heimhelicopters
verslagschrijvers
Moederdag
Hoi allemaal,
We hebben weer lekker niks gedaan, Tjerk is naar de smackdown in Denemarken en wij hebben moederdag maar even gevierd. Dus vandaag maar niet naar het veld dat doe ik donderdag dan maar wanneer het hemelvaartsdag is.
Niks doen doe ik altijd thuis en omdat ik wat met epoxy en glasmatten in de weer ben dacht ik maar eens een nog net niet gesneuveld blad onder handen te nemen. De bladen die ik op de Eagle had zitten vond ik fijn hoveren en omdat en eentje de crash nagenoeg had overleefd heb ik die maar even schoongemaakt en wat plekjes strak gemaakt om er mogelijk een mal van te maken. Met een ander blad was ik daar al eens mee begonnen maar dat is denk ik mislukt omdat ik me geen moeite genomen had de juiste lossingsmaterialen aan te schaffen. Een clublid van me had zich vroeger al uitgebreid met het maken van mallen en modellen beziggehouden en ik ben onlangs maar eens gaan buurten voor wat spulletjes.
Het was me met name te doen om een mal van een romp van een 30er heli. Ik had al eens een romp uit die mal gehad maar ooit weggedaan bij een ruildeal. De mal lag al lange tijd ongebruikt en het had niet veel gescheeld of hij was ooit weggegooid.....
Toen ik langsging voor de spulletjes lag er voor mij ook een krat met glas en koolstof klaar. Wow wat een mooi spul zeg. Vooral die koolstof , Ik zie de rotorbladen al voor me.
Het rotorblad wat nog heel was heb ik weer mooi gemaakt en het blad wat kapot was heb ik ontleed. Dit was een heel oud ding, maar tevens daardoor interessant. Met oud verwacht ik dat het in het midden van de tachtiger jaren is gemaakt. Wat is hier namelijk bijzonder aan?
Als je goed kijkt op het plaatje dan zie je vooraan de leading edge van het blad. Deze is versterkt met rovings. Echt extreem. Het blad is bij de crash dan wel gebroken maar er zijn geen stukken weggeslingerd. Aan de achterzijde van het blad ligt een wit blokje. Dat is een mengsel van steenmeel en epoxy. Waarom dit? In de begintijd van de kunststof (maar ook de houten) bladen was men doodsbenauwd voor sneldraaiende rotorbladen met lood. De FAI heeft toen gesteld dat er geen lood in de rotorbladen mocht zitten. De wedstrijd piloten zijn toen aan het experimenteren gegaan om een alternatieve oplossing te zoeken. Epoxy vermengd met steenmeel dus. Ik was verrast het een keer te zien in het echt. Er zit een beste grote plak in, het stukje wat ernaast ligt op de foto is maar een stukje ervan. Maar wat je er ook van vindt: het was veilig gemaakt. Ik heb het getest, het is zo!
Ook veilig zijn NHP bladen. Heel anders gebouwd, maar okay. Ten eerste zijn ze voor mij aantrekkelijk omdat ze een zeer reeele prijs hebben als je ze in engeland koopt en daarnaast vliegen ze ook goed. Als een NHP blad crasht zie je weer een blad wat aan een geheel blijft:
Ook het lood blijf netjes zitten , ze hebben het in een kous gestopt en daarna ingelijmd. Eenvoudig en doeltreffend.
Een chinees blad wat ik ooit gehad heb heeft bij een slechte landing gelijk afscheid genomen van zijn loodstrip , want ik heb toen iets vlak langs mijn hoofd horen zoefen.
De mal die ik van dat nog goeie chinese blad had gemaakt had ik , nu met goeie losmiddelen, nog 1 kans gegeven. Daarna had ik nog veel te veel epoxy over en heb gelijk maar de rompmallen bestreken en klaargemaakt. We zullen zien wat het wordt. een beetje glasmat en 150 gram epoxy:
We zijn benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Het is allemaal vooral bedoeld voor de oefening met de materialen. Ik denk dat ik er wel wat van ga leren.
Zteven!
Hoi allemaal,
We hebben weer lekker niks gedaan, Tjerk is naar de smackdown in Denemarken en wij hebben moederdag maar even gevierd. Dus vandaag maar niet naar het veld dat doe ik donderdag dan maar wanneer het hemelvaartsdag is.
Niks doen doe ik altijd thuis en omdat ik wat met epoxy en glasmatten in de weer ben dacht ik maar eens een nog net niet gesneuveld blad onder handen te nemen. De bladen die ik op de Eagle had zitten vond ik fijn hoveren en omdat en eentje de crash nagenoeg had overleefd heb ik die maar even schoongemaakt en wat plekjes strak gemaakt om er mogelijk een mal van te maken. Met een ander blad was ik daar al eens mee begonnen maar dat is denk ik mislukt omdat ik me geen moeite genomen had de juiste lossingsmaterialen aan te schaffen. Een clublid van me had zich vroeger al uitgebreid met het maken van mallen en modellen beziggehouden en ik ben onlangs maar eens gaan buurten voor wat spulletjes.
Het was me met name te doen om een mal van een romp van een 30er heli. Ik had al eens een romp uit die mal gehad maar ooit weggedaan bij een ruildeal. De mal lag al lange tijd ongebruikt en het had niet veel gescheeld of hij was ooit weggegooid.....

Toen ik langsging voor de spulletjes lag er voor mij ook een krat met glas en koolstof klaar. Wow wat een mooi spul zeg. Vooral die koolstof , Ik zie de rotorbladen al voor me.
Het rotorblad wat nog heel was heb ik weer mooi gemaakt en het blad wat kapot was heb ik ontleed. Dit was een heel oud ding, maar tevens daardoor interessant. Met oud verwacht ik dat het in het midden van de tachtiger jaren is gemaakt. Wat is hier namelijk bijzonder aan?
Als je goed kijkt op het plaatje dan zie je vooraan de leading edge van het blad. Deze is versterkt met rovings. Echt extreem. Het blad is bij de crash dan wel gebroken maar er zijn geen stukken weggeslingerd. Aan de achterzijde van het blad ligt een wit blokje. Dat is een mengsel van steenmeel en epoxy. Waarom dit? In de begintijd van de kunststof (maar ook de houten) bladen was men doodsbenauwd voor sneldraaiende rotorbladen met lood. De FAI heeft toen gesteld dat er geen lood in de rotorbladen mocht zitten. De wedstrijd piloten zijn toen aan het experimenteren gegaan om een alternatieve oplossing te zoeken. Epoxy vermengd met steenmeel dus. Ik was verrast het een keer te zien in het echt. Er zit een beste grote plak in, het stukje wat ernaast ligt op de foto is maar een stukje ervan. Maar wat je er ook van vindt: het was veilig gemaakt. Ik heb het getest, het is zo!
Ook veilig zijn NHP bladen. Heel anders gebouwd, maar okay. Ten eerste zijn ze voor mij aantrekkelijk omdat ze een zeer reeele prijs hebben als je ze in engeland koopt en daarnaast vliegen ze ook goed. Als een NHP blad crasht zie je weer een blad wat aan een geheel blijft:
Ook het lood blijf netjes zitten , ze hebben het in een kous gestopt en daarna ingelijmd. Eenvoudig en doeltreffend.
Een chinees blad wat ik ooit gehad heb heeft bij een slechte landing gelijk afscheid genomen van zijn loodstrip , want ik heb toen iets vlak langs mijn hoofd horen zoefen.
De mal die ik van dat nog goeie chinese blad had gemaakt had ik , nu met goeie losmiddelen, nog 1 kans gegeven. Daarna had ik nog veel te veel epoxy over en heb gelijk maar de rompmallen bestreken en klaargemaakt. We zullen zien wat het wordt. een beetje glasmat en 150 gram epoxy:
We zijn benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Het is allemaal vooral bedoeld voor de oefening met de materialen. Ik denk dat ik er wel wat van ga leren.
Zteven!