als een gek maar dan nog probeer je zo laag mogelijk binnen te komen en pas als je vlak bij het doel bent trek je butterfly om op de seconde en centimeter te landen.
In F3J en F5J (zweef en electrozweef) komen de modellen van hoogte aanduiken met alles open, dus flaps naar beneden, ailerons omhoog en dan komen ze langzaam naar beneden.
Maar je kan dat soort modellen echt niet vergelijken met een motorkist die 3,5 kilo weegt.

GJ
 
Ja, ik zei dat dat niet kon.
Om hoogte snel te verliezen kan je een paar dingen doen.
Remmen op de prop, dat kan het model niet.
Remmen met remkleppen, dat heeft ie niet.
Heel misschien zou je hem tegen overtrekken aan achterover kunnen trekken maar dat zou ik zelf nooit doen.
Wat dan overblijft is hoogte omzetten in snelheid en dat wil je juist niet.
Wat je moet leren met de snelle modellen is je circuit goed inschatten en laag binnenkomen en hem dan tegen de grond aanvliegen.
De F5B modellen hebben flaps en ailerons, die zet je in butterfly, dus de flaps 90 graden naar beneden en ailerons 45 graden omhoog, gemixt met een beetje up op hoogte.
Dat remt als een gek maar dan nog probeer je zo laag mogelijk binnen te komen en pas als je vlak bij het doel bent trek je butterfly om op de seconde en centimeter te landen.
In F3J en F5J (zweef en electrozweef) komen de modellen van hoogte aanduiken met alles open, dus flaps naar beneden, ailerons omhoog en dan komen ze langzaam naar beneden.
Maar je kan dat soort modellen echt niet vergelijken met een motorkist die 3,5 kilo weegt.

GJ

Het toestel is zwaar. De motor is zwaar. De lipo Turnigy HD 6s/5000 is zwaar.
Zoals deze landt, zag ik bij Maasdriel de turbinejets binnenkomen.

Ik denk dat JVE bedoelt, om bij de laatste bocht het gas al dicht te zetten. Dus zonder motorloop naar beneden komen.
 
  • Like
Reactions: jve
Wanneer de motor uitgaat is niet echt van belang.
Je moet genoeg snelheid hebben om die laatste bocht door te komen anders valt ie uit de lucht.
Je moet in de laatste bocht op een bepaalde hoogte en afstand zitten.
Stel je zit op 150 meter afstand op 50 meter hoogte en je haalt het veld zonder motor in te schakelen dan is het prima.
Als je dan hoger zit op dezelfde afstand dan kan je bij dit model niks doen, je kan proberen hoogte te verliezen maar dan bouw je snelheid op, dat is gewoon een natuurkundig gegeven.
Om hoger binnen te komen moet je dus van een grotere afstand binnen komen.
Mocht je dan toch het veld niet halen dan kan je een beetje gas geven.
Maar hoger binnenkomen op dezelfde afstand is niet mogelijk met dit model.
En waarom zou je dat willen?
Als je gaat zweven dan zou ik zeggen, ja dat moet je leren.
Maar dan heb je ook wel je middelen, een zwever heeft vaak remkleppen en anders allerlei andere dingen die je kan gebruiken als ailerons omhoog of flaps.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top