Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

1. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hoi Jan, wat leuk om je hier tegen te komen. Het klopt dat dit de leeuw is die ik voor mijn San Juan Nepomuceno gesneden heb, dat jij dat nog weet joh? :worship:
    Ik hoop je weer te spreken en dat mijn verslag je kan bekoren.

groet.
    Pter

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021

3. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Ik was toen een klein ventje dat van mijn ouders de zaak niet in mocht. In 2006 / 2007 ben ik er wel meerdere keren geweest en dat was fantastisch. :koud:
    leuk dat je volgt Sjors :beer:

Sjors Blomberg vindt dit leuk.
  4. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hoi Hans,

Mooi dorp woon je! :bye:
    Ja, ik was / ben actief op Modelbrouwers. Ik heb destijds ook een how-to geschreven wb. beplanken van een scheepsromp. Deze was niet af en die moet ik ooit nog eens over doen. Met name voor enkele rompbeplanking, dubbele rompbeplanking, Hollandsche beplanking en Engelse bijvoorbeeld. Ach, wellicht kom ik daar nog wel eens aan toe.:rolleyes:
    In die how-to staan wat tips en stellingen die niet voor alle scheepstypes toepasbaar zijn en dat heeft wel wat aanpassingen nodig.

goed, leuk dat er herkenning is, al is het maar van één kant Hans, sorry! :weetnie:

groet,
    Pter

5. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dat is absoluut een aardig mooi dorp! Maar ik snap het nu pas... je blijkt ook een plaatsgenoot te zijn;). Dat is wel heel bijzonder zeg en erg leuk.
    Maar het klopt dat je mij daarvan niet kent. Ik deed daar enkel lezen, kwijlen en kijken...:) Maar die how-to die ken ik zeker en deze is ook op dit forum regelmatig gedeelt dus dank hiervoor! Qua vragen hoort het beplanken dus ook nog steeds bij de top tien. Je intro als beginnend modelbouwer neem ik direkt maar wat minder serieus. Ik heb het gevoel dat dit ietsie anders ligt :rolleyes:

Ptèr en Pingu57 vinden dit leuk.
  6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Ik voel me met regelmaat toch nog wel een beginner, maar het is een gevoel en als ik bepaalde projecten van anderen zie, dan wordt dat gevoel enorm versterkt. :rolleyes:
    Het is een klein wereldje. Je bouwt mooie schepen Hans!
    Rompbeplanking. Toen ik begon met modelbouw was er bijna geen informatie te vinden op het internet. Ik als twintiger begreep daar niets van. Een paar oude boeken die nietszeggend waren of alleen scratch bouw beschreven. Ik ben toen maar gaan experimenteren en samen met een Belgische modelbouwer ben ik het e.e.a. op papier gaan zetten en op een Nederlands forum (Modelbrouwers) gaan plaatsten. Ik heb toen ook hier gekeken, maar dit forum was toentertijd meer gericht op modelbouw dat beweegt (rijdt, vliegt en echt vaart) i.p.v. statische modelbouw. Zodoende ben ik bij Modelbrouwers begonnen omdat het daar enkel statische modelbouw was.
    Inmiddels is het hier een stuk drukker en dus vind ik het leuk om hier alle projecten te bekijken en af en toe zelf ook wat te laten zien. :)

7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat klopt inderdaad, ik heb je toen ook op het Beagle forum gezien dacht ik, ook ik was toen meer aan het koekeloeren dan meepraten.
    Leuk om je hier ook weer tegen te komen.:rofl::rofl:

8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Welkom Ptér , Je gaat hier alvast meer reactie krijgen van andere scheepsbouwers dan op het .be forum waar ik je al langer volg.
    Succes met het verder afwerken van je reeds prachtige schip

Ptèr en Pingu57 vinden dit leuk.
  9. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Mooi! Een expert erbij, welkom! Ga u zeker volgen

Ptèr vindt dit leuk.
  10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Deel 2 - rompbeplanking (de andere helft)

Goedemorgen luitjes, :bye:

Het is nog wat vroeg als ik dit verslag voor jullie schrijf. Ik begin meestal al vroeg met werken (05:00u) en het gezinsleven start om 6:30u. Dat geeft mij 1,5 uur om specifieke dingen uit te werken waar ik anders niet aan toe kom. In dit geval het schrijven van dit verslag. Het wordt geen groot verhaal of lang verhaal met veel foto's, maar daar en tegen is het wel een mijlpaal in het bouwproces want de romp is helemaal dicht! :)
    Gelukkig had ik dit weekend wat tijd om ook bakboord te voorzien van een tweede laag.
    Zoals ik al eerder schreef is de rompbeplanking niet mijn meest favoriete bezigheid, maar de voldoening is er ook naar als de romp dicht is en het redelijk is geworden zoals je het van te voren bedacht heb. Goed, ik laat jullie niet langer in spanning en neem jullie mee in een korte fotoreportage.

Zoals bij de beplanking van stuurboord, wordt bij bakboord dezelfde stappen doorlopen. Het begint met het leggen van de eerste rijen om het eerste vlak op te vullen tot aan de eerste groene lijn, daarna na de tweede en dan het laatste vlak voor deze romp.

Cazador_101.jpg

Ook hier is het weer belangrijk om tijdens iedere strook in de lengte richting van de romp te kijken langs de gelegde strook. Het is van belang dat je langs de latjes kijkt om te zien of deze een mooie vloeiende lijn toont. Om die reden laat ik vaak foto's zien waarbij je van steven naar boeg kijkt of andersom om juist die lijn te tonen.

Cazador_102.jpg

Cazador_103.jpg

We zijn dus onderweg. Verder naar de volgende lijnen.

Cazador_104.jpg

Cazador_105.jpg

Cazador_106.jpg

Cazador_107.jpg

Cazador_108.jpg

Cazador_109.jpg

Cazador_110.jpg

Ik zit alweer aan de max van de in te voegen foto's, ik ga verder in een nieuwe post.

11. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    We gaan dus snel verder...

Cazador_111.jpg

Cazador_112.jpg

Zo, de romp is dicht, geschraapt en heel lichtjes geschuurd. De romp wordt in een later stadium netjes gesealed met Danish Oil. Een van mijn favoriete afwerking / bescherming van het hout.
    Ik had nog wat tijd over en kom me ontfermen over de roosters aan het steven. Ook hier heb ik het e.e.a. veranderd. Ik heb ook het "witte" hout te voorzien van een beits om daarmee een wat authentiekere uitstraling te geven. De kleur is midden eiken.

Voor wat scratchwerk vervang ik een multiplex stukje voor wat houten latten aan elkaar gelijmd.

Cazador_113.jpg

Cazador_114.jpg

Daarna op het schip met de roosters ook geplaatst. Die roosters zijn een dingetje. Ze zijn erg hard en moeilijk te bewerken. Ik wilde de roosters persé een lichte bolling geven zodat ze netjes de vorm van de dekken volgt. Dit is redelijk gelukt. Op den duur moeten er nog afwerklatten geplaatst worden, die de kleine openingen aan de zijkanten zal wegwerken, maar dat is voor later!

Cazador_115.jpg

Tot later!
    Pter

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Super...:thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  13. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Strak!

Ptèr vindt dit leuk.
  14. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat ziet er geweldig uit Peter, hartstikke mooi man :thumbsup::worship::worship:

Ja dat heb ik ook maximaal 10 foto's terwijl ik soms verslagen zie langskomen waar er veel meer in staan, ra ra, maar goed er zal wel een verklaring voor zijn....

Ptèr vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    In je eerste posten staan er per post meer dan 30. Is vreemd.
    Niettemin heb je een mooie manier van beplanken door handig gebruik te maken van de denkbeeldige (potloodlijnen) centen.

Ptèr vindt dit leuk.
  16. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Ik het reeds op SOS commentaar gelevr maar moet ook hier zeg wat een prachtige job jij van de beplanking gemaakt het. De Cazador gaan n pronkstuk wees!

Ptèr vindt dit leuk.
  17. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Strak werk Peter, en dat op de vroege morgen. Maar ik zag al een chocoladeletter dus een vroege Sinterklaas. Ik vraag me af waarmee je lijmt want ik zie nergens iets van lijm zitten en zo hoort het ook natuurlijk. Ik heb het gevoel dat dit project voor jou toch te simpel is. Ik heb je wel bezig gezien met veel lastiger rompen!?

Ptèr vindt dit leuk.
  18. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hoi Jan,

Ik gebruik gewone houtlijm van Bison, type D2. Niets bijzonders!
    Tja, het beplanken van een romp, hoe eenvoudig de vorm of hoe complex is voor mij een "leuke" uitdaging. Ik ga die uitdaging graag met mijzelf aan al moet ik bekennen dat ik het steeds weer spannend vind. Gaat het me lukken of niet. (op de manier dat ik zelf wil dan)
    Om antwoord te geven op jouw vraag, deze romp is niet super complex ook niet eenvoudig. Door met "denkbeeldige" centen te werken en dus evenwijdige vlakken te maken op een romp is het een kwestie van invullen. Het meeste tijd zit in de voorbereiding, de berekeningen, uitzetten van de "centen" en bepalen van de stroking. Daarna is het gewoonweg uitvoeren en veel van dezelfde handelingen doen.

groet,
    Peter

19. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dank je Heinrich, erg gewaardeerd.

20. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    thanks, ik denk dat het te maken heeft als je ze zelf invoegt, dan maximaal 10 stuks. Als ik een url gebruik van een externe hoster (bijv. photobucket) dan kan ik veel meer invoegen...

Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina