Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

1. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Ach ja, zelf zie je vaak allerlei verbeterpunten, meestal ziet een ander die helemaal niet.. Het ziet er tot nu toe prachtig uit man, superwerk! Ik kijk ook mee hoor, ik vind dit type schip zowieso erg mooi, zou ik ook nog wel eens willen maken!

Ptèr vindt dit leuk.
  2. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Het is tot op heden een bouwvriendelijk pakket. Ik kan niet oordelen hoe de Xebec’s van andere fabrikanten zijn qua bouwvriendelijkheid, maar deze van OcCre is heel goed te doen. Dus, kwestie van gewoon een keer doen! Prijstechnisch ook niet de meest dure bouwdoos. :thumbsup:

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Mocht je een fiks stuk buxus willen. Ik ga maandag stammetjes oogsten met een doorsnede van 3 cm.. wel erg vers nog:rolleyes:

Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.
  4. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Goedendag zeeschuimers,

We zijn weer een klein beetje opgeschoten met Cazador. Het Sinterklaasweekend heeft ervoor gezorgd dat er wat in mijn schoen gegooid is. Het was alleen een beetje te groot dus de schoen is meteen naar z'n vaantjes...
    Op de Middellandse zee kwam het met regelmaat voor dat de wind wegviel en daar hadden dwarsgetuigde koopvaardijschepen last van en kwamen stil te liggen in het water. Een makkelijke prooi voor de Berbers. Cazador met haar lateinzeilen heeft de mogelijkheid om te kunnen roeien bij windstilte en dat was een grooi voordeel. De luiken voor de riemen worden op dit model in gesloten positie gehouden. Achteraf had ik de poorten moeten verkleinen en ook moeten verplaatsen om er een meer authentieke draai aan te geven. Ik heb dit niet gedaan en daar heb ik nu een beetje spijt van. Met andere woorden, als ik de geschutsluiken moet maken, heeft OcCre aangegeven deze te vervaardigen uit twee delen die open gaan zoals de luiken voor een raam. Dit is niet juist. Ik zal moeten zien wat ik t.z.t. ga doen.

Terug naar de luiken voor de riemen. De openingen in de verschansing zijn te groot voor de luikjes. Om die reden bekleed ik de luikjes met fineer om het daarmee passend te maken.

Stap 1: Alle luikjes verzamelen, ontdoen van de schroeiplekken van de laser en fineer strips snijden voor de kopse kanten.

Cazador_127.jpg

Stap 2: boven en onderkant voorzien van fineer

Cazador_128.jpg

Stap 3: beide zijkanten voorzien van fineer

Cazador_129.jpg

Stap 4: voor- en achterkant voorzien van fineer

Cazador_130.jpg

Ze zijn nu iets te groot om passend te krijgen in de openingen, maar met wat schuur en vijlwerk is dit geen probleem. De poortjes zijn nu gesloten en t.z.t. plaats ik daar nog scharnieren op. Ook deze wil ik iets anders maken dan de kitmaker heeft bedacht. Dat is voor later.

Cazador_131.jpg

Voor nu worstel ik al een tijdje dat het scheepje los op de tafel ligt. Ik wil het scheepje in een vaste positie zetten omdat ik meer op het dek zal gaan werken. Een goede bouwplank helpt. Ik heb van Amati de "keel clamp" en dat is op zich best een aardig ding, maar voor mijn werkpositie te hoog. Hieronder een oude foto waarop ik de keel clamp gebruik. Ook voor grotere schepen is het minder geschikt.

Ik kan natuurlijk een plank maken met latten en daartussen het schip vastmaken of een eenvoudige standaard in elkaar knutselen, toch heb ik voor iets anders gekozen.
    Het is de Hobbyzone professional building slip en dat doosje van 10Kg kwam precies op mijn schoenen terecht....

Cazador_132.jpg

Cazador_133.jpg

Cazador_134.jpg

Cazador_135.jpg

Cazador_136.jpg

Zoals jullie wellicht weten ben ik bezig met het herschrijven en verbeteren van mijn oorspronkelijke beplankings "how to". Het beplanken van een scheepsromp - handleiding | ModelbouwForum.nl
    In dit document ga ik wat dieper in op het gebruik van deze bouwplank, de mogelijkheden en handigheden welke erin zijn voorzien. Het is een heel veelzijdige bouwplank die je helpt bij het begin tot einde van de bouwperiode.

Voor nu dient het als doel om het schip stabiel vast te klemmen en een prettige werkhoogte te hebben!

Op de foto hierboven staat Cazador in de bouwstelling en ben ik begonnen met de vertikale balkjes die tegen de verschansing aangezet worden. Ook hiervoor gebruik ik 2x2mm noten i.p.v. Sapeli hout.

Ik ga weer verder in de volgende post, ik zit weer aan mijn limiet van het aantal in te voegen foto's....

5. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bij het plaatsen van de balkjes gebruik ik een malletje om gelijke afstand te houden tussen de geschutspoorten. Het is simpelweg een stukje resthout.

Cazador_141.jpg

Tussendoor even een deurtje geplaatst....

Cazador_143.jpg

Verder met de verschansing....

Cazador_138.jpg

Kniestuk bij de boeg geplaatst....

Cazador_137.jpg

Cazador_139.jpg

Cazador_140.jpg

Goed, een kant is nu gedaan, door naar de andere kant....

Cazador_142.jpg

En als laatste nog een paar dekknieën geplaatst.

Cazador_144.jpg

Dat was het weer voor vandaag,

tot snel,
    Pter

Avado, Building Mouse, janzwart en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Prachtige werk peter en jij zit een snelle tempo in! :) De verschansing ziet daar perfekt uit!

Stephan Kertész en Ptèr vinden dit leuk.
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Sjieke bouwplank en ik bewonder je werk, :thumbsup::thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
  9. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dank Stephan. Ik zie veel meer voordelen dan nadelen op dit moment wanneer je het gebruikt bij bouwdozen, niet voor scratchbouw, maar ik wil nog wel wat kleine aanpassingen maken.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dat is andersom ook zo! :beer:

pietsan vindt dit leuk.
  11. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dank Heinrich, snelheid en nauwkeurigheid gaan niet altijd goed samen. werk rustig maar wel door... :jan:;)

12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Je maakt hier een prachtig schip van Peter, en dat was een heel mooi kadootje wat je schoen daar vernielde:worship::worship:

Ptèr vindt dit leuk.
  13. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Het was geen goedkope schoen Peter..... :(

Pingu57 vindt dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    jaja, maar voor niks gaat alleen de zon op:p:p:p

Ptèr vindt dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Mooi werk:thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  16. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Hé, ik ben al maanden met tussenpozen het internet aan het afschuimen hiernaar, en overal waar de prijs redelijk is is het niet in voorraad.
    Enkel in Zwitserland tegen astronomische prijzen.
    Waar heb je hem gevonden, als ik vragen mag?

17. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bij Scenery Workshop, echter ik bleek de laatste te hebben....wellicht had ik geluk? :eek:

TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  18. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hallo allemaal,

Dankzij een zinderend F1 weekend (vrije trainingen, qualificaties en race ben ik tussen het bouwen door, foto's vergeten te maken. Ik ben een groot F1 fan en dit was een waanzinnig spannende (titel)strijd Wat een fantastisch resultaat voor Max Verstappen en wat zuur voor Lewis Hamilton. In een woord geweldig seizoen met een klapstuk van een finalerace. :wave

Terug naar het schip, ik heb dus voornamelijk foto's van het resultaat i.p.v. het tussentijdse proces.
    Ik heb de toprailingen geplaatst op de verschansing. Deze heb ik van massief noten gemaakt. Bij de boeg was het nog wel wat uitdagend omdat daar de verschansing een curve maakt.

Cazador_145.jpg

Cazador_146.jpg

Cazador_147.jpg

Het is een fraai gezicht met de railings erop. Het geeft meteen een mooie afwerking.

Hierna ben ik de dekroosters gaan maken en plaatsen. Na even nadenkwerk heb ik besloten deze een lichte, subtiele curve te geven die gelijk is aan de curve van het dek. Ik ben benieuwd of ze een beetje geslaagd zijn, wat vinden jullie?

Cazador_148.jpg

Cazador_149.jpg

Cazador_150.jpg

Tja en dan breekt de fase aan dat het roer gemaakt en geplaatst moet gaan worden. Ik ben alvast begonnen met het maken van de scharnieren. Ik heb de scharnieren gebruikt die bij de kit meegeleverd zijn, echter ik heb ze veel smaller gemaakt en ook de vorm veranderd. Uiteindelijk ook zwart gemaakt.

Cazador_151.jpg

Cazador_152.jpg

Als laatste het roer. Ook deze is uit massief noten gemaakt en dus gebruik ik niet de gebeitste multiplex variant die meegeleverd is in de doos.

Cazador_153.jpg

In de volgende update ga ik de scharnieren op het roer plaatsen en uiteindelijk ook het roer aan het schip bevestigen. Als dat is gedaan, dan kan ik de romp (het onderwaterschip) in de olie zetten.

tot de volgende update, ;)
    Pter

19. boris279

boris279 Guest

Nou ik zie dat je desondanks het F1 gebeuren toch niet hebt stil gezeten!
    Netjes werk hoor ziet er erg mooi verzorgd uit !
    Ga vooral door zou ik zeggen.

pietsan, Stephan Kertész en Ptèr vinden dit leuk.
  20. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Mooi allemaal hoor Peter, en ook je roosters zien er geweldig uit, complimenten :worship::worship:

Ptèr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina