dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

1. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    For the record,

Vandaag de demperrubbers van de SSZ-5's aangepast. Freya 2 had al een aanpassing die ik nooit genoteerd had. Ook heb ik de zwarte SDX rubbers en niet de rode... Van de rubbers van freya 2 had ik de midden ring weggedraaid, Freya 1 had nog de volle rubbers met de soepelere hirobo bladen.

Vandaag bij Freya 1 de derde rubberring eraf gesneden, Bij Freya 2 de derde ring gehalveerd.
    Extra test optie zijn de 680mm rotortech bladen van 195gr. da's weinig op zich maar voor een bounce -test moet dat goed zijn. Nu maar hopen dat de voor morgen en overmorgen verwachte windkracht 3 wat aan de vlagerige kant zal zijn.....

S.

1-4: Windkracht 3 vandaag, duidelijk trekt de heli nog tegen de wind in in elke positie. Gewichten de volgende keer nog verder naar buiten. Blijkbaar was er met de windkracht 5 een oversturing van de paddlestang die niet in bedwang te houden was.
    De modificatie van de rubbers helpt in zoverrre wat dat het toerental weer omlaag kan, kan ook aan het invetten van de rubbers gelegen hebben echter. Niet zo bouncy vandaag maar dat is wellicht aan de wind toe te schrijven.

18-4: Windkracht 4 - 5 dit keer. Beide Freya's mee voor een snelle test. Beide helies waaien nu wel met de wind mee. Daarom heb ik bij nummer 1 de gewichten toch weer wat verder naar binnen gezet zodat ze nu weer beide identiek zijn. Overall is het aardig beheersbaar nu in vlagerige wind!

Laatst bewerkt: 19 apr 2013
  2. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Buiten koud, binnen warm.

Plankje gemonteerd om de voorkant van de achterzeide te scheiden:

Moeren om de mallen links en rechts te koppelen. Voor en achterstuk worden separaat van elkaar gemaakt straks.

Straks nog even epoxien

Laatst bewerkt: 1 apr 2013
  3. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Nou, dat even epoxiën dat kwam er wel van maar was niet "even". Gisteravond ben ik veel te lang door gegaan, het was half 3 en het epoxiën was nog niet af.... Dus vandaag nog maar wat gedaan dan.

Gisteren de vorm hars en een paar laagjes glasmat gelegd.

vandaag wat verstevigingen van carbon. Dit carbon is veeeeeeeel te dik om rompen of rotorbladen van te maken. Ik heb het al geprobeerd namelijk, dus het maken van mallen ermee leek me een goede oplossing om van het materiaal af te komen.

See you next time.......

Laatst bewerkt: 3 jan 2022
  4. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Spannend Steven, ben erg benieuwd hoe de mallen eruit komen te zien en uiteraard nog meer benieuwd naar de rompen zelf. Helaas ligt mijn romp verhaal op dit ogenblik helemaal stil maar kan uiteraard wel van jou leren hoe ik het ooit zelf moet gaan doen.

5. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Hoi Steven,

ik plak me hier maar vast, om dat draadje in de gaten te houden,
    ik wil graag alles lezen, maar heb nu eerst 'n paar pagina's gezien,

geweldig, wat je da doet, men men, feli

groetjes van Uwe

6. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    John, ik ben al 5 jaar zoet met dat ding. Bespaar je zelf de moeite, als je een romp van me wil straks , dan gaan we dat gewoon regelen. Ik wil nu gaan doorpakken met dit project. Nog een kort moment geduld.........

Uwe, leuk dat je het interessant vindt. Het is een hele lap stof, ooit begonnen als archief voor mezelf. Toen nog op papier , nu voor iedereen die wat wil weten. Maar uiteraard mag je ook gewoon vragen stellen als je iets wil weten.

Steven

7. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    ... geweldig ++1,

bedankt Steven,
    :worship:

groetjes van Uwe

8. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Vandaag het plankje eraf gemept. Dat ging relatief makkelijk. De afwerkingervan is iets meer werk, zijnde kitresten weg halen zonder de mal te beschadigen.

S.

9. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    tis al laat....

10. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Vandaag nog heel even bezig geweest ermee. Niet meer dan het lossen van de grote plank. Nadat ik de bouten allemaal kort heb moeten slijpen met de dremel konden ze er redelijk makkelijk uit en heb ik de randen van de mal los gewerkt. Toen aan de staartkant de kitnaad van het hout losgesneden zodat er een begin stuk los gedrukt kon worden. Omdat de mal nog niet van de moedermal los mag komen moet je van de onderkant tegen de moedermal drukken om het geheel naar boven te werken. Toen de staart loskwam scheurde de kitnaad makkelijk los richting de neus van de romp en hupsa de mallen waren los van de plank.

Who needs a plank? Planks no thanks......

Voor de volgende keer voorbereidingen om de linker helft van de cockpitmal te maken. De kitresten moeten nog verwijderd worden en bij de moeren zijn nog wat luchtbubbels die ik van deze kant kan gaan afvullen. Dan moet het kleine plankje weer vast gekit worden en begint het verhaal weer vanaf permalink #504.

kit resten:

Tot zover alles okay.

Stey-Z

Laatst bewerkt: 3 jan 2022
  11. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen, het maken van mallen vergt veel tijd en doorzettingsvermogen. De ruwe romp ligt nog ergens in de hoek dus wie weet....

Ondertussen ben ik al in het bezit van twee rompen, en voor een prijs waar ik nog niet eens een mal kan maken ;).

Zie hier:

En wie weet bestel ik er wel eentje bij jou!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Tja,

hoe je het ook doet, je hebt er altijd behoorlijk wat werk aan. Maar ik doe het ook meer voor het mooie.

Vandaag veel gedaan; balken gezaagd en geverfd voor de bouw van de werkplaats en nog twee accu's gehooverd op een lokatie nabij en de mal weer een stap dichter naar het eind gebracht.

De linker helft van de mal is gelamineerd. Dan kan het nu mooi hard worden.....

De hoversessie van vandaag had als doel om wat ervaring op te doen met de laatste modificaties. Belangrijkste is het "zachter" maken van de demperrubbers. Vandaag bleek toch dat op nummer 1 de rubbers nog een klein tikje te hard zijn. Dit ondanks dat ie gisteren wel goed bleek.
    De flybar gewichten zitten nu zover naar buiten dat de heli niet meer recht tegen de wind in draait. Ze draait nu ergens tussen de nul en 90 graden tov de wind. Ik laat het even zo de beweging is nu toch behoorlijk klein. Wel apart dat er nu een verdraaiing optreed.
    Op nummer 1 vloog ik nog steeds met de Hirobo bladen. Ik heb ze na een setje hoverfiguren verwisseld voor de set SAB 208r bladen die er al een tijdje voor klaar lagen. De lichte wobble bleef helaas maar deze bladen vliegen toch net iets comfortabeler in mijn beleving. Even laten zo. Ik wacht toch nog op een moment met windkracht 4 a 5 om het bouncen nog eens te checken.....

Steven

Laatst bewerkt: 7 apr 2013
  13. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Effe doorpakken heet dat:

welterusten.........

14. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Je schiet ineens wel op, als je zo doorgaat dan heb je binnen enkele weken een romp :).

15. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Inderdaad. Ik laat de mallen nu even een paar dagen uitharden, maar ik hoop een proef exemplaar bij me te hebben met de wedstrijd.
    Dat, als er naast de freya's, de sigma en de koffers nog plek is voor een romp.

S.

16. vliegtuigje

vliegtuigje

Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Volgde deze niet echt maar hij word wel erg gaaf zo te zien!

17. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Het zal van een gepaste afstand er allemaal heel mooi gaan uitzien denk ik....

Ik heb ondertussen de mallen gelost, de fouten gevonden, de randen afgeslepen en geschuurd , de mallen schoongemaakt en een begin gemaakt om de fouten te herstellen. De blauwe mallen hars is behoorlijk dikvloeibaar zo uit het potje en moeilijk mengbaar met de verharder. Hierdoor zijn er helaas een paar stukjes in de mal zacht gebleven en daar heb ik een nabewerking op moeten doen.

Ik heb de zachte plekken uitgekrabt en er nieuwe vormenhars ingedaan. Ik moet me nog bedenken hoe ik de mallen kan "schuren" en polijsten, want het ziet er verder allemaal heel mooi uit maar als je met je hand door de mallen voelt verneem je nog voldoende oneffenheid.....

Hier 2 van de opgelapte schadeplekken:

Ik zal vanavond eens in het betreffende forumdeel op zoek gaan naar de mogelijkheden....

S.

18. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Nou weet ik ook wat je doet,
    phhhhuuuu, veel werk,
    maar ziet echt mooi uit,
    als dat ergens maar vliegt,
    kan je zeker heel trots op zijn !!

groetjes van Uwe

19. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Whooooo, je begint al een aardige mallen pro te worden. Ziet er goed uit

20. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Ik heb een paar mooie topics gevonden over mallenmakerij, maar niks over eventueel nabewerken/polijsten van mallen. Ik ben hier wellicht op mezelf aangewezen..... Hoedanook, het feit dat ik de rompen niet in de mal verf maar nadertijd, laat een boel oneffenheden toe. Met de Sigma romp zijn er zo een hele berg putjes verdwenen. Ik maak me er dus niet erg druk over. Ik ga er toch niet met de neus bovenop zitten, zeker niet wanneer het vliegt....

Ik heb vanavond even een stukje geschuurd met een watervast schuurpapiertje van 1200. Ondanks dat de blauwe laag zijn glans daarmee verliest zie ik wel dat er een boel glad te strijken is zo , ik heb goede hoop dat de bijenwas de glans weer terugbrengt straks. Ik ga de mallen dus gewoon gladder schuren.
    De kap van de Eagle had ik zo ook al behandeld , zelfs met korrel 600 schuurpapier, en daar zie je ook niks meer van.
    Motto: hoe meer oneffenheden in de mal weggewerkt worden hoe minder werk ik met de uiteindelijke rompen heb.

S.

Laatst bewerkt: 12 apr 2013

Deel Deze Pagina