@Bruno van Hoek; zelfs lijnvliegen was een gerespecteerd onderdeel.
Brandstoftankjes werden zelf (op maat) gesoldeerd.
Een van de clubleden heeft mij toen geholpen om de eigenbouw Digit 5 zender door de PTT keuring te krijgen.
De ontvanger en servo's, waren toen ook om zelf de onderdelen bij elkaar te zoeken en samen te stellen.
Nou,
@Vale Ouwe , het was zelfs zo, dat toen ik begon, het merendeel van de RC vliegers nog prima LB kon vliegen.
Wat er begin jaren '70 alleen gruwelijk misging, was dat er onder sommige, toen nieuwbakken, RC-ers een raar soort 'superioriteitsgedrag' de kop op stak.
Zoals mij destijds -letterlijk- vele malen is verzekerd, "LB vloog je, omdat je geen RC kon betalen".
Toen tijdens een officieel NK LB boven op de bult bij Terlet ineens een groep RC-ers opdook die beweerden dat "ze daar altijd vlogen en niets met de KNVvL te maken hadden", hun spullen uitpakten en doodleuk gingen vliegen, waren de rapen gaar.
Kortom we stonden daar te vliegen op hetzelfde veld, met RC kisten in de rug, wat ook later die dag nog echt gebeurde ook.
Dat zorgde er voor dat de stemming onder (wedstrijd) LB-ers definitief omsloeg en er een soort van klassennijd ontstond.
Wat voor mij heel vervelend was, want ik vond het allemaal geweldig.
Inderdaad, RC zelf bouwen (aanschaf ineens was zeker voor middelbare scholieren toen nog te kostbaar), was daarentegen heel goed te doen en kwam prima uit i.v.m. mijn opleiding in elektronische richting.
Ben dat blijven doen totdat met de komst van 35 MHz zelfbouw niet meer toegestaan was.
Nu tegenwoordig Arduino en 2,4 GHz modules gemeengoed zijn, is daarmee je spullen 'op maat' maken weer een heel leuke bezigheid geworden.
Overigens is het wel amusant om een RC vlieger, die net je F2B vlucht heeft gadegeslagen, te horen zeggen dat "hij ook LB kan vliegen", wat dan bij navraag luchtsprongetjes (als al) met zo'n plastic Cox geval blijken te zijn geweest.
Dat is bijna 1:1 vergelijkbaar met een net gelande 3D helivlieger uitleggen, dat je "ook heli vliegt", wat achteraf gezien met een coaxiale heli blijkt te zijn geweest....

O ja, Heemskerk... Dit was midden in mijn sabattical van '78-'85.