pietsan
Forum veteraan
Op mijn Sovereign zit hij nog steeds verkeerd omDat was inderdaad voor een jaartje of wat geleden een kleine discussie inderdaad. Maar zoals je zag is het nu toch redelijk zoals het moet zijn.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Op mijn Sovereign zit hij nog steeds verkeerd omDat was inderdaad voor een jaartje of wat geleden een kleine discussie inderdaad. Maar zoals je zag is het nu toch redelijk zoals het moet zijn.
De fokkestag heeft nog wat aandacht nodig.Netjes
Heb ik ook dat probleem. Ik heb toen hanepoten strak gehouden en toen met een satéprikker met lijm erlangs gehaald en strak gehouden. Na drogen de spanning eraf en dan was het probleem stukken minder. Maar voorkomen doe je dit niet, omdat de masten krom gaan als je de stagen strak zet. Ik heb zelfs zitten stoeien om de stagen te bekleden en in de kern draad te doen.De fokkestag heeft nog wat aandacht nodig.
Hier ontstaat een lichte lift. Ik loop er al een tijdje aan te pulken en te trekken want ook de hanepoot van de pardoen wil je ook een beetje strak hebben. Maar ik kan de boel nog wat laten vieren.
Het zal vast wel goed komen maar het springt een beetje in het oog zo.
Ik denk dat het wel kan zo Hans, alhoewel ik niet zeker ben, het is echter niet de kruisbovenbramstag zoals jij hem noemt maar de kruisstengenstag (bovenbram is niet aanwezig). De kruisstengenstag werd in die tijd wel vaker voorzien van een talie, tot midden 17e eeuw werd deze stag zelfs met een vrij ingewikkelde takelage (spinnekoppen en hanepoten) vast gezet op het laatste grootwantenpaar (o.a. te zien in mijn verslag van de Souvereign). Later liep de stag inderdaad zoals je het benoemt via een schijf aan het ezelshoofd naar de grootmars, of via een blok onder de mars naar het dek.De kruisbovenbramstag komt me in de tekening wat bevreemd over.
Is dit kloppend zoals het hier is getekend?
Bekijk bijlage 409146