dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Ai Steven ik hoop dat de schade meevalt. Om deze reden vlieg ik deze week ook niet meer, ik heb maar 1 heli en als ik hem deze week kapot vlieg dan heb ik helemaal niets. Wel weer een reden om bij de chaf thuis aan te geven dat ik een 2e heli moet hebben als reserve :-)

Maar ehhh ze zeggen toch dat alle wijzen uit het oosten komen...ze zijn dus ook wel eens vergeetachtig ;-). En de laatste weken is alle regen in het oosten gevallen en kan dus niet meer in het westen vallen. Volgens mij gaan we zondag geluk hebben en kan je je zuidwester thuis laten:

weerbericht.jpg

Tot zondag

Zo is het alweer bijna een week geleden dat we naar valkenburg togen om aldaar de 4e wedstrijd van dit jaar te volbrengen. Voor mij de 2e keer f3c voor dit jaar. Zoals wellicht bekend is harde wind mijn grootste handicap en dus woei ook deze dag de wind dat het een lieve lust was. (kats deur de box hen dus...).
Tijdens de korte briefing die even na negen uur plaatsvond bleek dat we gewoon snel van start zouden gaan met de F3c manche met Cees als spitsafbijter en ik als een goede tweede. De eerste ronde van mij was gewoonlijk de warmloper en ging niet lekker. Het was flink sturen met deze wind en de hover figuren woeien weg van hun plek. De aero's vind ik niet zo heel eng meer: doordat ik de afgelopen winter heel veel rare situaties op de simulator heb "gecreeëerd" weet ik me ook uit heel veel benarde situaties te redden. Relaxed blijven en even wachten tot je de situatie weer goed ziet is erg belangrijk daarbij naar mijn ervaring. De figuren gingen aardig voor mijn doen alleen de rol loopt weer eens van geen kant. raar ,thuis lukt ie meestal wel goed. Wat deze dag wel opvallend is is dat ik ook alle figuren op een verschillende afstand van mij vlieg , de ene heel ver weg de andere weer behoorlijk dichtbij. Niet zo erg consistent dus.
De 2e en 3e ronde lopen redelijk gelijkend echter zijn de hoover figuren in de 2e ronde wat mooier en in de 3e ronde gaat de roll ook enkele punten scoren.

Er is een enkele video gemaakt van mijn vluchten , ik hoop dat ie goed gelukt is en binnenkort beschikbaar is.

Ik vond het weer een hele mooie dag en heb me goed vermaakt.

Steven

Vandaag was het nog net een mooie dag om de moed maar weer bij elkaar te pakken om even te gaan vliegen. Nee eigenlijk moeten we het trainen noemen. Sinds dat ik F3c vlieg wil ik het serieus "sport" gaan noemen en het ook zo zien.

Even nog een blik terug naar vorige week. Toen kwam er plots een familielid op bezoek en kon ik pas laat op de dag even naar het vliegveld gaan. Bij ons op het veld is dan de zon al in je gezicht aan het schijnen en dat is erg vervelend voor het zicht op je heli. Ik besloot om alleen de hoover oefeningen te gaan doen. Het waaide behoorlijk en de training liet behoorlijk te wensen over. Ik had geen pionnetjes bij me en de pionnen die eerder op de club aanwezig waren waren er vandaag niet. Wel is het zo dat ik de heli met de neus naar rechts hooverde en dat is vooor mij dan weer de "moeilijke" kant.

Vandaag was de wind een stuk rustiger, had ik mijn pionnen bij me en had ik een paar nieuwe kogellinkjes aan de rotorkop gemonteerd omdat er een paar nogal wat speling hadden. Natuurlijk kan je daarvan pas zeggen of het wat uitmaakt als je gelijke omstandigheden hebt. Maar ik had het idee wel dat de heli iets strakker reageerde. Helaas heeft het "centrale" blok van de pitchcompensator ook nog een berg speling en zal ik voor een echte verbetering daar nog wat aan kunnen doen.
Eerst heb ik vandaag maar eens een oude, namelijk unistar 3, getankt en gevlogen. Ook een hele fijne heli maar nog met originele geometrie in de bell-hiller en een relatief korte paddlestang. Later bleek ook dat deze heli niet in staat was een rol te maken. De rol was zo tergens langzaam dat je erbij in slaap valt. Deze kan ik zeer beslist niet door de F3c figuren sturen.
Nummer 1 wel. En vandaag zat het vliegen lekker mee. Na 12:00h was het wat warmer en gingen we van start. Harrie zette de pionnen neer en ik maakte de heli klaar.
De hoover figuren gingen redelijk mooi. De halve cirkel ben ik dit keer eens anders gaan doen. Eerder deed ik altijd de pirouette inde eerste helft met de staart naar me toe, dit keer eerst maar eens de neus naar me toe want de tweede helft van de halve cirkel kreeg ik maar niet goed onder controle. Het resultaat mocht er zijn ,ik was wel tevreden over deze uitvoering.
De cubaanse 8 kreeg ook een prachtige tweede helft. De pullback waaide wat naar me toe en dat leverde een lelijke rol op omdat ik daardoor niet exact horizontaal stond bij de aanvang van de achterwaartse rol.
De cobra-v kreeg bij mij weer een traveling flip maar was verder heel mooi. De candle had een fantastische eerste helft en een wokkel in de tweede helft. De rol moest ik overdoen van mezelf want ik vergat dat ik inverted een seconde moest doorvliegen. In de herhaling was hij best heel aardig gelukt. Toen de looping met piro...... Vandaag was het een plaatje zo mooi. de piro moet nog iets langzamer maar we waren beide zeer tevreden hierover.
Vandaag ook maar eens de autorotatie gedaan. Ook die ging heel erg mooi, Mooi gelijdelijk naar beneden , goed herkenbare 90 graden bochten maar helaas nog niet in de cirkel geland. Wanneer me dat lukt drink ik er eentje op!!

Toch vonden Harrie en ik dit een mega fantastische vlucht, helaas was er geen camera bij die het kon vastleggen.......

Groeten,

Mega update!!

Het is nu serieus tijd voor een update!

Ik ben wegens het vreselijke weer buiten lekker binnen gebleven en het is zover gekomen dat het welbekende schip is afgemeerd.
Ik heb even lekker geshopped en de helies zijn onderweg. Het zijn de Hirobo Freya OPIII 's geworden. De OPIII is een echte F3c heli die net iets meer is dan de instapper. Hij is evengoed nog een dikke bom duiten duur ,maar ook weer niet zo schandalig geprijsd als de topmodellen.
Deze Freya heeft een plastic frame ,maar wel de alom als allerbeste F3c rotorkop geprezen SSZ5 kop. Geheel van metaal natuurlijk en volledig naar wensen in te stellen.
Het is wel een brandstof model en zoals enkelen al wel weten ga ik ook over op electro, dus moet de heli gelijk omgebouwd worden.
Ik heb daarin gekozen voor de SPI versie die door Rudiger Feil, Christian Rose en Holger Hessling ontwikkeld is. Daartoe wordt het onderframe vervangen door een carbon frame welke zo gemaakt is dat de motor zo hoog mogelijk geplaatst is zodat er de maximale ruimte is voor de accu's. Hier een linkje naar hun (ontwikkelings) fotoos:

http://picasaweb.google.com/zumwaldschrat/HiroboEagleSPI#

Ik heb al een klein beginnetje gemaakt, hier de motorplaten in aanbouw:

IM000002.JPG

En hier het onderframe in aanbouw:

IM000008.JPG

Als de cadeautjes binnenkomen meld ik me weer.

Steven

Laatst bewerkt:
He Steven vette shit man, volgend jaar dus met top spul aan de start! Ik weet 100% zeker dat je met deze machine's grote stappen vooruit gaat.

Ja ,vette shit John, :banana: :banana: :bday:

inderdaad 2 stuks Bas. Dit kan maar 1 keer in je leven, dus...

En ondertussen nog even schuren en plamuren en even met de stiften kladderen om een nieuwe indruk te krijgen.

IM000029s.JPG

Nog even een paar mooie plaatjes terwijl ik een traan wegpink:

Hello!

IMG_5029s.JPG

Hier komt ie:

IMG_5071s.JPG

Mooie rookpluim!

IMG_5063s.JPG

Net voor de flip in de cobra rol:

IMG_5070s.JPG

Bye bye, my good old ship. You served me well!!

IMG_5080s.JPG

Voortaan is ze nog te zien tijdens de oldie meeting in Eibergen lijkt me..

Steven.

Laatst bewerkt:
WOW, jij ook al over naar de "Dark side"?

Ik ben benieuwd hoe jij het gaat vinden.
En ook benieuwd hoe dit jouw vliegen gaat beïnvloeden.

Walter, ik mis de mooie rookpluimen achter de heli nu al.
Het grote vermogen zal wel even wennen zijn voor mij vrees ik.
Maar ik moest wel over , de druk was me te groot......

dark-side.jpg

Bas, zogauw ik rompen kan produceren gaan ze er zeker in. De praktijk moet uitwijzen of ze erin blijven. Cees bijvoorbeeld is nl geheel overtuigd dat je beter af bent met pod and boom. Ik vind daarentegen zo'n romp wel weer akelig mooi om te zien.

Steven.

Laatst bewerkt:
Ik vind ze ook werkelijk prachtig :-)

full

Dus Steven, wat mij betreft mag je ze erin bouwen en als ze bij je in de weg staan....ik maak wel ergens een plek vrij!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk maar niet dat als de mal eenmaal goed is dat ik er maar 2 ga maken. Ik maak er dan liever 10 waarvan ik er 2 voor mezelf gebruik......... Dus straks hebben we allemaal van die mooie schepen.

S.

Geheel volgens het FiFo principe arriveren de laatst bestelde artikelen het eerst........

Naar mijn idee redelijk verpakt. Het is wel een stevige doos van dubbel golfkarton.

IM201036s.JPG

Goed voor 4 vluchten op 1 middag (of ochtend zo-u-wilt)

IM201038a.JPG

13-11 besteld en 17-11 binnen. Toppie,

Steven

Laatst bewerkt:
Denk maar niet dat als de mal eenmaal goed is dat ik er maar 2 ga maken. Ik maak er dan liever 10 waarvan ik er 2 voor mezelf gebruik......... Dus straks hebben we allemaal van die mooie schepen.

S.

Steven, ik wil niet flauw doen, maar zou je je niet liever concentreren op het vliegen zelf ?
Als je 1 of 2 keer crashed dan heb je volgens mij spijt als haren op je hoofd ! :(
Ga je met zo'n romp nou echt beter vliegen ?

Bas
ps. moest je veel bijbetalen aan de douane of komen ze van hobbyking duitsland ...

Ja dat klopt natuurlijk wel. De rompen zijn ook voor de "looks". Primair richt ik mij natuurlijk op het vliegen Bas, dat is ook 1 van de redenen dat deze romp al enkele jaren in aanbouw is. Als ik maar 1maal de mallen klaar heb , een rompje erin maken is even een avond doorpezen (lamelleren) en een paar dagen wachten (uitharden). Als ik met zo'n romp zou crashen zou me dat niet zo deren. Aan materiaal kost het niet zoveel.

De accu's komen inderdaad van het duitse depot. Overzee transporteren van accu's is niet meer fatsoenlijk mogelijk. Dat mag nog tot een capaciteit van 3000mAh dacht ik, mijn bestelling ging daar helaas iets overheen.

Steven.

Hey Steven! Dat gaat mooi snel he? Het lijken wel 4mm goudcontacten die daar standaard aanzitten. Vreemd, bij de 2S en 3S packs die ik laast ontving zat 5.5mm aan.. Zou je toch verwachten dat de 6S packs met die capaciteit die connectoren ook wel zullen hebben..

Op zich netjes dat ze die connectoren op de accu plaatsen.
Ik zou ze wel heel goed nakijken , alhoewel dat lastig wordt, de connectoren zijn helemaal gesloten.
Ik heb de bestaande connectoren (van nanotech packs) opengesneden en ik werd niet vrolijk van de soldeerkwaliteit ..... voor een 450 heli kan het nog wel door de beugel maar voor een 90size met reusachtige stromen :onweer: .... men is dus gewaarschuwd .... :teacher:

Ik heb ze er allemaal afgehaald en nieuwe aan gesoldeerd

Bas

Allebeide helemaal gelijk. Ze zij iid 4 mm (ca 35A) en te klein. 5,5 is eigenlijk ook nog klein.(ca 70A) Ik ga op zoek naar dikkere...

Steven

Back