Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

1. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Dank Peter voor je uitgebreide antwoord. Het beplanken met gebruik te maken van ‘centen’ is en prima manier. Ik heb destijds mijn pw ook op die wijze beplankt.

Ptèr vindt dit leuk.
  2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er bijzonder netjes uit Peter, Heel erg fraai

Ptèr vindt dit leuk.
  3. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt Peter. In real life is het ook best ok. De macrolens laat alles behoorlijk vergroot zien... o_O

Kortom, ik kan nu verder met de opbouw van het schip, iets waar ik wel naar uit kijk. :)

Pingu57 vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :thumbsup::thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  5. Dave Bekers

Dave Bekers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Hoi Peter, dan ben je dus de Peter Smits van de modelbrouwers How to beplanken scheepsromp beschrijving, niet? :) Die beschrijving heb ik enkele keren genoemd in mijn bouwverslag, met link geloof ik :). Erg nuttig ! Hartelijk dank daarvoor.

Hans Groenenberg en Ptèr vinden dit leuk.
  6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hoi Dave. Yes, that’s me. In die tijd dat ik het “beplanken document” maakte was en nauwelijks iets te vinden op het internet. Je moest het opzoeken in boeken die ik destijds kocht en uiteindelijk teleurgesteld was met de bruikbaarheid en inhoud daarvan. Het leek me destijds handig om wat tips & tricks in een document te zetten. Ik ben er nooit aan toegekomen om het document versie 1.0 compleet te maken en versie 2.0 te maken, daar ik in mijn bouwverslagen het e.e.a. extra toelichtte. Het idee was om een miniserie te maken met opvolgende nummers en alle aspecten van het beplanken aan bod laat komen. Wellicht dat ik me daar nog wel eens toe ga zetten als de animo er ook naar is. Ik heb immers genoeg zelf geschreven materiaal gemaakt door de jaren.

fijn dat het jou geholpen heeft. Het moet bijdragen aan de plezier in deze hobby, that’s all. :)

gr,
    Pter

7. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Iets voor de modelbouwer misschien, contact opnemen met @ronvanleeuwen54 zulke zaken zijn daar mooi voor.

8. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hallo lieden,

Een kleine update vanaf de werf waar Cazador wordt gebouwd. Er is wel wat geknutseld afgelopen tijd, maar geen hele grote progressie gemaakt. Ik heb met name veel tijd gestoken in voorbereidende klusjes.
    Ik neem jullie mee in het proces.

Zoals eerder gezegt heb ik afscheid genomen van het meegeleverde Sapele / Sapeli hout en het multiplex. Ik heb dit vervangen voor noten. Na een bezoekje aan mijn favoriete houthandel een paar mooie stukken amerikaans noten op de kop getikt en eveneens een paar stukken Castello. Normaliter wil ik het liefst Buxus / palmhout, maar dit is helaas steeds slechter leverbaar. Een alternatief is dus Castello, maar ik moet even zien of me dit bevalt.
    Castello en of Buxus gebruikt ik voor figuren en ornamentjes uit te snijden. Nu dit is voor later. Eerst terug naar het noten....

Al het meegeleverde multiplex vervang ik voor noten. Het was even wat werk om een geschikte lay-out te kiezen, maar het is gelukt. In het kader, geef het een plekje.

Cazador_067.jpg

Cazador_068.jpg

Na veel zagen heb je een bakje vol onderdelen. Een aantal hiervan heb ik al netjes op maat gemaakt maar veel nog niet. Dat doe ik per keer als ik een van de stukken op het schip moet plaatsen.

Cazador_126.jpg

Een paar knieën...

Cazador_116.jpg

Nadat ze geplaatst zijn op het schip

Cazador_117.jpg

Ik laat het achtersteven even voor wat het is en besluit naar het de voorkant van het schip te gaan. Daar moet het galjoen worden gevromd en ook wat roosters worden geplaatst. Dit heeft me best wel wat tijd gekost om dit te fabriceren en te plaatsen tegen de scheg. Hieronder de multiplex vormen en de nieuwe die ik uit notenhout heb gehaald.

Cazador_118.jpg

Cazador_119.jpg

Cazador_120.jpg

Voordat de roosters geplaatst kunnen worden, maak ik een malletje van karton om uiteindelijk over te nemen op de roosters.

Cazador_122.jpg

Het verslag gaat verder in de volgende post, ik zit weer aan mijn limiet van 10 foto's per post....

9. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Cazador_123.jpg

Cazador_124.jpg

Cazador_125.jpg

En dan als afsluiting een miniprojectje tussendoor gedaan waarbij ik een metalen pilaar heb vervangen voor een notenhout variant die ik uit een reststukje rondhout heb gesneden.
    De pilaar krijgt later een prominent plekje op het dek...

Cazador_121.jpg

dat was het weer voor deze update,
    tot de volgende!

groet,
    Pter

Paul_BT, Jaques, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Het noten ziet er prima uit. Ik had mijn buxus van Ebay trouwens. Verder is het bijna nergens te koop.

Ptèr vindt dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :worship:

Ptèr vindt dit leuk.
  12. Dave Bekers

Dave Bekers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Beste Peter/Pter, Leuk om je zo te spreken. Met alle modelbouwfora en veel boeken en andere informatievormen te vinden op internet, hetzij te bestellen, hetzij publiek, is het inderdaad een stuk makkelijker om aan informatie te komen voor deze hobby en ook voor veel andere hobby's. Mijn opa bouwde in de jaren 70 modelboten die zo nu en dan nog bij de Slegte terecht kwamen ter decoratie van de winkels. Ik weet niet hoe hij aan zijn informatie kwam. Hij was handiger dan ik met de handen in ieder geval.

Jouw bouw ziet er prachtig uit moet ik zeggen :thumbsup::worship:. Ben benieuwd naar het vervolg. Het is ook een leuke boot ! En mocht je er nog aan toe komen t.z.t., dan kijk ik uit naar je 2.0 versie en mini serie :).

Ptèr vindt dit leuk.
  13. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Prachtig hoor! Bizar netjes. Kan er niet aan tippen

Ptèr vindt dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ook dit is vreselijk netjes werk, perfect uitgevoerd Peter:worship::worship:

Ptèr vindt dit leuk.
  15. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Allen bedankt voor de mooie woorden. Ik zie nog punten ter verbetering voor een volgend model. :beer:

Pingu57 vindt dit leuk.
  16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Welke verbeterpunten zie jij nog aan dit mooie scheepje??:rolleyes:

17. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat zijn mooie roosters geworden zo Peter, en ook dat pilaartje zo is een hele verbetering tov de originele :thumbsup::worship:

Ptèr vindt dit leuk.
  18. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Heb je even. :D
    Ik loop tegen mijn eigen beperkingen aan in verschillende stadia van het project en verzin dan weer een creatieve oplossing.

19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ja, maar dat is de hele bedoeling van het spelletje, je kunt niet overal steengoed in zijn, en die beperking moet je gewoon een beetje omzeilen, door het zo te maken dat het lijkt of het zo hoort, maar net iets anders, zodat het gewoon mooi wordt.:D:D

Willie85 en Ptèr vinden dit leuk.
  20. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Ah, jij snapt het spelletje! :worship:

Willie85 en Pingu57 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina