De "Friesland" van Mamoli

Je schiet al lekker op Hans:thumbsup:, mooie plaatjes ook!
Dank je Piet.
Vandaag even terug gekeken hoe ik de muis moest maken in de "vaardigheden" 2 lussen maken en het einde van het touw doorvoeren.
20201123_165209.jpg
20201123_174021.jpg

Laatst bewerkt:
De lus moet zo groot zijn dat de stag er makkelijk doorheen glijdt, maar klein genoeg dat de muis er niet doorheen kan.

Ik vrees dat als er enige spanning op komt of bij een onhandige beweging bij het behandelen van andere lijntjes, deze lus net iets te groot zal blijken te zijn.
Je bent tenslotte nog maar pas aan het touwwerk begonnen en er moet nog zo veel omheen.
het zou te jammer zijn als je stag er plots maar slapjes bijhangt.

Veel knoopplezier,

De lus moet zo groot zijn dat de stag er makkelijk doorheen glijdt, maar klein genoeg dat de muis er niet doorheen kan.

Ik vrees dat als er enige spanning op komt of bij een onhandige beweging bij het behandelen van andere lijntjes, deze lus net iets te groot zal blijken te zijn.
Je bent tenslotte nog maar pas aan het touwwerk begonnen en er moet nog zo veel omheen.
het zou te jammer zijn als je stag er plots maar slapjes bijhangt.

Veel knoopplezier,
Ik zal er een bindseltje bij knopen zodat de lus kleiner gaat worden:) ik zag het zelf ook.

Goede oplossing, Hans,

Omdat de 2 belangrijkste stagen van de Victory nogal dik zijn, heb ik mij voor de eerste keer in mijn leven gewaagd om echte oogsplitsen te maken.

Niet ontevreden, de muis is gemaakt uit een stukje rondhout.

IMGP3880.JPG

De precieze maat weet ik niet meer, maar je zal er niet ver naast zijn.
ik denk 2mm voor de stag van de hoofdmast en 1,75 voor de fokkestag.

Het zijn ook de enige 2 waarvoor ik een echte oogsplits gemaakt heb, voor de andere gebruik ik een ander stucje.
Bij kleinere diameters kan je een oogsplits immiteren door een naald met scherpe punt 2 of 3 maal in de lengterichting, kort na elkaar door het touwtje te steken, het uiteinde door het oog van de naald rijgen, en een klein rondhoutje in het ontstane oog steken (mag ook een dikke naald zijn) en dan de eerste naald door het touw trekken. Afwerken met een vleugje secondelijm, en het uiteinde afknippen.
Als je na drogen van de lijm deze plaats nog even met je nagels bewerkt is de glans ook verdwenen.

De precieze maat weet ik niet meer, maar je zal er niet ver naast zijn.
ik denk 2mm voor de stag van de hoofdmast en 1,75 voor de fokkestag.

Het zijn ook de enige 2 waarvoor ik een echte oogsplits gemaakt heb, voor de andere gebruik ik een ander stucje.
Bij kleinere diameters kan je een oogsplits immiteren door een naald met scherpe punt 2 of 3 maal in de lengterichting, kort na elkaar door het touwtje te steken, het uiteinde door het oog van de naald rijgen, en een klein rondhoutje in het ontstane oog steken (mag ook een dikke naald zijn) en dan de eerste naald door het touw trekken. Afwerken met een vleugje secondelijm, en het uiteinde afknippen.
Als je na drogen van de lijm deze plaats nog even met je nagels bewerkt is de glans ook verdwenen.
Mooi tip!

Dat zijn weer leuke tips en ideeën waar we weer wat aan hebben :thumbsup: zo worden wij steeds slimmer gemaakt, maar al met al begint dit weer een aardig schuitje te worden zo Hans, knap hoor. :worship::worship:

Dat ziet er allemaal weer netje uit Hans.
Met die muis komt het ook wel goed.
Sommige omwinden de muis met touw en ik heb het geprobeerd bij de Aggy maar ben er snel mee gestopt.
Ik kreeg het niet voor elkaar!

Sjors

Mooi die donkere weeflijnen. Geeft meer rust vind ik.
Ook dat donker groen en die zwarte berghouten combineert mooi.
En wat een rust geen touwen op het dek bij het geschut. Dit is erg mooi.

Als iemand zich afvraagt waar de hanepoot aan de mars is gebleven klopt dit. Ik vergat het 1-gats blok aan de stag vast te lijmen en toen ik het overschot aan touw weg knipte kwam het hele zootje uiteraard los..
Ik mag deze nog een keertje maken.:banana:

Back