De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kweenie... Voor mij is "probleem oplossen" eigenlijk een vast onderdeel van het dagelijks leven, ook op het werk. En in het bijzonder op het werk ben ik er op de harde manier achter gekomen dat je, als je tijdens het bedenken van een oplossing uitgaat van de verkeerde theorie, dat je dan geluk kunt hebben maar ook vreselijk op je bek kunt gaan. Dus is het voor mij een soort tweede natuur om er in elk geval altijd zo diep mogelijk over na te denken, en wat ik altijd gebruik om de lange periodes te overbruggen waarin ik niets omhanden heb.

:D :D :D het vervelende is dat theorie, hoe goed je je best ook doet, bijna altijd een verborgen "extra laagje" heeft.... :D :D :D

Zééééggggggg:eek::eek::eek:

Laatst bewerkt: 28 jun 2020
    Cnn, Hans V, Huibert en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Hmmm ... ik heb me vreselijk vergist.
    De liftkracht staat niet haaks op de koorde, maar haaks op de bewegingsrichting. Daardoor wordt het hele vectoren-plaatje anders.
    Helaas staat dit los van dat stukje onbegrepen stabiliteit.

3. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik weet niet wat je bedoelt, maar volgens mij is dat niet zo, en staat de lift per definitie haaks op de koorde.
    De totale kracht niet.

Als de lift haaks op de bewegingsrichting zou staan zou de weerstand niet toenemen met het vergroten van de invalshoek.

Maar dat staat inderdaad los van de "onbegrepen stabiliteit". Dat stukje is (voor waar het jouw onbegrip aangaat) puur gebonden aan het verschil tussen "hangend aan een vast punt", en "vrij beweeglijk in de ruimte".
    En ik weet ook zo 1, 2, 3 niet hoe ik dat duidelijk moet maken...

4. MaartenCornelissen

MaartenCornelissen

Lid geworden:
    8 sep 2010
    Haaks op de koorde, of in de vliegrichting, dat kan in principe allebei. Het is een kwestie van definitie en voor vleugels (profielen eigenlijk) komt die uit de windtunnel: De liftkracht wordt daarin haaks op de luchtstroming (= loodrecht op de vliegrichting) gemeten, de weerstand daar weer haaks op en het moment rond het neutraalpunt van het profiel (dat ligt vrijwel altijd precies op 25% van de koorde).
    Als je van dat coördinatenstelsel uitgaat kun je de (gemeten of berekende) profiel parameters gebruiken in je analyse.

Edit: weerstandkracht toegevoegd

Laatst bewerkt: 28 jun 2020
  5. MaartenCornelissen

MaartenCornelissen

Lid geworden:
    8 sep 2010
    upload_2020-6-28_21-58-55.png
    En uitgaande van dat coördinatenstelsel krijg je dit. (Het moment staat overigens niet in dit plaatje ).
    Maar we dwalen zo wel weer ver af van de Ogar.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Och... Zolang er nog verder geen actieve vooruitgang zit (het zal zelfs als GJ dag en nacht zou doorwerken, echt nog wel even duren voor er rompen uit die mal komen rollen), is dat helemaal niet erg, toch?

7. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Streven is ergens in september een nieuwe romp te hebben.
    Dan gun ik mezelf heel veel tijd.

Een mal van een onbeschadigde normale romp kan ik in een dag of 2-3 klaar hebben.
    Maar hier zit ik met droogtijden, steeds zie ik weer dingen die niet goed zijn en het is hier ook nog eens bloedheet, dan ga ik niet in het zonnetje staan schuren.

En er lopen simultaan ook nog andere dingen.
    Een Citabria die ik aan het bouwen ben, een nieuwe F5B kist en een kunstvluchtzwever, een vliegende plank ontwerpen/bouwen, de Yoda.. te veel te doen en dan ook nog een zender die ik nog niet helemaal begrijp (Horus X10s)

GJ

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kalm aan... Niemand zit je op de huid...

9. MaartenCornelissen

MaartenCornelissen

Lid geworden:
    8 sep 2010
    Dan hebben we wel mooi de tijd om wat interfaces tussen romp en vleugels af te stemmen.
    Hieronder het voorstel voor de vleugelpen, uitsparing voor de mpx kabelstekker en rotatie stift in de wortelrib. Of moeten de bouwers dat er later zelf in zagen mbv een malletje? Er moet daar dan wel voldoende 'vlees' zitten om de vleugel te kunnen dragen.

upload_2020-6-30_8-24-24.png
    Referentie bovenzijde is het originele FX 181-64 profiel (want dat komt toch nog steeds op de romp, of ....? )
    Als fixering van de vleugel aan de romp lijkt mij een stuk doorzichtig plakband prima, of is dat in de motorvliegwereld not done?

Dan hebben we nog de servo's voor het hoogte- en richtingsroer. Kan daar een plek voor komen in het vaste deel van het richtingsroer met een mogelijkheid tot vastschroeven en een luikje? Ruimte 35x35 mm en minimaal 10 mm diep.

Peter À vindt dit leuk.
  10. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb liever dat de bouwer dat zelf doet anders moet ik gaan zagen en schuren.
    Dan kan ik ze op een gegeven moment ARF gaan leveren.
    Ik kan waarschijnlijk wel bepaalde referentiepunten aanbrengen die dan opgenomen worden in de mal.
    De vleugelaanvorming is gewoon voor het oude profiel.
    Voor de vleugelbevestiging zou ik het doen zoals gewoon is bij grote zwevers, een stuk draadeind in de vleugel verlijmen en de vleugel dan vanaf de binnenkant vastzetten met een vleugelmoer of iets dergelijks.
    Je kan ook een moer in de vleugel lijmen en daar dan vanaf de binnenkant een bout indraaien.
    Eventuele wingtips kunnen wel met plakband.

De achterkant van het kielvlak wilde ik open laten, dan kan je daar de servo inlijmen en dan naderhand sluiten met een plankje balsa waar de scharnieren dan weer in kunnen voor het roer.
    Of je laat het roer in het kielvlak vallen en neemt als scharnier een stuk 2mm stuurstang.

GJ

Peter À vindt dit leuk.
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als het een brandstofmotor is, zou ik dat inderdaad niet doen.
    Is bij de Ogar best lastig, dat moet je allemaal op de tast doen, en de vleugelschouders zijn zodanig van vorm dat je er wat verder naar achteren totaal niet bij kunt met je handen...
    Ik moet zeggen, dat ik de originele manier, met haken in de vleugels en elastieken, mij enorm meevalt, ik had had verwacht dat dat een enorm onhandig geklier zou zijn, maar dat is het dus niet. Je hebt wat simpele hulpstukjes nodig, maar het is absoluut goed te doen.
    Als je iets wilt schroeven, zou ik eerder tongen aan de romp zetten, en kunststof bouten verticaal dwars door de vleugel, o.i.d.
    Het richtingsroer is breed (dik) genoeg om zelfs twee standaard servo's te kunnen monteren (onderin is het kielvlak bijna 30 mm dik), maar ik zou dat niet doen want het is een hoop onnodig gewicht in de staart. Als je een 9-grams servo sterk genoeg vind, dan denk ik dat het ongeveer gewichtsneutraal zal zijn, maar dat vind ik persoonlijk veel te weinig servokracht.
    Je zult wel moeten... Of je nu servo's achterin plaatst, of de boel met stuurkabels wilt aansturen, je zult hoe dan ook op een of andere manier achter in die staartboom moeten werken, en dat gaat niet als het kielvlak dicht is.

12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik kan redelijk goed bij de zijkanten van de vleugel aanligging komen via de cockpitopening.
    Daar zou ik makkelijk 2 M6 vleugelmoeren op kunnen schroeven.
    Ze kunnen helemaal aan de voorkant komen, het gaat er alleen maar om de vleugel tegen de romp te houden.

Een mooie oplossing waarbij je bijna geen aansturing nodig hebt is 1 of eventueel 2 mini servo's in het stabilo te plaatsen.
    Dan gebruik je een servostekkertje of als je het echt degelijk wilt, een groene MPX stekker om het te koppelen.
    Een 10mm dikke achtige vleugelservo is genoeg, die dingen drukken op 5 Volt al 47 Ncm.
    En voordeel is dat het allemaal transportabeler is, stabilo eraf schroeven, stekkertje loshalen en klaar.

GJ

13. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Richtingsroer servo's zijn voor luchtkrachten al gauw sterk genoeg, maar een 9 grams servo hier is waanzin als ik het mag zeggen.

Belangrijker voor een richtingsroer servo is de kwetsbaarheid tijdens transport of een slippende landing. De mechanische krachten kunnen flink zijn, daarom zou ik als het even kan qua maat er een 12 mm servo met voldoende sterkte in zijn tandwielen kiezen.

Het hoogteroer is wat minder kwetsbaar bij de Ogar zeker wanneer je het stabilo los vervoert, daar is 10 mm voldoende.

Peter À vindt dit leuk.
  14. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik bedoel ook het hoogteroer.
    Ik schrijf ook stabilo..
    Richtingroer is makkelijk met een stang vanaf de voorkant aan te sturen met een normale maat servo.

GJ

Peter À vindt dit leuk.
  15. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    @GJVO sprak idd over hoogteroer, maar @brutus over richtingsroer. Mijn antwoord was op jullie beide.

16. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Richting zou ik trouwens pull-pull maken, dat is de mooiste en stevigste oplossing.

GJ

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nu nog wel... En zolang de rol en klep servo's in de vleugel komen, kun je bij de voorste 10 cm er redelijk bij.
    Maar daarna komt er een spant waar o.a. de vleugelbevestiging, maar ook het landingsgestel aan vast horen te zitten, en dan wordt het verder naar achteren opeens heel andere koek.
    En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid van een schaal-cockpit...

Als daar, als je brandstof wilt vliegen, ook nog een tank direct achter dat spant tegen het dak aan wordt gebeugeld wordt het nóg een haartje lastiger. (been there, done that...).
    Maar zelfs als die romp nog helemaal leeg is, vond ik het een drama om bijvoorbeeld de plaatjes met inslagmoeren voor de motordrager te plaatsen.
    Het was ook niet als serieuze optie bedoeld, maar om aan te geven dat alles wat zwaarder is als een 9-grams servo onvermijdelijk leidt tot de noodzaak van balansgewicht voor in de neus. En het is van zichzelf al een "staartlastige" constructie. Nu zal dat in electro-uitvoering best nog wel wat meevallen omdat je een paar dikke lipo's hebt om mee heen en weer te schuiven, maar toch...
    Eigenlijk had ik het over allebei...
    Ik heb, net als GJ, inderdaad aan pull-pull gedacht, maar de geleiding van de stuurdraden is dan wat lastig, want er zit een landingsgestel in de weg. Dus ik heb gewoon gekozen voor die simpele rood/witte bowdenkabels met een staaldraad er doorheen. Die hebben lekker weinig last van thermische expansie/contractie.
    Ik heb beide servo's voorin geplaatst.

Laatst bewerkt: 30 jun 2020
  18. MaartenCornelissen

MaartenCornelissen

Lid geworden:
    8 sep 2010
    Dus samengevat lijkt dan de beste (zo licht mogelijk achterin, weinig speling en betrouwbaar) oplossing:
    • Richtingroer aansturen met een robuuste servo voorin en een bowden kabel.
    • Hoogteroer met een betrouwbare, lichte servo in het kielvlak. Ik heb zelf goede ervaringen met de MKS6100 servo's. Geen slop of speling, onvoorstelbaar sterk voor zijn afmetingen en slechts 9,5 gram. Ze zijn alleen niet goedkoop, dat is dan weer een nadeel.
    Of kun je het hoogteroer ook rechtstreeks met een bowdenkabel aansturen (zonder omlenk hevels)?

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat kan denk ik wel, maar dan moet de roerhoorn min of meer in het verlengde van het hoogteroer staan, en de stuurkabel min of meer recht omhoog eindigen. Anders moet hij namelijk een voor stuurkabels toch wel tamelijk krappe S-bocht maken, en dan neemt de wrijving, en dus ook de onnauwkeurigheid weer toe.

Maar het originele systeem met twee 90 graden knieheveltjes is ook niet echt supergeweldig. Het werkt goed genoeg, daar niet van, maar kan duidelijk ook beter.
    Vermoedelijk ben je hier het beste af met een degelijk 9-grams servootje in het kielvlak.

20. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Misschien is dit een oplossing om de vleugel te fixeren aan de romp, Clip Fixing Wing Mounting. Bij het demonteren van de vleugel is het voldoende om met een stukje rondhout de klem terug te duwen en hoef je niet met je hele hand in de cockpit.

Deel Deze Pagina