Dit weekeinde is besteed aan het opknappen van de waterpomp.
De pomp had er al wat draaiuren opzitten in een asfaltwals voordat hij bij mij terecht kwam dus hij was zeker niet nieuw. Het betreft een Inter Puppy van Jabsco. Geeft 900 water per uur volgens de opgave. Reden van vervanging was preventief maar " hij lekte ook wel een beetje" werd me meegegeven.
Het blijft altijd spannend wat je aantreft. Draaien deed ie nog wel maar met zeer veel geluid en gerammel.
Je kunt je voorstellen dat de verwachtingen niet echt hoog gespannen waren vooraf.
Achteraf gezien blijkt het allemaal wel mee te vallen. Het kogellager voorin was verrot en hierdoor had de as speling gekregen waardoor ook de keerring tussen het pomphuis en de motoras slijtage vertoonde. Hierdoor lekte er water langs de motoras de motor in waardoor het kogellager uiteindelijk is vastgeroest. De binnenbus van het lager draaide nog wel mee maar met gigantisch veel herrie en speling.
Nu had ik gelukkig nog precies het goede kogellager in een rommelbakje liggen (wie wat bewaart....) zodat dit vrij makkelijk te vervangen was. De keerring moet ik nog even gaan halen. Afmetingen 19 x 8 x 5 mm. Moet niet zo heel moeilijk zijn lijkt me. De rubberen pompwaaier ziet er nog erg netjes uit dus die kan nog wel even mee.
Echter nu was de motor door het gelekte water dermate gecorrodeerd dat deze helemaal is schoongemaakt en is voorzien van een nieuw verflaagje. Het bronzen pomphuis is ook weer netjes na een poetsbeurt zodat het geheel er weer als nieuw uitziet.
Toen het geheel (met lekkende keerring) weer in elkaar zat kon ik het niet laten om een test te doen. 10 l water in een emmer en pompen maar.
Oeff, dit was iets meer dan ik gewend ben van pompen, laten we het erop houden dat het minimaal gelijkwaardig is aan de straal uit de keukenkraan.
Met een kleine 40 seconden was de emmer geheel leeg.
Dat belooft wat..
Ook heb ik een ondervloer voor in het vooronder gemaakt en deze voorzien van twee lagen grondverf. Ik vind het zelf makkelijker om dit soort dingen met hout te maken ondanks dat het gevaar van een champignonnenkwekerij in je romp op de loer ligt. Een kwestie van ervoor zorgen dat er niets binnenkomt denk ik. De Smit Ierland heeft ook echt wel wat binnengekregen tijdens het varen maar is door het consequent goed droogmaken en laten luchten na het varen nooit echt achteruit gegaan.
Hier de foto's van de pomp
Voor de beeldvorming: Totale lengte pomp is 19 cm, diameter motor is 70 mm. Motoras is 8 mm RVS. Stroomverbruik is 13 A op 12 V.