De "Friesland" van Mamoli

Ook de sloep kan van boord getakeld worden. Oftewel de sloeptakel is gemaakt. Dit model van de Friesland wordt zonder zeilen gemaakt en straks is hier mooi zicht op. Ik denk er aan om nog een takel te maken met een hangende loop van een kanon er in.
20201130_214237.jpg
20201130_214025.jpg
20201130_213630.jpg

Je kan het eerste en laatse gaatje laten vervallen en daar in korten. Door het eerste touw naar de mars om het blok heen te binden en naar de stag een blokje erbij te binden. Zo heb ik het gedaan tenminste.

Ik had de variant "Kolderstok" gemaakt en ook afgekeken van de 7P die aan de muur hangt.
20201201_213037.jpg

Ook zie ik ze zoals jij ze laat Stephan met een 1 gats blok er ondergeknoopt. Ook zie je wel dat er een oog aan de onderzijde van de spinnekop zit.
De halende talie is dan ook aan de stag gestropt. Bij mij loopt de talie naar de marsring.
Hoe dan ook je zou altijd op een oneven aantal poten moeten uitkomen.

Ja precies. Zo kan ik het maken inderdaad. Ik weet alleen nog niet of het hier de Engelse manier betreft en of de Hollandse manier anders was.

Dat staat bij deze niet vermeld in Anderson. Hij geeft normaal duidelijk aan of er verschillen waren tussen Engelse, Fransen of Nederlandse schepen. Hij benoemd dit in het algemeen. Ik vermoed dat het dan ook zo overal een beetje zat. De bronnen van Ketting zijn ook niet erg duidelijk en over het algemeen heeft hij Anderson geraadpleegd. In de tekeningen van Kirsch stonden ze ook zo afgebeeld met dat blokje aan het spinnenblok. Ik vermoed dat dit de manier was om het te doen.

Back