dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Magneetjes tijd.....

UQQSN1PxzzTEIICMQCsAAAAAANFpkariWCs5VmE


Hier zijn de magneten in de rompen geplaatst. Ze steken iets uit zodat ze ook als richtpennen dienen kunnen.

UQQSN1PxzzTEIICMQSsAAAAAAByeG6FNkD8oQ6s


Hier een ingekapseld magneetje. Hier nog met verknipte glasvezel gedaan. Ik vindt dat achteraf waardeloos werken, dus voor de kappen heb ik de epoxy verdikt met tixotroop.

UQQSN1PxzzTEIICMRCsAAAAAADc4FIbxZg9wcQg


Hier de rompen en kappen aan elkaar gezet met plakband. Tussen de kap en staart zit een stukje huishoudfolie gespannen zodat de epoxy alleen plakt aan de kap.

UQQSN1PxzzTEIICMQysAAAAAAGaUN46QgIiN2ew


Hier de magneet in de kap met wat ingedikte epoxy erop.

UQQSN1PxzzTEIICMQisAAAAAAOarrhtZJcDJIE0


En een dagje uitharden.....


En klaar:



Groet!
 
Laatst bewerkt:
En dan breekt het vliegseizoen toch wel weer een beetje aan. 6 mei de eerste wedstrijd en nog bijna niet gevlogen.... Dat wordt weer de hoofdprijs....
Maar zo krijg ik bij een oefenvlucht de melding van mijn zender dat de ontvanger accuspanning te laag is. Nou had ik de ontvanger accu's voorzien van een klein printje met een BUK erop en afgeregeld op 8,2V en max 2A. Dat maakte de bukjes wel wat warm maar het functioneerde goed. Wellicht is de BUK van het voorkomende geval met een iets te lage maximale stroomsterkte afgeregeld. Of het was een vlucht waarin de servo's extreem veel hebben gewerkt waardoor het gemiddelde stroomverbruik hoger lag dan de aangevoerde stroom.
Ik kan em natuurlijk makkelijk genoeg wat bij regelen , maar heb toch gekozen voor een iets serieuzere SBEC.

UQQSN1PxzzTEIICMoisAAAAAAOQIF31u8Ox3WCw


In de cirkel de BUK . Rechts erboven de 2s Lithium Ion accu. Deze Samsungs mogen tot 8,4 volt maar nodig is het niet. Al zou De BUK uitvallen dan kan je alsnog een paar volle vluchten ermee uitvoeren.
De nieuwe SBEC unit is van HiModel en kan 20 Ampere leveren. Da's veel meer dan ik eigenlijk nodig heb, maar het was al lastig genoeg om een SBEC te vinden die je aan een 12s kan hangen. En 1 met 8,2Volt uitgangsspanning vind je al helemaal niet. Deze was er in 2 uitvoeringen en degene die ook 8,4volt kon leveren was niet meer leverbaar. Dus dan zelf maar de uitgangsspanning aanpassen. Dat kan ook. Ik had toch al liever 8,2Volt. Ook deze SBEC is niets meer dan een BUK maar dan met een powerFET om de 20Ampere te kunnen verstoken.

UQQSN1PxzzTEIICMoCsAAAAAAIvDEVwUF_ls7Wo


De uitgangsspanning was met een jumper in te stellen en die doet niets meer dan een weerstandsdeler in stellen. Aldus even onderzocht hoe ik een weerstandsdeler kon maken zodat er 8,2V uit komt. Jumperstrip maar verwijderd en de benodigde weerstanden er direct op gesoldeerd. Hup, klaar...

UQQSN1PxzzTEIICMnysAAAAAAHTu1uAl0DwsPvw


groet, S.
 
Laatst bewerkt:
Naast dat ik knutselaar ben ben ik natuurlijk ook wedstrijd vlieger. Ik zou het haast vergeten , maar gelukkig herrinnert de topictitel me eraan.
Afgelopen zaterdag waren we te gast bij de e-heli vereniging alkmaar. Ze hebben een leuk veldje, grootgenoeg voor helies en veel ruimte eromheen om te vliegen. Ik dacht eens voor de verandering met de groene heli de wedstrijd te gaan doen , maar toen ik me besefte dat er om de landingscirkel niet een uitgebreide vlakte was om ver afwijkende autorotaties schadevrij te landen heb ik toch gekozen voor de oranje heli. Die heeft namelijk een Jive Pro regelaar welke een bail out heeft.

UQQSN1PxzzTEIICMBCwAAAAAAELJJzpV131sigs


Mijn andere regelaars zijn oudere Jives die hebben dat niet. Achteraf echter, heb ik het niet nodig gehad. De autorotaties waren deze wedstrijd van een goed niveau. Ook het overige , de hovers en de kunstvlucht werd geprezen door enkele juryleden en medepiloten in woorden. Helaas moet ik nog even wachten op de resultaten op schrift.
Van de autorotaties liepen de afdalingen mooi volgens de voorgeschreven route en 2 van de 4 autorotaties eindigden in de 3 metercirkel. Alom tevreden voor deze wedstrijd!

UQQSN1PxzzTEIICM_ysAAAAAAAPsa1REjbLsQ0Y


Groet, Steven.
 
Laatst bewerkt:
De resultaten op schrift zijn gepubliceerd op de f3heli.nl website. Feit is dat de wedstijd qua wind niet echt bemoeilijkt werd en dat is in de resultaten dan ook terug te zien. Ik zat ook wel goed in mijn vel die dag. Om je niet helemaal te vervelen met cijfertjes laat ik hier alleen de derde en vierde ronde zien en het eindrelutaat.

UQQSN1PxzzTEIICMRywAAAAAAJ1HVccBG_uLLF0


In vergelijking met vorig jaar heb ik het niveau van de laatste wedstrijd ongeveer gehandhaafd. Er zijn weer heel wat 7's uitgegeven dit keer.
Afwachten wat het met een wedstrijd met veel wind brengt. Hierboven was de 3e ronde wat nog een Preliminairy ronde is. Hieronder de sheet van de Final ronde. Dat is dus ook een ronde met wat moeilijkere figuren. Je kunt er in ieder geval meer strafpunten mee scoren omdat er meer fouten te maken zijn.

UQQSN1PxzzTEIICMSSwAAAAAAOmLKXfSJ8z4Pps


Ik ben tevreden, maar wil nog meer punten behalen. Je moet wel enige drive hebben natuurlijk.

UQQSN1PxzzTEIICMSywAAAAAAInkbpBVGRd5Eow


Laten we zeggen: de eindscores die hier staan 768.44 en 731.83 moeten boven de 800 uitkomen. Dat wordt nog wel een kluif denk ik.
Groet, Steven.
 
Laatst bewerkt:
Van de overige projecten is de Bell 212 afgerond en voorlopig de Kalt ook. Wat nog hangt zijn mijn nieuwe rompen. Ik wil er gauw 1 klaarmaken, liefst voor de Euro heli series in Odoorn. Dan kan ie als showcase dienen. Er zijn toch wel wat vragen geweest voor een Staysee voor langere helies dan mijn 700. Ik heb daarnaast dus het plan gevat om de staysee toch te stretchen. Ik wil hem 10cm gaan stretchen maar dan zonder de stabilo of kielvlakken. Die maak ik separaat zodat er naar keuze, met name het kielvlak, op een nader te bepalen afstand gemonteerd kan worden. Dan kan ik namelijk elke gewenste lengte produceren tussen 700 en 800 size.
Zover is het nog niet, eerst mijn showcase. Ik maak wel stabilo vinnen omdat ik het mooier vind. Nodig zijn ze niet , eerder ongewenst. Dus ik maak ze, maar probeer zo klein mogelijke vinnen te monteren. Eerst maar weer een mal maken.

UQQSN1PxzzTEIICMHywAAAAAAND_RS2yLtrTj60


Plankje

UQQSN1PxzzTEIICMICwAAAAAAAmP6JTjVr0_gY4


originele stabilo's erin kitten

UQQSN1PxzzTEIICMJCwAAAAAALo-LYEpim1n3ZM


bijgewerkte inslagmoeren, vormhars, glaslaag en carbonlaag

UQQSN1PxzzTEIICMTiwAAAAAAL_FQEpnPGUKs_E


Plankje weg gemept, andere kant opnieuw in de was, voorbewerkte inslagmoeren en vormenhars

UQQSN1PxzzTEIICMTSwAAAAAAAv0EVUF3JsPyjQ


Laagje glas matjes en een laagje carbonmatjes. Uitharden.......
S.

supplemental: de jive pro varieert enorm in toerental in de kunstvlucht. Meer dan de oude jives. De JLog loggings bekeken. 2 problemen: Throttle in idle-up 3 te hoog want de PWM loopt tegen de 100% vast. Regeling van de governor niet strak. P-waarde van de jive van 4 (default) naar 6 gezet. Van de week maar eens testen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de mal gevuld. Hier de voorgesneden glasmatjes. Ideaal zo'n rolmes!

UQQSN1PxzzTEIICMUCwAAAAAANIzpLn_fWJvmfM


Malletjes vullen:

UQQSN1PxzzTEIICMTywAAAAAAOfSYliCSSC0cfI


Dagje wachten. Malletje openen:

UQQSN1PxzzTEIICMUiwAAAAAAJv_wQhoX8Jy4kM


Randjes schuren:

UQQSN1PxzzTEIICMUSwAAAAAAGwSYQD_JocjWkU


Klaar.
De vinnen hebben nu de originele grootte. Ik ben van plan ze in te korten, want dit vangt eigenlijk nogal wat wind en dat zit de FBL systemen alleen maar tegen te werken. Echter wil ik er wel iets aan hebben zitten omdat dat gewoon mooier is.

S.

Supplemental: De Jive Pro presteert nu goed. RPM varieert nu maar 30 toeren rond om de 1900 toeren en ik heb effe wat gekke dingen gevlogen om dat vast te stellen. Voorheen varieerde het meer dan 200 toeren (1800 to 2010). Het is mooi zo. Slecht eigenlijk, dat je nergens duidelijk kan vinden wat de uitwerking is van de 2 parameters die je in de Jive Pro kan aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, elke dag even prutsen. Één romp moet af voor het eind van de maand, want ik wil hem om een Eagle hebben zitten wanneer ik naar de Euro heli series te Odoorn ga. En die is 1 en 2 juli. Heb ik nog wel wat te doen denk ik..

Dus de vinnen ingekort zoals gezegd. Daar na pasten ze niet lekker meer aan de flensen die aan de romp zitten dus die moesten ook bewerkt worden.

UQQSN1PxzzTEIICMWCwAAAAAAD7kJwtResUtPQg


en zo als ze op de romp zitten:

UQQSN1PxzzTEIICMVSwAAAAAAHlcu2dL2aDfKAw


En de gedichte gaten mogen nu ook weer open:

UQQSN1PxzzTEIICMVCwAAAAAANTdMdv1tsCFsnU


UQQSN1PxzzTEIICMUywAAAAAAN_Q6vuoDkK6W9s


Tot morgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik had het natuurlijk direct moeten zien toen de Ducati de parkeerplaats kwam oprijden, maar het kwartje viel pas toen Bozo (uitspraak: Bosjo) zei: Ken jij mijn papa? Leuk dat je er bij was Bert! Live is een beter contact dan via de online diensten...

De resultaten zijn op dit moment door de subcommissie nog niet op de website gezet. Ik kan je wel vertellen dat mijn totaal score 1471 punten bevatte. dat is de genormaliseerde score. De winnaar heeft altijd 2000 punten. Daarbij valt dan weer op te merken dat onze nummer 1 er deze keer niet bij was anders was mijn genormaliseerde score lager uitgevallen. Ik zal de subcommissie nog maar eens vragen de scores gauw op de website te zetten.

Echter heb ik voor nu wel een filmpje. Gemaakt door mijn lief zonder dat ik er om gevraagd heb.....
Je moet em wel op een goede monitor bekijken anders mis je de heli echt...


Dit was de eerste ronde, ik denk dat dat ook zeker mijn slechtste ronde was. Je ziet het echter op de video niet zo zeer terug. De lucht is immers geheel blauw en je hebt daardoor geen referentie bij het kijken.

Steven.
 
Ondertussen in Hengelo:

Een frame van oude stukken in elkaar geflanst om de gaten in de bodem te kunnen afpassen zonder al een vliegende heli te moeten demonteren:
UQQSN1PxzzTEIICMdiwAAAAAAAHJsG5tF5A-29Y


aan de voorkant passen:

UQQSN1PxzzTEIICMdSwAAAAAAAA03FcsTKLN9n4


en aan de achterkant, hij hoort nog iets naar voren dus.

UQQSN1PxzzTEIICMdCwAAAAAAF7HEnmECDMtUXw


Toen was het zondag ochtend rustig weer buiten. Nat schuren en primer spuiten....

UQQSN1PxzzTEIICMeywAAAAAAOyEaNCAKYavoBg


en dan zie je toch weer diverse plekjes die nog wat plamuur aandacht nodig hebben. En na nog weer geschuurd te hebben, nog meer plekjes... Als je er lang genoeg naar kijkt zie je er steeds meer.... (soort van zucht...)
UQQSN1PxzzTEIICMeiwAAAAAAJpbIAyiuVCfx98


Dat herhaalt zich nog een paar keer. Ondertussen maakt de machine een aantal voetplaatjes waarop het mechaniek staat in de romp.

UQQSN1PxzzTEIICMeSwAAAAAAFqGh60ypYNInME


en landingsgestelpootjes versie 4. Toch maar eens een klembeugel voor de skids. Ik hoop dat er niet weer nieuwe zwakheden er gratis bij zijn gekomen.

UQQSN1PxzzTEIICMeCwAAAAAAHTF0_kA2EVp5oY


Detailopname:

UQQSN1PxzzTEIICMdywAAAAAAIkXBZNQyEcxT9s


Met een m2,5 schroefje van onderaf. Heb ik al jaren een doosje van 500 stuks van liggen.....
Dat was weer een week. de subcommissie heeft de resultaten nog niet op de website gezet, ondanks mijn vriendelijk verzoek dat toch snel te doen.

Steven.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussendenk ik dat ik de eerste romp niet klaar heb voor de Euro heli series te Odoorn. Ik ga em wel meenemen voor zover die af is. wellicht is er een geïnterseerde die mijn werk graag wil bewonderen.
Eindelijk zijn de resultaten van Roden gepubliceerd. Niet verkeerd. De tweede ronde was eigenlijk best wel okay en die had ik dacht ik met de groene gevlogen.

Hier ronde 1 behorend bij het filmpje van een paar posts geleden.

embed


Hieronder ronde 2 Daarbij was de landing van de autorotatie zo hard dat een poot van het landingsgestel knapte. daardoor is die met 0 beoordeeld. Vind ik discutabel want de heli was in principe nog luchtwaardig....

embed


De 3e ronde had 213,0 punten maar dat was dus met punten voor de autorotatie, ook niet slecht dus en deze ronde was weer met de oranje gevlogen.
De F ronde was weer wat minder , maar dat is ook een best lastige als je op de wind moet corrigeren.

embed


Groet, en ik hoop er komend weekend weer iets moois van te maken bij de nederlandse ronde van de Euro heli series te Odoorn!
Steven.
 
Nog even wat aan de romp doen. Ik had hem graag af willen hebben voor de Euro heli series te Odoorn , maar dat gaat niet lukken. Wat wel gaat lukken is een laag witte verf en het inlijmen van de houtblokjes.
Eerst de verf warm maken. Het is een tip van een clubgenoot en het werkt goed; de verf vloeit beter uit.

embed


De romp op een "stok" geschoven zodat ik em kan draaien. handig.

embed


en glimmen maar, nee het is nog niet overal perfect , maar als laatste slag gaat er blanke lak op en die moet wel echt glimmen.

embed


En weer zie je putholes. Wel hele kleine als speldenprikjes, maar toch. Misschien nog wat meer ervaring opdoen met gelcoat. Het zal me wel een keer lukken.

embed


onder het proefpas chassis heb ik de eerder gefreesde montageplankjes losjes gemonteerd. 2K lijm op de plankjes en in de rompgeplaatst. Kap erop en het chassis in het midden uitgericht. Dat was even wat gepier. Ik had wel wat meer richtlijntjes op de bodem mogen tekenen. Maar hij zit erin. Een lipo in het proefchassis geeft wat druk op de lijmvlakken.

Morgen is het wel weer hard.
S.
 
Afgelopen weekend was ik te Odoorn voor de euro heli series. Het was leuk , leerzaam, gezellig en winderig... Zeer winderig.

embed


Meer stormachtig. De eerste ronde stond de wind nog op de vliegrichting, maar bij de tweede ronde stond de wind er half dwars op. Dat is een ernstige kluif voor me geweest. Gelukkig niet voor mij alleen...

Hier de resultaten van mijn eerste ronde welke ook de beste was:

embed

Veel 5en terwijl op een rustige dag ik enkele 7ens erbij scoor. Tja ,dat maakt dat ik nog eens extra aandacht aan deze omstandigheden noet schenken. Tijdens de tweede ronde ben ik helaas het zicht op de heli kwijt geraakt bij de autorotatie en is de heli in het gewas gecrasht. Omdat de rotor al nagenoeg stil stond is de schade beperkt gebleven tot landingsgestel , romp neusdeel en hoofdas. Dat maakt de keuze welke heli als eerste een nieuwe romp gaat krijgen duidelijk.

Verder leuke gesprekken gehad en een leuke ontmoeting met Jörg Rößner. De naam kende ik al jaren omdat ie in de Graupner Hauptkatalog van 2000 stond. Nu kon ik em ook eens spreken. Alleraardigste man. Leuk.

embed


De groepsfoto....

Groeten maar weer,
Steven
 
Verder met de romp. Als de wind gaat opsteken ga ik wel weer vliegen.
Nu het Eagle3 mechaniek uit de groene romp is kan ik daarmee gaan passen. De praktijk wijst uit dat het pasmechaniek exact hetzelfde is qua maten.

embed



Een kleine cm van de achterkant van de romp afgeslepen.

embed


Afmeten waar de gaten moeten komen.

embed


En klaar! Nog wel het landingsgestel wit verven......

embed


S.
 
Laatst bewerkt:
en verder Omdat deze romp net iets breder is dan mijn vorige rompen heb ik besloten om de verfmal maar geheel opnieuw te maken. Het is een berg werk, maar zal zich lonen omdat dan alle 3 de rompen veel meer gelijk zullen zijn.
Papier en potlood in de eerste fase en natuurlijk veel spieken op de foto's.

embed


Na het inscannen van de papiersnippers en het in CAD overtrekken van de lijnen ontstaat een tekening die op de freesmachine uitgesneden kan worden. Enkele stukken heb ik op het moment van de foto al op de romp geplakt.

embed


en op de romp...

embed


tot zover.
S.
 
Het is gewoon ontiegelijk veel werk en gepier. Ik hoop dat het loont.

Eerst nog verder met afplakken:

embed


Van de onderkant gezien:

embed


Alles afgeplakt wat niet oranje worden moet:

embed


Onderkant eerst gedaan:

embed


En geheel:

embed


Na droging blijkt de oranje kleur mat of zijde glans te zijn. Gelukkig komt er als laatste nog blanke lak op! Maar dat kleurt wel goed op een witte ondergrond. Ik heb de groene rotorbladen oon oranje gepoogd te verven , maar dat dekt een stuk slechter....

embed


Nou ja, het kan ermee door...
groet!
 
Nee helaas. Het voorsnijden van de folie is fantastisch, maar met het eraf halen blijft er helaas lijm achter op de romp. En die acrylaat verf kan slecht tegen oplosmiddelen..... Probleempje dus. Wat wel goed werkt is BBC Cellpack isolatietape:

embed


Maargoed we hebben weer een dag zitten afplakken:

embed


Ook de onderkant. Paars is het doel. Een paar randjes en de top.

embed


5 uur plakken en 5 minuten spuitwerk. Het ging niet overal even goed dus na 2 uurtjes e.e.a. nat opgeschuurd en er nog een laagje op gedaan. dan is het wel goed.

embed


En weer een paar uur laten alle plakzooi erafgehaald.

embed


groet!
 
Back
Top