Nou, na anderhalve maand is er eindelijk weer tijd om wat te melden.
Als belangrijkste het nieuws dat ik de aansturing van de hoekverdraaiing van de schottels anders ga doen dan dat ik eerder gemeld heb.
De aansturing door middel van wormwielen werkt in de praktijk soepel maar geeft dermate veel speling (totaal 3 graden hoekverdraaiing) dat dit in de praktijk er op neer komt dat ik continu moet gaan tegensturen. Dat was niet helemaal wat ik in mijn hoofd had zitten.
Na veel zitten overdenken hoe ik dit beter en toch simpel kon doen ben ik op het idee gekomen van een ziellier.
Ik weet dat de middenpuntstelling van een lier niet zo goed is als die van een servo maar doordat de liertrommel bijna 5 keer rondgaat tussen de maximale uitslagen kon ik wel een vertraging toepassen.
Om niet meteen voor de maximale vertraging te gaan heb ik gekozen voor de gulden middenweg. Er zit nu een vertraging in van 1 : 2,7 door middel van een tandriemoverbrenging. Dit geeft nog voldoende snelheid maar ook voldoende kracht. Uitgaande van de houdkracht van de lier op 6 volt van 13,5 kgcm kom ik met de vertraging van 1: 2,7 uit op 37 kgcm. De straal van de poelie op de schottel is 3 cm zodat is 13 kg houdkracht en 11 kilo stelkracht heb. En dat is toch net iets meer dan de 3 a 4 kg bij gebruik van een 24 kg servo met versnelling van 6:1. De tijd zal uitwijzen of het lukt.
Foto's heb ik nog niet maar die volgen deze week.
Tweede nieuws zijn de motorsteunen, deze zijn gemaakt van klemmen waarmee normaalgesproken verkeersborden opgehangen worden. Ik moest een klein beetje uitdraaien zodat de motor paste, tussen de steunen zit een wartel waarmee de spanning op de snaren ingesteld kan worden.
Als motor gebruik ik in eerste instantie een 900 BB Torque op 12 volt. Deze geeft met een vertraging van 1:3 een schroefsnelheid van 2000 toeren / minuut. Dat is precies het maximale dat een 110 mm vijbladsschroef mag draaien.
Mocht de motor het op deze manier niet trekken kan ik altijd nog omhoog naar 24 Volt en dan een vertraging van 1:5 gebruiken.
Zie de onderstaande foto's.
Op aanraden van Adam en Leen is de deksluiting aangepast, het gaat de Tape-oplossing worden. Het toegangsgat wordt zo iets kleiner maar er staat veel gebruiksgemak tegenover.
Als laatste heb ik de ankerkluizen aangebracht en heb ik een ankerlier gemaakt.
In de eerste instantie wilde ik het idee van Adam nog verder opschalen maar doordat ik geen gebruik maak van een multiswitch heb ik geen motorompoling zonder meer beschikbaar. Het zou me dan toch een kanaal kosten zodat ik het idee van Krick (door Roel uitvoerig beschreven elders op het forum) genomen heb en dit om mijn manier heb aangepast. Het liertje van Krick was me toch net wat te iel.
Alles is nu van aluminium en volledig kogelgelagerd. In de middenstand is de motor kortgesloten en daardoor geremd om het aflopen van de ketting te voorkomen. In de haalstand trekt het geheel makkelijk 10 kg op.

Om nu te voorkomen dat ik hiermee het schip beschadig heb ik een instelbare slipkoppeling gemaakt om de trekkracht traploos in te kunnen stellen.
Zie onderstaande foto
Ik heb nog meer gedaan wat hier nog niet beschreven is. Deze week plaats ik nog wat meer foto's om de stand tot nu toe aan te geven.
Tot zover maar weer..