Allereerst iedereen bedankt voor de complimenten, dat motiveert behoorlijk mag ik zeggen.
Kan je mij eens vertellen hoe je dat doet, ik heb er ook een maar ik zie jouw applicatie niet voor mij, maw ik snap het niet.
Het is eigenlijk heel simpel. Iedere gesloten lijn, of dat nu een cirkel of rechthoek of veelhoek is, maakt over zijn lengte 360 graden rond.
Voorbeeld: een vierkant is 4 x 90 graden, een gelijkzijdige driehoek is 3 x 120 graden enz.
Door de lengte's en de hoeken van de vorm goed te meten kun je mbv een verdeel apparaat heel nauwkeurig een bepaalde vorm frezen.
Je begint bijvoorbeeld met de onderlijn, die is, laten we zeggen 30 mm lang.
Parallel op bijvoorbeeld 45 mm daaraan loopt de bovenlijn van 40 mm lang. Beginpunt qua X van de onderlijn en bovenlijn zijn hetzelfde, eindpunt van de bovenlijn ligt 10 mm verder.
Oftewel in coordinaten (x,y). onderlijn loopt van 0,0 naar 30,0 en de bovenlijn loopt van 0,45 naar 40,45.
De eerste verbinding tussen de onderlijn en bovenlijn is makkelijk, die is exact 90 graden, kun je dus zonder verdeeltafel maken.
Voor het berekenen van de hoek van de schuine lijn tussen de onderlijn en de bovenlijn maak ik gebruik van wiskunde.
sin a / A is gelijk aan sin b / B is gelijk aan sin c / C. Waarbij a,b en c de drie hoeken zijn van de driehoek die tussen het einde van de onderlijn en bovenlijn bestaat.
Twee lengtes van de driehoek weten we: Die zijn 45 en 10 mm lang (verschil in lengte tussen onder- en bovenlijn en de afstand tussen onder en bovenlijn). De schuine lengte is dan 46,09 mm (pythagoras). De tegenovergestelde hoek daarvan is 90 graden.
Door de formule van hierboven toe te passen kan ik de hoek van de schuine lijn bepalen tov de onderlijn.
sin 90 (=1) / 46,09 = sin b / 10.
sin b = 10 * 1 / 46,09 = 0,216966.
b = inv.sin 0,216966 = 12,53 graden.
de hoek die in te stellen is op de verdeeltafel is dan 90+12,53 = 102,53 graden.
Er is altijd natuurlijk de optie om het onderdeel uit te tekenen in een CAD programma en daarin de hoeken en lengtes te meten of mbv een geodriehoek en liniaal.
Ik ben nu eenmaal meer van het theoretische verhaal.
Ik span het te frezen onderdeel dus direct op de verdeeltafel op. Hoop dat het beetje duidelijker is op deze manier.
Heb ondertussen overigens de cabineverlichting voor elkaar evenals de inrichting van het plafond. Het is echt heel erg gaaf om te zien hoe echt het lijkt.
Ook heb ik de allerlaatste SEEMATZ via modelbouwshop flevoland weten te bemachtigen waarvoor dank aan Frank.
Het was de demo waarvan het lampje overleden was. Daar zit nu een 3 mm witte led in met 20000 mcd op 20 mA . Het ledje is klein maar er tegenin kijken wil je echt niet ! Zo fel.
Moet nu echter eerst aan 3 mm warmwitte leds zien te komen voor de buitenverlichting.
Ik wil eerst zeker weten dat ik alles op de goede manier door de cabine kan leiden zonder een probleem te hebben na het dichtmaken.
Tip: Voor diegenen die heel dunne bedrading zoeken en nog oude motoren hebben liggen. Het draad dat voor de wikkeling van de motoren wordt gebruikt is geemailleerd draad en heel erg dun (0,15 mm2). Prima geschikt voor ledtoepassingen en bijna onzichtbaar weg te werken. Ik boor gaatjes van 0,4 mm en daar passen de draadjes samen doorheen!
Wordt vervolgd.