Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

1. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Een hele vooruitgang zo Peter, tis ff wat werk mar dan heb je wat :thumbsup::thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is een mooi kanon geworden Peter, en die scharnieren zien er ook mooi uit. :rofl::rofl:

Ptèr vindt dit leuk.
  3. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Beste heren,

Zoals eerder beloofd hierbij wat foto's van het maakproces van de rolpaarden. Ieder onderdeeltje wordt met de hand gemaakt. Met een paar sleutelvijltjes, potlood en mesje. Dit gaat niet heel snel, maar snel genoeg en daarbij is de voldoening er ook wel. Natuurlijk kun je met een kleine tafel circelzaag of CNC freesbankje sneller en wellicht ook accurater werken. Ik heb het geprobeerd om een CNC freesbankje op de eettafel te krijgen, maar op een of andere manier ziet mijn vrouw dat niet zitten.... :weetnie:

Cazador_177.jpg Cazador_178.jpg Cazador_179.jpg Cazador_180.jpg Cazador_181.jpg Cazador_182.jpg Cazador_183.jpg Cazador_184.jpg Cazador_185.jpg

Fijne avond en tot de volgende update.

groet,
    Pter

Paul_BT, Hans Groenenberg, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    de holte tussen de wielen met een vijl gedaan?

in elk geval een simpele methode met het juiste resultaat. Mooi.

Ptèr vindt dit leuk.
  5. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Jup! Het hout is goed te bewerken met scherpe vijltjes. Ik heb goede sleutelvijltjes ooit gekocht en dat werkt prima. Je moet er alleen even de tijd voor nemen. :)

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat is juist het leuke aan onze hobby, gewoon de tijd nemen om een mooi eindresultaat te krijgen.

Ptèr vindt dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Zo te zien ben jij ook niet een CNC frees nodig om een mooi rolpaard te maken :):)

Ptèr vindt dit leuk.
  8. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat zijn hele mooie rolpaarden geworden zo Peter, complimenten :worship:

Ptèr vindt dit leuk.
  9. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Luiken van de geschutspoorten - deel 1
    Hallo luitjes,

Ik wil jullie meenemen in het "massa" process van het maken van de luiken van de geschutspoorten ofwel geschutsluiken. Zoals ik al eerder heb laten zien, had ik eerst een proefexemplaar gemaakt.
    Nu ben ik bezig deze dus 23x extra te maken.
    Ik knip deze update even in twee delen omdat ik nog midden in het proces zit.

Stap 1: ruwe materialen voor de scharnieren
    Een scharnier die ik maak bestaan uit 3 onderdelen: scharnierplaatje, een bus en pin.
    Dit is niet helemaal representatief hoe het vroeger werd gedaan, maar op deze schaal voor mij prima.

Op een messing blad schrijf ik 1,5mm af met een schuifmaat.
    Cazador_186.jpg

Omdat ik geen guillotine papiersnijder heb, heb ik de strips met een mesje afgesneden...

Cazador_187.jpg

Deze een beetje plat gemaakt zodat ik er kleine stripjes van kan knippen.

Cazador_188.jpg

Met een schaar knip ik er kleine stukjes van die precies 10mm lang zijn.

Cazador_189.jpg

Na de stripjes, is het tijd voor de busjes. Deze kan ik niet goed snijden omdat het busje anders indeukt. Ik slijp deze af met een heel dun slijpschijfje. Het is wel wat kleiner dan ik gewend ben om mee te werken...

Cazador_190.jpg

Cazador_191.jpg

Cazador_192.jpg

De volgende stap is dat ik de busjes soldeer op de stripjes en uiteindelijk de stripjes zwart maak en op de luiken bevestigd.

Dit is voor de volgende update.

Pter

10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Luiken van de geschutspoorten - deel 2
    De luikjes worden in de kit geleverd als twee delen die nog aan elkaar zitten. Ik laat ze mooi aan elkaar zitten omdat ik de luiken niet uit twee afzonderlijke delen laat bestaan.
    De luiken zijn van multiplex en ik ga ze beplanken met fineer.Het fineer zorgt ervoor dat de kopse kant van het multiplex niet zichtbaar is. Daarmee kan ik ook de voor en achterkant beplanken en een patroon kiezen.
    verticale latjes voor de binnenzijde en horizontale latjes voor de buitenkant.
    Als ik de kopse kanten ga beplakken met fineer, worden de luiken 1,2mm te groot in omtrek. Ik zal dus een halve mm minimaal van de omtrek van de luikjes af moeten halen. Ik heb dit gedaan met een handvijltje en ik bespaar jullie dat proces.
    Ik begin vanaf dit punt waarbij de luikjes al verkleind zijn en gereed zijn om te beplanken met fineer strips.

Eerst worden de kopse kanten beplakt met fineer...

Cazador_195.jpg

Cazador_196.jpg

Cazador_193.jpg

Cazador_194.jpg

Cazador_197.jpg

Nu de kopse kanten gedaan zijn, is het tijd voor de buitenkant met de horizontale latjes, welke overigens twee latjes zijn.

Cazador_198.jpg

De verticale latjes bestaan uit 3 stuks...Ik zie alleen dat ik ze voor de foto horizontaal heb neergelegd....lekker verwarrend...:hammer:

Cazador_199.jpg

en als laatste even een tijdje laten bakken voor een kleurtje...

Cazador_200.jpg

In de volgende update verder met de scharniertjes en het afronden van alle luikjes.

Ciao!
    Pter

Hans Groenenberg, Pingu57, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :thumbsup::thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    zozo, mooi knutselwerk hoor. :):)

Ptèr vindt dit leuk.
  13. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Goedenavond heren,

Een update van de werf vandaag. Er wordt aan diversen items gewerkt op de werf en dat is wel leuk voor de afwisseling.
    Ik ga verder met de scharnieren. Ik heb ze alle 42 stuks klaar en zitten op de luiken. Ik laat zien hoe ik de busjes soldeer aan de stripjes.

Cazador_202.jpg

Cazador_204.jpg

Cazador_205.jpg

Cazador_206.jpg

Nu alle luikjes zijn gemaak, berg ik ze voorlopig op. Ik plaats ze pas in een later stadium op het schip. Ik wil eerst nog wat zaken op het dek maken voordat ik de luiken allemaal ga plaatsen.
    Ik begin bij de boeg waar de kraanbalken geplaatst moeten worden. Voordat ik dit kan doen, moet ik eerst het e.e.a. gaan opbouwen.

Cazador_207.jpg

Cazador_208.jpg

Dan nu de kraanbalken, deze zijn vervaardigd uit 5x5mm noten. Op het uiteinde is een schijf geplaatst. Er komt in een later stadium nog een schijf naast vandaar dat de pin nog een stuk uitsteekt.
    Als je heel goed kijkt, kun je de lasverbinding zien hoe de twee delen tegen elkaar aan geplaatst zijn.

Cazador_209.jpg

Vervolgens plaatsen we het op het schip. Ook heb ik nog een ondersteuning voor de voorste mast gemaakt en geplaatst. Dit was een lastig deel om alles goed te laten aansluiten en daarbij moest ik een stuk uit mijn reling halen om het te plaatsen. Dat was best even spannend. Een foutje en je kan je reling weer opnieuw maken.....gelukkig is het gelukt. Lang leve de sleutelvijltjes, die dingen worden wel gebruikt voor dit schip, want al die stukken zijn met de hand en die vijltjes gemaakt.... :rolleyes:

Cazador_210.jpg

Cazador_211.jpg

Cazador_212.jpg

Dat was het weer voor vandaag, tot de volgende update! :banana:

Pter

Ruud Pont, boris279, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Potjandorie :)
    Je hebt me nu aangezet om de scharnieren op mijn poorten overnieuw te doen. Had ze van een stripje zwart fineer gemaakt. Maar dit is stukken mooier. Weer een nieuw onderdeel op mijn lijstje.

Ptèr vindt dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Knappe scharnieren en kraanbalken zo Peter :thumbsup::thumbsup: mooi man

Ptèr vindt dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb maar op de leuk knop gedrukt, maar dat dekt nauwelijks de lading.....:thumbsup::thumbsup::thumbsup:, ik vind het super mooi!

Ptèr vindt dit leuk.
  17. boris279

boris279 Guest

Ziet er allemaal zeer netjes en mooi uit. Blijft een zeer interessant bouwverslag om te volgen.

Ptèr vindt dit leuk.
  18. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    @Stephan Kertész @Jaques @pietsan @boris279 bedankt voor jullie leuke reacties! :beer:
    Anderen ook bedankt voor de "likes".

Ik ga nu beginnen aan de scharnieren voor het roer die aan de romp vastgemaakt moeten worden. Ik heb altijd ruzie met die dingen, ze breken, krijg ze slecht bevestigd, dus als iemand nog tips heeft? :confused: Ik houd me aanbevolen. :)

19. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Messing kun je altijd even roodgloeiend stoken en daarna weer af laten koelen. Dan is het materiaal een stuk zachter geworden en breekt het minder snel.

Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.
  20. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Schitterende werk Peter wat groot geduld verg. Dit is prachtig om een bouwer te ziet met zo een oog voor detail! :worship:

Ptèr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina