Maar zodra de Ogar up of down krijgt, wordt het zwaartepunt naar voren resp. achteren verschoven. Dat resulteert in mijn beleving in een pendule effect dat weer terug wil keren naar de oude situatie. Bij een vleugel onder de romp zou dat een destabiliserend koppel krijgen. Maar dat gebeurt niet. En ik snap nog steeds niet waarom.
Lomp gezegd: omdat die vleugel geen spijker in een muur is, maar een vrij in de ruimte beweeglijk punt, en dus toelaat dat het object (die Ogar) vrijelijk kan accelereren of decellereren.
- de lift staat (per definitie) haaks op de koorde en die staat niet haaks op de zwaartekracht, maar een beetje omhoog.
Dit klopt niet per se. In een zwever staat die koorde een beetje naar boven
als je kijkt in de vliegrichting (want er moet lift opgewekt worden) maar t.o.v horizontaal gezien, altijd een haatje naar beneden en de liftvector een haartje naar voren. Moet wel, anders is er geen "voortstuwing" die de luchtweerstand overwint.
In een motorkist is er een trekkracht van de prop die de weerstand overwint, en kan de koorde ook t.o.v. de horizon omhoog wijzen.
Alle krachten zijn ALTIJD in balans. Zodra ze dat ogenschijnlijk niet zijn, treedt er een acceleratie op, met een schijnkracht ten gevolge (massatraagheid) die onmiddelijk dat evenwicht herstelt, in feite is er zelfs geen sprake van herstel, want die schijnkracht is er "onmiddelijk".
Maar zodra de Ogar up of down krijgt, wordt het zwaartepunt naar voren resp. achteren verschoven.
Correct, maar er treedt OOK onmiddelijk een acceleratie (positief of negatief) op tengevolge van de horizontale component die in de lift ontstaat, want die vleugel is geen spijker in de muur maar een vrij in de ruimte beweeglijk punt. Die acceleratie veroorzaakt weer een massa traagheids kracht die exact in het zwaartepunt aangrijpt, en samen met de zwaartekracht een resultante oplevert die weer precies in de richting van het liftpunt loopt. En een kracht aangrijpend in punt A, die exact in de richting van punt B loopt (positief of negatief) kan op B geen moment opwekken, want er is geen armlengte.
Nogmaals, alle krachten zijn ALTIJD in volmaakt en perfect evenwicht en als ze dat niet zijn, treedt er ALTIJD en onmiddelijk een acceleratie op, zodanig dat de massatraagheid tengevolge van die acceleratie, dat evenwicht aanvult. Onmiddelijk, en zonder vertraging.
Het kan uiteraard wel zo zijn, dat tengevolge van de hogere of lagere snelheid, of een eventuele richtingsverandering, andere krachten ontstaan, maar dat is een secundair verschijnsel. Daarmee kun je een schijnbaar pendule-effect creéren. Bijvoorbeeld, V-stelling in een vleugel: een hellingshoek levert een zijdelingse versnelling op, die een heel klein beetje slip veroorzaakt, deze slip geeft de ene vleugel iets meer invalshoek dan de andere, en het LIJKT alsof de V-vormige vleugel een pendule effect heeft, maar dat is dus absoluut niet zo, want een laagdekker met V-stelling, en het zwaartepunt hoog boven de vleugel vertoont dezelfde stabiliteit. Het is echter een aerodynamisch iets, wat bewezen wordt doordat je met een 2-assig trainertje probleemloos ruchvlucht kunt uitsturen met het richtingsroer, waarbij links roer nog steeds een linkse rol veroorzaakt, ondanks dat de staart in de vliegrichting gezien eigenlijk de verkeerde kant uit geduwd wordt.