De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

@ Koen, te lang in het cafe gezeten ???

Wiggie, het is inderdaad al een heel ander gezicht met die telefooncel er op, mooi strak gefreesd hoor en watje zegt als het gespoten is dat het mooi afsteekt als zijnde kozijnen..

groeten, Brandaris

Zo, we zijn weer twee weken verder en er is weer wat om te laten zien.

Allereerst zijn de naven voor de schroeven gemaakt en is de mal voor de schroefbladen eveneens voorhanden. Het messing voor de schroefbladen is besteld dus dat ligt nu even stil.

Daarom ben ik begonnen met het aankleden van de bedieningsconsoles, ik vindt dit heerlijk werk. Lekker peuteren met kleine stukjes en dergelijke en daarmee zoveel mogelijk de werkelijkheid proberen na te bootsen.
Ook is de telefooncel van binnen geheel gespoten.

Hieronder de stand tot nu toe.

Het frezen van de sleuven tbv de opname van de schroefbladen.
mobilephoto20mei2010211.jpg

Naaf gemonteerd in de schottel met de mal voor het schroefblad er los op gezet.

De consoles in de stuurhut zonder de bedieningshendels. Bedieningsselementen en knopjes e.d. globaal uitgezet met potlood.

De consoles uiteindelijk, aangekleed met daaronder de stuurhendels en nog een los schermpje.

IMG_1009.JPG
Het ligt nu te drogen nadat ze ge-airbrushed zijn. Daarna detailleren met verf.

Tot zover maar weer.

Laatst bewerkt:
Het is wonderlijk wat een beetje verf al niet doet.

Hier een korte tussenstand tot nu toe.

img1601vx.jpg

img1749uw.jpg

img1754p.jpg

img1743j.jpg

img1750un.jpg

img1745v.jpg

img1753m.jpg

Verdere onderdelen klaar om te gespoten te worden, opstaande schotjes om overspray te voorkomen.

img1741ow.jpg

img1740kv.jpg

img1738v.jpg

Het plafond waaronder de bedrading voor de mast e.d. weggewerkt gaat worden, de gaten voor de beluchters zitten er al in evenals de TL behuizing.

De bedoeling is om met 1206 SMD ledjes TL buizen te imiteren zoals beschreven elders op dit forum.

img1756d.jpg

Tot zover maar weer.

Verdeelapparaat

Hoi Wiggie,
quote-
Vanaf Dortmund tevens een verdeelapparaat meegenomen bij Wabeco. Daar kon ik dan ook meteen de ramen mooi mee uitfrezen, zowel in de telefooncel als in het plexiglas.
-unquote
Kan je mij eens vertellen hoe je dat doet, ik heb er ook een maar ik zie jouw applicatie niet voor mij, maw ik snap het niet.
grt
Hawser

Allereerst iedereen bedankt voor de complimenten, dat motiveert behoorlijk mag ik zeggen.

Kan je mij eens vertellen hoe je dat doet, ik heb er ook een maar ik zie jouw applicatie niet voor mij, maw ik snap het niet.

Het is eigenlijk heel simpel. Iedere gesloten lijn, of dat nu een cirkel of rechthoek of veelhoek is, maakt over zijn lengte 360 graden rond.

Voorbeeld: een vierkant is 4 x 90 graden, een gelijkzijdige driehoek is 3 x 120 graden enz.

Door de lengte's en de hoeken van de vorm goed te meten kun je mbv een verdeel apparaat heel nauwkeurig een bepaalde vorm frezen.

Je begint bijvoorbeeld met de onderlijn, die is, laten we zeggen 30 mm lang.
Parallel op bijvoorbeeld 45 mm daaraan loopt de bovenlijn van 40 mm lang. Beginpunt qua X van de onderlijn en bovenlijn zijn hetzelfde, eindpunt van de bovenlijn ligt 10 mm verder.

Oftewel in coordinaten (x,y). onderlijn loopt van 0,0 naar 30,0 en de bovenlijn loopt van 0,45 naar 40,45.

De eerste verbinding tussen de onderlijn en bovenlijn is makkelijk, die is exact 90 graden, kun je dus zonder verdeeltafel maken.
Voor het berekenen van de hoek van de schuine lijn tussen de onderlijn en de bovenlijn maak ik gebruik van wiskunde.

sin a / A is gelijk aan sin b / B is gelijk aan sin c / C. Waarbij a,b en c de drie hoeken zijn van de driehoek die tussen het einde van de onderlijn en bovenlijn bestaat.

Twee lengtes van de driehoek weten we: Die zijn 45 en 10 mm lang (verschil in lengte tussen onder- en bovenlijn en de afstand tussen onder en bovenlijn). De schuine lengte is dan 46,09 mm (pythagoras). De tegenovergestelde hoek daarvan is 90 graden.

Door de formule van hierboven toe te passen kan ik de hoek van de schuine lijn bepalen tov de onderlijn.

sin 90 (=1) / 46,09 = sin b / 10.
sin b = 10 * 1 / 46,09 = 0,216966.
b = inv.sin 0,216966 = 12,53 graden.
de hoek die in te stellen is op de verdeeltafel is dan 90+12,53 = 102,53 graden.

Er is altijd natuurlijk de optie om het onderdeel uit te tekenen in een CAD programma en daarin de hoeken en lengtes te meten of mbv een geodriehoek en liniaal.
Ik ben nu eenmaal meer van het theoretische verhaal.

Ik span het te frezen onderdeel dus direct op de verdeeltafel op. Hoop dat het beetje duidelijker is op deze manier.

Heb ondertussen overigens de cabineverlichting voor elkaar evenals de inrichting van het plafond. Het is echt heel erg gaaf om te zien hoe echt het lijkt.
Ook heb ik de allerlaatste SEEMATZ via modelbouwshop flevoland weten te bemachtigen waarvoor dank aan Frank.
Het was de demo waarvan het lampje overleden was. Daar zit nu een 3 mm witte led in met 20000 mcd op 20 mA . Het ledje is klein maar er tegenin kijken wil je echt niet ! Zo fel.

Moet nu echter eerst aan 3 mm warmwitte leds zien te komen voor de buitenverlichting.
Ik wil eerst zeker weten dat ik alles op de goede manier door de cabine kan leiden zonder een probleem te hebben na het dichtmaken.

Tip: Voor diegenen die heel dunne bedrading zoeken en nog oude motoren hebben liggen. Het draad dat voor de wikkeling van de motoren wordt gebruikt is geemailleerd draad en heel erg dun (0,15 mm2). Prima geschikt voor ledtoepassingen en bijna onzichtbaar weg te werken. Ik boor gaatjes van 0,4 mm en daar passen de draadjes samen doorheen!

Wordt vervolgd.

Het was de demo waarvan het lampje overleden was. Daar zit nu een 3 mm witte led in met 20000 mcd op 20 mA . Het ledje is klein maar er tegenin kijken wil je echt niet ! Zo fel.

Beste Wiggie,

In tegenstelling tot wat er soms beweerd wordt vallen leds best wel te dimmen door naar een lagere stroomsterkte (hogere voorschakelweerstand) te gaan. Ik heb 5 mm leds uitgeprobeerd, die op minder dan 1 mA nog steeds (flauw) branden.
Een andere optie zou SMD leds kunnen zijn, die zijn veel kleiner en hebben ook minder lichtopbrengst. Veel mensen zien op tegen het aansluiten (solderen van deze leds, maar die kan je ook bedraad kopen bij een Duitse internetwinkel. Ik heb daar ruime ervaring mee, en zij werken heel accuraat en snel (soms al na 2 dagen in huis). Er zijn 2 versies, die met de dunste draden ("magnet wire") hebben aansluitdraden van 0,1 mm diameter (0,008 mm2), maar je hebt ze ook met dikker draad (diameter draad inc. isolatie 0,5 mm, koper diameter 0,25mm). Ik gebruik 1206 en 804 SMD leds voor ingebouwde "plafondverlichting", en dat werkt perfect.
Succes met de verdere afbouw. Het ziet er nu al fantastisch uit!!

Groet,

Ad

Weer een stukje verder, niet zo'n hele grote voortgang maar net genoeg om te melden.

Verlichting stuurhut brandt nu, per TL bak drie 5 mm leds waarvan de lenskop is vlakgeslepen.
Het zoeklicht heeft een proefpassing gehad en ik heb een start gemaakt met de TL bakken die buiten komen te hangen.
Het lastigste van de TLbakken waren nog de kappen, die zijn uiteindelijk gemaakt door 0,15 mm PVC plaat te verhitten en daarna de gewenste vorm erin te drukken mbv een "pons".

Voor diegenen die nog zoek zijn naar heeeeeeel dun coax draad om de lampen realistisch mee aan te sluiten heb ik nog een mooie site gevonden.

Het is te bestellen van 0,5 mm en 0,25 mm doorsnede. Ik maak zelf gebruik van 0,5 mm. Komt bij schaal 1:25 neer op 12,5 mm in het echt en dat is naar mijn mening redelijk waarheidsgetrouw.

fohrmann online

Gemonteerd plafond met apparatuur.
mobilephoto14jun2010124.jpg

TL verlichting is plafond, de camera reageert zwaar overdreven op het licht, in het echt is het veel bescheidener.

Proefpassing zoeklicht op het dak.

Tl bakken, de SMD leds (grootte 0805) zijn in bestelling, tl buis is gemaakt van een wattenstokje, per wattenstokje komen er 6 leds in.
Afmetingen bak zijn 32 x 11 x 9 mm.

Excuses voor de onscherpte in de foto's, mijn camera kan niet zo heel dichtbij helaas.

Kleine update:

Door de warmte van de afgelopen weken niet echt veel gedaan, de telefooncel is wel zo'n beetje ingericht nu dus laat ik daar nog wat foto's van zien.

Nu met wat scherpere foto's van de camera.
Aleerste de TL bak die nu helemaal af is.
IMG_2178.JPG
en hier het binnenwerk met bedrading
img1098x.jpg

Overview van de telefooncel met het begin van de bedrading:
img2184py.jpg

Details van de inrichting:
img2168r.jpg

img2162m.jpg

img2166q.jpg

img2163a.jpg

img2177s.jpg

img2167k.jpg

Nog wat betere foto's van de TL verlichting in de telefooncel.
img1822h.jpg

img1825s.jpg

En als laatste verlichtingskleur van de deklampen, die warmwitte SMD leds lijken net een echte halogeenlamp qua kleur.
img1096n.jpg

Laatst bewerkt:
Nou Wiggie,

Dat ziet er weer fantastisch uit.
Mis bij dat shaggie alleen nog de koffie en de playboy. :rolling:
Prachtige tl-bakken !!!

Groet Cees

Dank je Ceewee,

De koffie was al op toen de foto genomen werd, kijk maar naast de asbak.

Ik heb ondertussen ook al een aantal figuren schaal 1:25 gevonden en die ben ik nu aan het schilderen. Wordt het nog iets realistischer. Het lijkt wat overdreven om dat nu allemaal al te doen maar wanneer het dak op de telefooncel zit kom ik niet meer bij.

WOW !!
Schitterend zeg al die details.
Gaat veel tijd in zitten maar straks zie je dat toch terug als het schip helemaal af is.
Deklampen zie er ook realistisch uit.
Top.

Hallo Wiggie,

Mijn grote complimenten voor dit mooie werk. Ik ben een groot liefhebber van al die detailering. Ga zo door!!!

Groetjes,
Peter

TL bakken

Hallo;

Tegek al de decals, erg mooi en realistisch. Vraagje, de bakken van de TL verlichting had u uit kunstof gemaakt, verhit, en geponst..
Hoe verhit u dit, en de pons is dit een stukje messing,.??
Ik ben bezig met een sleper schaal 1:50, wil eens kijken of dit op die schaal ook lukt..

Mvg; B.K

stuurhut details

Hallo Wiggie,

Nu kan ik denken, ja schaal 1:25 is makkelijk, maar dat zou gel.l zijn. Kerel wat ziet dat er mooi uit. Wat een details, wat een tijd en werk zit daar in.
Een feest om naar te kijken. Ik werk op 1:100 en kan dat nooit evenaren.
Maar wat jij laat zien is om te smullen. Als ik klaar ben met mijn schip, ga ik ook eens op zoek naar schaal 1:30 of groter, lijkt mij heerlijk.

met vriendelijke groeten

Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Hoi Wiliam,

Het is weer leuk om te zien dat detail werk, maare is het een sigaret of een enorme joint van een half A4 tje :D Ik krijg de indruk dat kwa schaal hier het een en ander uit de haak is als je het vergelijkt met de rest op de tafel.

Maar keep up the good work ;)

Gr Martin :D

Back