Cazador Xebec 1750 - OcCre

Hoi Ptèr,
Wat leuk jouw op dit forum aan te treffen. Zag meteen dat jij het was met die bijzondere spelling van je naam. Je laat er geen gras over groeien; meteen al een verslag waar je een dag voor nodig hebt om te lezen. Ik zag wat bekende foto’s langskomen o.a die met de leeuw ik dacht op de San Juan Nepocemo of iets dergelijks. Ook een stukje houtsnijwerk dat op de zp gebruikt werd die je samen met Erik bouwde. Leuk man dat je hier bent. We gaan genieten van jouw inspirerende verslagen.
Groet Jan

Hoi Jan, wat leuk om je hier tegen te komen. Het klopt dat dit de leeuw is die ik voor mijn San Juan Nepomuceno gesneden heb, dat jij dat nog weet joh? :worship:
Ik hoop je weer te spreken en dat mijn verslag je kan bekoren.

groet.
Pter
 
Hoi Jan, wat leuk om je hier tegen te komen. Het klopt dat dit de leeuw is die ik voor mijn San Juan Nepomuceno gesneden heb, en dat andere stukje voor de 7-provincien dat jij dat nog weet joh? :worship:
Ik hoop je weer te spreken en dat mijn verslag je kan bekoren.

groet.
Pter
 
Een beginner.......
Volgens mij heb jij veel afgekeken bij van Nieuwenhuyzen als hij achter in de winkel aan het bouwen was.
Yep, ik ben er ook vaak geweest en veel geleerd en gekocht bij hem.
Eeuwig zonde dat hij daar weg moest!
Maar ik ga ook in de volgstand.
Ook met weinig commentaar maar genietend.

Ik was toen een klein ventje dat van mijn ouders de zaak niet in mocht. In 2006 / 2007 ben ik er wel meerdere keren geweest en dat was fantastisch. :koud:
leuk dat je volgt Sjors :beer:
 
Welkom! en mooi werk wat je laat zien! Klopt het dat jij op Modelbrouwers actief was?

Hoi Hans,

Mooi dorp woon je! :bye:
Ja, ik was / ben actief op Modelbrouwers. Ik heb destijds ook een how-to geschreven wb. beplanken van een scheepsromp. Deze was niet af en die moet ik ooit nog eens over doen. Met name voor enkele rompbeplanking, dubbele rompbeplanking, Hollandsche beplanking en Engelse bijvoorbeeld. Ach, wellicht kom ik daar nog wel eens aan toe.:rolleyes:
In die how-to staan wat tips en stellingen die niet voor alle scheepstypes toepasbaar zijn en dat heeft wel wat aanpassingen nodig.

goed, leuk dat er herkenning is, al is het maar van één kant Hans, sorry! :weetnie:

groet,
Pter
 
Hoi Hans,

Mooi dorp woon je! :bye:
Ja, ik was / ben actief op Modelbrouwers. Ik heb destijds ook een how-to geschreven wb. beplanken van een scheepsromp. Deze was niet af en die moet ik ooit nog eens over doen. Met name voor enkele rompbeplanking, dubbele rompbeplanking, Hollandsche beplanking en Engelse bijvoorbeeld. Ach, wellicht kom ik daar nog wel eens aan toe.:rolleyes:
In die how-to staan wat tips en stellingen die niet voor alle scheepstypes toepasbaar zijn en dat heeft wel wat aanpassingen nodig.

goed, leuk dat er herkenning is, al is het maar van één kant Hans, sorry! :weetnie:

groet,
Pter
Dat is absoluut een aardig mooi dorp! Maar ik snap het nu pas... je blijkt ook een plaatsgenoot te zijn;). Dat is wel heel bijzonder zeg en erg leuk.
Maar het klopt dat je mij daarvan niet kent. Ik deed daar enkel lezen, kwijlen en kijken...:) Maar die how-to die ken ik zeker en deze is ook op dit forum regelmatig gedeelt dus dank hiervoor! Qua vragen hoort het beplanken dus ook nog steeds bij de top tien. Je intro als beginnend modelbouwer neem ik direkt maar wat minder serieus. Ik heb het gevoel dat dit ietsie anders ligt :rolleyes:
 
Dat is absoluut een aardig mooi dorp! Maar ik snap het nu pas... je blijkt ook een plaatsgenoot te zijn;). Dat is wel heel bijzonder zeg en erg leuk.
Maar het klopt dat je mij daarvan niet kent. Ik deed daar enkel lezen, kwijlen en kijken...:) Maar die how-to die ken ik zeker en deze is ook op dit forum regelmatig gedeelt dus dank hiervoor! Qua vragen hoort het beplanken dus ook nog steeds bij de top tien. Je intro als beginnend modelbouwer neem ik direkt maar wat minder serieus. Ik heb het gevoel dat dit ietsie anders ligt :rolleyes:

Ik voel me met regelmaat toch nog wel een beginner, maar het is een gevoel en als ik bepaalde projecten van anderen zie, dan wordt dat gevoel enorm versterkt. :rolleyes:
Het is een klein wereldje. Je bouwt mooie schepen Hans!
Rompbeplanking. Toen ik begon met modelbouw was er bijna geen informatie te vinden op het internet. Ik als twintiger begreep daar niets van. Een paar oude boeken die nietszeggend waren of alleen scratch bouw beschreven. Ik ben toen maar gaan experimenteren en samen met een Belgische modelbouwer ben ik het e.e.a. op papier gaan zetten en op een Nederlands forum (Modelbrouwers) gaan plaatsten. Ik heb toen ook hier gekeken, maar dit forum was toentertijd meer gericht op modelbouw dat beweegt (rijdt, vliegt en echt vaart) i.p.v. statische modelbouw. Zodoende ben ik bij Modelbrouwers begonnen omdat het daar enkel statische modelbouw was.
Inmiddels is het hier een stuk drukker en dus vind ik het leuk om hier alle projecten te bekijken en af en toe zelf ook wat te laten zien. :)
 
Welkom Ptér , Je gaat hier alvast meer reactie krijgen van andere scheepsbouwers dan op het .be forum waar ik je al langer volg.
Succes met het verder afwerken van je reeds prachtige schip
 
Deel 2 - rompbeplanking (de andere helft)

Goedemorgen luitjes, :bye:

Het is nog wat vroeg als ik dit verslag voor jullie schrijf. Ik begin meestal al vroeg met werken (05:00u) en het gezinsleven start om 6:30u. Dat geeft mij 1,5 uur om specifieke dingen uit te werken waar ik anders niet aan toe kom. In dit geval het schrijven van dit verslag. Het wordt geen groot verhaal of lang verhaal met veel foto's, maar daar en tegen is het wel een mijlpaal in het bouwproces want de romp is helemaal dicht! :)
Gelukkig had ik dit weekend wat tijd om ook bakboord te voorzien van een tweede laag.
Zoals ik al eerder schreef is de rompbeplanking niet mijn meest favoriete bezigheid, maar de voldoening is er ook naar als de romp dicht is en het redelijk is geworden zoals je het van te voren bedacht heb. Goed, ik laat jullie niet langer in spanning en neem jullie mee in een korte fotoreportage.

Zoals bij de beplanking van stuurboord, wordt bij bakboord dezelfde stappen doorlopen. Het begint met het leggen van de eerste rijen om het eerste vlak op te vullen tot aan de eerste groene lijn, daarna na de tweede en dan het laatste vlak voor deze romp.

Cazador_101.jpg


Ook hier is het weer belangrijk om tijdens iedere strook in de lengte richting van de romp te kijken langs de gelegde strook. Het is van belang dat je langs de latjes kijkt om te zien of deze een mooie vloeiende lijn toont. Om die reden laat ik vaak foto's zien waarbij je van steven naar boeg kijkt of andersom om juist die lijn te tonen.

Cazador_102.jpg


Cazador_103.jpg


We zijn dus onderweg. Verder naar de volgende lijnen.

Cazador_104.jpg


Cazador_105.jpg


Cazador_106.jpg


Cazador_107.jpg


Cazador_108.jpg


Cazador_109.jpg


Cazador_110.jpg


Ik zit alweer aan de max van de in te voegen foto's, ik ga verder in een nieuwe post.
 
We gaan dus snel verder...

Cazador_111.jpg


Cazador_112.jpg


Zo, de romp is dicht, geschraapt en heel lichtjes geschuurd. De romp wordt in een later stadium netjes gesealed met Danish Oil. Een van mijn favoriete afwerking / bescherming van het hout.
Ik had nog wat tijd over en kom me ontfermen over de roosters aan het steven. Ook hier heb ik het e.e.a. veranderd. Ik heb ook het "witte" hout te voorzien van een beits om daarmee een wat authentiekere uitstraling te geven. De kleur is midden eiken.

Voor wat scratchwerk vervang ik een multiplex stukje voor wat houten latten aan elkaar gelijmd.

Cazador_113.jpg


Cazador_114.jpg


Daarna op het schip met de roosters ook geplaatst. Die roosters zijn een dingetje. Ze zijn erg hard en moeilijk te bewerken. Ik wilde de roosters persé een lichte bolling geven zodat ze netjes de vorm van de dekken volgt. Dit is redelijk gelukt. Op den duur moeten er nog afwerklatten geplaatst worden, die de kleine openingen aan de zijkanten zal wegwerken, maar dat is voor later!

Cazador_115.jpg


Tot later!
Pter
 
Dat ziet er geweldig uit Peter, hartstikke mooi man :thumbsup::worship::worship:

k zit alweer aan de max van de in te voegen foto's,
Ja dat heb ik ook maximaal 10 foto's terwijl ik soms verslagen zie langskomen waar er veel meer in staan, ra ra, maar goed er zal wel een verklaring voor zijn....
 
In je eerste posten staan er per post meer dan 30. Is vreemd.
Niettemin heb je een mooie manier van beplanken door handig gebruik te maken van de denkbeeldige (potloodlijnen) centen.
 
Ik het reeds op SOS commentaar gelevr maar moet ook hier zeg wat een prachtige job jij van de beplanking gemaakt het. De Cazador gaan n pronkstuk wees!
 
Strak werk Peter, en dat op de vroege morgen. Maar ik zag al een chocoladeletter dus een vroege Sinterklaas. Ik vraag me af waarmee je lijmt want ik zie nergens iets van lijm zitten en zo hoort het ook natuurlijk. Ik heb het gevoel dat dit project voor jou toch te simpel is. Ik heb je wel bezig gezien met veel lastiger rompen!?
 
Strak werk Peter, en dat op de vroege morgen. Maar ik zag al een chocoladeletter dus een vroege Sinterklaas. Ik vraag me af waarmee je lijmt want ik zie nergens iets van lijm zitten en zo hoort het ook natuurlijk. Ik heb het gevoel dat dit project voor jou toch te simpel is. Ik heb je wel bezig gezien met veel lastiger rompen!?

Hoi Jan,

Ik gebruik gewone houtlijm van Bison, type D2. Niets bijzonders!
Tja, het beplanken van een romp, hoe eenvoudig de vorm of hoe complex is voor mij een "leuke" uitdaging. Ik ga die uitdaging graag met mijzelf aan al moet ik bekennen dat ik het steeds weer spannend vind. Gaat het me lukken of niet. (op de manier dat ik zelf wil dan)
Om antwoord te geven op jouw vraag, deze romp is niet super complex ook niet eenvoudig. Door met "denkbeeldige" centen te werken en dus evenwijdige vlakken te maken op een romp is het een kwestie van invullen. Het meeste tijd zit in de voorbereiding, de berekeningen, uitzetten van de "centen" en bepalen van de stroking. Daarna is het gewoonweg uitvoeren en veel van dezelfde handelingen doen.

groet,
Peter
 
Dat ziet er geweldig uit Peter, hartstikke mooi man :thumbsup::worship::worship:


Ja dat heb ik ook maximaal 10 foto's terwijl ik soms verslagen zie langskomen waar er veel meer in staan, ra ra, maar goed er zal wel een verklaring voor zijn....

thanks, ik denk dat het te maken heeft als je ze zelf invoegt, dan maximaal 10 stuks. Als ik een url gebruik van een externe hoster (bijv. photobucket) dan kan ik veel meer invoegen...
 
Back
Top